۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۴۵

مهر گزارش مي‌دهد/

دام‌هایی که يک به يک تلف مي‌شوند/ عشایر ابرکوهی چشم انتظار توجه

دام‌هایی که يک به يک تلف مي‌شوند/ عشایر ابرکوهی چشم انتظار توجه

يزد - خبرگزاري مهر: به جز شهرستان خاتم، ابركوه تنها منطقه‌اي است كه جمعيت عشايري در آن زندگي مي كنند اما عشاير در اين شهرستان با مشكلات عديده‌اي مواجه هستند كه از جمله آنها مي توان به تلف شدن دام هاي آنها به عنوان اصلي ترين سرمايه اين قشر اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دام‌های عشایر ابرکوه به دليل کمبود دارو در حال تلف شدن هستند و این امر مشکلات آنها را افزایش داده و تنها عامل كوچ نشيني آنها را در معرض خطر قرار داده است.

در حالی که عشایر ابرکوه با مشکلات عدیده ای از جمله خشکسالی‌های مداوم و از بین رفتن مراتع خود در انبوه فعالیت‌های معدنی دست و پنجه نرم می‌کنند، تأمین داروی مورد نیاز برای مایه کوبی دام ها نیز درد دیگری به آنها افزوده است.

عشایر ابرکوه برای حفظ دام‌های خود مشکل دارند

حضور خبرنگار مهر در ميان عشاير ابركوه، فرصتي براي انعكاس مشكلات اين قشر از جامعه شد.

يكي از عشاير اين شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کمبود داروی "آنتروتوکسمی" در این شهرستان باعث شده است که عشایر منطقه با مشکلات بسیاری در زمینه حفظ دام های خود روبرو شوند.

احمد سعیدی‌فر بيان كرد: دامداران برای دریافت این دارو باید به مراکز مایه کوبی مراجعه و ثبت نام کنند تا در صورت آمدن دارو بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

وی عنوان كرد: مشکل این است که نحوه توزیع دارو بر اساس آمار واقعی دام دامداران نیست و اشخاصی با سوء استفاده و خرید بيش از حد نياز این دارو، آن را با دو برابر قیمت به صورت آزاد به دامداران واقعی می فروشند.

سعیدی‌فر با بيان این که هم اكنون 350 دام در اختیار دارد، خاطرنشان كرد: در طول سال  دو مرتبه باید دام های خود را به وسیله این دارو مایه کوبی کنم و در هر بار نیاز به هفت شیشه از این دارو دارم و این در حالی است که اکنون که تا عید امسال باید این میزان دارو را فراهم کنم، از طریق دولتی تنها یک شیشه دارو به من تعلق گرفته است.

بخش خصوصی مشکل ساز شده است

این عضو خانواده عشایر افزود: این مشکل زمانی بیشتر نمود پیدا کرده است که توزیع دارو و خدمات دامپزشکی به مراکز خصوصی واگذار شده است.

ابوالقاسم چوپانی از دیگر عشایر ابرکوه نیز به خبرنگار مهر گفت: دارای 600 گوسفند هستم و در این زمان به شدت با مشکل تأمین این دارو مواجه شده ام و در حالی که نیاز به 12 عدد از این دارو دارم، تنها قادر به دریافت یک شیشه از آن شده ام.

وی خاطرنشان كرد: برای حل مشکل خود باید با رفتن به شهرهای همجوار مانند آباده، داروی مورد نیاز را از برخی از دامداران منطقه با دو برابر قیمت تهیه کنم که با وجود مشکلات زیادی که با آن روبرو هستیم، این مشکل بار دیگری بر دوش ما گذاشته است.

حسین سعیدی‌فر، يكي ديگر از عشاير ابركوه نیز در اين زمينه اظهار داشت: برای تأمین داروی 250 دام خود ناگزیر به خرید دارو به صورت آزاد هستم.

وی ادامه داد: این مشکل به حدی زیاد است که حتی دام های 20 روزه عشایر ابرکوه در حال تلف شدن هستند.

سعيدي‌فر با بيان اينكه دام ها تنها سرمايه هاي ما به شمار مي روند، عنوان كرد: تلف شدن گوسفندان 20 روزه و حتي بقيه دام ها، ضرري جبران ناپذير براي عشاير اين منطقه به شمار مي رود.

يكي ديگر از عشاير ابركوه در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: سالها با مشكل خشكسالي دست و پنجه نرم كرديم و مراتع يكي پس از ديگري خشك و غيرقابل بهره برداري شد و تقريبا هر سال حداقل با يك بحران جدي در زمينه دامداري مواجه مي شويم.

وي افزود: چندين سال است كه بدون دغدغه نتوانسته ايم به كار خود بپردازيم و هميشه نگراني در زمينه پرورش دام در بين عشاير اين منطقه وجود دارد.

چوپاني ادامه داد: اين مشكلات سبب شده تا فرزندان ما رغبتي به ادامه راه ما و پرداختن به دامداري و كوچ نشيني نداشته باشند و اغلب كودكان ما در چشم انداز آينده‌شان، هيچ نگاهي به دامداري و زندگي عشايري ندارند و به دنبال زندگي كم دغدغه تري هستند.

عشایر چشم انتظار توجه هستند

در حالی که عشایر کشور 25 درصد تولید پروتئین مورد نیاز مردم را تأمین می کنند وجود چنین مشکلاتی این روند را با اختلال مواجه خواهد کرد.

به نظر مي رسد در سالی که عنوان حماسه اقتصادي به خود گرفته است و مسئولان مدام در مورد آن سخن به ميان مي آورند، چگونه می توان با وجود چنین مشکلاتی به تحقق عملی چنین هدف ارزشمندی چشم امید داشت؟

عشاير ابركوه مانند ديگر توليدكنندگان اين منطقه انتظار دارند تا مسئولان به جاي شعار دادن در اين زمينه، در راستاي تحقق منويات رهبري در مورد حماسه اقتصادي گام بردارند و در اين ميان به عشاير به عنوان يكي از اركان اقتصاد كشور توجه ويژه داشته باشند.

-----------------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

کد خبر 2236110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha