۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۶:۵۷

گزارش مهر/

ستاره باران هتل های مشهد درد بی سرپناهی زائران را درمان نکرد

ستاره باران هتل های مشهد درد بی سرپناهی زائران را درمان نکرد

پایتخت معنوی به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان سالانه میزبان 30 میلیون زائر است و این خیل عظیم مشتاقان رضوی برای زیارتی آسوده نیازمند تامین زیرساختهایی نظیر مسکن ارزان قیمت هستند و این در حالی است که ستاره باران هتل ها و رشد فزاینده اقامتگاه های چند ستاره درد بی سرپناهی زائران را درمان نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عاشقانی که به قصد زیارت رهسپار پایتخت معنوی می شوند از کمبود اقامتگاه ارزان قیمت گلایه مند بوده و همواره چشم انتظار توسعه ساخت مسکن ارزانند حال آنکه با گذشت چندین سال از کلنگ‌زنی اسکان ارزان‌قیمت رشد لاک‌پشتی این پروژه‌ و ساخت بی رویه هتل‌های سربه فلک کشیده مسافران و زائران رضوی را رنج می دهد.

مسئولان شانه خالی می کنند

تاکنون شعارها و وعده های بسیاری از سوی متولیان امر در زمینه ساخت اسکان ارزان قیمت مطرح شده و هر بار به بهانه های متعدد مسئولان از زیر این بار گران شانه خالی می کنند طوری که اکنون با گذشت چندین سال پروژه اسکان ارزان همچنان بر روی زمین باقی مانده و هر روز بر دامنه این مشکل افزوده می شود.

ماجرای کمبود اعتبارات، روند ساخت اسکان ارزان‌قیمت را کند کرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به مهر می گوید: ماجرای کمبود اعتبارات، روند ساخت اسکان ارزان‌قیمت را کند کرده و در حال حاضر بخش اعظمی از سرمایه‌ها به سمت هتل‌سازی سوق داده شده است.

هاشم بنی هاشمی تصریح می کند: بیش از 70 درصد زائران رضوی به دلیل تعلق به سطوح متوسط و پایین جامعه در هتل اقامت نمی کنند و این امر نشان می دهد که ظرفیت زیادی از این هتل‌ها به دلیل استقبال کم زائران خالی است بنابراین این شهر نیازمند توسعه اسکان‌های ارزان‌قیمت است.  

وی تصریح می کند: در حال حاضر ساخت بی رویه هتل در این شهر صرفه اقتصادی ندارد زیرا اغلب این هتل ها به دلیل بالا بودن قیمت و عدم رغبت زائران دارای ظرفیت خالی هستند.

وی با بیان اینکه در شهریور ماه 1390 کلنگ پروژه اسکان ارزان قیمت به زمین خورد، افزود: بر این اساس مقرر شد 30 هزار تخت به عنوان اقامتگاه ارزان قیمت با مبلغ 500 میلیارد تومان اعتبار طی 2 سال احداث شود اما این وعده همچنان بر روی زمین مانده است.

یک عضو شورای شهر مشهد  نیز به مهر می گوید: مسئله محدود بودن اسکان ارزان قیمت موج سرگردانی و بلاتکلیفی زائران رضوی را به دنبال داشته و این امر میزان ماندگاری آنان را در این شهر مذهبی کاهش داده است.

اقامتگان مناسب برای 85 درصد زائران فراهم نشده است

غلامرضا بصیری پور با بیان اینکه برای ۸۵ درصد زائران اقامتگان مناسب فراهم نشده اظهار می کند: مطابق آمارها سالانه تنها ۱۵ درصد زائران در هتل‌های درجه یک تا سه و مهمان‌پذیرهای مشهد اسکان دارند و این امر ضرورت احداث اقامتگاه های ارزان را دو چندان می کند.

وی عنوان می کند: مقوله اهمیت اسکان زائران در پایتخت معنوی نیازمند اقدام ویژه مسئولان است و در این راستا دولت باید با اعطاء امتیازات و تسهیلات ویژه شرایطی را فراهم آورد تا تعداد اقامتگاه های ارزان قیمت در این شهر افزایش یابد البته سرمایه‌گذاری در بحث اسکان زائران تنها به دولت و برخی مسئولان خلاصه نمی‌شود.

کندی روند پیشرفت فیزیکی پروژه اسکان ارزان قیمت

بصیری پور بیان می کند: پروژه اسکان ارزان قیمت طرحی مناسب است اما روند پیشرفت فیزیکی این پروژه قدری کند است و در این راستا شورای چهارم نیز باید اقدامی عملیاتی انجام دهد.

این عضو شورای شهر مشهد معتقد است؛ برای اسکان مناسب زائران باید 3 هزار واحد از مراکز مذهبی برای اقامت زائران و مسافران به کار گرفته شود.

مدیر طرح احداث زائرسراهای ارزان قیمت بیان می کند: ماجرای احداث زائرسرای ارزان به زمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده حریم رضوی  در10 سال پیش بازمی گردد و بر این اساس مقرر شد 30 هزار تخت به عنوان اقامتگاه ارزان قیمت طی 2 سال در این شهر احداث شود اما به دلیل مسائل اعتباری موفق به پیشبرد این طرح نشدیم.

حسین عابدی بیان می کند: برای شروع طرح به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که 19 میلیارد تومان آن برای تملک زمین، 14 میلیارد تومان پروانه و 37 میلیارد تومان هزینه ساخت بود.

 

بهره برداری اولین پروژه اسکان زائر در سال‌93

وی تصریح می کند: در سال 91 استانداری نیز از 19 میلیارد تومان تعهد در تملک زمین برای سه سال 6 میلیارد و 890 میلیون تومان پرداخت کرد و شهرداری تاکنون 7 میلیارد تومان پروانه ساخت رایگان صادر کرده است.

وی با اشاره به موانع پیشرفت فیزیکی طرح احداث زائرسرای ارزان قیمت می گوید: تعدادی از پروژه‌ها با ظرفیت 5هزار تخت در قالب پروژه‌های پیشتاز تعریف شده اما به دلیل ریزدانه بودن املاک منطقه ثامن پیشرفت طرح احداث زائر سرای ارزان قیمت با موانعی روبرو شده و در این راستا اغلب این پلاکها ریز دانه و دچار اختلافات ورثه ای است و توافق با آن‌ها زمان زیادی می‌برد.

مدیر طرح احداث زائرسراهای ارزان‌قیمت از بهره برداری اولین پروژه اسکان زائر در سال‌93 خبر داده و می افزاید: برخی پروژه‌ها در مرحله تهیه نقشه و تعدادی دیگر نیز در مرحله انعقاد تفاهم‌نامه است.

آسمان اقامت زائران بی فروغ است

مطابق گفته مسئولان امر طرح احداث زائرسراهای ارزان قیمت به 10 سال پیش باز می گردد و هنوز هم به طور قطعی و مشخص نمی توان از به نتیجه رسیدن این طرح سخن گفت لذا به نظر می رسد با طولانی شدن این پروژه، آسمان اقامت زائران در میان هتل های چند ستاره همچنان بی فروغ بماند.

...................................

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 2236830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha