۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۴۷

مهر گزارش می دهد/

واکاوي مشکلات توليد گل در همدان/ یک دسته گل؛ یک خروار مشکل

واکاوي مشکلات توليد گل در همدان/ یک دسته گل؛ یک خروار مشکل

همدان - خبرگزاری مهر: استان همدان یکی از مناطق مستعد برای فعالیت گلخانه های گلهای زینتی است که متاسفانه وجود مشکلاتی مانع از توسعه این حرفه در این منطقه شده و حتی برخی واحدهای فعال نیز نگران تعطیلی و از رونق افتادن بازار فروش گل در همدان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، گل در بیان مردم به عنوان نمادی از تازگی، شادابی، محبت و احترام مطرح است ولی با گسترش روزافزون زندگی ماشینی و شهرنشینی، توجه به این مخلوق زیبای خدا کمرنگ شده است.

با توجه به آپارتمان نشین شدن مردم استفاده گل در خانه و در بین خانواده های ایرانی محدود به مراسم و مناسبت ها شده بطوریکه افزایش سرانه خرید آن که باعث رونق تولید نیز می شود، نیازمند توجه مسئولان و برنامه ریزی مناسب است.

استان همدان با توجه به داشتن اقلیم مناسب برای تولید گل های زینتی می تواند به یکی از استان های شاخص در این زمینه تبدیل شود اما متاسفانه به علت عدم حمایت دستگاه های ذی ربط در این زمینه از جایگاه خوبی در کشور برخوردار نیست.

16 واحد تولید گیاهان زینتی در استان همدان فعال است

کارشناس مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 16 واحد تولید گیاهان زینتی در استان همدان فعال است، ابراز داشت: در این 16 واحد گل های شاخه بریده، درخت و درختچه، گل های آپارتمانی و گیاهان فصلی و نژادی تولید می شود.

علی رضا ابراهیمی با بیان اینکه گل های شاخه بریده به گل هایی گفته می شود که در گل فروشی ها عرضه می شود، ادامه داد: گل مریم، رز، گلایل، و غیره جزو گل های شاخه بریده محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه گل های فصلی و نژادی شامل گل بنفشه و اطلسی،  گل های فلوی، آمارانتوس و غیره می شود، افزود: دیفنباخیا، آکلونما، دارسینا و غیره نیز از گل های آپارتمانی هستند که در گلخانه های گل های زینتی استان تولید می شوند.

کارشناس مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سالیانه 370 هزار گلدان گل آپارتمانی در گلخانه های گل های زینتی استان تولید می شود، بیان کرد: گل های فصلی و نژادی نیز سالیانه 850 هزار بوته تولید می شود.

ابراهیمی میزان تولید درخت و درختچه را در گلخانه های استان همدان را 320 هزار اصله عنوان کرد و اظهار داشت: سالیانه 250 هزار شاخه گل شاخه بریده در استان همدان تولید می شود.

همدان به استان های همجوار گل صادر می کند

وی با بیان اینکه گل های فصلی و نژادی، آپارتمانی و درخت و درختچه در داخل استان همدان استفاده می شود، ابراز داشت: این گل ها به استان های همجوار مانند کردستان و کرمانشاه و گل های شاخه بریده به تهران صادر می شود.

کارشناس مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه شهرستان همدان بیشترین تعداد گلخانه تولید گلهای زینتی را در استان همدان دارد، افزود: در شهرستان همدان هشت واحد تولید گل های زینتی فعال است.

علی رضا ابراهیمی با بیان اینکه هشت واحد تولید گل های زینتی در شهرستان های ملایر، تویسرکان و نهاوند فعال است، ادامه داد: یک واحد جدید در شهرستان فامنین نیز در حال انجام مراحل گرفتن مجور و پروانه تاسیس است.

تولید کننده گل های زینتی در استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بالا رفتن هزینه های تولید و کاهش تقاضای بازار داخلی برای خرید گل را از مشکلات تولید گل زینتی در استان دانست وافزود: باید برای حفظ و افزایش تولید زمینه صادرات گل فراهم شود.

رکود تولید گل می تواند موجب بیکاری افراد زیادی شود

حمیدی همچنین بالا بودن قیمت نهاده های تولیدی، تجهیزات و سوخت را از مشکلات اساسی تولید بیان کرد و  اظهار داشت: افراد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت تولید و صادرات گل مشغول به کار هستند که درصورت رکود تولید و بی توجهی مسئولان این افراد بیکار و مشکلات اجتماعی بسیاری به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه استان همدان در میزان تولید گل های زینتی جایگاه خوبی در کشور ندارد، عنوان کرد: علاوه بر مراقبت‌های گیاه پزشكی هنوز در ایران قیمت تمام شده گل‌های زینتی گران‌تر از نمونه‌های خارجی است.

این تولید کننده گل های زینتی در استان همدان با بیان اینکه ظرفیت استان برای راه اندازی گلخانه هایی که به تولید گل های زینتی می پردازند بیش از این است اما از سوی تولید کنندگان استقبال نمی شود، ادامه داد: عدم فرهنگ استفاده از گل از سوی شهروندان و همچنین عدم آشنایی تولید کنندگان با بازارهای فروش این محصول سبب شده تا گل های زینتی با تمام ظرفیت در استان همدان تولید نشود.

گلخانه دار تولید گل های زینتی در همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عمده مشکل تولید کنندگان گل های زینتی و فروشندگان در استان را نداشتن بازار فروش دانست و ابراز داشت: مشکلات فراوانی در بخث فروش گل های زینتی وجود دارد که یکی از آنها بالا بودن هزینه هاست که در نتیجه موجب بالا رفتن قیمت گل می شود.

سوخت مورد نیاز گلخانه های گل های زینتی به راحتی تامین نمی شود

علی بختیاری موضوع سوخت مورد نیاز گلخانه های تولید گل های زینتی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: سوخت مورد نیاز گلخانه را به راحتی تامین نمی کنند و برای گاز کشیدن نیز هزینه ای بالا می طلبند که پرداخت آن در توان تولید کنندگان گل نیست.

وی با بیان اینکه نداشتن گاز در گلخانه ها موجب پایین بودن و بی کیفیت بودن گل های تولیدی گلخانه ها است، بیان کرد: سالیانه 200 تا 500 هزار نشاء و از نظر گل های بوته ای سالیانه 200 هزار گلدان گل در گلخانه تولید می کنم.

گلخانه دار تولید گل های زینتی در همدان با بیان اینکه گل های هوای آزاد مانند اطلسی، شمعدانی، بنفشه، جعفری،  شب بو و غیره برای شهرداری تولید می کنم، ادامه داد: با توجه به سرمای هوای همدان تلاش می شود نسبت به تولید گل هایی اقدام کنیم که در برابر سرما مقاوم هستند و اگر مشکلی در سوخت رسانی به گلخانه ایجاد شد مشکلی نداشته باشیم.

بختیاری با بیان اینکه سرما و برف شدید به گلخانه ها آسیب جدی وارد می کند، عنوان کرد: در دو هزار متر مربع فضای باز و دو هزار متر مربع گلخانه اقدام به تولید گل زینتی می کنم.

با این تفاسیر پرواضح است که گل و گیاه موجب نشاط و شادابی در بین مردم جامعه می شود و باید فرهنگ استفاده از گل در خانه ها دوباره احیا شود که در این راستا باید از تولید کنندگان گل های زینتی حمایت شود تا بتوانند گل مورد نیاز داخل کشور را تامین کنند و حتی به عنوان یک تجارت پر سود از آن استفاده کنند ضمن اینکه می طلبد تا دستگاه های فرهنگی نیز برای احیای فرهنگ استفاده از گل در بین مردم کوشش های لازم را انجام دهند.

کد خبر 2236850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha