۲۲ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۳۵

به بهانه اکران

مطبوعات بریتانیا درباره «گذشته» چه نوشتند/ ستاره‌ منتقدان بر سینه فرهادی

مطبوعات بریتانیا درباره «گذشته» چه نوشتند/ ستاره‌ منتقدان بر سینه فرهادی

فیلم «گذشته» اصغر فرهادی که از 29 مارس (9 فروردین) در بریتانیا اکران شد با واکنش مثبت مطبوعات این کشور روبه رو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نگاهی به نقدهای مختلفی که بر فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی در مطبوعات بریتانیا نوشته شده است می‌توان جایگاه این فیلم ایرانی را در میان منتقدان دریافت.

مارک کرمود منتقد نشریه گاردین با دادن چهار ستاره به فیلم آن را «گردبادی از احساسات هشداردهنده» خوانده و با مقایسه آن با فیلم «جدایی» فیلمی درباره ازدواجی که به دلیل مسایل اجتماعی به ورطه شکست کشیده می‌شود، درباره این فیلم نوشته است: این فیلم چرخه‌ای از نمایش شحصیت‌ها در موقعیت‌های دشوار است.

او همچنین نوشته است: شخصیت‌های این فیلم آنقدر غنی، درخشان و متنوع هستند که حداقل در ماه‌های اخیر چنین چیزی را بر پرده‌های سینماهای کشورمان ندیده بودیم.

منتقد گاردین می‌نویسد فرهادی این بار هم به سراغ ازدواجی که به شکست رسیده می رود اما آن را در جامعه‌ای متفاوت تصویر می‌کند. او شخصیت هایش را به تله می‌اندازد، اما نه با محدودیت‌هایی که از طریق افراد از خود راضی و متکبر ایجاد می‌شود، بلکه آنها را با گذشته درگیر می کند.

این منتقد از بازی برنیس بژو در نقش ماری که برایش جایزه کن را نیز به ارمغان آورد تقدیر می‌کند و «گذشته» را یک داستان جنایی عاطفی می‌خواند که انگار درباره جسمی مرده تحقیق می‌کند و انگشت اتهام را به سمت هر یک از شخصیت‌های داستان خود می‌گیرد. او حس گناه هر یک از شخصیت‌هایش را در برابر شخصیتی که در بیمارستان در کما است بررسی می‌کند و آن را به عنوان حسی از عدم اطمینان بر کل فیلم حاکم می‌سازد.

این منتقد با گریزی به فیلم «درباره الی» و پررنگ بودن دیدگاه هیچکاکی در آن فیلم می نویسد؛ «گذشته» فرهادی پرتره مردم در برزخ بین دو کشور را ترسیم می‌کند و عشق و نفرت، کودکی و بزرگسالی، مرگ و زندگی و گذشته و حال را در آن واحد در کنار هم قرار می‌دهد.

تارا برادی منتقد آیریش تایمز در حالی که به «گذشته» چهار ستاره می دهد، اصغر فرهادی را به عنون فیلمسازی معرفی می‌کند که بلد است در سطح جهانی بازی کند. او نیز این فیلم را دارای عناصری از «درباره الی» و «جدایی» می‌نامد و دارای پلاتی شگفت‌انگیز می‌خواند که بین احساسی از آتش‌بازی هیجانی و تعلیق هیچکاکی در نوسان است.

وی می‌نویسد مثل همیشه این نویسنده - کارگردان ایرانی موضوعی پست‌مدرن و کاملا آشنا ارایه می دهد: چشم اندازی از وفاداری شکسته شده، آوارگی و خانواده‌هایی با پیوندهای چندگانه ناتنی. 

لارنس فیلین منتقد ایندیپندنت با دادن پنج ستاره به فیلم آن را بازی خانواده‌های ناشاد می‌خواند و درباره‌اش می‌نویسد: اصغر فرهادی پس از فیلم موفق «جدایی» بار دیگر فیلمی دراماتیک، غنی، چند لایه و رشد یابنده را درباره پیوندها و گسست‌ها خلق کرده است.

وی می نویسد این فیلم درباره نوعی از عشق است که در فیلم‌ها کمتر به آن توجه می‌شود، نوعی دیرینه که نشان‌دهنده زمانی است که عشق و شور افراد را در کنار هم نگه نمی‌دارد، بلکه تاریخ و شرایط گرفتارکننده است که موجب می شود آنها در کنار هم باقی بمانند.

این منتقد می نویسد هر چند این فیلم که در پاریس می گذرد نمی‌تواند به اندازه فیلم «جدایی» که در ایران می‌گذرد دارای لایه‌های ویژه از آنچه با آداب و رسوم اجتماعی بر روابط تحمیل می شود باشد، اما به اندازه کافی پیچیده هست.

برایان میلر منتقد دیلی میل نیز با دادن چهار ستاره می نویسد اگر بخواهید فیلمی بسیار برتر از «EastEnders» (مجموعه تلویزیونی پرطرفدار ساخت بی‌بی‌سی در بریتانیا) ببینید باید دو ساعت به تماشای این فیلم فرانسوی زبان بنشینید تا بعد متوجه شوید که «گذشته» چه هست؛ فیلمی از عشق، دروغ، خیانت و ناخشنودی عمیق.

 

کد خبر 2268307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha