۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱

مهر بررسی می کند؛

ایست 40 هزار کارگر ساختمانی مازندران پشت دروازه های بیمه / ساماندهی کارگران در ایستگاه اول

ایست 40 هزار کارگر ساختمانی مازندران پشت دروازه های بیمه / ساماندهی کارگران در ایستگاه اول

ساری - خبرگزاری مهر: با آنکه چند سالی است که از آغاز طرح بیمه شدن کارگران ساختمانی می گذرد، اما هنوز 40 هزار کارگر این بخش در مازندران بیمه نیستند و شمار زیادی پشت دروازه های تامین اجتماعی به صف نشسته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حوادث و مخاطرات همواره جان کارگران را تهدید می کند و لزوم برنامه ریزی برای بیمه شدن این قشر را الزامی می سازد و این مهم درحالیست که بیمه کارگران ساختمانی همچنان در گیر و دار بخش های مختلف سرگردان است.

مازندران 65 هزار کارگر ساختمانی دارد که به اذعان متولیان امر تاکنون بیش از 23 هزار نفر بیمه شده اند و در عین حال اشتیاق مشاغل دیگر برای بهره مندی از بیمه کارگران ساختمانی گاه سبب تضییع حقوق کارگران اصلی شده است.

علاوه بر این به دلیل ساماندهی نشدن وضعیت کارگری، کارگران استان بر سر چهار راهها و اطراف میادین شهرها سرگردان و چشم انتظار طرحی نو برای رفع مشکلات هستند.

بیمه کارگران بنام کارگر به کام دیگر مشاغل

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران، با عنوان اینکه به دلیل درصد سود و سوبسیدی که در بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد گفت: افراد زیادی برای دریافت کارت مهارت فنی و حرفه ای مراجعه کردند.

سید هادی ساداتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه رسالت فنی و حرفه ای آموزش است، گفت: رسالت آموزش برجای خود محفوظ است ولی اینکه با دریافت کارت مهارت بیمه شوند، مورد اعتراض است.

ساداتی اظهار داشت: کارگران در حوادث کار دچار آسیب می شوند و صحنه های فجیحی از مجروحیت و مصدومیت کارگران را شاهد هستیم.

کارگر اصلی پشت دروازه تامین اجتماعی به صف مانده است

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت: کسانی غیر از کارگر از طرح بیمه مزد استفاده می کنند، در شرایطی که کارگر اصلی پشت دروازه بسته سازمان تامین اجتماعی مانده است.

وی بیان داشت: امروز مشاغل دیگر از حق کارگران استفاده می کنند و وقتی اعتراض می کنیم، عنوان می شود دولت قصد دارد همه آحاد مردم را بیمه کند.

ساداتی تصریح کرد: ما وظیفه داریم مشکلات کارگران را به دستگاههای مختلف را منعکس کنیم و انجمن های کارگری در میدان هستند تا حق کارگران به آنان برسد.

آموزش شش هزار ساعته کارگران

وی موضوع آموزش ایمنی کارگران را ضروری برشمرد و گفت: پارسال شش هزار ساعت آموزش ایمنی براحتی آغاز شد، بسختی به مبداء رسیدیم و به دلیل آنکه کارگران ساختمانی استقبال کردند، شروع خوبی داشته ایم و باید مشوق را برای کارگران اعمال کنیم و به بهداشت و ایمنی کار نیز توجه شود تا شمار حوادث کار کاهش یابد.

ساداتی افزود: کارگران ساختمانی 100 سال بیمه تامین اجتماعی را فریاد زدند و تامین اجتماعی بنام کارگران ساختمان و راه آهن ایجاد شد ولی کسان دیگری از مزایای آن بهره مند شدند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران تصریح کرد: وقتی در سال 86 مصوبه بیمه کارگران ساختمانی اجرایی شد همه جلوی آن سد کردند که هیچ چیز بجز پول را در این کار نمی بینم، تا آنکه رهبر فرزانه انقلاب دستور دادند باید بیمه کارگر ساختمانی انجام شود.

کارگران پس از 100 سال به حق قانونی خود رسیدند

وی افزود: پیام مقام معظم رهبری بعد از 100 سال کارگران را بحق خود یعنی بیمه رساند و از حقوق آنان دفاع شده است.

وی با بیان اینکه بودجه ای مبنی بر بحث ایمنی کارگران ساختمانی در استان تخصیص داده شده است، گفت: سالهای قبل این امکان وجود نداشت و با کمترین ها، به اجرای طرح ها پرداختیم.

ساداتی گفت: امسال بیس آسفالت ریزی جامعه کارگری را پی ریزی می کنیم و مشکلات این گروهها و مسائل معیشتی کارگران باید حل شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران افزود: بیش از 43 هزار نفر از کارگران ساختمانی استان کارت مهارت فنی دریافت کردند ولی تاکنون بیش از 23 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

پنج هزار کارگر دارای مهارت در نوبت بیمه شدن هستند

ساداتی گفت: پنج هزار کارگر دارای کارت مهارت پشت صف انتظار برای بیمه شدن ایستاده اند و بیش از 20 هزار کارگر ساختمانی در استان برای دریافت کارت مهارت درگیر هستند تا به حد قابل قانونی برسند.

وی با عنوان اینکه بالای 65 هزار کارگر ساختمانی در استان داریم، افزود: سهمیه استان در هر مرحله از بیمه حدود 1800 تا دو هزار و 300 نفر است و باید به یک نتایجی در این زمینه برسیم و سهمیه استان را ارتقای کیفی بخشیم.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت: کارگر، کارفرما و نمایندگان دولت بسیج های کارگری را باید گسترده کرد و از آمالها این است که همه دفاتر 19 گانه کارگران استان مبدا و مقصد کارگران، دفاتر بسیج کارگری و پایگاههای امداد هلال باشد و ما کارگران ساختمانی می توانیم رسالتهایی خارج از رسالتهای شغلی داشته باشیم که نیازمند برنامه ریزی و هدایت است.

وی تصریح کرد: ما کارگران دولت ساز نیستیم و با آنکه مجوز را از وزارت کار دریافت می کنیم ولی استقلال صنفی داریم و آن را با هیچ جناح سیاسی معاوضه نمی کنیم.

ساداتی بیان داشت: قراردادهای سفید امضا و بیمه نبود از جمله مشکلاتی است که مسئولان باید برنامه ریزی داشته باشد.

وی با عنوان اینکه در بیان مشکلات صنفی آزاد هستیم و فشاری بر ما نیست، اظهار داشت: تشکل های کارگری استقلال دارند.

وی با اشاره به طراحی دفترچه کار کارگران استان توسط انجمن های کارگران خبر داد و گفت: این طرح پس از بررسی در دستگاههای مختلف از جمله کار و امور اجتماعی، تاکین اجتماعی و ... دفترچه نهایی به وزارت کار برای قطعی و نهایی شدن ارسال شده است.

ساداتی بیان داشت: این دفترچه حاوی اطلاعات زیادی از جمله کار و فعالیتهای کارگری، مکانهای اجرایی کار، نوع قرارداد، مهندس پروژه و ... است که با اجرایی شدن آن مشکلات کارگران رصد می شود.

در عین حال با توجه به شمار زیادی از کارگران در بخش ساختمان فعالیت دارند، آموزش این قشر برای پیشگیری از حوادث کار حائز اهمیت است و تورج ناییج پور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در این زمنیه می گوید: بخش زیادی از کارگران در بخش ساختمان فعالیت دارند ولی اگر افتخار و یا خرابی در این حوزه وجود داشته باشد، نصیب مهندس می شود و هیچ جا ردپایی از کارگران زحمتکش در 32 رشته مرتبط با ساختمان نیستیم.

جای خالی امضای کارگران در پروژه های ساختمان

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه امیدواریم به جایی برسیم که امضای کارگان ساختمانی، لوله کش، فنی کار و ... در نقشه ساختمان ببینیم، گفت: سازمان نظام مهندسی اقدام به بیمه مسئولیت مدنی کرده است و تمام کارگران ساختمانی از نظر حوادث بیمه هستند.

وی گفت: هر چند بیمه خسارتهای مادی را می پردازد اما خسارتهای معنوی جبران ناپذیر است و تنها کاری که تاکنون توانستیم انجام دهیم، کاهش خسارات است.

ناییج پور گفت: در زمانهای حوادث کاری به عنوان هنجار اجتماعی محسوب نمی شود و یک ناهنجاری به شمار می رود.

700 حادثه کارگران ساختمانی گزارش شد

وی با بیان اینکه حدود 700 مورد خسارتهای ساختمانی در زمینه کارگران ماهر داشته ایم، گفت: در حال بررسی هستیم که در کدام بخش ها نظیر داربست، بالابر، چاهک آسانسور و پرتگاهها بیشتر دچار خسارت می شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با تاکید بر تشکیل اصناف کارگری در استان، وجود آن را ضروری دانست و گفت: در ماده 4 قانون نظام مهندسی برای بخش های مختلف ساخت و ساز صلاحیت حرفه ای تعیین کرده است و کارگران ساختمانی باید صلاحیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آموزش کارگران بودجه خوبی تخصیص داده شده است، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی برای ساماندهی کارگران اقدام شود.

ساماندهی کارگران موضوعی است که همواره در محافل مختلف از سوی متولیان امر عنوان می شود و این طرح مهم همچنان در سر چهارراهها و ایستگاه اول سرگردان مانده است.

ساماندهی کارگران در ایستگاه اول

تشکیل کارگروه ساماندهی کارگران ساختمانی از جمله طرح هایی است که کلید آن در مازندران در سالجاری زده شده است و به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، اگر امروز شهرداریها مدعی ارائه خدمات هستند، بخش اعظمی از این خدمات مرهون تلاش و زحمت کارگران سختکوش است.

علی بابایی کارنامی، سازندگی شهرها را مرهون کوشش کارگران بیان کرد و ضمن انتقاد از متولیان شهرداریهای استان بیان داشت: باید به دغدغه های کارگران ساختمان بصورت جدی پرداخته شود.

وی ساماندهی و آموزش کارگران ساختمانی را ضروری دانست و گفت: با اجرای این طرح، کرامت کارگران استان حفظ می شود.

وی شمار کارگران استان را بیش از 65 هزار کارگر ساختمانی بیان کرد و گفت: در شهرهای بابل، ساری و قائمشهر طرح هایی را برای ساماندهی کارگران در دست اقدام داریم تا کرامت این گروه از کارگران را در استان حفظ کنیم.

به گزارش مهر، حوادث ناشی از کار تسریع در بیمه کارگران ساختمانی را الزامی می سازد تا دیگر واقعه مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در سالهای آتی تکرار نشود.  

کد خبر 2280634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha