۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۵۲

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان:

حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به 293 میلیون دلار رسید

حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به 293 میلیون دلار رسید

ارومیه - خبرگزاری مهر: رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان گفت: در سال گذشته میلادی حجم مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان به 293 میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، هامایاک آوادیس یانس پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه آشنایی با فرصت های تجاری، سرمایه گذاری و قوانین و مقررات تجاری کشور ارمنستان که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ارومیه برگزار شد، افزود: در سال 2013 میلادی 198 میلیون دلار انواع کالا از ایران به ارمنستان صادر و در مقابل 95 میلیون دلار کالا از این کشور به ایران وارد شده است.

وی با اشاره به مثبت بودن تراز تجاری بین دو کشور در سال 2013 اضافه کرد: در سال میلادی گذشته تراز تجاری بین ایران و ارمنستان مثبت 103 درصد بوده است.

وی قیر نفت، روغن صنعتی، نیترات آمونیوم انفجاری، روغن سویا و اکسیدها را مهم ترین اقلام صادراتی ایران به ارمنستان عنوان کرد و اظهار داشت: حیوانات زنده از نوع گوسفند، قراضه و ضایعات آلومینیوم و قراضه و ضایعات از چدن بیشترین کالاهای وارداتی ایران از ارمنستان هستند.

آوادیس یانس با بیان اینکه ایران جایگاه ویژه ای از لحاظ موقعیت استراتژیک برای ارمنستان دارد، گفت: پیشینه تاریخی و اشتراکات دو ملت عوامل فرهنگی، وجود اقلیت ارمنی در ایران همچنین روابط مناسب تجاری، صدور خدمات فنی و مهندسی به ویژه در زمینه انتقال انرژی و همکاری های نزدیک استانی بین دو کشور عوامل تاثیرگذار در روابط هستند.

وی ایران را یکی از شرکای اصلی ارمنستان در زمینه واردات و صادرات عنوان کرد و افزود: ارمنستان یکی از بازارهای اواویت دار و هدف صادراتی ایران در منطقه قفقاز است.

وی با اشاره به وجود زمینه های همکاری بالقوه در بخشهای صنعت، معدن و خدمات فنی و مهندسی بین دو کشور، تصریح کرد: صنایع غذایی و فراورده های مواد غذایی، صنعت تراش الماس و جواهر سازی، احداث یا بازسازی کارخانجات نساجی، همکاری در زمینه های مس، منیزیم، آلومینیم، احداث مراکز تجاری و ساختمان سازی، احداث واحدهای صنایع تبدیلی از جمله زمینه های همکاری موجود فی مابین دو کشور در این بخش ها هستند.

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان یادآور شد: برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و سمینارها به منظور بازاریابی، کالاهای دو کشور، ایجاد اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان و ایجاد تعدادی واحد تولیدی در ارمنستان از مهم ترین اقدامات به عمل آمده در چارچوب روابط دو جانبه هستند.

کد خبر 2287727

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha