۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۶:۲۵

گزارش خبری/

خرمای سال گذشته نخلداران بوشهر هنوز فروش نرفته است/ خرما باید وارد سبد غذایی شود

خرمای سال گذشته نخلداران بوشهر هنوز فروش نرفته است/ خرما باید وارد سبد غذایی شود

استان بوشهر بخش مهمی از خرمای کشور را تولید می‌کند ولی فروش خرما یکی از مهمترین مشکلات نخلداران در این شهرستان که امسال و با وجود اینکه در چند ماه دیگر تا برداشت محصولات فاصله نداریم، بخش زیادی از خرمای سال گذشته کشاورزان به فروش نرسیده است و این موضوع مشکلات مالی زیادی را برای نخلداران ایجاد کرده است که لازم است مسئولان راهکار مناسبی را برای خریداری خرما از کشاورزان اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی است که نخلداری و تولید خرما به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های کشاورزی استان مطرح است و بخش عمده‌ای از مردم این استان به فعالیت در عرصه خرما اشتغال دارند.

شهرستان‌های دشتستان و تنگستان بیشترین میزان تولید خرما را در استان بوشهر دارند که تنها در شهرستان دشتستان، بیش از 70 درصد خرمای استان بوشهر تولید می‌شود و نخلداران و فعالان عرصه خرما بخش عمده‌ای از مردم این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

کشاورزان و به ویژه نخل‌داران مشکلات بسیار زیادی را در طول سال دارند که از جمله می‌توان به مشکلات آبیاری، یافتن کارگران مناسب برای کار در نخیلات، سختی‌های کار در نخلستان، کمبود کود در برخی موارد و . . . اشاره کرد ولی یکی از مهمترین مشکلات  نخلداران، فروش خرما است.

در سال‌های اخیر هر چند مقداری قیمت خرما افزایش یافته است ولی همدستی دلالان و خرید خرمای نخلداران به قیمت پائین باعث شده است تا کشاورزان نتوانند به خوبی با فروش محصولات خود امرار معاش کنند و به مشاغل دیگری در کنار نخلداری روی بیاورند.

کشاورزان که به علت عدم توان نگهداری محصولات خود پس از برداشت، ناچارند که محصولات خود را به بنگاه‌ها و دلالان بفروشند، برای اینکه پولی به دست بیاورند و محصولاتشان روی دست آنها نماند، خرمای خود را به قیمت پائین و غیر واقعی به دلالان می‌دهند و در واقع سود اصلی خرما نصیب دلالان می‌شود.

کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر یکی از مهمترین عواملی است که سبب می‌شود تا کشاورزان با بازار اصلی فاصله زیادی داشته باشند و دلالان بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند.

مسئولان نیز طی این سال‌ها بارها به مردم وعده داده‌اند که مشکلات نخلداران را حل کنند ولی هر ساله شاهد افزایش مشکلات نخل داران به ویژه در بخش فروش هستیم.

رئیس خانه کشاورز دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر به برخی از مشکلات نخلداران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات نخلداران، آبیاری است که پس از واگذاری این امر به بخش خصوصی مشکلات نخلداران افزایش یافته است.

حسن فریبرزی با انتقاد از عدم همکاری مناسب بین جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای که برای کشاورزان ایجاد مشکل می‌کند، تصریح کرد: مشکلات بیمه، آب‌بهای نخیلات و فروش محصول را می‌توانیم از مهمترین مشکلات نخلداران استان بوشهر بدانیم.

مشکلات متعدد نخلداران و کشاورزان دشستستانی موجب شد تا عصر شنبه نشستی با حضور برخی از مسئولان وزارت کشاورزی و مسئولان استان بوشهر در فرمانداری دشتستان برگزار شود و در این نشست مشکلات نخلداران بررسی شد.

20 هزار تن خرمای استان بوشهر هنوز فروش نرفته است

نماینده شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی فروش محصولات کشاورزی را به عنوان بزرگترین مشکل کشاورزان استان بوشهر و دشتستان دانست و اظهار داشت: مسئولان باید تلاش‌های جدی خود را برای حل مشکلات کشاورزان آغاز کنند و این اقدامات در حد حرف نباشد.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد به ظرفیت های متعدد کشاورزی در شهرستان دشتستان اشاره کرد و بیان داشت: کشاورزان دشتستان مشکلات متعددی دارند که به علت عدم حمایت مسئولان بسیاری از این مشکلات همچنان پا برجا است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه خرید خرما از نخلداران دشتستانی، تصریح کرد: همه امید نخلداران به فروش محصولات است و هم اکنون وضعیت زندگی کشاورزان بسیار سخت شده است.

نماینده شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در شهرستان دشتستان تاکید کرد و افزود: اعلام قیمت تضمینی خرما توسط دولت تاکنون راهگشا نبوده است و باید شاهد اقدامات موثرتری باشیم که بتوان پاسخ تلاش‌های کشاورزان را داد.

فرماندار دشتستان نیز با بیان اینکه 20 هزار تن خرما روی دست نخلداران این شهرستان مانده است، گفت: خرمای موجود باید به زودی و قبل از فرا رسیدن فصل برداشت از نخلداران خریداری شود تا بیش از این شاهد مشکلات عرصه خرما نباشیم.

ارسلان زارع خواستار تلاش جدی مسئولان جهاد کشاورزی برای حمایت از نخلداران شد و تصریح کرد: تلاش‌های بسیار زیادی برای فروش خرمای نخلداران صورت گرفته است ولی تاکنون این امر به خوبی محقق نشده است و امیدواریم شاد ضررکرد بیشتر نخلداران نباشیم.

لزوم گنجاندن خرما در سبد دولت

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تلاش های دولت برای حمایت از کشاورزان، اظهار داشت: کشاورزان استان بوشهر هنوز بخشی از خرمای سال گذشته خود را نفروخته‌اند که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است و کشاورزان این استان همچنین ترس از فروش خرمای سال آینده خود را نیز دارند.

حسین صفایی اضافه کرد: یکی از راهکارهای بسیار مهم برای فروش خرمای کشاورزان دشتستانی، قرار دادن آن در سبد خرید مردم و همچنین استفاده از خرما در صنایع تبدیلی است که متقاضیانی نیز در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به خرید تضمینی خرمای امسال از نخلداران، بیان داشت: این خرید تضمینی به این معنا است که کشاورزان برای فروش محصولات امسال خود که هنوز به دست نیامده است نباید نگرانی داشته باشند ولی باید برای خرید محصولات سال قبل برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه محصولات سال قبل نخلداران باید سریعا در سبد کالایی قرار بگیرد، خاطرنشان ساخت: کارخانه های موجود در سطح کشور ظرفیت‌های خوبی برای خرید خرما از نخلداران دارند که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای حل مشکل خرما در این شهرستان تاکید کرد و افزود: طرحی نیز قبلا به منظور تنظیم بازار تهیه و مصوب شده بود که در دولت دهم اجرا نشد و لازم است که این طرح دوباره بررسی و اجرا شود.

کد خبر 2289087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha