۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۲۳

گزارش مهر/

بدمینتون خراسان رضوی پر استعداد اما بی پول و کم امکانات است

بدمینتون خراسان رضوی پر استعداد اما بی پول و کم امکانات است

مشهد - خبرگزاری مهر: ورزش پر تحرک و با نشاط بدمینتون یکی از رشته‌های جذاب و مورد علاقه جوانان خراسان رضوی است که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در سطحورزش قهرمانی داشته اما این ورزش اکنون با مشکلاتی از جمله کمبود سالن اختصاصی و نبود در آمد برای مربیان و ورزشکاران این رشته مواجه است.

بدمینتون یکی از رشتههای پر طرفداری است که بسیاری از جوانان در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی حداقل برای یکبار به صورت تفریحی هم که شده این ورزش را نجام داده اند و شاید یکی از تکراری ترین صحنه‌هایی که می‌توان در پارک‌ها و بوستان‌های شهر دید انجام این ورزش توسط جوانان است که همین مسئله نشان دهنده علاقه بسیاری از مردم بویژه جوانان به انجام این ورزش پر تحرک و با نشاط است.

اما اینکه چرا تاکنون از این همه استعداد و علاقه آنگونه که باید استفاده نشده و چه مسئله‌ای باعث هدایت نشدن استعدادهای موجود در استان نشده خود بحثی است و اینکه مسئولان هیئت بدمینتون گرفتار در چه مشکلاتی هستند که فرصت استفاده از پتانسیل‌های موجود را از آنها سلب کرده مسئله‌ای است که نیازمند واکاوی بیشتری است.

یکی از ضعف‌های بدمینتون خراسان رضوی کمبود سالن اختصاصی است 

مجید زرچی دبیر هیئت بدمینتون خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار می‌گوید: وضعیت بدمینتون خراسان رضوی نسبت به چند سال گذشته تفاوت چشمگیری داشته و اکنون تیم ها و نفرات شرکت کننده خراسان رضوی در مسابقات کشور جزء برترین‌های مسابقات قرار گرفته و به ورزشکاران استان ما به چشم زنگ تفریح نگریسته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جزء هیئت‌های فعال استان محسوب می‌شویم به فعالیت هیئت‌های بدمینتون دیگر شهرهای استان اشاره و بیان می‌کند: شهرستان‌های تربت حیدریه، کاشمر، گلبهار، قوچان، سیزوار و نیشابور جزء شهرستان‌های فعال ما محسوب می شوند و به در حالی است که ما در هیچکدام از این شهرستان‌ها سالن اختصاصی بدمینتون نداریم.

زرچی با بیان اینکه حدود 800 نفر به صورت رسمی در خراسان رضوی در رشته بدمینتون فعالیت می‌کنند ابراز می‌کند: در صورتی که امکانات و تجهیزات مورد نظر هیئت بویژه سالن اختصاصی بدمینتون در استان به میزان لازم ساخته شود هزاران علاقه‌مند به این ورزش را می‌توان به صورت جدی و قهرمانی فعال کرده و خراسان رضوی را به یکی از قطب های اصلی این ورزش در کشور تبدیل کرد و قهرمانان خوبی را به ورزش کشور و جهان معرفی کرد.

وی یکی از نقاط ضعف جدی هیات بدمینتون استان را نداشتن سالن اختصاصی می داند و اظهار می‌کند: تنها سالن اختصاصی بدمینتون ما در مجموعه ورزشی سجاد مشهد است و ما حتی در مشهد قادر به پاسخگویی تعداد زیاد دوست داران این ورزش نیستیم.

دبیر هیات بدمینتون خراسان رضوی می افزاید: استعدادهای بسیار خوب و فراوانی در مناطق جنوب و شرق مشهد حضور دارند اما هیات به دلیل نبود سالن در آن مناطق قادر فعالیت نیست و کار ما فقط به فعالیت در مناطق اطراف سالن فخار مجموعه سجاد شده است.

وی با اشاره به قیمت لوازم مورد نیاز بدمینتون اظهار می‌کند: بدمینتون از جمله ورزش هایی است که با توجه به تنوعی که در بازار وجود دارد می‌توان هم وسایل مورد نیاز این رشته که مهمترنش راکت است را با قیمت کمتر از 50 هزار تومان تهیه کرد و هم می توان چند صد هزار تومان داد و راکت و توپ گران‌تری را خرید و همین تنوع قیمت هم باعث شده تا ما شاهد انجام غیر حرفه ای این ورزش در بسیاری از پارک‌ها و بوستان های شهر های مختلف استان و کشور باشیم.

زرچی با بیان اینکه هیئت برای آینده و برای گسترش هرچه بیشتر بدمینتون باید برنامه داشته باشد تاکید می کند: در صورت که سالن موردنیاز هیئت وجود داشته باشد می توان برای گسترش بدمینتون برنامه ریزی جدی و روشن تری داشت و وارد بحث استعداد یابی شده و به صورت گسترده ای این کار را انجام داد.

نبود پول باعث بی‌رغبتی مربیان شده است

حسین رضوی مسئول کمیته مربیان بدمینتون خراسان رضوی نیز با اشاره به عدم حمایت اسپانسر از بدمینتون می‌گوید: در گذشته برای حامیان ورزش یکسری سیاست‌های خوبی مانند معافیت های مالیاتی در نظر گرفته می شد و همین مسئله باعث جذب حامیان مالی به ورزش می شد اما در حال حاضر به دلیل عدم اجرای آن سیاست حامیان مالی رغبت کمتری برا ورود به بحث ورزش آنهم ورزشی مثل بدمینتون را از خودشان نشان می‌دهند.

وی بیان می کند:ما در خراسان رضوی از مربیان بسیار خوبی بهره مند هستیم اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و نبود حمایت و تامین نشدن زندگی مربیان از راه مربیگری در بدمینتون این مربیان رغبتی برای فعالیت گسترده در این ورزش از خودشان نشان نمی‌دهند.

رضوی می‌افزاید: در صورتی که دولت با اجرای سساست‌های مناسب از بخش خصوصی حمایت کند و بخش خصوصی وارد ورزش شود بسیاری از مشکلات ناشی از عدم وجود منابع مالی است حل خواهد شد و آنوقت ما می‌توانیم مربیان را هم به میدان اورده و از دانش و تجربه آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم در غیر این صورت وقتی مربی تامید نباشد و همیشه دغذغه معیشت ذهنش را درگیر کند نباید و نمی توان انتظار زیادی ار ورزشکاران داشت.

وی همچنین به کمبود سالن اختصاصی بدمینتون اشاره کرده و عنوان می‌کند: بدمینتون یکی از ورزش‌های پر طرفدار در مشهد است و شما می‌توانید این مسئله را در پارک ها و روز های جمعه در ییلاق‌ها و خیابان‌های شهر مشاهده کنید اما متاسفانه کمبود سالن اختصاصی باعث دشه تا خیلی از استعدادهای موجود در این شهر به هدر رفته و هیچگاه فرصت ظهور و بروز پیدا نکنند.

مسئول کمیته مربیان بدمینتون خراسان رضوی اظهار می‌کند: با وجود همه کمبودها ما در بخش مربیان هم اکنون علی اصغر امینیان را در تیم ملی کشور داریم و حدود 150 مربی درجه سه،10 نفر مربی درجه دو و پنج نفر هم مربی درجه یک بدمینتون در خراسان رضوی حضور دارند که در صورت مهیا شدن شرایط می‌توان به بهترین شکل ممکن از این پتانسیل استفاده کرد تا ما شاهد یک تحول بزرگ در بدمینتون استان باشیم و افتخار آن علاوه بر ورزشکاران و مسئولان استان نصیب مردم خوب و خونگرم خراسان رضوی نیز خواهد شد.

نیازمند برنامه ریزی برای استفاده از استعدادها هستیم

نجمه سعیدی نائب رئیس هیئت بدمینتون خراسان رضوی نیز با اشاره به جایگاه مناسب بدمینتون خراسان رضوی در کشور می گوید: بنده در جلساتی که در تهران در خدمت دیگر دوستان در هیات های کشور و فدراسیون هستم همواره از جایگاه و فعالیت‌های خوب هیئت بدمینتون استان به نیکی یاد می‌شود و در کشور روی استان ما خیلی حساب می کنند.

وی با بیان اینکه هیات بدمینتون خراسان رضوی کانون استعدادیابی شرق کشور است اظهار می کند: علاوه بر استان‌های خراسان استان گلستان و سمنان نیز با مدیریت خراسان رضوی در بحث استعدادیابی فعالیت می کنند.

سعیدی با بیان اینکه ما از چند سال گذشته به صورت پایه‌ای کارمان را آغاز کردیم می‌گوید: هر گاه کار به صورت پایه ای انجام شده نتیجه به دست آمده نتیجه بهتری بوده هر چند که گاهی شاید مدتی برای کسب نتیجه مطلوب باید صبر کرد.

وی می‌افزاید: تیم بدمینتون دختران استان ما سال گذشته در مقام دوم رنگینگ کشور قرار گرفت و این به دلیل انجام کارهای پایه‌ای بود.

سعیدی همچنین به وجود مربیان خوب و سطح اول بدمینتون در استان اشاره و اظهار می‌کند:حضور داوران و مربیان خوب در خراسان رضوی یکی از نکات مثبت بدمینتون در استان ما است که باید بتوانیم با برنامه یزی درست از این توان مندی ها نهایت استفاده بار بکنیم.

برخی مسئولان ورزشی و غیر ورزشی ما نشان داده اند که استاد توجه نکردن و هدر دادن فرصت ها و استعدادها هستند لذا برای بهره برداری هرچه بهتر از پتانسیل های ورزش آنچه اهمیت دارد اراده واقعی است که امیدواریم این اراده هر چه سریعتر شکل عملی به خودش بگیرد.

.........................

گزارش: رضا آرمانیان

کد خبر 2295702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha