۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶

نوبخت در جمع خبرنگاران:

تغییر شمخانی صحت ندارد / برنامه ای برای افزایش قیمت ها نداریم

تغییر شمخانی صحت ندارد / برنامه ای برای افزایش قیمت ها نداریم

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت کالاها وجود ندارد گفت: هر آنچه که بوده اقدام شده و ما الان در جهت مهار تورم سیاست های خود را ادامه می دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یک خبر خوش اقتصادی برای شما دارم گفت: صحبت های امروز خودم را با عملکرد اقتصاد ایران در ماه های نخستین سال جاری آغاز می کنم که این عملکرد مطابق گزارش رسمی مرکز آمار ایران است.

وی افزود: براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار در خصوص نرخ تورم با توجه به اینکه نرخ تورم دوازده ماهه ماه منتهی به سال جاری در حد 28.4 بوده است و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز 17.2 درصد اعلام شد نرخ تورم ماه اردبیهشت 0.7 درصد است.

سخنگوی دولت افزود: ما در ماه اردیبهشت با توجه به اینکه مرحله دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها را اجرا کردیم افزایش حامل های انرژی را داشتیم اما با توجه به مجموع سیاست های پولی و انضباط پولی دولت موجب شده که همان روال 9 ماه گذشته یعنی از مرداد 92 تا فروردین 93 ادامه یابد و همانطور که در گذشته نرخ تورم 12 واحد کاهش پیدا کرده بود این کاهش نرخ در اردیبهشت ادامه داشت.

وی خاطر نشان کرد: قیمت خدمات و کالا ها نیز در این ماه رشد کمتری داشت و تقلیل نرخ تورم را شاهد بودیم و رشد افزایش قیمت ها دارد کمتر می شود.

وی همچنین گفت: در جلسه امروز هیأت دولت بانک مرکزی مکلف شد نسبت به رفع موانع اعطای وام ازدواج اقدام کند.

سخنگوی دولت همچنین در مورد افزایش قیمت خودرو گفت: دولت می خواهد صنف خودرو با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر محصولاتش را عرضه کند.

وی تصریح کرد: دولت قصد دارد به جای پرداختن به بحث افزایش خودرو در هر سال به بحث افزایش کیفیت توجه کند و هر سال خبرهای خوبی در مورد افزایش کیفیت خودرو داشته باشد و نه قیمت آن.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت به شدت مخالف افزایش قیمت خودرو است گفت: دولت به جز آنچه که قانون پیش بینی کرده است به هر گونه افزایش قیمت خودرو مخالفت خواهد کرد.

وی افزود: خوشبختانه از ماه های نخستین سال و حتی قبل از ورود به سال 1393 دولت درخصوص کالاهای اساسی و استراتژیک اقدامات لازم را انجام داد.

سخنگوی دولت افزود: ذخایر خودمان را در سیلوها افزایش دادیم و با توجه به در پیش بودن ماه رمضان تمام تمهیدات لازم را برای ذخیره سازی کالا انجام داده ایم و برای ماه مبارک رمضان درخصوص کالاهای اساسی مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: هر دستگاهی متناسب با اعتباراتی که دارند باید در جهت رفاه کارکنان خودش استفاده کند و ما نیز از این موضوع در هیأت وزیران استقبال می کنیم.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر ارائه تسهیلات به صورت غیر نقدی به مردم در فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: در کنار پرداخت یارانه های نقدی که امروز هم باز مورد تاکید رئیس جمهور بود باید نسبت به امنیت غذایی مردم و پرداخت یارانه های غیر نقدی بر حسب برنامه ریزی هایی که شده اقدامات لازم انجام گیرد و شاید جلسه آینده آیین نامه اجرایی که نحوه و دستور العمل توزیع یارانه های غیر نقدی را مشخص می کند به تصویب برسانیم تا کاستی های مرحله اول توزیع سبد کالا رفع شود.

نوبخت ادامه داد: ما از منابعی که ناشی از هدفمندی یارانه ها به دست آوردیم که بالغ بر چهار هزار و 800 میلیارد تومان است برای افزایش سهم دولت در درمان مردم استفاده کردیم و من از همین جا پشت تریبون اعلام می کنم اگر کسی به بیمارستان مراجعه کرد و برای روستاییان و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند بیشتر از پنج درصد و از مردم عادی بیشتر از 10 درصد مطالبه کردند این را به نهاد نظارتی اطلاع دهد چراکه ما اعتبارات لازم را در اختیار بیمارستان ها قرار داده ایم.

وی همچنین با اشاره به اقتصاد مقاومتی ادامه داد: خوشبختانه بعد از آنکه نقشه راه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور تهیه شد طبق یک فرمتی که تهیه شده از همه دستگاه ها درخواست شد تا برنامه های خود را برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه دهند.

سخنگوی دولت افزود: این برنامه در یک محل معتبری بخواهد بررسی و مورد تصویب قرار گیرد باید همه این برنامه ها از سوی کمیته های تخصصی شورای اقتصاد بررسی شود و شورای اقتصاد نیز بررسی برنامه دستگاه ها و وزارتخانه ها را برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی آغاز کردند و در جلسه دوشنبه گذشته برنامه های دو دستگاه تصویب شد تا همه بدانند این لازم الاجرا است و اساس نجات ما و قدرت پایداری ما وابسته به این است که از همه ظرفیت های داخلی کشور در این عرصه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت کالاها وجود ندارد گفت: هر آنچه که بوده اقدام شده و ما الان در جهت مهار تورم سیاست های خود را ادامه می دهیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا معاون اول رئیس جمهور با دادکان جلسه ای داشته است و آیا قرار است دادکان رئیس فدراسیون فوتبال شود گفت: اینکه معاون اول رئیس جمهور با یک فردی جلسه داشته است و اینکه چه موضوعاتی در این جلسه مطرح شده است ممکن است ده ها جلسه در روز برگزار شود اما اگر موضوعی باشد که منجر به تصمیم گیری جدیدی باشد حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

نوبخت همچنین در خصوص سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: هر وقت سفر رئیس جمهور قطعی شد ما چگونگی این سفر و همچنین همراهان ایشان را به اطلاع خبرنگاران خواهیم رساند و هر سفری که داشته باشند قطعی شود حتما جزئیات آن نیز منتشر خواهد شد.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور با دعوت های متعدد از سوی کشورهای مختلف مواجه هستند  که به این کشورهای سفر کند و هر موردی که باشد اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

نوبخت در ادامه گفت: اگر به یاد داشته باشید در دومین جلسه گفتگوی خبری با اصحاب رسانه من خواهشی کردم و ماموریت این جمع را به عنوان هیأت منصفه اعلام کردم که اگر مواردی می شود خودمان بنشینیم نسبت به آن عادلانه و منصفانه نظر دهیم.

وی افزود: یکی از رسانه ها اقدام غیر حرفه ای انجام داده بود و من به این جهت خواهش می کنم شما به عنوان هیأت منصفه در این زمینه به من  مشاوره دهید که بینید آنچه که اتفاق افتاده چقدر غیر اخلاقی و غیر حرفه ای است.

وی ادامه داد: یک اتفاقی می افتد و آن اتفاق از نظر قانون تخلف محسوب می شود دستگاه های نظارتی و قوه قضاییه خود را موظف می دادند تا در مورد آن مسئله تحقیق کنند و تمامی کسانی که به نوعی از آنها در رابطه با آن اتفاقی که خلاف قانون است قرار دارند همه آنها را در مظان رسیدگی قرار می دهند که یکی از آن مباحث پرونده موسوم به سه هزار میلیارد تومانی است که از همین جا باید دقت نظر و سرعت عمل و عدالتی که قوه قضاییه در این خصوص داشته است را مورد تقدیر قرار داد.

وی افزود: قوه قضاییه شجاعانه وارد این پرونده شد و هر فردی را که ممکن بود در این قضیه دست داشته باشد از هر قوه ای که بود از وی تحقیق کرد و پرونده را آماده کرد یکی از کسانی را که می توانستند در این ارتباط مورد توجه قرار گیرند و از آنها تحقیق شوند قائم مقام بانک مرکزی بود و رسیدگی در این خصوص انجام شد.

وی افزود: حالا در پایان این کار از هر سه قوه مشخص شده باشد که یک فردی که در این مسیر مورد اتهام قرار گرفت و تحقیر شد و هر سه قوه دستگاه هایشان اعلام کنند که این فرد در این قضیه بی گناه بوده اما به صرف آنکه یک مقطعی یک اتهامی بر وی وارد بود ما امروز اجازه خدمت گزاری را از چنین فردی که کارشناس هم هست و می تواند به کشور خدمت کند را بگیریم چرا که اگر نتیجه این تحقیقات موجب محکومیت ان طرف شده باشد کاملا این انتظاری است که ما چنین فردی را کنار بگذاریم. این فردی که این بار روحی را خودش و خانواده اش تحمل کرد آیا ما هم باید بر او فشار بیاوریم.

وی گفت: من از این رسانه بسیار گله مند هستم بدون اینکه تحقیق کافی داشته باشم عکس ایشان را با عکس یک خدمتگزار دیگری در کنار عکس دیگری گذاشته و یک فردی را که همه اعلام کردند که بیگناه است و وی را بخواهند زیر سوال ببرند یک کار غیر حرفه ای و کار غیر اخلاقی است. البته من باید این تشکر را بکنم که وقتی که فهمیدند اشتباه کردند سریعا این خبر را از سایتشان حذف کردند.

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره رانت 650 میلیون یورویی گفت: کشتی های فراوانی در مرزهای آبی مان حضور دارند و انبارهایمان هم خالی است و ارزی هم نداریم به کسی بدهیم برود بیاورد.

وی افزود: اگر افرادی اعلام کنند ما با همان قیمت های دولتی به صورت نسبی می آوریم اگر کسی به این ترتیب کالا را بیاورد باید هم وارد کننده را تشویق کنیم و هم کسی که بدون داشتن منافع کافی فرصتی را برای ذخایر ما آماه کرده اند به عنوان اینکه مبتکرانه عمل کرده اند تشویق کنیم.

وی افزود: اینکه هی می گویند 650 میلیون رانت کل آن اجناسی که آورده شد و فروخته شد کل قیمتش 650 میلیون یورو است نه اینکه 650 یورو سود آن باشد که این نکته در صحن علنی و حتی در قوه قضاییه مطرح خواهد شد.

وی همچنین در واکنش به برگزاری همایش های دولتی در آستانه سالروز انتخابات 24 خرداد گفت: پیشاپیش فضاسازی درست نیست.

وی افزود: مردم خوب ما که به جناب آقای روحانی رای دادند و عده ای برای معرفی آقای دکتر ستادهایی را در ایام انتخابات فعال کرده بودند در سالگرد یک چنین موفقیتی بخواهند گردهمایی هایی را تشکیل دهند حق طبیعی شان است و این نیز در جهت نشاط جامعه است و مسئولین قوه مجریه باید این بار امانتی که به دوش داشته اند را بروند در بین مردم در موردش توضیح دهند  که به چه سرمنزلی رسیده و گزارش عملکرد بدهند و در جهت روشن سازی و شفاف سازی امور ارزشمند است.

وی افزود: اینکه این موضوع را یک فرار رو به جلو تلقی کنیم درست نیست دستگاه های اجرایی هیچگاه به گذشته نپرداخته اند و همواره معطوف به آینده عمل کرده اند و یک احترام به مردم است که دولت گزارش عملکرد به آنان بدهد.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی برا اینکه شایعاتی در مورد آقای شمخانی مطرح است که به دلیل کسالت ممکن است تغییر کند گفت: همچنان که خودتان می گویید این موضوع شایعه است و ما آرزوی سلامتی برای همه کارگزاران داریم.

وی گفت: ممکن است یک مسئولی در یک مقطع دچار کسالتی شود اما این به معنای برکناری وی نیست و ما نیز آرزوی سلامتی برای ایشان داریم.

نوبخت همچنین به مصوبات امروز هیات دولت در مورد رفع مشکلات پیش خرید ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها اشاره کرد و توضیح داد: آیین‌نامه اجرایی تفصیلی در این رابطه وجود نداشت و امروز در هیات وزیران آیین‌نامه‌ای مبنی بر حمایت از کسانی که واحد ساختمانی پیش خرید می‌کنند، به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به طرح ارزیابی محیط زیست در جلسه امروز هیات دولت گفت: با توجه به فعالیت‌های صنعتی و معدنی و شوق و انگیزه ایجاد شده برای تکمیل طرح‌ها که به آلوده کردن محیط زیست ختم می‌شود، در جلسه امروز نیز این مساله بررسی شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت این امکان را به صنعت خودرو می‌دهد که با کیفیت بیشتر و کاهش قیمت محصولات خود را عرضه کند، بیان کرد: دولت بر این باور است که هر ساله باید کیفیت خودروها را افزایش داد.

کد خبر 2300459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha