۴ تیر ۱۳۹۳، ۹:۵۵

گزارش خبري مهر/

نفس هاي نگين غرب كشور به شماره افتاد/ بي تفاوتي ها نسبت به زريوار ادامه دارد

نفس هاي نگين غرب كشور به شماره افتاد/ بي تفاوتي ها نسبت به زريوار ادامه دارد

سنندج – خبرگزاري مهر: بدون شك درياچه زريوار مريوان يكي از نادرترين جاذبه هاي زيست محيطي و گردشگري در كشور و حتي جهان به شمار مي رود ولي به رغم هشدارهاي صورت گرفته از سوي فعالان محيط زيست و همچنين كارشناسان در خصوص وضعيت اين درياچه تا كنون اقدامي عملي براي حفظ اين اثر طبيعي در استان كردستان صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در دل كوه هاي سر به فلك كشيده و در پنج كيلومتري شهر مريوان درياچه اي زيبا قرار دارد كه بدون وارد شدن حتي يك رودخانه به آن، نگيني زيبا را به وجود آورده و به رغم تمامي ناملايمات صورت گرفته نسبت به آن، همچنان نفس مي كشد.

درياچه زريوار مريوان كه گفته مي شود يكي از منحصر به فردترين ويژگي هاي گردشگري و طبيعي در كشور است و حتي نمونه آن در جهان نيز اندك است، طي سال هاي اخير مورد بي توجهي هاي مختلفي قرار گرفته و متاسفانه با گذشت زمان اقدامي عملي براي نجات آن صورت نمي گيرد و مي توان گفت نفس هاي زريوار به شماره افتاده است.

دریاچه زریواردر فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف‌جوش و بارش باران تامین می‌شود.

طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵.۵ متر است.

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌رود و تمام شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی موجودات مشاهده می‌شود که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌ است که به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

وعده هاي عملي نشده مسئولان مختلف كشوري و استاني در خصوص مديريت مناسب اين ظرفيت گردشگري در كنار بي تفاوتي هاي مردم و مديران مربوط در طول سالهاي گذشته باعث شده نه تنها مشكلي از مشكلات زريوار مريوان حل نشود كه روز به روز بر دامنه اين معضلات و مشكلات نيز افزوده شود.

از وعده عملي نشده دولت نهم در خصوص ثبت زريوار در كنواسيون رامسر گرفته تا عدم تخصيص اعتبارات ريز و درشت براي نجات اين درياچه از جمله مسائلي است كه در طول يك دهه اخير بر مشكلات اين ظرفيت گردشگري و طبيعي در كردستان افزوده است.

مدير كل حفاظت محيط زيست كردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعيت فعلي درياچه زريوار مريوان عنوان كرد: در حال حاضر میانگین حجم آب زریوار 40 میلیون متر مکعب، مساحت پهنه آبی 896 هکتار و مساحت محدوده حفاظت شده سه هزار و 293 هکتار است كه بر اساس آخرين بررسي هاي صورت گرفته 30 گونه پستاندار، بیشتر از 98 گونه پرنده مهاجر و گونه های مختلف ماهی در این دریاچه نشانه بکر بودن آن در منطقه است.

بي تفاوتي نسبت به وضعيت درياچه زريوار نگران كننده است

ناصح قادري با اشاره به مهمترين مشكلات زريوار گفت: متاسفانه مشکلات به وجود آمده برای دریاچه زریوار و بی تفاوتی نسبت به آن تهدیدی برای حوزه های اقتصادی، گردشگری و حیات مردم این استان به شمار می رود و با توجه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته شرایط زریوار بحرانی است و نیازمند برنامه ریزی جامع و عملی است و متاسفانه در حال حاضر مدیریت واحدی در دریاچه زریوار نداریم و هر سازمانی بر اساس رسالت خود مشغول به فعالیت است که تشکیل یک مدیریت یکپارچه و همسو و همکار برای اقدام در این راستا ضروری و لازم است.

وي با بیان اینکه ثبت دریاچه زریوار به عنوان تالاب بین المللی رامسر باید در دستور کار قرار گیرد و با جذب اعتبارات ملی و بین المللی می توان زمینه را برای حفظ و احیاء دوباره آن احیا کرد، یادآور شد: با نابودی دریاچه زریوار بسیاری از شاخص ها و پتانسیل های استان از بین می رود و این امر می تواند تا حد زیادی در عدم توسعه همه جانبه استان نقش بسزایی ایفا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت آلودگي آب اين درياچه افزود: براساس اندازه گیری و شاخص های صورت گرفته از دریاچه زریوار وضعیت آن مطلوب و مناسب نیست و هر روز شاهد افزایش مشکلات و معضلاتی هستیم که دریاچه را تهدید می کند.

وي گفت: هم اکنون میزان مواد آلوده در دریاچه بالاست و وجود فاضلاب های شهری و به ویژه روستایی که وارد دریاچه می شود، کودهای شیمیایی که برای زمین های اطراف استفاده شده و بعد از شسته شدن وارد دریاچه می شود، رشد مسکن شهری در حاشیه دریاچه، تغیر کاربری اراضی تالاب به کشاورزی و آتش زدن نیزارها همگی عواملی است این میزان را بالا برده است که باید هر چه سریعتر چاره اندیشی شود.

فاضلاب عامل اصلي آلودگي درياچه زريوار

معاون فنی اداره کل حفاظت و محیط زیست استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان كرد: در حال حاضر مهم‌ترین عوامل موثر بر آلودگی دریاچه زریوار از نظر زیست محیطی، ورود پساب حاوی کود و فضولات دامی در فصل بارندگی از طرف روستاهای ضلع غربی، ورود غیر مستقیم قسمتی از فاضلاب انسانی مناطق مسکونی شهر مریوان به دریاچه است.

شهاب محمدی با اشاره به وضعيت نگران كننده در اين بخش يادآور شد: ورود فاضلاب روستاهای اطراف زریوار از یک سو و ورود فاضلاب قسمتی از شهر مریوان در سال‌های گذشته به این دریاچه و رسوبات ناشی از حوضه اطراف باعث شده چشمه‌های خود جوش کف این نگین درخشان که منبع اصلی آب آن به شمار می‌رود، کم آب شود.

نبود مدیریت واحد یکی از مهمترین مشکلات دریاچه زریوار مریوان است

فرماندار شهرستان مریوان نيز هفته گذشته و در جريان برگزاري جلسه كارگروه مديريت تالاب زريوار مريوان نبود مدیریت واحد را یکی از مهمترین مشکلات دریاچه زریوار در این شهر عنوان کرد.

محمد فلاحی اظهار داشت: تعدد در مدیریت و تصمیم گیری در خصوص وضعیت این دریاچه یکی از مشکلات اصلی است و به همین دلیل باید در اولین قدم زمینه برای اعمال مدیریت واحد در زریوار فراهم شود.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه تالاب زریوار مریوان یادآور شد: تشکیل این کارگروه اقدام خوبی است ولی متاسفانه نبود مدیریت واحد باعث شده است تا برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص آن به خوبی اجرایی و عملیاتی نشود و این یک مشکل جدی است.

فرماندار مریوان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کمک به احیا و نجات زریوار عنوان کرد: اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 370 میلیون تومان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان به این دریاچه تخصیص داده شده است که در سال جاری با استفاده از این اعتبار فاضلاب روستاه های حاشیه دریاچه زریوار را به داخل تصفیه خانه هدایت و مانع ورود آن به داخل دریاچه خواهد شد.

فلاحی گفت: دریاچه زریوار یکی از منحصربه فردترین دریاچه های آب شیرین دنیا است که اگر به شیوه ای درست مدیریت شود می تواند در جذب توریست و گردشگر به این شهرستان و برای اشتغال پایدار بیشتر مؤثر واقع شود.

نقش مردم در حفاظت از زريوار بسيار مهم و حياتي است

وی با اشاره به نقش بسیار مهم مردم در راستای کمک به بهره برداری صحیح از زریوار مریوان عنوان کرد: مشارکت دادن مردم در حفظ  دریاچه می تواند ارمغان بهتری برای این اکوسیستم به ارمغان بیاورد.

اظهار نگراني در خصوص وضعيت درياچه زريوار تنها مربوط به این مدیران نیست، تا جايي كه در جريان سفر معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به كردستان بار ديگر موضوع اين درياچه به بحث اصلي اين سفر تبديل شد.

اظهار نگراني نماينده ولي فقيه در استان، استاندار كردستان، نماينده مردم مريوان در مجلس شوراي اسلامي و حتي اقشار و خبرنگاران رسانه هاي جمعي نيز به يكي از مهمترين مسائل مطرح شده در سفر يك روزه معصومه ابتكار به استان كردستان تبديل شد.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست دوم تيرماه در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي استان كردستان در سنندج گفت: وضعيت زريوار مريوان در سازمان محيط زيست نيز بسيار مهم است و يكي از اولويت هاي كاري ما تلاش براي حفظ و احيا اين درياچه است.

معصومه ابتكار يادآور شد: در همين راستا سال گذشته و امسال براي انجام طرح هاي تحقيقاتي در درياچه زريوار مريوان اعتباري بالغ بر 1.8 ميليارد تومان هزينه شده است و در سال آينده نيز اعتبارات ويژه اي براي اين مهم منظور مي شود.

طرح جامع مدیریت دریاچه زریوار تنظیم شده است

وی همچین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مطالعات دریاچه زریوار را در اختیار داشته و طرح جامع مدیریت دریاچه تنظیم شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: دریاچه زریوار نیازمند برنامه ریزی، حمایت مسئولان، اختصاص اعتبارات ویژه و اجرای طرح های متناسب با منطقه است.

ابتکار یادآور شد: حفاظت و حراست از مناطق بکر کشور وظیفه دولت و مردم است چرا که سرمایه های ملی اگر از بین برود احیای مجدد آنها بسیار سخت است.

وی ادامه داد: دریاچه زریوار فرصتی استثنایی برای توسعه صنعت گردشگری استان است و تمامی دستگاه های دولتی در کنار مردم و با مدیریت استاندار کردستان باید در برابر دریاچه زریوار احساس مسئولیت کنند.

بدون شك حفاظت از درياچه زريوار مريوان به عنوان نگيني در غرب كشور مي تواند نه تنها در حوزه حفاظت از محيط زيست پيامدهاي مثبتي براي استان كردستان و حتي منطقه داشته باشد كه مي تواند در راستاي تقويت گردشگري در اين خطه از ايران اسلامي موثر و مفيد باشد.

کد خبر 2319104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha