۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۲

چین اولین موزه کلاسیک های ادبی را افتتاح می کند

چین اولین موزه کلاسیک های ادبی را افتتاح می کند

مجموعه آثار ادبی چین در موزه ملی کتاب های کلاسیک در پکن، گردآوی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌تی‌وی، مجموعه آثار ادبی چین بعد از ترمیم دقیق در یک محل انبار تحت محافظت، بالاخره یک خانه پیدا کرده‌اند. این خانه موزه ملی کتاب‌های کلاسیک نام دارد که در پکن واقع شده و پر از شاهکارهای ادبی است. این موزه که توسط کتابخانه ملی چین و بعد از دو سال کار تاسیس شده است، اولین انستیتوی عمومی این کشور است که بر کتاب‌های کلاسیک قدیمی چین تمرکز کرده است.

این موزه تنها نسخه دست‌نویس باقی‌مانده از کتاب «Zizhi Tongjian» را در خود جای داده است. این کتاب یکی از مراجع پیشگام در زمینه تاریخ‌نویسی است و تقریبا هزار سال پیش توسط سیما گوانگ تالیف شده است.

لی هانگلین مدیر ارشد موزه ملی کتاب‌های کلاسیک می‌گوید: همه چیز اینجا بسیار با‌ ارزش است، مانند دست‌نویس سیما گوانگ. این دنیای باستان است، و آثار پیشگویان مهم از جمله سی کو و خطاطانی چون یونگل دانهوانگ، همه بسیار ارزشمند و نادر هستند.

مسئولان رسمی می‌گویند این موزه اکنون خانه 2.75 میلیون نسخه کتاب کلاسیک چاپ شده قبل از سال 1911 است، که شامل حکاکی‌های فلزی و سنگی، کتاب‌های نادر و نایاب و نقشه‌های قدیمی می‌شود. 800 نسخه از ارزشمندترین این کتاب‌ها به عنوان هدیه‌ای برای بازدیدکنندگان در مراسم افتتاحیه به نمایش گذاشته شده‌اند.

لو فانگیو مدیر گروه سنگ‌های باستانی کتابخانه ملی گفت: کتاب‌های باستانی کلاسیک، یک شاهد تاریخی نسبت به فرهنگ استوار چین طی هزاران سال گذشته هستند. شخصیت‌های چینی که در این کتاب‌ها حضور دارند باید دیده شوند. ترکیبی از یک موزه و یک کتابخانه می‌تواند تجربه‌ای جدید و جالب برای خوانندگان مان باشد.

در میان 9 تالار نمایش این موزه یک قسمت غربی نیز وجود دارد. علاوه بر نقشه‌های جهانی بسیاری که در این مکان موجود هستند، بسیاری از آثار ادبی چین نیز که توسط افراد خارجی نوشته شده‌اند، در این مکان گرد آمده اند. همچنین در یکی از نقشه‌های قرن هجدهمی می‌توان تاثیرات غربی را بر امپراتور و ملکه چین دید. زانگ یائو یکی از راویان تاریخ باستان می‌گوید: با دقت نگاه کنید و آنوقت می‌بینید که با این وجود که امپراتور لباس‌های «هان» پوشیده است، حالت چهره و ایستای بدنی او کاملا ویژگی‌های دنیای غرب را به خود گرفته است.

برای جذاب‌تر کردن بازدید از این موزه، حاضران می‌توانند حکاکی‌های خود را انجام دهند و دست‌نوشته‌هایشان را به صورت  رسمی چاپ کنند.

اولین نمایش این موزه که قرار است به مدت سه ماه ادامه داشته باشد، از روز اول ماه آگوست پذیرای اولین گروه بازدیدکنندگان خواهد بود. از تاریخ نهم ماه سپتامبر نیز بازدیدکنندگان انفرادی می‌توانند از موزه بازدید کنند. 

کد خبر 2335034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha