۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵

مهر گزارش می دهد/

آتش؛ اشک بلوطهای بویراحمد را درآورد/ مهار آتش بازهم بادست خالی

آتش؛ اشک بلوطهای بویراحمد را درآورد/ مهار آتش بازهم بادست خالی

یاسوج – خبرگزاری مهر: شعله های بی رحم آتش بازهم داغی سیاه بر دل جنگلهای شهرستان بویراحمد نهاد و اشک بلوطهای رنج دیده از جور انسان را در آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، دیگر رمقی برای جنگلهای تحت حفاظت کهگیلویه و بویراحمد نمانده و آتش سوزی ها، آفت سوسک بلوط خوار، فعالیت های توسعه ای غیرکارشناسی، تجاوز ها و .... جانشان را به لبشان رسانده است.

روزی نیست که آتش سهل انگاریها و بی تدبیری ها در میان جنگلهای پر پشت این بخش از زاگرس نیفتد و داغ بر تن بلوطهای سبز دنا نگذارد. بلوطهایی که انگار سرنوشتی جز سوختن ندارند.  

دیروز نیز نوبت به چهار نقطه دیگر از شهرستان بویراحمد رسید تا رقص شعله های آتش به میان شاخ و برگهای درختان در گرمترین روزهای تابستان بیاید و جهنمی برایشان به پا کند.

روز گذشته در بیدشاهی، سپیدار، وزگ و بنسنجان، آتش، دست در دست باد به میان جنگلها آمد و اگر نبود همت و از خودگذشتگی جنگلبانان بویراحمد، امروز جز سیاهه ای در این مناطق چیزی دیده نمی شد.

حافظان جنگل باز هم با دستان خالی و شاخ و برگ درختان، آتش را در اوج گرمای مردادماه مهار کردند تا چون همیشه لباسهایشان و حتی دستان و پاهایشان بسوزد اما درختی ایستاده نمیرد.

آتش سوزی در چهار منطقه جنگلی بویراحمد

مدیرمنابع طبیعی شهرستان بویراحمد که خود همگام با دیگر جنگلبانان در حال اطفای حریق بود در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: آتش سوزیها ابتدا در منطقه بیدشاهی و سپیدار آغاز شد اما خوشبختانه نیروهای منابع طبیعی در منطقه حضور داشتند و در همان ابتدای حریق توانستند آتش را مهار و از گسترش آن جلوگیری کنند.

سعید نظری می افزاید: اگر نیروها در منطقه نبودند و آمادگی نداشتند، با توجه به وجود مراتع غنی در این منطقه، کنترل آتش سوزی غیرقابل امکان بود.

وی بیان می کند: پس از اطفای این حریق، گزارش شد که جنگلهای منطقه "وزگ" و دامنه های کوه "تامر" دچار حریق شده اند که جنگلبانان در کمترین زمان ممکن به منطقه اعزام شدند.

نظری می گوید: کار اطفای حریق در وزگ از ساعت 11 صبح آغاز شد و شش ساعت به طول انجامید و و سرانجام در ساعت پنج عصر آتش به طور کامل مهار شد.

وی تصریح می کند: متاسفانه در این آتش سوزی چهار هکتار از جنگلهای این منطقه شامل درختان بلوط، بنه، زالزالک، بادام کوهی و..و دچار حریق شدند.

دستگیری سه نفر در آتش سوزی وزگ

 نظری علت این آتش سوزی را سهل انگاری عنوان می کند و می گوید: سه فردی که برای چیدن میوه های کوهی به این کوه آمده بودند اقدام به روشن کردن آتش نموده و این موجب گسترش حریق به جنگل شده بود.

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد بیان می کند: این سه فرد روز گذشته در حین فرار دستگیر و تحویل پاسگاه انتظامی سررود جنوبی شدند.

وی همچنین از وقوع چهارمین آتش سوزی در منطقه بنسنجان طی روز گذشته خبر می دهد و می گوید: این آتش سوزی در یک باغ مجاور جنگل به وقوع پیوست که جنگلبانان نه تنها از گسترش آتش به جنگل جلوگیری کردند بلکه آتش باغ را نیز مهار کردند.

اطفای حریق بازهم با دستان خالی

نظری همچنین در خصوص ابزار و امکانات نیروها برای اطفای حریق به خبرنگار مهر می گوید: یگان حفاظت از کمترین امکانات بی بهره است و در این آتش سوزی نیز با دستان خالی اقدام به اطفای حریق کردیم.

وی ادامه می دهد: در آتش سوزی روز گذشته لباسها و دستان و پایهای برخی از نیروها آسیب دید.

نظری بیان می کند: اغلب آتش سوزیها در شیبهای بالا و ارتفاعات رخ می دهد و این در حالی است که حتی خودروی مناسب برای رفتن به محل آتش سوزی هم نداریم.

وی همچنین با ابراز گلایه از برخی دستگاههای اجرایی و نهادها می گوید: متاسفانه برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌ها هیچ دستگاهی ما را یاری نمی‌کند و تنها پرسنل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد آتش را خاموش می کنند.

وی می افزاید: این در حالی است که  طبق قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی، حتی دستگاه‌های نظامی و انتظامی می‌بایست برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی مشارکت فعال داشته باشند.

اغلب آتش سوزیهای جنگل عمدی است

نظری علت اغلب آتش سوزی های جنگل در حاشیه مزارع و روستاها را عمدی می داند و می افزاید: برخی طمع ورزی ها موجب وارد شدن خسارتهای فراوانی به جنگلهای این استان شده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، در استانی که 20درصد جنگلهای زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور را در خود دارد، هر روز سریال تراژدیک آتش سوزی جنگلها اکران می شود. دیروز نوبت جنگلهای وزگ، سپیدار و ... بود و فردا معلوم نیست کدام جنگل در زاگرس مرکزی طعمه حریق شود.

گویی این تراژدی پایانی ندارد آنهم در روزهایی که گردو غبار دیگر جانی برای جنگلهای کهگیلویه وبویراحمد باقی نگذاشته تا در مقابل آفت سوسک بلوط خوار و آتش بی تدبیریها مقاومت کنند.

سالهاست که همه فریاد می زنند "برای اطفای حریق جنگلها در ارتفاعات و شیبهای زیاد نیاز به امکانات و تجهیزات و اختصاص بالگردی ویژه است" اما چنین به نظر می رسد که هیچ وقت قرار نیست این فریاد در پایتخت شنیده شود.

......................

گزارش: شریف اسلامی

کد خبر 2344353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha