۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶

با نامه تعدادی از نمایندگان مجلس؛

استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد/ 51 امضا پای استیضاح

استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد/ 51 امضا پای استیضاح

استیضاح وزیر علوم با 51 امضا از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی نامه تعدادی از نمایندگان مجلس  مبنی بر درخواست استیضاح وزیر علوم رضا فرجی دانا از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

در یک ماه گذشته طرح استیضاح وزیر علوم چندین بار در جلسات مختلف استیضاح کنندگان با وزیر علوم مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت امروز درخواست نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد.

متن طرح استیضاح به شرح زیر است:

با سلام و تحیات

احتراماً همان گونه که مستحضرید دانشگاه های کشور محل تربیت نیروهای انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و با واسطه همین ارزش و اهمیت است که امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان سازی  و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی شدن آن را خواستار شدند و تولید علم و تسریع در علم آموزی را از اولویت های کشور برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط های علمی صد چندان می نماید.

با کمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجی دانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه است که مانع رشد تولید علم و در عوض قراردادن دانشگاه ها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی کشور و بی ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه های آن کاملاً آشکار است.

از این رو ما امضا کنندگان مطابق اصل 79 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه های قانونی و صالح کشور، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستیم.

1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارایه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاه ها

2- اعزام گروه های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان،  ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه ها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری به منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در  مسئولیت های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص متعهد و مدیر در برخی دانشگاه ها و نصب افراد تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاه ها.

4- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال دانشگاه ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه طلبانه و یا الحادی در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.

این استیضاح با 51 امضا اعلام وصول شد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قبلاً این استیضاح به هیات رئیسه ارایه شده بود، با دوستان صحبت کردیم و بعد از  بحثهایی که بین استیضاح کنندگان و وزیر بود نهایتاً نظر دوستان این بود که استیضاح اعلام وصول شود.

وی اظهار داشت: ظرف 10 روز آینده استیضاح وزیر علوم در دستور کار مجلس قرار خواهد کرد.

 

کد خبر 2348321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha