۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۰۱

در گفتگو با مهر/

چهره ماندگار "رادیو گرگان" از خاطراتش می گوید/ برنامه سازی با استاد لطفی و گله از مسئولان فرهنگی استان

چهره ماندگار "رادیو گرگان" از خاطراتش می گوید/ برنامه سازی با استاد لطفی و گله از مسئولان فرهنگی استان

گرگان- خبرگزاری مهر: پیچ رادیوی روی طاقچه را چرخاند، "اینجا گرگان است"، این همان صدایی است که برای اولین بار از رادیو گرگان پخش شد و حالا پای صحبت کسی نشستیم که در 55 سال پیش برای رادیو گرگان تلاش های زیادی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، منوچهر قاضی متولد 1316 در محله ی درب نو گرگان، یکی از پیشکسوتان بنام رادیو در کشور واستان گلستان است که به بهانه ی سالگرد 55 سالگی رادیو گرگان که در 28 مرداد سال 1338 افتتاح شده است، مصاحبه ای با وی و فعالان دیگر رادیو ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

پدر قاضی کارمند بود و در شهرهای مختلف ایران  زندگی می کرد. دوران ابتدایی را در شهرهای گرگان ، خمین وساری گذراند. بدلیل انتقال پدر به تهران و سکونت در آنجا دوران دبیرستان و حتی خدمت نظام وظیفه را در این شهر گذراند. در همان تهران به مرور زمان جذب اطلاعات رادیو شد و موفقیتش در کار طوری بود که منتخب جمعی از فعالان رادیو شد.

منوچهر قاضی همزمان با تحصیل در دانشکده پلی تکنیک دوره ی تئوری صدا را گذراند. وی در میدان ارگ  (15 خرداد فعلی) بعنوان رادیو ایران فعالیت رادیویی خود را تحت نظارت اساتیدی چون آقای کمالی وابراهیمی مرحوم مهندس مهنک  در رشته ی صدا وتهیه آغاز کرد.

منوچهر قاضی درباره ی سابقه ی فعالیت خود گفت: از آنجایی که حرفه ی ما جزء مشاغل سخت است در فروردین سال 62 بعد از 25 سال فعالیت با احتساب خدمت انتشارات رادیو (عنوان اولیه ی سازمان رادیو) ، بازنشسته شدم که ضیافتی با عنوان خداحافظی یا بازنشستگی توسط آقای مینایی مدیر صدا .سیمای آن زمان در ناهار خوران گرفته شد و توسط آقای مینایی لقب "باز ایستاده" را گرفتم با اینکه باز نشسته شده بودم.

وی افزود: با توجه به شرایطی که آقای مینایی و دیگر دوستان برای من ایجاد کردند ، ماندن در رادیو محیط امنی برای من بود و باعث شد باز هم فعالیت کاری خود را در رادیو تا به امروز ادامه دهم.

وی در حال حاضر به امر آموزش نیروهای جدید الورود به سازمان و ارزیابی کمی وکیفی تولیدات رادیو می پردازد.

قاضی که برنامه های زیادی را اجرا کرده درباره دلنشین ترین برنامه های رادیویی، گفت: برنامه های رادیویی ، برنامه هایی هستند که هر گوشه اش بعنوان جزئی از اعضای بدن محسوب می شود وهمیشه تلاش بر اجرایی بوده که برنامه هم خوش نما باشد وهم دلپسند دیگران.

وی افزود: در سال 54 در رادیوی رشت خدمت می کردم که بعنوان مدیر تولید به گرگان منتقل شدم ، بعد از مناظره با مدیر مرکز گرگان تصمیم بر این شد که جُنگی سه ساعته تولید شود.این برنامه یکی از جالب ترین برنامه هایی بوده که اجرا شده چون نه تنها در استان بلکه در تهران نیز مقام اول را بدست آورد و بعنوان هدیه صد سکه ی پهلوی ، به من دادند که بین گروه تقسیم شد.

وی ادامه داد: همچنین ساخت برنامه ای با موضوع میزان بالای سطح سواد درسرخنکلاته به مناسبت روز دهقان که علاوه برگلستان وایران که باعنوان شاهکار معرفی شد ، سروصدای جهانی پیدا کرد و به یونسکو نیز خبرش راه یافت.آن زمان برنامه سازی درباره ی یک روستا از استان مازندران اینطور جلوه گر شد  که ایران هفتاد درصد بی سواد دارد ، اما در یک روستای آن بی سواد وجود ندارد.لازم به ذکر است که در آن زمان خانه ی فرهنگ در سرخنکلاته راه اندازی شده بود ومرحوم آقای عزیزاله مقصودلو که در آن مرکز فعال بودند این روستا را معرفی کردند.

 

 

1338، زمانی که رادیو گرگان افتتاح شد

وی افزود: در سال 1338 دولت وقت تصمیم گرفت در مراکز استانها رادیو را راه اندازی کند و این رادیو باید در ساری راه اندازی می شد اما به دلیل اینکه قومیت ترکمن در کنار مرز بود و شوروی سابق ازطریق عشق آباد تبلیغات منفی برترکمن صحرا داشت به همین خاطر تصمیم بر راه اندازی رادیو در گرگان شد که بتواند نیاز مردم را از طریق داخلی برطرف کند. در نتیجه پنج ساعت برنامه در روز که دو ساعت آن ترکمنی بوده برای مردم درنظر گرفته شد.

به گفته ی این پیش کسوت عرصه ی رادیو اولین کسی که بعنوان مسئول آموزش افراد در رادیو گرگان انتخاب شد عموی وی یعنی مرحوم نعمت اله قاضی از سران انتشارات رادیو بوده است که مرحوم قدرت اله مقصودلو و ایرج آزادراد را بعنوان نویسنده انتخاب کرد.

قاضی درباره ی شروع فعالیت خود گفت: آن زمان تلفن هایی بود که اول باید با مرکز تماس می گرفتی من آن زمان مسئول آوردن این افراد به رادیو بودم که در کل می توان گفت از سال 38 بعد از گذراندن دوره های آموزشی و... فعالیت رسمی خود را در سال 43 با رادیو گرگان شروع کردم.

نیاز جامعه به برنامه سازی درست و اصولی

قاضی ضمن تاکید به آموزش به فعالان حوزه ی رادیو درباره ی رسالت برنامه ساز رادیو تصریح کرد: روزی در رادیو به ما آموزش داده بودند که از قیمت ها حرف نزنید و تنها از شخصیت های مثبت علمی ، فرهنگی و...برنامه بسازید و منعکس کنید که اوایل انقلاب میکروفن به دست فردی ناشی افتاد که با برنامه سازی غلط موجب دردسر مردم شد.

وی افزود: درد سر برای مردم آنجایی بود که در یک برنامه رادیویی قیمت یک جنس را در یک شهر پانزده هزارتومن گزارش کردند درحالیکه در شهر دیگر همان جنس ده هزار تومان بود واین برنامه سازی اشتباه موجب افزایش قیمت شد آنجا درک شد که اگر برنامه سازی درست باشد چقدر می تواند تاثیر گزار باشد.

وی ادامه داد: آموزش برنامه سازی درست و اصولی جلوی اتفاقات نا خوشایندی همچون گرانی را می گیرد و ما با برنامه سازی درباره ی شخصیت های مهم که از نظر علمی ، فرهنگی دارای مقام هستند حتی موجب تغییر شخصیت افرد منحرف می شویم.

پیشکسوت رادیو گرگان با ابراز خوشحالی از اینکه حداقل پنج نفر از گویندگان توانمند استان در شبکه های تهران برنامه اجرا می کنند، ادامه داد: ضمن افتخار گلستان به فرستادن تربیت کرده های خود به شهرهای دیگر ، از مسئولین گله می کنم که چرا نیروهایی که زحمت فراوان در آموزش آنها کشیده شده است را با خود می برند.

وی با اشاره به جوانان علاقمند به هنر رادیو گفت: جوان امروز به کار علاقمند است و من هم با حضور در بین آنها احساس جوانی می کنم. اما نسل جوان در گذشته طوری بود که سعی برای گرفتن حمایت دولت داشت و شرایط نیز برای استقلال مالی مهیا بود اما نسل جوان امروز ما کلافه و سردرگم است و باید فکر اساسی برایش کرد که این حمایت دولتمردان را می طلبد.

وی افزود:عدم انطباق شغل جوانان با رشته ی تحصیلی به جبر زمان ،عقب افتادن ازدواج ، نداشتن امکانات مادی و....موجب شده که پدر ومادرها جور فرزندان خود را بکشند.

 

 

همکاری با استاد لطفی در رادیو

قاضی از مرحوم استاد لطفی یاد کرد وگفت: مرحوم لطفی از سال 47 فعالیت خود را شروع کرد ، طوریکه سازش از خودش بزرگتر بود و مرحوم لطفی با افرادی چون جواد داوری ، ناصرصفایی ، داریوش ابوک ، یحیی قاسمی ، بهمن خداپناهی وزید اله طلوعی گروهی ترتیب داد که مدیر وقت صداوسیما مرحوم واعظی، درباره ی این گروه به من گفتند که با این بچه ها مدارا کن تا اینجا را خانه ی خودشان بدانند ؛ اینها سرمایه های این مملکت هستند

این پیشکسوت گویندگی در گلستان با اشاره به اینکه با استاد لطفی از دل و جان برنامه تولید می کردند، افزود: مرحوم لطفی با گروهش از ساعت هشت شب می آمدند و چهار صبح راهی خانه می شدند و همیشه افتخار کار کردن با مرحوم  لطفی و گروهش سرمایه ی زندگی من است.

کد خبر 2357015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha