۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹

پروژه "هنر برای صلح" پیام صلح‌دوستی ایرانیان را به جهان می‌رساند

پروژه "هنر برای صلح" پیام صلح‌دوستی ایرانیان را به جهان می‌رساند

نشست رسانه‌ای پروژه "هنر برای صلح" با حضور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، معاون فرهنگی کمیته ملی یونسکو و مدیران پروژه ملی و جهانی "هنر برای صلح" 25 آذر در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به خانواده‌های دانش‌آموزان کشته شده در سانحه رانندگی جاده شوشتر این ضایعه دردناک را تسلیت گفت. وی سپس از ملت ایران به عنوان ملتی یاد کرد که با موضوع صلح بیگانه نیست و یادآور شد: اگرچه قوم ایران در طول تاریخ بیشترین صدمات را از جنگ‌های بزرگ بخصوص جنگ تحمیلی 8 ساله داشته است اما بر حکمفرمایی صلح در جهان تأکید کردند.

وی درباره پروژه "هنر برای صلح" و تأثیراتی که می‌تواند به همراه داشته باشد، توضیح داد: این پروژه به جهانیان نشان می‌دهد که ملت ایران صلح دوست هستند. متأسفانه برخی کشورهای غربی با سلطه رسانه‌ای خود اقدام به اسلام ستیزی و ایران ستیزی کرده‌اند و چنین پروژه‌ای بیانگر آن است که این تصویر رسانه‌ای از پایه و اساس نادرست است و ملت ایران نه تنها به دنبال تنش نیست بلکه همواره سعی در تنش‌زدایی در منطقه و جهان داشته است.

در ادامه این نشست عبدالمهدی مستکین معاون فرهنگی کمیته ملی یونسکو با اشاره به اینکه روز 16 نوامبر مصادف با 25 آبان‌ماه روز جهانی مدارا است، یادآور شد: بشر امروز بیشتر از همیشه تشنه گفتگو، مفاهمه، همدلی و همزبانی است. برگزاری چنین پروژه‌ای می‌تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی مداوا، صلح و گفتگو را یکی از شریان‌های حیاتی و بازوهای اساسی فرهنگ دانست و گفت: هزاره سوم میلادی مملو از جنگ و خونریزی است و برخی کشورها که خود را کدخدای جهان می‌دانند با جنگ و خونریزی قصد گسترش خوی حیوانی خود را دارند. اما ایران از طریق فرهنگ جلوی این روند را می‌گیرد.

محمد صحرانورد نماینده این پروژه جهانی هم از دیگر حاضران در این نشست بود که یادآور شد: هنر بیشتر در خدمت جنگ بوده و وظیفه پرورش دادن روح حماسی را بر عهده داشته است. از 400 سال پیش هنرمندانی بزرگ چون پیکاسو در مقابل جنگ می‌ایستند و به آن نه می‌گویند. یکی دو دهه است که این جریان در ایران هم به وجود آمده است که کمتر آن را جدی گرفته‌ایم.

وی درباره چگونگی شکل‌گیری پروژه جهانی "هنر برای صلح" گفت: خانم نقاشی در ایالت آریزونای آمریکا از سال 94 میلادی ایده‌ای را مطرح و اجرا می‌کند که طی آن تمام هنرمندان از سراسر جهان آثاری را برای صلح خلق می‌کنند و در سایت ساده‌ای که برای این پروژه طراحی شده قرار می‌دهند. این فستیوال به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و دوره جدید آن در سال 2014 خواهد بود.

سپس فریدون فربد مدیر هماهنگی پروژه جهانی "هنر برای صلح" در ایران با اشاره به 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریورماه به عنوان روز جهانی صلح گفت: ثبت و ارائه جایزه هنرمندان صلح و راه‌اندازی سایت "هنر برای صلح" از جمله اهداف این پروژه در ایران هستند. قرار است با گام اول این پروژه در ایران گالری ویستا افتتاح شود.

وی تصریح کرد: هیچ سازمان و نهاد دولتی و خصوصی حاضر به حمایت مالی از این پروژه نشد و همه تنها حمایت معنوی کردند. البته شهر کتاب و گالری ویستا و محسن و نگارخانه آن از پروژه "هنر برای صلح" حمایت داشتند. متأسفانه برخی سازمان‌ها و نهادها نه تنها حاضر به حمایت مالی نشدند بلکه از ما خواستار پرداخت مبالغی مادی بودند.

فربود با اشاره به ساخت فیلمی کوتاه یا کلیپی با عنوان "هنر برای صلح" توسط فلاحی از هنرمندان جوان و حضور 90 نفر از هنرمندان برتر تجسمی در اولین گام پروژه "هنر برای صلح" به عنوان برخی از برنامه‌ای این پروژه که اولین گام آن دی‌ماه سال جای برگزار می‌شود، نام برد.

مدیر هماهنگی پروژه جهانی "هنر برای صلح" تأکید کرد: پیش از این آثاری که در ایران در عرصه هنر تولید شده‌اند مفهوم ضد جنگ داشته‌اند اما قصد ما این است که آثاری با مفهوم صلح خلق شوند.

بخش پایانی نشست رسانه‌ای "هنر برای صلح" با رونمایی از پوستر این پروژه برگزار شد.

کد خبر 2196697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha