۱۷ مرداد ۱۳۸۳، ۱۳:۵۸

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح: (2)

پدافند هسته اي در اولويت اقدامات نيروهاي مسلح قرار دارد

وزيردفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: اگر اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران صورت بگيرد يا اينكه كشورهاي داراي توانمندي هسته اي در مجاورت ما بر تاسيسات هسته اي خود كنترل ايمني درست نداشته باشند، ما نمي توانيم مردم خود را بي دفاع باقي بگذاريم و بر اين اساس پدافند هسته اي را در اولويت فعاليت هاي نيروهاي مسلح قرار داده ايم.

به گزارش خبرنگار مهر اميردريابان علي شمخاني در ادامه گفتگو با خبرنگاران در حاشيه مراسم تقدير از خبرنگاران حوزه دفاعي با اشاره به اينكه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي تنها در زمينه پدافند هسته اي فعاليت مي كنند، گفت: ما درجنگ با كشوري درگير بوديم كه در آستانه توانمندي هسته اي قرار داشت، واقعه چرنوبيل را در تاريخ معاصر داريم، كشورهاي نزديك به ما داراي توانمندي هسته اي هستند و خود ما درصدد استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي هستيم كه به شكل مختلف و دائم توسط قدرت هاي جهاني مورد تهديد واقع شده است.

وي تاكيدكرد: ما حتما روي مقوله اي تحت عنوان پدافند هسته اي بايد حتما سرمايه گذاريم كنيم كه اين هم مجاز است، هم ضروري و هم نيازمند ارايه جهاني نيست.

وزير دفاع با تاكيد براينكه اين اقدام تنها در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح صورت مي گيرد، افزود: بر اين اساس مردم كشور را نسبت به عدم ايمني ها و تهديدات هسته اي، داراي استراتژي دفاعي مي كنيم.

امير شمخاني خاطرنشان كرد: برنامه هاي مفصلي در خصوص پروژه هاي پدافند هسته اي، افراد و تجهيزات و سازمان و آموزش و همكاري با برخي كشورها را در دستور كار خود قرار داده ايم، برخي از كارها انجام شده و برخي كارها نيز در حال انجام است.

پدافند هسته اي به مفهوم نقطه اي كردن يك آسيب هسته اي و جلوگيري از اشاعه آن و محدود كردن خسارت و پاك سازي پيامدهاي ناشي از نشت مواد هسته اي است

 

وي اضافه كرد: مقوله پدافند هسته اي بايد به عنوان يك موضوع كارشناسي و تخصصي براي القاء اين ادبيات و توسعه و ترويج آن بايد از سوي خبرنگاران و رسانه ها مورد توجه قرار گيرد و از مسئولان كشور بخواهند كه توضيح دهند نسبت به تهديدات احتمالي در اين خصوص چه اقداماتي را انجام داده اند.

شمخاني گفت : پدافند هسته اي هم از نظر ساختار، سازمان و امكانات با مقولات ديگر متفاوت است. هر نوع هجوم و پدافندي نيازمند يك پدافند است كه دربحث هسته اي اين موضوع مطرح است. ما هم به دليل تهديدات، هم به دليل داشتن نيروگاه هسته اي و هم به دليل داشتن همسايگاني كه داراي توانمندي هسته اي هستند، به اين پدافند نياز داريم.

وي درتوضيح مفهوم پدافند هسته اي، گفت: پدافند هسته اي به مفهوم نقطه اي كردن يك آسيب هسته اي و جلوگيري از اشاعه آن و محدود كردن خسارت و پاك سازي پيامدهاي ناشي از نشت مواد هسته اي است.

وزير دفاع درخصوص پدافند شيميايي و ميكروبي گفت: ما تنها ملتي هستيم در منطقه كه از جنگ هاي شيميايي و ميكروبي آسيب ديده ايم لذا اكنون قابليت هاي خوبي براي مقابله با اين تهديد داريم.

وي تاكيد كرد: اين پدافند در نقاط مشخص با افراد مشخص و تجهيزات مشخص صورت مي گيرد و آموزش هاي گران قيمت و سختي را در بر مي گيرد. مردم نيز بايد در اين خصوص توجيه شوند.

شمخاني درخصوص تهديدات اسرائيل گفت: رژيم صهيونيستي جمهوري اسلامي ايران را تهديد مي كنند، در اينكه رژيم اسرائيل رژيمي شروري است ترديد نداريم اما مطمئنيم كه امروز اسرائيل مشكلات متعددي دارد، اين رژيم از درون خود داراي مشكلات بسيار جدي است.

در صورت حمله نظامي اسرائيل به ايران، به طور قطع نقطه امني براي اين رژيم و شخص شارون باقي نخواهيم گذاشت

دريابان شمخاني، وزير دفاع

وزير دفاع تصريح كرد: اين مشكلات رژيم صهيونيستي را به خفگي كشانده است و اين حرف ها به منظور فرافكني صورت مي گيرد.

وي در خصوص برخي گفته هاي محافل عربي مبني بر اينكه جنگ ايران و اسرائيل جنگ زرگري است، گفت: عربي ها با عبري نزديك تر هستند تا عبري با فارسي لذا اگر قرار باشد جنگ زرگري باشد مابين عربي و عبري است تا فارسي و عبري.

شمخاني خاطرنشان كرد: جنگ زرگري جنگ لحظه اي نمي تواند همه عصرها را در بر بگيرد، ما هيچ نوع همكاري با اسرائيل نداريم.

شمخاني تاكيد كرد: ما هيچ وقت خود را آلوده همكاري با اسرائيل نمي كنيم و در هيچ حوزه اي با آنها همكاري نمي كنيم. ما از قبل از انقلاب مطالباتي از اسرائيل داريم اما آنها به نظر ما آن قدر آلوده اند كه حاضر نيستيم اين مطالبات را بخواهيم.

شمخاني گفت: در صورت حمله نظامي اسرائيل به ايران، به طور قطع نقطه امني براي اين رژيم و شخص شارون باقي نخواهيم گذاشت.

وي همكاري موشكي ايران و كره شمالي را رد كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران نيازمند همكاري موشكي با هيچ كشوري نيست.

دريابان شمخاني در خصوص توان دريايي كشور گفت: قدرت دريايي جمهوري اسلامي ايران قدرت تعيين كننده امنيت در خليج فارس است. اين قدرت يك زنجيره كامل دارد، هم زيرسطحي، هم هوايي، هم سطحي و هم موشكي است و همه آن بومي است.

وي خاطرنشان كرد: قدرت دريايي ايران در مقايسه با قبل از انقلاب و مقايسه سال هاي اخير روند جهشي پيدا كرده كه به طور قطع ما امنيت خليج فارس را تضمين مي كنيم.

وزير دفاع افزود: كشورهاي همسايه و منطقه نيز با همكاري ما مي توانند امنيت منطقه را تامين كنند و هيچ نيازي به حضور نيروهاي فرامرزي براي تامين امنيت منطقه نيست.

وي تاكيد كرد: همه سواحل 3 هزار كيلومتري كشور مبتني بر توانمندي ذاتي و بومي امن، پايدار و غيرقابل رخنه است و اين را محكم به شما اعلام مي كنيم، ما قدرت دريايي بزرگي هستيم.

شمخاني گفت: وزارت دفاع در حوزه هاي حمل ونقل، ارتباطات و انرژي فعاليت دارد، كارهاي بسياري نيز انجام مي دهد و قسمتي از ظرفيت صنعتي كشور در اختيار وزارت دفاع است.

وزير دفاع خاطرنشان كرد: تا جايي كه ظرفيت نظامي خالي داشته باشيم با اين ظرفيت ها آن را پر خواهيم كرد. ما يك بنگاه اقتصادي هستيم كه فعاليت دفاعي انجام مي دهيم يعني حتي توليدات نظامي ما نيز اقتصادي است.

وي ادامه داد: ما اكنون به 65 كشور صادرات محصولات نظامي و غيرنظامي داريم، كه اين نشان مي دهد كه فعاليت هاي دفاعي ما مبتني بر نگاه اقتصادي است.

کد خبر 101385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha