۱۵ اسفند ۱۳۸۹، ۱۱:۳۶

معاون وزیر نفت به مهر خبر داد:

تزریق 12 میلیارد دلار از درآمد نفتی سال 90 به صنعت نفت

تزریق 12 میلیارد دلار از درآمد نفتی سال 90 به صنعت نفت

معاون وزیر نفت از نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در طرحهای مختلف صنعت نفت در سال 1390 خبر داد و گفت: سال آینده 12 میلیارد دلار از منابع مالی طرحهای نفت و گاز از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت تامین می‌شود.

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر با بیان اینکه سال آینده به عنوان سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه 30 میلیارد دلار در صنایع بالادستی نفت و گاز کشور سرمایه گذاری انجام می شود، گفت: با توجه به گنجانده شدن نفت 80 دلاری در بودجه 90، پیش بینی می شود برای سال آینده 12 میلیارد دلار از این منابع از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت محقق شود.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه سال آینده عملیات اجرایی بسیاری از طرحهای بالادستی و پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی آغاز می شود، تصریح کرد: برای اجرای طرحهای مختلف برنامه زمان بندی سه تا چهار ساله تدوین شده است تا تمامی پروژه ها در برنامه پنجم توسعه در مدار بهره برداری قرار بگیرند.
 
وی یکی از برنامه های اولویت دار صنعت نفت در سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه را توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور عنوان کرد و افزود: بر این اساس اواسط سال 1390 دو پروژه تزریق گاز به مخازن نفتی نرگسی و قلعه نار در خوزستان راه اندازی خواهد شد.
 
دبیر کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با اعلام اینکه راه اندازی طرحهای تزریق گاز به منظور آغاز تولید ثانویه در میادین نفتی و برداشت صیانتی نفت خام سال آینده به طور کامل متحول خواهد شد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه سال آینده بخش عمده ای از گازهای ترش فازهای پارس جنوبی به مخازن نفتی تزریق خواهد شد، تاکید کرد: همچنین ساخت طرحهای جدید تزریق گاز در بخشهای نفتخیز کشور آغاز خواهد شد.
 
در همین حال احمد قلعه بانی اخیرا درباره آخرین برنامه های شرکت ملی نفت برای افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون یک طرح جامع پنج ساله برای تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی در سطح صنعت نفت تعریف شده است، گفته است: بر این اساس تا سال 1394 حداقل 34 پروژه تزریق گاز در میادین نفت خشکی و دریایی تعریف و اجرایی می شود.
 
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه تا سال 1384 در مجموع روزانه حدود 82 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به مخازن نفتی تزریق می شده است، اظهار کرده است: پیش بینی می شود تا سال آینده حجم تزریق گاز به مخازن نفتی به 195 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.
 
این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت همچنین از افزایش حجم تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی به 245 میلیون متر مکعب در روز تا سال 1394 خبر داد و افزود: پیش بینی می شود با تزریق مستمر گاز به مخازن میزان ضریب بازیافت مخازن نفت خام ایران افزایش یابد.
 
وی با اعلام اینکه هم اکنون برنامه ریزی برای راه اندازی 18 پروژه تزریق گاز در مناطق نفت خیز جنوب آغاز شده است، یادآور شده است: همچنین هفت پروژه تزریق گاز در مناطق مرکزی ایران راه اندازی خواهد شد.
 
این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با تاکید بر اینکه خطوط لوله پنجم و ششم سراسری با اولویت تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی ساخته و در مدار بهره برداری قرار گرفته اند، تاکید کرد: برای افزایش ضریب بازیافت در مخازن نفتی خلیج فارس هم چندین طرح تزریق اب و گاز در دستور کار قرار گرفته است.
 
قلعه بانی همچنین از اجرای تزریق آب به میادین نفتی رسالت و رشادت در خلیج فارس خبر داد و خاطر نشان کرد: مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم توسعه ضریب بازیافت از مخازن نفتی سالانه یک درصد باید افزایش یابد.
کد خبر 1267916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha