۲۲ خرداد ۱۳۹۰، ۱۳:۴۴

قادر طهماسبی در گفتگو با مهر:

من هم می‌توانستم سر و صدا راه بیندازم/ هرکس میوه ممنوعه دارد

من هم می‌توانستم سر و صدا راه بیندازم/ هرکس میوه ممنوعه دارد

نویسنده رمان «تلاوت» گفت: من هم می‌توانستم عالی‌ترین رمان را بنویسم و سر و صدا ایجاد کنم، اما با همان لحن شاعرانه و زبان شعری‌ام، این کتاب را نوشتم. گفته می‌شود برخی کارها سیاسی هستند و حمایت می‌شوند. مگر «دا» سیاسی است؟

قادر طماسبی (فرید) نویسنده و شاعر به بهانه انتشار اولین رمانش که امروز عرضه آن آغاز شد، به خبرنگار مهر گفت: چون زبان اشعار من روایی است، در این کتاب هم زبان شعر را به کار گرفتم که این شیوه در نوشتن رمان کمتر استفاده می‌شود. رمان‌نویسی به این شکل زیاد متداول نیست، ولی در حال حاضر کارهایی به این شکل انجام می‌شود. نکته‌ای که عده‌ای از دوستان به من گوشزد کردند، این بود که فصلی از رمان رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده است.

وی افزود: من در واکنش به این حرف گفتم، قلم من متعهد است و اگر ملاک و میزان را حقیقت در نظر بگیریم، این قلم بی‌طرف نیست. من باید در مقابل قلمی که در اختیارم قرار داده شده به خداوند پاسخ بدهم. من که فقط برای مردم نمی‌نویسم که بخواهم فقط به آنها جواب بدهم. من هم می‌توانستم عالی‌ترین رمان را بنویسم و سر و صدا ایجاد کنم، اما با همان لحن شاعرانه و زبان شعری‌ام، این کتاب را نوشتم. گفته می‌شود برخی کارها سیاسی هستند و حمایت می‌شوند. مگر کتاب «دا» سیاسی است؟ به نظر من این کتاب خاطرات انقلاب است. طبیعتا وقتی خاطرات انقلاب نقل می‌شود، به سود انقلاب است. در کتاب من هم جهت‌گیری به سمت حقیقت وجود دارد که ممکن است عده‌ای از این موضوع استقبال نکنند.

این نویسنده ادامه داد: شخصیت‌های داستان « تلاوت» چند بعدی هستند. چون در وجود انسان ابعاد مختلفی مانند غیرت، درد، بصیرت و ... وجود دارد. تعبیر‌هایی هم مانند شب و شبگیر در کتاب وجود دارند که می‌توانند اسم مستعار همین عناصر باشند. همه شخصیت‌های کتاب از یک وجه اثیری اند اما چون این کتاب، یک رمان معرفتی است، این اتفاقات می‌تواند در کلبه درونی هر انسانی رخ بدهد.

طهماسبی گفت: « تلاوت» تلاوت خویشتن و رسیدن به خویشتن خویش است. در بخش کربلانامه یک سناریو را فشرده کردم که این بخش مانند یک داستان کوتاه شده است. در فصل بهشت طلایی هم به موضوع میوه ممنوعه اشاره کردم و خواستم بگویم که میوه ممنوعه در کمین هر انسانی است و هر فرد میوه‌ ممنوعه‌ای دارد.

کد خبر 1333387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha