به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه تلویزیونی "شکرستان" از جمله برنامههای کودک و نوجوان است که از هنگام تولدش تا به امروز در میان کودکان و نوجوانان ایرانی خوش درخشیده و نه تنها محبوب قشر کودک و نوجوان است بلکه در میان خانوادهها بسیار مطرح است. تاجائیکه خوشبختانه طبق آمار و همچنین سخنان تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی محبوبیت شکرستانی تا اندازهای است که خانوادهها به جای خرید کاراکترهای کارتونهای غربی چون مرد عنکبوتی و یا باربیهای وارداتی، سراغ عروسکهای شکرستان میروند. مسعود صفوی تهیهکننده مجموعه پربیننده "شکرستان" ضمن حضور در خبرگزاری مهر به همراه ده عروسک از کاراکترهای این مجموعه تلویزیونی، در نشستی صمیمی از چگونگی تولد سرزمین شکرستان، کم و کیف برگزاری مراسم نوروز در شکرستان، نقش مرتضی احمدی و موسیقی متن این سریال ساخته زندهیاد جلال ذوالفنون و همچنین همکاری خوب گروه تولید سخن گفت.
خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: مجموعه تلویزیونی "شکرستان" در چه سالی متولد شد؟
مسعود صفوی: چهارسال پیش ایده اولیه تولید این مجموعه تلویزیونی شکل گرفت. پس از آن از انیماتورهای موفق اما جوان دعوت به همکاری شدند، در ادامه تکتک کاراکترها و نامهایی که بر آنها گذاشتیم با توجه به داستان کلی از سرزمین شکرستان خلق شد و پس از آن پیش تولید را آغاز کریدم. رسیدن به این مرحله دو سال زمان برد و از آن پس تولید را آغاز کردیم و تا کنون هم در حال پخش است.
* دراین چهارسال شکرستان چه دنیایی را تجربه کرد و تیم تولید تا چه اندازه به جان بخشی این کاراکترها کمک کردند؟
صفوی: این انیمیشن تلاش جمعی یک گروه جوان اما حرفهای است. در واقع در کنار انیماتورهای حرفهای تعداد بالای از بهترینهای هر رشته هنری چون نویسنده، طنزنویس، طراح شخصیت و طراح فضا و... جمع بزرگی در تولید و تولد انیمیشن شکرستان حضور داشتند. یکی از ویژگیهای خوب یک همکاری تیمی موفق این بود که از روز اول هریک از اعضای گروه ساز خودش را نزد، یعنی اینگونه نبود که یک نفر قصه بنویسد، دیگری استوری برد بکشد و یا یکی دیگر شخصیتپردازی کند، بلکه یک جمع حرفهای در هررشتهای که میتوانست به ما کمک کند دور هم نشستیم و یک کار تولیدی انجام دادیم و شاید حاصل این همکاری همان پدیدهای است که شما به جان بخشی تعبیرش میکنید.
*در کنار این همدلی انصافا شبکه دوم سیما در پخش این مجموعه تلویزیونی همکاری شایستهای کرد. اینطور نیست؟
صفوی: ببینید انیمیشن شکرستان دومین تولید مرکز تازه تاسیس انیمیشن حوزه هنری بود و با آغاز کار این مرکز تیم تولید این انیمیشن هم گرد هم جمع شدند و این کار انجام شد. همانطور که اشاره کردید از آن دوران انصافا حمایتهای خوب شبکه دوم سیما کنار کار قرار گرفت و به این مرکز نوپا و تیم تولید شکرستان اعتماد کرد.
* نوع لباس کاراکترها، فضای زندگی آنها از جهت فضاسازی در زمان قدیم به سر میبرد اما در مقابل ماجراهایی که برای شکرستانیها اتفاق میافتد و یا وسایل در دست آنها اغلب مدرن هستند که خوشبختانه با وجود چنین تضادی باورپذیری این مجموعه تلویزیونی به درستی به بیننده القا شده است کمی درباره رسیدن به این فضاسازی بگویید.
صفوی: بابک نظری، سعید ضامنی به عنوان کارگردانان، حسین صافی طراح فضا، راشین خیریه طراح کاریکاتور، اصغر صفار، مهدی اسماعیلی و بعدها مسعود افسانه بهعنوان نویسنده از اعضای اصلی گروه بودند و هفت ماه روی چگونگی فضاسازی برای این کاراکترها تحقیق کردیم، در واقع میخواستیم به فضایی برسیم که هر قصهای را بتوانیم در فضای ساخته شده بیان کنیم. روزهای نخست اعتقاد داشتیم که فقط قصههای کهن و فولکلور را کار کنیم و تا قسمتهای سی و پنج هم از قصههای قدیمی استفاده کردیم .
اما کمکم نیاز به قصهنویسی را احساس کردیم و داستانهای جدید در فضایی تازه را نوشتیم و مجموع داستانها را با فضاسازی مدرن تعریف کردیم در واقع تناقض بین سنت و مدرنیسم در شهرهای امروز را به تصویر کشیدم و خوشبختانه این فضای جدید جای خود را بین تماشاگران خود باز کرد.
* یکی از نکات جذاب این مجموعه تلویزیونی این بود که با تغییر فضا که در کلیت کار تاثیرگذار بود، منطق روایی کار تغییر نکرد.
صفوی:عدم تغییر در شیوه روایی این مجموعه در درجه نخست به این دلیل است که شکرستان و مجموعه کاراکترهایی که در این مجموعه زندگی میکنند همگی شناسنامه دارند، سرزمین مشخص دارند کره همسایه و دوست آنها نمکستان است از همینرو بنابر این مشخصات است که شکرستان دیده شد و حال اینکه به دلیل همین دقت نظر است که منطق روایی اثر تغییر پیدا نمیکند.
* علاوهبر دقت نظر که عامل موفقیت اثر هم بوده چه موارد دیگری در تعریف منطقی از رعایت شده است؟
صفوی: ببینید سینما وقتی به معنای واقعی سینما است که بیننده را از دنیای واقعی که در آن زندگی میکند بیرون بکشد و انیمیشن هم همین کارکرد را دارد، به خصوص اینکه هنر انیمیشن از جهت خلق و آفرینندگی باید به کلی متفاوت باشد و باید دنیای جدید که قوانین خودش را دارد پیش روی مخاطب قرار دهد. در نتیجه باید منطق دگرگونی فضا در کلیت کار از آب درآید. انیمیشن شکرستان هم همینطور است آدمهایی که در این سرزمین زندگی میکنند همگی پشت دارند و دنیای هریک از کاراکترها ساخته شد و زمانی که این دنیا ساخته شده شخصیت پردازیها صورت گرفت و منطق روایت پدید آمد.
* عنوان "شکرستان" از کجا آمد؟
صفوی: نام گذاری اثر تصمیم جمعی گروه بود.
* مرتضی احمدی از چه زمانی به کار اضافه شد؟
صفوی: همراهی مرتضی احمدی یک اتفاق مهم در شکرستان بود چراکه از ابتدای تولید این مجموعه اصلیترین هدف این بود که یک اثر کاملا ایرانی تولید کنیم و این ایرانی بودن را در طراحی دیزاین، نقاشی، صداها، موسیقی لحاظ کردیم به عنوان مثال غیر از موسیقی جلال ذوالفنون هیچ موسیقی نمیتوانست با توجه به فضای شکرستان تا این اندازه ایرانی باشد، بنابراین در طول کار میگشتیم مصداق ایرانی بودن را لحاظ کنیم و استاد عزیزم مرتضی احمدی یکی از خاطره انگیزترین صدا پیشههای ایرانی در شیوه روایت است. جز به مرتضی احمدی برای روایت به هیچ گزینه دیگری نمیتوانستیم فکر کنیم.
نظر شما