۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۵:۴۹

محمدعلي شعاعي در مراسم اختتاميه نمايشگاه كتاب :

نمايشگاه بين المللي كتاب ، جشن فرهنگي مردم ايران است

محمدعلي شعاعي - معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت : نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بار ديگر نشان داد كه رويدادي فراتر از يك رويداد تخصصي است و به جشن فرهنگي مردم ايران تبديل شده است .

به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر، به نقل ازستاد  اطلاع رساني هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، وي افزود: حضور صدها هزار پير و جوان كتاب دوست به همراه صدها ناشر، نويسنده و علاقه‌مند به كتاب از سراسر كشور در كنار استقبال روزافزون نمايندگان ملت‌هاي ديگر كشورها و بخصوص همسايگان ايران اين رويداد را به كانون فرهنگي برجسته‌اي در سطح منطقه و جهان تبديل كرده است.

رئيس هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب اضافه كرد: به اذعان همه ميهمانان شركت‌كننده از كشورهاي ديگر، نمايشگاه كتاب تهران پرمخاطب‌ترين رويداد كتاب جهان است و چشمگيرترين ويژگي‌ آن ايجاد علاقه در بيان مردم نسبت به مطالعه و كتابخواني است به طوري كه بسياري از نمايندگان كشورهاي ديگر بر ضرورت بهره‌برداري از اين تجربه موفق در مديريت رويدادهاي مشابه تأكيد كردند.

شعاعي اظهار داشت: حضور گسترده و محبت‌آميز مردم از استانهاي سراسر كشور و استقبال بي‌نظير اقوام ايراني از آثار متنوع نخبگان كشورمان نشان دهنده پيوندهاي مستحكم موجود در ساختار هويتي سرزمين ماست. حضور 490 ناشر از استانهاي كشور و مشاهده تركيب جمعيتي بازديدكنندگان كه در برخي روزها تا 50 درصد از جمعيت حاضر در نمايشگاه را تشكيل مي‌داد و استقبال بي‌نظير جامعه علمي و نخبگان كشور از سالن خليج‌فارس و استقبال مردم از نمادهاي بومي فرهنگ‌هاي ايران زمين و حضور سازمان يافته گروه‌هاي دانشجويي سراسر كشور، گواهي بر اين مدعاست.

وي تصريح كرد: روند رو به رشد خريد كتاب‌هاي ديني، حضور گسترده اساتيد و طلاب حوزه‌هاي علميه در نمايشگاه و مراجعه بازديدكنندگاني با درجات علمي عاليه به سالن ويژه بانوي آب و آفتاب كه با تأكيد بر شخصيت و جايگاه والاي حضرت فاطمه زهرا(س) برپا شده بود نشان از آن دارد كه نمايشگاه در جهت تقويت جنبه معنوي زندگي بشري و پاسخ به خواسته‌هاي رو به رشد جوانان موفق بوده است. اميدوارم اين فعاليت اين سالن، همه ساله به‌عنوان كانون توجه به جايگاه و منزلت بانوان استمرار يابد.

معاون امور فرهنگي وزير ارشاد ادامه داد: نقش نمايشگاه به عنوان دروازه ورود دستاوردهاي نوين دانش و خلاقيت بشري روز به روز پررنگ‌تر مي‌شود و هجدهمين نمايشگاه كتاب، شاهد عرضه جديدترين كتاب‌ها در زمينه‌هاي مختلف علمي و به خصوص تازه‌هاي علوم مرتبط با حوزه‌هاي در حال پيشرفت فناوري كشور است و سالن ويژه كتاب و نهضت نرم‌افزاري و توليد علم در اين نمايشگاه تبديل به محلي براي ارزيابي روند رشد توليدات بومي در جهت پيشرفت‌هاي علمي كشور شد.

وي گفت: نمايشگاه كتاب بدون حضور اهل قلم جايگاه واقعي خود را نمي‌يابد. لذا حضور گسترده نويسندگان، مترجمان، ويراستاران، مصححان، منتقدان، تصويرگران، متخصصان مطبوعات و كليه هنرمندان علاقه‌مند به كتاب و قلم، به رونق علمي نمايشگاه افزود و طي ده روز برگزاري نمايشگاه، سالن‌هاي متعددي ميزبان جان و كلام اين گروه از انديشمندان عزيز جامعه اسلامي بودند.

رئيس نمايشگاه بين المللي كتاب افزود: ارتباط نزديك نويسندگان با مخاطبانشان، توجه ناشران به نيازهاي جامعه و حركت به سمت تخصصي شدن، ادامه حمايت‌هاي حقوقي و مالي دولت و انعكاس نيازهاي فرهنگي كشر به نهادهاي قانونگذار و تأكيد هر چه بيشتر
 
نمايندگان ملت بر حمايت از توليد فرهنگ بومي و توسعه تعامل سازنده علمي و فرهنگي با جهان حياتي است. در اين برهه ضرورت تعامل و همدلي هر چه بيشتر هزاران ناشر و نويسنده و تشكل‌هاي آنان در كنار دولت و نهادهاي قانونگذار و ناظر بيش از پيش احساس مي‌شود.
شعاعي گفت: مديريت نمايشگاه به جنبه اقتصادي كه كاركرد اصلي هر نمايشگاهي است توجه ويژه دارد و مبادلات كتاب‌ را در سطح خرده‌فروشي و خريد كتابخانه‌اي و خريدهاي عمده تسهيل كرده و معتقد است كه نمايشگاه محلي براي دريافت سفارش سالانه كتابفروشي‌هاي شهرستاني و تهراني است.

وي اظهار داشت : با توجه به اينكه 15 درصد از گردش مالي نشر كشور در نمايشگاه اتفاق مي‌افتد، اغراق نيست اگر ادعا كنيم نمايشگاه كتاب تهران و نمايشگاه‌هاي كتاب استاني به عنوان اصلي‌ترين ساز و كار كتاب‌رساني كشور به شمار رفته و محرك اصلي استقبال مردم از محصولات صنعت نشر كشور به شمار مي‌روند كه با در نظر گرفتن حجم250 ميليارد توماني گردش مالي سالانه نشر ايران، نقش صنعت نشر كشور در جهت ايجاد اشتغال، ارتقاء سطح علمي و پركردن اوقات فراغت توجه ويژه‌اي را طلب مي‌كند.

رئيس نمايشگاه بين المللي كتاب ادامه داد: به ويژه آنكه با رشد ميزان توليدات صنعت نشر ايران و محدوديت مخاطب، رقابت بين ناشران رو به افزايش است و ضروري است از هر ابتكاري براي توسعه بازار مطالعه در سطح ملي و بين‌المللي استقبال شود. سومين بازار جهاني كتاب ايران با مسئوليت بخش خصوصي قدمهاي جديدي را در اين راه برداشت و در آينده نزديك بايد منتظر اخبار موفقيت‌هاي بيشتري از حضور بين‌المللي نشر ايران بود و برقراري پيوند بين كتاب و سينما، كتاب و صنعت و كتاب و ورزش به‌عنوان رويكردي كاربردي از صنعت نشر نمونه‌هايي از ابتكاراتي است كه در هجدهمين نمايشگاه براي توسعه بازار مطالعه مورد توجه قرار گرفت.

شعاعي گفت: مديريت نمايشگاه در ادامه سياست وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر اعلام دهه كتاب كودك و خانواده اين مهم را در سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار داد و در هجدهمين نمايشگاه، سالن ويژه كودك و نوجوان رادر كتاب جايگاه ويژه بانوان و توجه اكيد به حضور جوانان به خصوص دانش‌آموزان و دانشجويان برپا كرد.

وي تأكيد كرد: اينك كه رويداد ملي نشر ايران جزو تقويم نمايشگاه‌هاي بين‌الملي كتاب جهان به‌حساب آمده است انتظار مي‌رود ساز وكار مستحكم‌تري براي اجراي آن بوجود آيد. رفع ترديدهاي راجع به مكان برگزاري نمايشگاه و تثبيت جايگاه فعلي به‌عنوان مكان دائمي برگزاري نمايشگاه كتاب پاسخ مناسبي به اين اعتماد بين‌المللي است و هرگونه ايجاد تغيير در اين روند به جز تضعيف مديريت نتيجه ديگري ندارد.

رئيس هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب افزود: جا دارد از اقدام شايسته شهردار شهر تهران در جهت تثبيت همين مكان به عنوان محل برگزاري نمايشگاه كتاب و از همراهي مركز دائمي نمايشگاه‌هاي برگزاري نمايشگاه كتاب و از همراهي مركز دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كشور و وزارت محترم بازرگاني كمال تشكر را بنمايم و اهتمام مؤثر مديريت شهري در ايجاد تمهيدات و امنيت و آرامش براي شهروندان را ارج نهم.

شعاعي گفت: نمايشگاه با حضور رسانه‌ها كامل مي‌شود و هجدهمين نمايشگاه نيز پذيراي ده‌ها خبرنگار از مطبوعات ـ خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي الكترونيك بود و صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز گام بلندي در گسترش ارتباط مردم با نمايشگاه كتاب برداشت و از سال آينده اميد است حضور گسترده‌تر آنان را شاهد باشيم. جايگاه ويژه خبرنگاران نمايشگاه كتاب تهران هرگز خالي از خبر و ارتباطات ويژه خبري نبود.

کد خبر 183301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha