۸ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۰۷

گزارش خبري/

مستاجران در انتظار پايان فصل خانه به دوشي/18 هزار قفل در گلبهار گشوده مي شود

مستاجران در انتظار پايان فصل خانه به دوشي/18 هزار قفل در گلبهار گشوده مي شود

مشهد - خبرگزاري مهر: بزرگترين پروژه مسكن مهر و اولين مصوبه طرح جامع مشهد كه در شهر جديد گلبهار رنگ واقعيت به خود گرفته تا پايان سال كليد قفل خانه دار شدن 18 هزار خانه به دوش را خواهد گشود اين در حالي است كه تدبير بيشتر مسئولان اين طرح مي توانست جمعيت بيشتري را در خراسان رضوي خانه دار كند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالي كه تعهد خراسان رضوي احداث 116 هزار واحد مسکن مهر بوده است، شتاب ساخت و ساز در اين استان كمتر از ميانگين آن در كشور ارزيابي شده، فرآيندي كه با تدبير مناسب و سرعت بيشتر مي توانست پايان فصل خانه به دوشي مستاجران در اين استان باشد.

با توجه به اينكه  شهر گلبهار، درحوزه مسكن مهر با 41 هزار و 200 واحد بعد از شهرهاي پرند، پرديس و هشتگرد بیشترین واحدهای مسکونی را در ايران به خود اختصاص داده است براي بررسي فرآيند احداث واحدهاي مسكن مهر و چالش هاي اين طرح سراغ مديرعامل شركت عمران شهر جديد گلبهار مي روم.

طرح جامع گلبهار برای ۲۰۰ هزار نفر

مجيد محمدي فر، مديرعامل شركت عمران شهر جديد گلبهار در گفتگو با خبرنگار مهربا اشاره  به تاريخچه مختصري از شهر جديد گلبهار و مسكن مهر در اين شهر مي افزايد: شهر جدید گلبهار در 35 کیلومتری شمال غربی مشهد در محور مشهد - قوچان واقع شده و وسعت اراضی محدوده شهری حدود 4000هکتار است، این شهر از جنوب به سلسله جبال بینالود و از شمال به دامنه کوههای هزار مسجد و رودخانه کشف رود ختم می شود.

وي بيان مي كند: مطالعات شهر جدید گلبهار در اجرای سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ کشور از سال ۱۳۶۶ در دستور کار قرار گرفت و طرح جامع گلبهار برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر در تاریخ هفتم تيرماه سال 72 به عنوان اولین مصوبه طرح جامع شهرهای جدید به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید و در محور مشهد به قوچان ایجاد شد.

وي با بيان اينكه اهداف اصلی شهر با توجه به مطالعات پیش نیازها در قالب دو هدف تعیین شده است، مي افزايد: ایجاد مرکزیتی به منظور جذب و اسکان بخشی از سرریز جمعیتی مشهد و منطقه شهری و ایجاد مرکزیتی به منظور ارائه خدمات عالی و تخصصی پشتیبانی کننده در منطقه از اهداف اصلي ساخت اين شهر بوده است.

18 هزار واحد آماده واگذاري در گلبهار

مديرعامل شركت عمران شهر جديد گلبهار درباره اينكه تاكنون چند مرحله و به چه تعداد واحد مسكن مهر آماده و تحويل متقاضيان شده اظهار مي كند: تاكنون سه مرحله در قالب 374  و 733 واحد در سال گذشته تحويل شده، در آذرماه سال جاري نيز در شهر جدید گلبهار تعداد دو هزار 17 واحد مسکن مهر افتتاح شد.

مجيد محمدي فر درباره برنامه بعدي تحويل واحدهاي مسكوني همچنين روند پيشرفت فيزيكي پروژه ها مي افزايد: تا آخر سال نيز قريب به 18 هزار واحد آماده واگذاري خواهيم داشت و پيشرفت پروژه ها نيز خوب و قابل قبول است.

تاثير مسكن مهر بر قيمت ها

وي درباره اينكه آيا مسكن مهر تاثيري برقيمت مسكن در مشهد داشته مي افزايد: بله قطعا، به صورت كلي نيز حسب گزارش وزارت مسكن از بررسي تورم وقيمت مسكن بر خلاف روند معمول كه تورم قيمت مسكن از تورم جامعه بالاتر بوده است، اجراي مسكن مهر باعث شده تا تورم قيمت مسكن شيب كمتري نسبت به تورم جامعه داشته باشد.

وي درباره اينكه آيا قيمت هاي تمام شده در مسكن مهر منصفانه ومناسب است مي افزايد: بله، به نسبت قيمت هاي مسكن در شهر مشهد مي توان گفت كه قيمت هاي مناسب تر است.

قراردادهاي پيمانكاران ثابت است

مديرعامل شركت عمران شهر جديد گلبهار درباره اينكه آيا گران شدن مصالح و تغييرات قيمت در حوزه ساخت تاثيري بر قيمت هاي مسكن مهر داشته است بيان مي كند: قرارداد هاي پيمانكاران ثابت بوده و افزايشي در قيمت آنها نداشتيم، فقط در بخش كارهاي ابلاغي اضافه بر تفاهم نامه ها، انجام كارها به قيمت روز بازار بوده است.

وي با اشاره به اينكه پس از واگذاري هاي مسكن مهر و با توجه به افزايش جمعيت اقداماتي براي افزايش امكانات رفاهي مردم انجام شده مي افزايد: پيش بيني مراكز تجاري، مساجد، امكانات حمل ونقل درون وبرون شهري، خدمات تفريحي و پارك ها شده و همزمان با افتتاح پروژه ها اين خدمات نيز توسعه مي يابد.           

عدم همراهي اعضا علت عقب ماندگي تعاوني ها

محمدي فر درباره چالشهاي فراوان مسكن مهر در حوزه تعاوني ها وگلايه هاي مردم از آنها و همچنين اقداماتي ونظارت هاي شركت عمران در اين باره مي پرسم و وي اظهار مي كند: ضمن اينكه مرجع رسيدگي به امورتعاوني ها اداره تعاون است بايد عرض كنم عمده مشكل و عقب ماندگي تعاوني ها به علت عدم همراهي اعضاست، در اين خصوص به نظر مي رسد خود اعضا بايد فعاليت بيشتري كرده واقدام به جلب نظر اعضاي كم كار كنند.

خلع يد تعاوني هاي كم كار

مديرعامل شركت عمران شهر جديد گلبهار مي افزايد: در خصوص تعاوني هاي كم كار نيز مصوبه اي توسط شوراي مسكن استان ابلاغ شده و اين تعاوني ها در حال خلع يد و تبديل به قراردادهاي سه جانبه "انبوه سازي" هستند.

وي درباره مشكلات و چالش هاي عمده در حوزه مسكن مهر تا كنون تصريح مي كند: با توجه به عظمت پروژه مسكن مهر تقريبا تمام حوزه ها به چالش كشيده شده است ولي مشكل عمده اين حوزه كمبود نيروي انساني وتامين نيرو براي پروژه ها خصوصا پس از هدفمندي و نيز توسعه خدمات روبنايي و زير بنايي بوده است.

عدم همكاري لازم از سوي دستگاه هاي خدمات رسان

وي تاكيد مي كند:  در زمينه تاخيرات در افتتاح پروژه ها عدم همكاري لازم از سوي دستگاه هاي خدمات رسان نيز مزيد برعلت بوده است.

وي درباره روند پيشرفت پروژه قطار شهري مشهد - گلبهار نيز مي گويد: در حوزه قطار شهري اقدامات مثبت وخوبي صورت پذيرفته است، آگهي تملك براي همه اراضي منتشر شده است.

پروژه ملي قطار شهري گلبهار

وي ادامه مي دهد: قرارداد شروع كار اجرايي نيز منعقد شده و زمين  به پيمانكار تحويل شده است، در صورت تخصیص كامل اعتبار پیش‌بینی شده برای پروژه ملی قطار شهری گلبهار مشهد، پروژه فوق ظرف مدت زمانی 3 تا 5 سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وي درباره برنامه هاي آينده شركت عمران براي شهر جديد گلبهار مي گويد: توسعه خدمات شهري، مراكز تجاري و رفاهي براي شهروندان، ايجاد بستري مناسب براي جذب سرمايه گذاري، ايجاد اشتغال و كارآفريني در شهر از اهداف آينده ما براي شهر بزرگ گلبهار به عنوان انتخاب اول زندگي است.

استاندار خراسان رضوی نيز با بیان این مطلب که واگذاری واحدهای مسکن مهر از دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌آید، اعلام کرده است كه بر اساس برنامه زمانبندی شده تا پایان سال حداقل 50 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان واگذار خواهد شد.

رشد 76 درصدي در تحويل مسكن مهر

محمد حسین فروزان‌مهر ارتقا رتبه استان در مورد پیشرفت‌های طرح مسکن مهر را خوب توصیف و یادآور مي شود: رسیدن به رتبه 18 در بین تمامی استان‌های کشور اتفاق مهياست اما باید توجه داشت که این مساله مسوولیت ما را افزایش می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به افزایش فعالیت‌های مربوط به آماده‌سازی واحدهای مسکن مهر، اظهار مي كند: در حال حاضر طبق آمارها رشد استان خراسان 76 درصد بوده که وضعیت مناسبی است، اما این رقم هنوز با میانگین رشد کل کشور که حدود 81 درصد اعلام شده، فاصله دارد.

استاندار خراسان رضوی با تاكيد بر اينكه اعتبارات لازم در استان موجود است که تنها نیاز به پیگیری و برنامه‌ریزی دارد مي افزايد: تاکنون تعداد عملیات نازک‌ کاری 51 هزار واحد مسکن مهر اتمام یافته و علاوه بر این اقدامات مربوط به پی‌سازی 115 هزار واحد دیگر نیز به مراحل پایانی خود رسیده است.

انشعابات آب و فاضلاب معضل اساسی

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم شناسایی مشکلات آماده‌سازی واحدها، تصريح مي كند: یکی از معضلات اساسی در این زمینه اقدامات مربوط به انشعابات آب و فاضلاب برخی مناطق است که در حال حاضر منتظر برطرف شدن آن هستیم.

وی ادامه مي دهد: امیدواریم با رایزنی با وزارت نیرو مشکل انشعابات این مناطق تا یک ماه آینده رفع شود؛ حوزه‌هایی که وضعیت انشعابات آب و فاضلابشان مشخص نیست، در یک هفته آینده وضعیت خود را گزارش کنند.

فروزان‌مهرهمچنین مدل طرح‌های مربوط به بینالود را به عنوان الگویی برای مشکلات مسکن مهر شهر گلبهار معرفی کرد و گفت: این اقدامات را نمی‌توان با اقدامات معمولی پیش برد، در این راستا باید کار جهادی صورت گرفته و فرایند ایجاد و افتتاح واحدها تسهیل و تسریع شود.

افتتاح 50 هزار واحد در خراسان رضوي

رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی نيز در اين باره با اشاره به اينكه واحدهای مسکن مهر طی 3 مرحله در پایان امسال و سال آینده به بهره برداري مي رسد مي گويد:  50 هزار واحد از طرح مسکن مهر آماده شده که تا پایان امسال افتتاح خواهد شد و در دو مرحله بعدی نیز تعدادی از این واحدها افتتاح و واگذار خواهند شد.

محمد رضا قلندر با اشاره به اينكه 23 هزار واحد دیگر نیز در هر مرحله، از خرداد ماه تا شهریور افتتاح می‌شود مي افزايد: خراسان رضوی در توسعه و پیشرفت در زمینه مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت، به رتبه 19 دست یافت، این رتبه در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت به 18 رسیده است.

رتبه 6 استان در توسعه مسكن مهر در شهرهاي جديد

وی با بيان اينكه  خراسان رضوی در بین 11 استان کشور نیز رتبه 6 را دریافت کرده است افزود: این رتبه مربوط به توسعه مسکن مهر در شهرهای جدید است.

رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی مي افزايد: توسعه مسکن مهر در شهرهایی که بالای 25 هزار نفر جمعیت داشته‌اند بیش از 76 درصد بوده، نیز این پیشرفت برای تعاونی‌های مسکن مهر این شهرها 82 درصد و برای موسسه‌های سه جانبه 78 درصد بوده است.

قلندر درصد رشد را برای تعاونی‌های مسکن مهر شهرهایی با کمتر از 25 هزار نفر جمعیت 53 درصد اعلام کرد و ادامه داد: این رشد در موسسه‌های سه جانبه 58 درصد بوده است، شهرهای مثبت 25 هزار نفر جمعیت در بخش اقدامات مربوط به سفت‌کاری و شهرهای منفی 25 هزار نفر جمعیت در بخش نازک‌کاری‌ها ضعف دارند؛ این ضعف در طرح‌های مسکن مهر شهرهای جدید مربوط به اسکلت سقف است.

تامین منابع مالی تعاونی‌ها مشكل توسعه مسكن مهر

رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان درباره مشکلات و موانع دست‌اندرکاران توسعه مسکن مهر اظهار مي كند: تامین منابع مالی تعاونی‌ها و انبوه‌سازان، کمبود متقاضیان مسکن مهر در برخی شهرها، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم، بروکراسی اداری در افتتاحیه طرح‌ها و عدم کفایت امکانات خدماتی و رفاهی از جمله این مشکلات بود.

وي مي افزايد: همچنین مسائل مربوط به دریافت وام 25 میلیون تومانی، مشکل دریافت مالیات عملکرد مصوبات بیشتر از حد خود و نیز بیمه تامین اجتماعی کارگران به عنوان موانعی در این طرح‌ها مطرح است.

وي مسئولان مشکل گازرسانی، مخابرات، توسعه شبکه فاضلاب و آب شرب و گسترش انشعابات آب و برق  را نيز از ديگر مشکلات مسكن مهر عنوان مي كند.

مستاجران در انتظار علاج درد بي مسكني

هر چند كه اجراي مسكن مهر سبب شد تا تورم قيمت مسكن در خراسان رضوي شيب كمتري پيدا كند و حباب قيمت هاي بالاي واحدهاي مسكوني در اين كلانشهر نير بشكند؛ اما در نظر گرفتن مناطق حاشيه اي شهر براي اين منظور و افزايش سهم آورده شهروندان طي فرآيند ساخت و ساز و كمبود امكانات خدمات شهري در مناطق احداث شده نظير شهرك مهرگان باعث شد كه عده اي قيد صاحب خانه شدن را بزنند

با اين حال عده زيادي نيز با قبول همه مشكلات و براي رهايي از مستاجر نشيني هنوز در انتظار درمان درد بي مسكني خود با اين طرح هستند و با پرداخت آخرين پس اندازهاي زندگيشان به پيمانكاران، لحظه شماري براي دريافت خانه هايشان را آغاز كرده اند.

در چنين شرايطي فرآيند ساخت مسكن مهر به كندي پيش رفته و مسئولان نيز تاخير تحويل منازل را با دلائلي همچون تامین منابع مالی تعاونی‌ها، قیمت مصالح ساختمانی و تورم و عدم همكاري دستگاه هاي خدمات رسان توجيه مي كنند اين در حالي است كه ارتباط صحيح و اصولي دولت، انبوه سازان و تعاونی ها مي توانست این طرح ملی را به خوبی به نتیجه مطلوب رسانده و كام مردم را از ثمره خود شيرين كند.

................................

گزارش: زهرا طوسي

 

کد خبر 2006230

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha