۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۱۷

ترافیک تبریز نیز از حد گذشت/

ایجاد پارکینگ بزرگ در مرکز شهر تبریز/ سلامتی روانی و جسمی مردم در معرض خطر

ایجاد پارکینگ بزرگ در مرکز شهر تبریز/ سلامتی روانی و جسمی مردم در معرض خطر

تبریز - خبرگزاری مهر: مرکز شهر تبریز با توجه به استقرار ادارات ، بانکها و بازار در ساعات پر تردد تبدیل به یک پارکینگ بزرگ می شود که اثرات منفی زیانباری بر روحیه مردم دارد و نیازمند توجه جدی است .

 به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک ترافیک تاثیرات محسوس و نامحسوس نامطلوبی بر سلامتی و زندگی انسان ها دارد که ازجمله می توان به بیماری های روحی روانی مثل افزایش پرخاشگری، خشونت، بالارفتن میزان تحریك پذیری، فشار عصبی و... اشاره داشت. البته در این میان نباید از آثار نامطلوب اجتماعی و اقتصادی وزیست محیطی ترافیک غافل بود.

در یک شبکه ترافیک شهری، میادین و تقاطع ها معمولاً تعیین کننده ظرفیت شبکه هستند. ظرفيت اندک و تقاضاي نامحدود با يکديگر در ارتباط هستند؛ چرا که گنجايش اندک خيابان، موجب بالاتر رفتن تقاضاي بدون پاسخ مي‌شود موضوعی که در محدوده مرکزی شهر تبریز به لحاظ واقع شدن مراکزی همچون بازار، مراکز دولتي، بانک ها و ساختمانهاي اداري از اهميت ويژه اي برخوردار است و در کنار این مسئله پارک دوبله خودرو ها که مانع از رفت و آمد روان خودروها می شود باعث ایجاد ترافیک سنگین شهری خصوصا در برخی ساعات روز می شود.

همچنین عواملی مثل تردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین و رعایت نکردن قوانین توسط همشهریان و وقایعی مانند تصادف، خراب شدن خودروها، عمليات ساخت و اصلاح جاده‌ها و... در افزايش حجم ترافيک کلانشهرها سهم بسزایی دارند.

لذا بایستی برای كیفیت‌بخشی به حمل و نقل عمومی و توجه جدی به حمل و نقل پاك، سبز و ارزان، ایجاد محدوده‌های ممنوعه ترافیكی، تغییر  در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و طراحی شبكه‌های جدید حمل و نقل  و توجه جدی به امر فرهنگ‌سازی عمومی در حوزه حمل و نقل و ترافیك در شهرها تلاش شود.

موثرترین راه برای کاهش بار ترافیکی مرکز شهر اجرای طرح ترافیکی است

امیر شهشی، معاون فنی و عمرانی سازمان ترافیک شهرداری تبریز آرام سازی و روان سازی خیابان ها را ازجمله فعالیت معاونت فنی و عمرانی این سازمان در چهت کاهش ترافیک برشمرد وگفت: خط کشی معابر، خط کشی دوجزء، خط کشی عابر پیاده ، نصب سرعت کاه، نصب نرده در مناطق حساس و غیر همسطح و نصب تابلوهای اسامی معابر و اصلاحات هندسی از اقدامات این حوزه برای کاهش بار ترافکی و حرکت روان خودروها است .

معاون فنی و عمرانی سازمان ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به وجود دوربینهایی برای کنترل تردد خودروها، افزود: در نظر داریم با افزایش تعداد این دوربین ها در سال آینده میزان وکیفیت نظارت بر ترافیک شهری را نیز افزایش دهیم.

شهشی گفت: تابلوهای V.M.S نیز با هدف اطلاع رسانی از وضعیت ترافیکی معابر شهر در چهار نقطه شهری از جمله دروازه تهران، خطیب، توانیرشمالی و میدان آذربایجان نصب و راه اندازی شده اند است تا رانندگان بتوانند قبل از ورود به شریان اصلی مسیر مناسب را انتخاب کنند و درکنار آن وقتی وضعیت ترافیکی روان است با پیام های ترافیکی برای ارتقا فرهنگ ترافیکی نیز تلاش می شود.

وی ادامه داد: در سال های آتی با گسترش و توسعه سیستم های موجود در نظر داریم با معرفی مسیرهای جایگزین به رانندگان یاری برسانیم.

معاون فنی و عمرانی سازمان ترافیک شهرداری تبریز اولین قدم در جهت کاهش ترافیکی را تلاش برای تشویق مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی در سفرهای درون شهری دانست و خاطرنشان کرد: موثرترین راه برای کاهش بار ترافیکی مرکز شهر اجرای طرح ترافیکی است.

شهرداری زیر ساخت های لازم برای اجرای طرح ترافیکی تبریز را مهیا کرده است

یعقوب وحیدی کیا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان این که محدوده طرح ترافيک شهر تبريز حدوداً با 320 هکتار مساحت  حدود 2.5 درصد از سطح شهر تبريز را شامل مي شود گفت: این محدوده در شمال تبریز از پل قاري شروع و بعد از طي مسير چاي کنار شمالي به تقاطع فلسطين (پل فلسطين) ختم مي شود و ازسمت جنوب از تقاطع باغ شمال شروع و در مسير خيابان هفده شهريور جديد ادامه يافته و به چهارراه هفده شهريور ختم مي شود.

 وی ادامه داد:  در سمت شرق نیز از پل قاري شروع و در مسير خيابان خاقاني شمالي پس از گذشتن از ميدان دانشسرا وارد خيابان خاقاني جنوبي شده و تا خيابان  امام  خميني  ادامه يافته و درغرب تبریز از پل فلسطين شروع و در مسير خيابان فلسطين تا تقاطع خيابان امام  (چهارراه باغ فجر) امتداد يافته ، سپس در طول خيابان امام بعد از تقاطع شريعتي به طرف خيابان شريعتي جنوبي امتداد و به چهارراه هفده شهريور ختم مي شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در خصوص اجرا نشدن این طرح در کلانشهر تبریز گفت: از پنج سال پیش که این طرح در شورای عالی ترافیک شهر به تصویب رسید شهرداری در پی آماده سازی ملزومات آن برآمد.

وحیدی کیا با بیان این که شهرداری تبریز زیر ساخت های لازم برای اجرای را آماده کرده است  ادامه داد:  توسعه شبکه، تقاطع های غیر همسطح و پارکینگ طبقاتی و  تعویض جهات شبکه و فراهم آوردن امکانات کنترل مکانیزه طرح از جمله این زیر ساختها محسوب می شود که شهرداری ازتمام این جهات آماده اجرای طرح است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز افزود:در این بین منتظر موافقت شورای عالی ترافیک استان هستیم تا طرح ترافیکی به مرحله اجرا درآید.

وی قیمت پایین سوخت در مقایسه با سایر اقلام را از دلایل عدم موفقیت طرح سهمیه بندی بنزین در کاهش ترافیک معابر شهری عنوان کرد و گفت:به طور حتم یک پارامتر نمی تواند در کاهش ترافیک موثر باشذد و لذا در کنار سهمیه بندی بنزین بایستی به توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی و تسریع احداث قطار شهری توجه ویژه ای شود.

با همه این اوصاف طرح ترافیک که طرحی موثر در کنترل ترافیک است و همچنین به عنوان یک تمهید مناسب برای كاهش آلودگی هوا است درتبریز با همکاری معاونت حمل و نقل و تراقیک شهرداری، راهنمایی و رانندگی، فرمانداری، استانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی بارها رسانه ای شده اما در همان گام نخست به دلایلی پرونده آن بایگانی شده است.

کد خبر 2011716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha