۲۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

از اسب‌سواری تا خوردن سیب‌زمینی ذغالی

خروج دوربین"با کی بریم سیزده بدر"از استودیو/ستاره‌های سینما بین مردم رفتند

خروج دوربین"با کی بریم سیزده بدر"از استودیو/ستاره‌های سینما بین مردم رفتند

کارگردان برنامه "با کی بریم سیزده بدر" استفاده از لوکیشن‌های متنوع و حضور ستارگان سینما در این مکان‌ها و اجرای برنامه‌های مهیج را از دلایل موفقیت این برنامه در جذب مخاطب دانست.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: شب‌های نوروز امسال پس از برنامه "سین مثل سریال" برنامه "با کی بریم سیزده بدر" از شبکه یک پخش می‌شد؛ برنامه‌ای که با وجود پخش در ساعت 2 بامداد توانست مخاطبانی را تا نیمه‌های شب پای تلویزیون نگه دارد. حامد جوادزاده طراح، کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه که پیش از این در برنامه‌هایی چون "شش تاییا" و "نیمروز" فعالیت کرده است، در گفتگویی با مهر از جزئیات ساخت این برنامه گفت.



 

*پس از "نیمروز" و "شیش تاییا"، چه شد که به "با کی بریم سیزده بدر" رسیدید؟

- برنامه‌سازی همین است و برنامه‌ساز بیکار نمی‌ماند. برنامه‌ساز همیشه و در هر جا که باشد، بالاخره باید یک جور کار کند. بعد از تمام شدنِ "فرش سپید" یا همان "شیش تاییا" در اوایل بهمن ماه گذشته، ویژه‌برنامه "زیر سر شهر" را به سفارش متروی تهران ساختیم که روزهای جشن سالگرد پیروزی انقلاب از شبکه سه پخش شد. بعد از آن هم به سفارش شبکه یک، ویژه‌برنامه نوروزی "با کی بریم سیزده بدر" پیشنهاد شد و آن را ساختیم.

*در برنامه‌های قبلی که از شما دیده شد، اعتقادی به حضور ستاره‌ها نداشتید. چه شد که تصمیم گرفتید این بار با حضور آنها برنامه بسازید؟

- نگفتم اعتقادی به حضور ستاره‌ها ندارم. طبیعتاً کار کردن با ستاره‌ها خیلی راحت‌تر است. مردم دوستشان دارند و نیاز به تعریف و معرفی‌شان نیست و حضورشان باعث پربیننده شدن برنامه هم می‌شود. اما من معتقدم یک برنامه تلویزیونی به خاطر حضور ستاره‌ها نباید پربیننده شود بلکه خودِ برنامه باید پتانسیل‌های پربیننده شدن را داشته باشد، حالا اگر ستاره‌ای هم در برنامه حضور پیدا کند، می‌تواند باعث هم‌افزایی مخاطب شده و به پربیننده‌تر شدن آن کمک کند.

*یعنی فقط خواستید که برنامه پربیننده بسازید؟

- نه! من نشان دادم که می‌توانم بدون حضور ستاره‌ها برنامه پربیننده بسازم، کما اینکه چه در "نیمروز" و چه در "شیش تاییا" با مردم و مهمان‌های عادی، این برنامه‌ها به پربیننده‌ترین‌های تلویزیون تبدیل شدند. اما اینجا به خاطر اقتضای زمان و ویژه نوروز بودن از من خواسته شد که با ستاره‌ها برنامه بسازم، من هم پذیرفتم اما گفتم ستاره‌ها هم باید در خدمت برنامه باشند نه مثل خیلی از برنامه‌های گفتگومحور یک جا بنشینند و صحبت کنند.

*پس به این علت لوکیشن‌ها متعدد و خاص انتخاب شدند؟

- دقیقاً! شما اگر نگاه کنید، اکثر مهمانانی که در "با کی بریم سیزده بدر" حضور داشتند، در بقیه ویژه برنامه‌های نوروزی هم دعوت شدند اما در کدام برنامه به اندازه برنامه ما تحرک و پویایی و تنوع داشتند؟ کجا دیده شده که ستاره سینما به جای صحبت‌های معمولی بیاید و سوار اسب بشود یا مسابقه دو بدهد یا تست بازیگری بگیرد و یا با لباس به داخل استخرِ آب بپرد؟

همین چند شب پیش مصاحبه ما با اشکان خطیبی پخش شد، ببینید که چطور بخش‌های مختلف مصاحبه با او در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد در حالیکه شب قبل، مهمان برنامه "سین مثل سریال" هم بود. این تفاوت در استفاده از ستاره‌ها کاملا محسوس است. همین مثال در مورد سام درخشانی که مهمان برنامه تحویل سال شبکه سه بود و هم امیرحسین رستمی و پوریا پورسرخ و بقیه مهمانان هم صادق است.

* مسلماً بقیه برنامه‌ها تنوع لوکیشن شما را نداشتند. این همه لوکیشنِ متفاوت را از کجا آوردید؟

- بقیه هم کم موقعیتِ مصاحبه نداشتند؛ بحث، بحثِ در خدمت قرار گرفتنِ لوکیشن است. البته که ما از ظرفیت‌های تهران استفاده کردیم. شهرداری تهران هم در این زمینه خیلی به ما کمک کرد. هم بوستان‌های مختلف شهر و هم مکان‌های دیدنیِ شهر در اختیار ما قرار گرفت تا بتوانیم از آنها بهترین استفاده را بکنیم. شما نمی‌توانید خلاقیت گروه ما را نادیده بگیرید. این لوکیشن‌ها قبلا هم بوده‌اند، امروز که ساخته نشده‌اند. مهم چگونگی و شیوه استفاده است که بدانید از اشکان خطیبی که سابقه بازی کردن نقشِ زندانی را دارد، در باغ موزه قصر چطور استفاده کنید. از امیر نوری در مجتمع ورزشی قمربنی‌هاشم چطور استفاده کنید و یا هومن سیدی و امین حیایی در تماشاخانه ایرانشهر و یا پوریا پورسرخ در بوستان جوانمردان.

ما از تمام پتانسیل لوکیشن استفاده کردیم. در قلبِ تهران شبیه‌سازی شمالِ کشور را داشتیم و چادر زدیم و سیب زمینی ذغالی پختیم و اسب سواری و ورزش کردیم. با امیرنوری به مجتمع ورزشی رفتیم و با لباس به داخل استخر انداختیمش! بسکتبال و فوتبال و فوتبال دستی بازی کردیم. تیراندازی کردیم. با سیاوش خیرابی در سالن همایش‌های برج میلاد، جشنواره فجر را شبیه سازی کردیم. با عباس غزالی در پردیس گالری سینما ملت، یکی از دیالوگ‌های به یاد ماندنیِ "آژانس شیشه‌ای" را بازسازی کردیم.

*به نظرتان این شیوه متفاوت برای گفتگو جواب داد؟ اقبال مخاطبان چطور بوده؟

- بسیار خوب بود. بازخوردهایی که از خودِ هنرمندان و میزان رضایتشان داشتیم و حجم بازدیدهای برنامه در سایت‌های مختلف و تقاضا برای تکرار برنامه، گواه اقبال مخاطبان است. همین جا این مژده را هم به مخاطبان برنامه بدهم که مدیران شبکه یک، قول‌هایی برای بازپخش برنامه داده‌اند.

* از ساعت پخش برنامه‌تان راضی بودید؟ چرا دو نصفه شب؟

- با توجه به همین ساعتِ پخش هم اقبال مخاطبان خیلی خوب بود. قول پخشِ تکرار برنامه در طی روز را هم از مدیران شبکه گرفتیم اما مسلماً اگر برنامه در ساعتِ اوج مراجعه به تلویزیون یعنی قبل از 12 شب پخش می‌شد، می‌توانست از نظر بیننده با همه برنامه‌ها به خصوص سریال‌های شبکه‌های مختلف رقابت کند.

*بعد از "با کی بریم سیزده بدر"، برای سال 92 چه کارهایی در دست ساخت دارید؟

- برای امسال هم پیشنهاد یک سریال تلویزیونی داریم و هم پیشنهاد برنامه شب‌های شبکه دو که البته اگر حامی مالی آن قطعی شود، خیلی زود دوباره از آنتن شبکه دو به خانه‌های مردم باز خواهیم گشت. آخرین تجربه ما در شبکه دو یعنی "شیش تاییا" تجربه بسیار خوبی بود و امیدواریم بتوانیم دوباره موفقیت "شیش تاییا" را تکرار کنیم.

کد خبر 2029241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha