۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۰۰

بهشتي خبر داد:

همايش ملي الگوي معماري و شهرسازي اسلامي - ايراني در قم برگزار می‌شود

همايش ملي الگوي معماري و شهرسازي اسلامي - ايراني در قم برگزار می‌شود

قم - خبرگزاري مهر: معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم از برگزاري همايش ملي الگوي معماري اسلامي ايراني در قم طي هفته اول ارديبهشت ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر‏‏، محسن بهشتي بعد از ظهر دوشنبه طي نشستي مطبوعاتي با اشاره به فرارسيدن سالروز بزرگداشت شيخ بهايي بيان كرد: همزمان با فرارسيدن سالروز بزرگداشت شيخ بهايي كه از مفاخر معماري اسلامي ايران بوده‏، همايشي در راستاي برقراري الگوي معماري و شهرسازي ايراني اسلامي با حضور متخصصان و اساتيد حوزه و دانشگاه و دانشجويان و مديران ادارات برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به هدف اين همايش گفت: هدف از برگزاري اين همايش آشنايي بيشتر مردم با دين اسلام و به كارگيري و نهادينه كردن توصيه هاي راهبردي آن در زندگي مردم و الگوهاي شهرسازي است. دين اسلام براي تمام ابعاد زندگي بشر راهكار داده و استفاده از دستورات دين مبين اسلام موجب آرامش‏ پيشرفت و ارتقاي جامعه ايراني اسلامي مي‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با تاكيد بر علت پيگيري اين همايش اظهار داشت: شهرداري قم براي استمرار استفاده از الگوي ايراني اسلامي پژوهشكده اي دائمي در ساختمان شهرداري قم ايجاد كرده تا با نظرسنجي و نقد و بررسي شركت كتتدگان و صاحب نظران اين همايش معضلات معماري و شهرسازي ايراني پيگيري و منجر به ارتقا سطح معماري اسلامي شود.

بهشتي تاكيد كرد: اين همايش با در نظر گرفتن چند نكته اساسي برگزار مي‌شود كه اولين عامل برپايي همايش پيروي از تاكيدات رهبر معظم انقلاب در سفر خود به قم و سخنراني‌هاي قبل و بعد از سفر ايشان جهت ايجاد سيماي مذهبي و معنوي و فضاي معماري ايراني اسلامي در خور شهر قم است كه پيگيري هاي انجام شده در اين راستا به ايجاد پژوهشكده دائمي منتهي شد.

سابقه شهر قم به قبل از ورود اسلام به ايران باز مي‌گردد

وي با بيان بحران هويت معماري ايراني و سابقه مدنيت شهر قم ادامه داد: سابقه شهر قم به قبل از ورود اسلام به ايران باز مي‌گردد و اين نشان از برجستگي و شاخص بودن اين شهر است. وجود آثاري باستاني و تاريخي همچون كاروانسراي ديرگچين يا تپه‌هاي باستاني صحه‌اي بر اين قدمت است.

معاون شهردار قم با تاكيد بر سابقه اسلام پذيري قم گفت: علت ديگر برگزاري اين همايش در شهر قم سابقه كهن پذيرش اسلام و مذهب شيعه در قم است. همچنين وجود حوزه هاي علميه طي 12 قرن قم را به عنوان مركز اسلامي و حوزوي معرفي كرده است.

بهشتي افزود: علل ديگر انتخاب شهر قم براي همايش يكي وجود بارگاه حضرت معصومه(س) است و ديگري خواستگاه انقلاب اسلامي است كه انتظار مي رود بتوان براي شهر قم و ديگر شهرها رهاورد علمي مدوني داشته باشد.

وي تاكيد كرد: وجود بناهاي باستاني و خانه‌هاي تاريخي غناي كالبدي بنيادي و بينشي شهر قم با توجه به علوم حوزوي و متخصصين اسلامي و دانشگاهي قم به عنوان حركتي نو در راستاي اهداف برپايي اين همايش موجب استمرار و تغيير مديريت‌ها براي بهبود كيفيت معماري و رهايي از چالش‌هاي معماري غربي است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به فراخواني كه براي ارسال مقاله شده بود، گفت: طي فراخواني براي ارسال مقالات از سراسر كشور 454 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه از اين تعداد با بررسي هاي شوراي 7 نفره سياستگذاري تحت نظر آقايان فقيه زاده بهشتي خبري خاكي صارمي بلخاري و نقره‌كار 98 چكيده مقاله در كتابي پس از اين همايش چاپ مي‌شود. همچنين 54 مقاله برگزيده چاپ مي‌شود و 17 مقاله نيز در اين همايشه 2 روزه ارائه مي‌شود و جلسه‌‌ پرسش و پاسخ نيز با حضور دكتر نديمي برگزار مي‌شود.

افتتاحيه همايش در تيمچه بازار بزرگ قم

بهشتي در ادامه با اشاره به فضاهاي مورد استفاده جهت برگزاري اين همايش گفت: افتتاحيه اين همايش در تيمچه بازار بزرگ قم از ساعت 9 صبح چهارشنبه برگزار مي‌شود و بعد از ظهر همان روز ساعت 15 در مركز فقهي ائمه اطهار طي سه كانون تخصصي به ارائه مقالات همايش پرداخته مي‌شود.

وي با اشاره به اختتاميه اين برنامه افزود: صبح پنج شنبه 5 ارديبهشت در سالن همايش دانشگاه شيخ مفيد قم به كار خود خاتمه مي‌دهد كه برگزاري همايش در سه مكان مختلف تاريخي حوزوي و دانشگاهي براي اتصال و ارتباط اين مراكز باهم و اشاعه معماري اسلامي در قم در نظر گرفته شده است.

معاون شهردار قم با اشاره به انتشار 2 جلد كتاب در راستاي اين همايش بيان كرد: 2 جلد كتاب از همايش زير چاپ است كه مصور و درباره عكس‌هاي قديمي قم كهن معاصر و جديد است و جهت تهيه كتاب از منابع قديمي عكس‌هاي قم عكاسي هاي قديمي شهر و آثار عكاسان خبره جديد استفاده شده است.

بهشتي با تاكيد بر محورهاي همايش اظهار داشت: محورهاي برگزاري همايش عيارتند از: شهر اسلامي از منظر هنر و زيبايي شناسي، شهر اسلامي از منظر قرآن و حديث و فقه، شهر اسلامي و عرصه‌هاي عمومي و خصوصي، شهر اسلامي و مصرف انرژي و شهر اسلامي و توسعه.

وي در پايان گفت: همايش الگوي معماري ايراني اسلامي در اولين قدم اول با هدف ملي برگزار مي‌شود و در سال‌هاي آينده با توجه به موقعيت بين المللي اين شهر اسلامي در سطح بين المللي برگزار مي‌شود.

 

کد خبر 2038479

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha