۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴

گزارش خبری مهر/

نمایشگاه لوازم خانگی همدان در قرق برندهای خارجی/ قیمت ها کمرشکن است

نمایشگاه لوازم خانگی همدان در قرق برندهای خارجی/ قیمت ها کمرشکن است

همدان - خبرگزاری مهر: سیزدهمين نمایشگاه تخصصی لوازم خانگي، سیستم های صوتی و تصویری همزمان با چهارمین نمایشگاه تجهیزات آشپزخانه در حالی در همدان در حال برگزاری است که همچنان برندهای خارجی بیشترین سهم را در برگزاری این نمایشگاه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، از ۱۷آبان ماه سال گذشته واردات لوازم خانگي خارجي به کشور ممنوع اعلام شد، اما با گذشت بيش از هفت ماه بازار همچنان در قرق لوازم خانگي وارداتي است.

در حالی که با اعمال ممنوعيت واردات اين اميد مي رفت که توليدکنندگان داخلي لوازم خانگي خودي نشان دهند و در جهت تغيير سليقه مردم از برندهاي خارجي به سمت برندهاي داخلي کاري کنند، اما چندان توفیقی در این زمینه حاصل نشده است.

ممنوعيت واردات فرصت خوبي براي توليدکنندگان واقعي لوازم خانگي در کشور بود

پرواضح است که اعمال ممنوعيت فرصت بسيار خوبي براي توليدکنندگان واقعي لوازم خانگي در کشور بود تا بتوانند با توليد اجناس باکيفيت و قيمت مناسب بازار را در دست بگيرند،اما به جرات مي توان گفت توليدکننده واقعي در حوزه لوازم خانگي کشور بسيار اندک است چرا که به اشتباه بسياري از مونتاژکاران خود را توليدکننده مي نامند.

البته يکي از عمده ترين مشکلاتي که گريبان صنعت لوازم خانگي در کشور را گرفته است ضعف در ايجاد برندسازي است درحالي که در بسياري از موارد، توليدات داخلي از کيفيت بالاتري نسبت به نمونه هاي خارجي برخوردار است اما به دليل معروف نبودن برند با استقبال خوبي از سوي عموم مردم مواجه نمي شود.

در همین خصوص سیزدهمين نمایشگاه تخصصی لوازم خانگي، سیستم های صوتی و تصویری همزمان با چهارمین نمایشگاه تجهیزات آشپزخانه با حضور 80 واحد از نمایندگان استان های همدان، تهران، مشهد، تبریز، زنجان، قم، قزوین و اصفهان در محل شرکت نمايشگاه هاي بين المللي استان همدان برپا شده است.

نمایشگاه لوازم خانگی همدان را کالاهای خارجی قرق کرده اند

نمایشگاه بین المللی استان همدان در فضایی عمومی افزون بر14 هزار متـر مربع و پنج هزار مترمربـع فضای مفید و در سه سالن "الوند، هـگمتانه، ابن سینا" ضمن ایـجاد فضـایی رقابـتی در میان تولیدکنندگان، امکان مقایسه همزمان را در اختیار عموم و متخصصان قرار داده اما آنچه لازم به ذکر است اینکه همچنان کالاهای خارجی نمایشگاه را قرق کرده اند.

این نمایشگاه با حضور 80 واحد از نمایندگان استان های همدان، تهران، مشهد، تبریز، قم، زنجان، قزوین و اصفهان در محل نمایشگاه های بین المللی همدان برپا شده است.

برندهای چون دوو، هیوندا، ویرپول، مس، ال جی، کن، کرال، الگانس، داتیس، آیسال، پارس خزر در این نمایشگاه حضور دارند و به عرضه محصولات خود شامل انواع یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، لوستر، سرویس خواب و غیره می پردازند.

برندهای خارجی بدلیل خدمات پس از فروش در اولویت کیفیت قرار داد

در این نمایشگاه عرضه کننده برند خارجی در همدان، در قیاس تولیدات داخلی با خارجی، برندهای خارجی را به علت داشتن ضمانت و خدمات پس از فروش در اولویت کیفیت قرار داد و اعلام کرد: مردم اطمینان بیشتری برای خرید لوازم با مارک خارجی دارند چراکه امتحان خود را خوب پس داده‌اند.

وی در خصوص تولید ملی و راه‌اندازی کارخانه‌های مختلف در کشور در اظهار نظری جالب و قابل توجه گفت: این روزها صاحبان کارخانه‌ها و سرمایه‌داران به واسطه مشکلات عدیده‌ای که در زمینه تولید وجود دارد دست به ابتکار جالبی زدند.

این کارشناس فروش که ترجیح داد نامی از وی برده نشود، ادامه داد: سرمایه‌داران، خط تولید کالای خود را به کشور چین سفارش می‌دهند و کارخانه مورد نظر آنها در چین با نیروی کار و مواد اولیه چینی راه‌اندازی می‌شود و محصول تولید شده در چین با برند مورد نظر سرمایه‌دار که کاملا ایرانی نیز انتخاب شده وارد کشور می‌شود و تولید ملی نام می‌گیرد.

تولیدات جدیدی در خصوص لوازم خانگی همدان عرضه نشد

الهه امینی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه در رابطه با اجناس عرضه شده در نمایشگاه لوازم خانگی همدان گفت: تولیدات جدیدی در خصوص لوازم خانگی در این نمایشگاه عرضه نشده بود و قیمت‌ها نیز روند مشخصی ندارند.

وی افزود: در برخی غرفه‌ها اجناس برچسب قیمت ندارند و این خود باعث بی اعتمادی به قیمت‌ها می‌شود چرا که برندهای لوازم خانگی انقدر گسترده است که خریدار قیمت همه را نمی‌داند.

امینی گفت: با توجه به روند صعودی قیمت‌ها و گرانی کالاها اکثر مردم تماشاچی هستند و نکته دیگر اینکه چون اجناس در این نمایشگاه به صورت نقدی فروخته می‌شود و اکثر مردم جامعه به دلیل گرانی عادت بر خرید قسطی دارند پس از این نمایشگاه خرید آنچنانی صورت نمی‌گیرد.

سیاست اصلی نمایشگاه‌ها معرفی تکنولوژی‌های جدید به مصرف کننده است

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه نیز گفت: سیاست اصلی نمایشگاه‌ها معرفی کالاها و تکنولوژی‌های جدید به مصرف کننده است.

محسن عاشوری عنوان کرد: هر سیاستی که دولت در مسائل اقتصادی پایه‌ریزی می‌کند تأثیر خود را بر به طور مستقیم به روی جامعه و به نوعی بازار می‌گذارد.

عاشوری افزود: از آنجایی که کالاهای وارداتی و تولیدی وابسته به نوسانات و سیاست‌های ارزی است بنابراین قیمت‌ها به تأسی از این تغییرات نوسان دارد و تا زمانی که برنامه‌ریزی هدفمندی صورت نگیرد مردم باید خود را با شرایط اقتصادی حاضر تطبیق دهند.

وی از ضعف سرمایه‌گذاری در بحث تولید لوازم خانگی در همدان انتقاد کرد و گفت: اکثر استان های کشور از جمله اصفهان، یزد، قزوین، مرکزی، تبریز و قم در تولید لوازم خانگی و اجناس چینی با برندهای داخلی مناسب عمل کرده‌اند ولی مسئولان استان همدان تاکنون به منظور تولید لوازم خانگی ظرفیت سنجی نکرده‌اند.

توليدکنندگان داخلي غافلند و نمي خواهند از فرصت به دست آمده استفاده کنند

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه نیز با بیان اینکه امروز در نمایشگاه همدان اثري از ممنوعيت واردات لوازم خانگي مشاهده نمي شود چرا که برندهاي خارجي به وفور در آن ديده مي شود، گفت: متاسفانه توليدکنندگان داخلي غافلند و نمي خواهند از فرصت به دست آمده استفاده کنند چرا که تا زماني که مردم اجناس ايراني را نخرند و از آن استفاده نکنند نمي توانند به کيفيت آن پي ببرند.

وی عنوان کرد: اين گونه که شرايط نشان مي دهد ممنوعيت واردات لوازم خانگي تا زماني که نظارتي مدون و همه جانبه ايجاد نشود، کارساز نيست.

وی افزود: نظارت حلقه مفقوده اي است که تا زماني مسئولان همت جدي براي رفع آن نداشته باشند هر گونه تمهيدات ديگر به حاشيه خواهد رفت.

نمایشگاه فرصتی برای ایجاد رقابت است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان نیز با بیان اینکه نمایشگاه فرصتی برای ایجاد رقابت است، برگزاری متوالی و هر ساله نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی در همدان را با توجه به پتانسیل بالای استان همدان مطلوب و مثبت ارزیابی کرد.

محمدرضا بیاناتی گفت: فضای اقتصادی جهان امروز فضایی به شدت رقابتی است و در این راستا شرکتهای بزرگ تولید لوازم خانگی از حداکثر توان خود برای ایجاد آسایش بیشتر برای خریداران لوازم خانگی بهره می برند و هر روز نیز با ارائه تولیدات جدید زندگی و خدمات ویژه، گام جدیدی برای جذب بازار و جلب توجه خریداران برمی دارند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان فرهنگسازی برای برگزاری نمایشگاه ها را امری شایان توجه قلمداد کرد و عنوان داشت: حضور در نمایشگاه اطلاعات شرکت کنندگان را نسبت به تولیدات جدید افزایش می دهد و از طرفی نیز مصرف کنندگان بی واسطه با تولیدکنندگان آشنا شده و می توانند لوازم مورد نیاز خود را با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر خریداری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه به عنوان رویداد تحسین برانگیز صنعتی عامل شکوفایی و بالندگی هرچه بیشتر رونق اقتصادی شود.

تنها مزیت نمایشگاه ایجاد فرصت برای محک و بررسی کیفیت محصولات

با این تفاسیر و با تمام انتقادات معقولی که بر لوازم خانگی وارد شده می‌توان گفت که نمایشگاه مغلوب برندهای خارجی شده و تنها مزیت برگزاری آن می‌تواند فرصت مناسبی برای محک و بررسی کیفیت محصولات باشد.

البته نمي توان از فرصت سوزي توليدکنندگان داخلي ياد نکرد چراکه آنان نشان دادند که به دنبال سودهاي کوتاه مدت و آني هستند و برنامه اي مشخص براي به دست گيري بازار داخل ندارد.

ناتواني در ايجاد برندهاي معتبر، ضعف شديد در خدمات پس از فروش و افزايش پا به پاي قيمت اجناس داخلي با محصولات خارجي همه و همه نشان از غفلت توليدکنندگان داخلي در شرايط طلايي به وجود آمده است.

قطعا تا زماني که اجناس ايراني خريداري نشود و مردم به کيفيت آن در بلندمدت پي نبرند و تغيير ذائقه مردم از برندهاي خارجي به داخلي امکان پذير نيست.

 

کد خبر 2068170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha