۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸

مهر گزارش می دهد:

اوقات فراغت بستری مهم براي يادگيري مهارت هاي اجتماعي/ لزوم توجه به برنامه هاي نياز محور

اوقات فراغت بستری مهم براي يادگيري مهارت هاي اجتماعي/ لزوم توجه به برنامه هاي نياز محور

رشت – خبرگزاری مهر: اوقات فراغت زمينه ساز ايجاد نبوغ در دانش آموزان، بهترين زمان براي يادگيري مهارت هاي اجتماعي است.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه هايي كه در تابستان اوقات فراغت دانش آموزان را پر مي كند در آينده تاثير بسزايي در زندگي انسان داشته و مسير زندگي را تغيير خواهد داد بنابراین استعدادهاي انسان اگر در زمينه و شرايط مساعدي قرار گيرد به فعل تبديل مي شوند.

بدین ترتیب برنامه ريزي دقيق و پرمحتوا براي سپري كردن سه ماه از گرم ترين ماه هاي فصل سال به یقین كار بس دشواري است و نياز به تفكر و تامل زيادي دارد.

غني سازي اوقات فراغت بايد يكي از برنامه هاي هدفمند آموزش و پرورش باشد چرا كه باتوجه به امكانات بسيار زياد و فضاي تربيتي مناسبي كه در اختيار اين وزارتخانه است مسئولان مي توانند اوقات خوش توام با آموزش و يادگيري براي دانش آموزان رقم بزنند.

لزوم استفاده بهينه و درست از اوقات فراغت تابستاني

رئیس سازمان آموزش و پرورش گیلان در این باره می گوید: استفاده بهينه و درست از اوقات فراغت تابستاني مي تواند به دوراني اثرگذار در زندگي حال و حتي آينده كودكان و نوجوانان تبدل شود.

ایوب نجف زاده با اشاره به اينكه اوقات فراغت بخش جدايي ناپذير زندگي دانش آموزان و نوجوانان امروزي است، افزود: دانش آموزان براي گذراندن اوقات فراغت باید درست راهنمايي و هدایت شوند.

وی تصریح کرد: نقش والدين و مربيان تربيتي مدارس در این زمینه پررنگ تر از ديگران است از اینرو همه بايد براي كمك به اين قشر پويا و آينده ساز جامعه اهتمام ويژه داشته باشند.

رئیس آموزش و پرورش گیلان گفت: بدون شك توجه به اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ريزي براي اين سرمايه هاي گران سنگ ملي كشور يكي از دغدغه هاي مهم خانواده ها، متوليان و دست اندركاران آموزش و پرورش است.

با این وصف براي اوقات فراغت دانش آموزان به گونه اي باید برنامه ريزي كرد كه فط هدف بالا بردن آمار و ارقام حضور فيزيكي بچه ها در كلاس ها كه خالي از تربيت است، نباشد هرچه كلاس هاي مفيدتري از نظر محتوا و برنامه هاي آموزشي، ورزشي، هنري و اعتقادي داشته باشیم انگيزه و تمايل بيشتري بين خانواده ها و حتي خود بچه ها براي حضور در كلاس ها ايجاد مي شود.

اوقات فراغت بهترين زمان انتخاب راه و مسير زندگي است

اوقات فراغت يكي از موقعيت هاي بسيار مناسبي است كه فرد مي تواند با استفاده از آن به شناسايي و تقويت استعدادهاي خود بپردازد و از سوی بهترين زمان براي شناسايي علايق و استعدادهاي فردي و نيز انتخاب راه و مسير زندگي حرفه اي فرد در زمينه هاي مختلف اعم از علمي، ورزشي، هنري، فني و غیره است.

یک کارشناس امور تربیتی با تاكيد بر لزوم توانمندسازي دانش آموزان در اوقات فراغت گفت: لازمه مصونيت و محفوظ بودن دانش آموزان از رفتارهاي خطرآفرين احتمالي جامعه كه خانواده ها را تهديد مي كند اين است كه دانش آموزان توانمند باشند و خود انتخاب كنند كه به رفتارهاي خطرآفرين پاسخ نه بگويند.

محمد جواد کریمی افزود: غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان يك ضرورت مبرم است و عامل مهمي براي جلوگيري از انحرافات اجتماعي است.

وی تاکید کرد:  اوقات فراغت دانش آموزان از موضوعات مغتنمی است كه اگر به درستي براي این مهم برنامه ریزی شود مي توان گامي اساسي برای رشد، خلاقيت و شكوفايي قشر جوان، پرشور و فعال جامعه برداشت.

برنامه ریزی اوقات فراغت دانش آموزان باید مبتنی بر فرهنگ دینی باشد

وی در ادامه با اعلام اینکه اهميت غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان كمتر از پرداختن به درس و مشق آنان نيست، یادآورشد: نوجوانان و جوانان امروزه در معرض تهاجم فرهنگي قرار دارند بنابراین باید برنامه ریزی مناسب مبتنی بر فرهنگ دینی برای این قشر در جامعه طراحی شود.

به هر ترتیب والدين بايد مانند همه امور ديگر زندگي كه نيازمند برنامه ريزي و توجه است براي تعطيلات فرزندان خود برنامه مفيد و جامعي تدارك ببينند، اگر براي فراغت فرزندان خود در تابستان برنامه ريزي دقيقي انجام شود ضمن در امان ماندن  از بلاتكليفي هزينه هايي كه در اين زمينه مصرف مي شود مانند پس اندازي براي آينده آنها خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: عدم استفاده صحيح از اوقات فراغت مي تواند آسيب هاي جدي براي دانش آموزان داشته باشد.

جبار کوچکی نژاد  افزود: براي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي حضور والدين در كنار دانش آموزان و شناخت نيازهاي آنان و دقت در گذراندن اوقات فراغت آنها امري اجتناب ناپذير است.

وی تاکید کرد: اوقات فراغت مخصوص ايام تابستان نيست موضوعي كه به غلط بين والدين و خانواده ها رايج و دغدغه آنها شده است كه چه برنامه هايي براي پر كردن اين ايام و يك سرگرمي مقطعي داشته باشند.

پاسخ اصولی به نیازهای اخلاقی و تربیتی نسل جوان جامعه

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  پاسخ دادن به نيازهاي متنوع جوانان در زمينه اوقات فراغت از جنبه اخلاقي و تربيتي اهميت زیادی دارد، گفت: در فرهنگ و انديشه اسلامي اوقات فراغت با بيهودگي و معطلي و روزمرگي سر سازگاري ندارد بلكه " فراغت " فرصت مجددي براي تلاش و كوشش بي پايان زندگي است.

وی ادامه داد:  بهره گيري مناسب از اوقات فراغت توان لازم را براي بخش هاي ديگر زندگي به دانش آموز مي دهد  بنابراین دانش آموزانی که براي اوقات فراغتشان بهتر برنامه ریزی می کنند بهتر از سایر دانش آموزان به نيازهاي زندگيشان پاسخ مي دهند.

با این وجود اوقات فراغت از موثرترين زمان هاي شکوفايي و رشد است زيرا به دلیل فراغت و آسايش انسان بسياري از اختراعات، ابتکارات و نوآوري در اين اوقات حاصل مي شود.

 رسيدگي به اوقات فراغت دانش آموزان باعث کارآفريني فراگيران مي شود زيرا پس از فارغ التحصيلي مي توانند شغل مورد علاقه خود را انتخاب و مشغول به کار شوند.

اوقات فراغت از موثرترين زمان هاي شکوفايي و رشد است

 در اين شيوه دانش آموز براساس علاقه خود به فراگيري مهارت مي پردازد و اين امر باعث مي شود که نيروهاي انساني توانمند وارد بازار کار شوند و اين از مزاياي توجه به اوقات فراغت است.

به هر حال بهره برداري شايسته از زمان هاي فراغت، جامعه را به سوي سازندگي اخلاقي و شكوفايي اقتصادي هدايت مي كند و در مقابل استفاده نامناسب از اين فرصت ها، نا هنجاري هاي اجتماعي را بيشتر خواهد كرد.

کد خبر 2080636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha