۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۲۷

گزارش مهر/

خبرنگاران تدوام دهنده راه شهیدان/ تبیین ارزش های دفاع مقدس رسالتی بر دوش اصحاب رسانه

خبرنگاران تدوام دهنده راه شهیدان/ تبیین ارزش های دفاع مقدس رسالتی بر دوش اصحاب رسانه

همدان - خبرگزاری مهر: یکی از رسالتهای خبرنگاران نشر ارزش های دفاع مقدس و تبیین جایگاه والای شهدا برای نسل جوان است چراکه اهالی رسانه همواره تداوم دهنده راه شهیدانند تا جامعه را به نحوی هدایت کنند که این دلاور مردان برای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم الگو باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهدا مردانه رفتند اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد.

شهدا مردان همیشه جاویدان این مرز و بوم و آینه‌های تمام‌نمای راه عزت و شرف هر ایرانی هستند، اما هر ایرانی در برابر اسطوره های شهامت و شجاعت وظیفه ای دارد و حال آنکه رسالت خبرنگاران در این بین در برابر این غیور مردان سنگین تر است.

هستند خبرنگارانی که با ایمان و اعتقاد قلبی به قداست عرصه آگاهی بخشی، همواره قلم و اندیشه پاک خویش را در راه نشر حقایق و بیان واقعیت‌های اجتماع بکارگرفته و با تمام وجود برای تحقق رسالت کاری می‌کوشند.

اما آیا همه خبرنگاران واقعا توانستند رسالت خود را در این حوزه انجام دهند؟

رسانه ها در دوران دفاع مقدس تاثیر گذار بودند

رئيس دانشگاه علمي كاربردي واحد فرهنگ و هنر همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش رسانه در تبيين ارز شهاي دفاع مقدس اظهار داشت: يك سري رسانه ها بودند كه در ايام دفاع مقدس فعاليت مي كردند كه اگرچه در آن زمان رسانه ها در جهان و يا در كشور ما خيلي رايج نشده بودند اما همان رسانه هاي محدودي هم كه فعاليت مي كردند باعث شد كه خيلي از پيام هاي دفاع مقدس را منتشر كردند.

مسعود ويژه اظهار داشت: مي توان گفت رسانه هايي كه در آن زمان در كشور فعاليت مي كردند رسالت بزرگي را انجام دادند و شروع به ثبت وقايع دفاع مقدس كردند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال مي توان به مجموعه روايت فتح و فعاليت هاي شهيداني همچون شهيد آويني اشاره كرد و اگر فعاليت آنها نبود ما الان مستنداتي را از دفاع مقدس نداشتيم.

ويژه با بيان اينكه اين افراد بزرگترين رسالت را انجام دادند، ابراز داشت: اين افراد در ايام دفاع مقدس شروع به ثبت وقايع دفاع مقدس كردند كه در تاريخ اين مرزو بوم ماندگار شد.

رئيس دانشگاه علمي كاربردي واحد فرهنگ و هنر همدان عنوان داشت: اما نكته مهم در اينجا رسالتي است كه رسانه ها بعد از زمان جنگ در اشاعه ارزش هاي دفاع مقدس بر عهده دارند.

ويژه افزود: با پيشرفت علوم ارتباطات و به وجود آمدن رسانه هاي نوين و مخاطبين نوين اين شرايط ايجاد شده تا از پتانسيل خوبي كه از لحاظ فرهنگي و تاريخي در كشور ايران وجود دارد و آن دفاع مقدس است را با ابزارهاي نوين به مخاطبين نوين منتقل كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي اينترنت و ماهواره و امثال آن و تا رسانه هاي نوشتاري كه به عنوان اسنادي مي تواند باشد براي انتقال ارز شهاي دفاع مقدس، عنوان داشت: اين رسالت سنگيني است كه بر عهده رسانه ها و خبرنگاران بوده كه در اين دوران و زمان بايد انجام شودتا ارزش هاي ماندگار در دفاع مقدس را به نحو احسن  به نسل آينده منتقل كنند.

رئيس دانشگاه علمي كاربردي واحد فرهنگ و هنر همدان در مورد انجام وظيفه رسانه ها در مورد نشر ارزش هاي دفاع مقدس تا كنون، به مهر گفت: متاسفانه نه تنها رسانه ها و خبرنگاران استان همدان بلكه در كشور هم اين وظيفه به درستي انجام نشده است و خبرنگاران درگير موارد مناسبتي شدند.

خبرنگاران مناسبتی کار می کنند

مسعود ويژه در ادامه سخنانش گفت: خبرنگاران فقط در ايام دهه فجر و يا هفته دفاع مقدس و يا برنامه هاي از اين قبيل و به طور مناسبتي به اين موضوع مي پردازند و خيلي به دنبال مباحث تحليلي نيستند كه آن را با شرايط روز تطبيق دهند.

وي ادامه داد: اين ايراد تنها در استان نبوده بلكه در كشور وجود دارد ولي رسانه هايي وجود دارد كه به طور تخصصي وارد اين حوزه شدند.

رئيس دانشگاه علمي كاربردي واحد فرهنگ و هنر همدان عنوان داشت: با توجه به گنجينه ارزشمند دفاع مقدس در كشور تعداد محدود اين رسانه ها كفاف انتقال ارزش هاي دفاع مقدس را نمي دهد.

مسعود ويژه ابراز داشت: در كشور هاي اروپايي بعد از گذشت 70 سال از جنگ جهاني دوم باز هم احترام خاصي براي نسل هاي كه در جنگ بودند قايل هستند.

تمام ابعاد هشت سال دفاع مقدس مغفول مانده است

وي ادامه داد: مي توان گفت تمام ابعاد دفاع مقدس در جامعه ما مغفول مانده است و دفاع مقدس آنقدر ناگفته ها دارد كه حتي اگر چندين نسل هم به آن پرداخته شود باز هم كم است.

رئيس دانشگاه علمي كاربردي واحد فرهنگ و هنر همدان ابراز داشت: نكته اي كه بايد به آن توجه شود اين است كه ما تا چند سال ديگر رزمندگان و يادگاران جنگ را كه مي توانند دفاع مقدس را روايت كنند نخواهيم داشت.

ويژه اظهار داشت: استفاده از اين افراد و اين مستندات شفاهي نيازمند يك بسيج همگاني بوده كه تمامي افرادي كه دغدغه كشور را دارند و به نوعي به رسانه ها در ارتباط هستند تا حد توان از وجود رزمندگان استفاده كنند.

وي ابراز داشت: هركس در هر سمتي مي تواند در حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جديد فعاليت كند.

خبرنگار حوزه دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش خبرنگاران استان همدان در نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: در چند سال اخیر با رویکرد متفاوتی که در مورد هشت سال دفاع مقدس انجام شده است.

خبرنگاران استان همدان نقطه واصله هشت سال دفاع مقدس هستند

زهرا مرادوند اظهار داشت: خبرنگاران استان همدان نقطه واصله این جریان بودند و تاثیر زیادی در اشاعه فرهنگ شهادت داشتند.

وی عنوان داشت: خبرنگاران استان همدان در بحث بیان خاطرات و ارزش گذاری دفاع مقدس و تببین جایگاه شهدا و رزمندگان دفاع مقدس نقش فعالی را ایفا کردند.

مرادوند ادامه داد: دفن شهدای گمنام و استقبال بی نظیر مردم از آنها نشان از رویکرد جدید برای نشر ارز ش های دفاع مقدس در استان همدان است.

خبرنگار حوزه دفاع مقدس در مورد تخصصی شدن خبرنگار این حوزه عنوان داشت: تعهد اخلاقی و رفتاری خبرنگار باید در قلمش محرز باشد چرا که اگر خبرنگاری به اهداف ترسیم شده شهادت اعتقاد راسخ داشته باشد به درستی می تواند حق مطلب را ادا کند.

خبرنگارهفته نامه همدان سلام در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش رسانه در نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: به نظر من رسانه هنوز آنطور که باید در این حوزه راه پیدا نکرده است.

بهنام نادری فصیح با بیان اینکه خبرنگاران امروزی خبرنگاران نشسته هستند، اظهار داشت: خبرنگاران امروزه بیشتر با تلفن کار می کنند و به دنبال سوژه نیستند.

زمینه حضور خبرنگار از سوی سازمان ها فراهم نشده است

وی ادامه داد: اگر خبرنگاران به دنبال سوژه هایی در حوزه دفاع مقدس بروند می توان گفت که کار مفیدی هم برای خود و هم برای جامعه انجام داده است.

وی در مورد تاثیر رسانه در نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: رسانه قطعا می تواند در شناساندن شهدا و تبین جایگاه شهدا بسیار موثر باشد.

نادری فصیح در این مورد ادامه داد: می توان گفت که زمینه حضور خبرنگار از سوی ارگانها و سازمان هایی مانند حفظ و نشر آثار ارزش های دفاع مقدس، بنیاد شهید و سپاه فراهم نشده است.

خبرنگار حوزه دفاع مقدس عنوان داشت: خود خبرنگاران نیز در این مورد کوتاهی و تنبلی می کنند.

بهنام نادری فصیح با اشاره به اینکه در گذشته خبرنگاران زیادی در این حوزه ورود پیدا کرده اند، ابراز داشت: به نظر من در حال حاضر خبرنگاری آن طور که باید در این حوزه وارد نشده چرا که دغدغه این کار را ندارد.

وی اظهار داشت: بسیج رسانه ای برنامه های خوبی را برای اشاعه فرهنگ و شهادت و ایثار دارد که خبرنگاران می توانند با آن همکاری کنند.

خبرنگار هفته نامه همدان سلام در ادامه سخنانش ابراز داشت: متاسفانه از شهدای استان همدان غیر از چند وصیت نامه و زندیگینامه چیزی در دسترس نیست.

وی اظهار داشت: استان همدان 8 هزار شهید دارد که بعد از 25 سال هنوز آن طور که باید شناخته نشده اند.

نادری فصیح افزود: رسانه های مکتوب یک بخش از داستان هستند و بخش دیگر رسانه تصویری است که می تواند بیشترین اثر را در نشر و اشاعه فرهنگ شهادت و جایگاه شهادت و شهید ایفا کند.

وی در پایان سخنانش گفت: شهیدان ستارگان درخشانی هستند که هیچ گاه خاموش نمی شوند.

___________

گزارش: زهرا ذوالفقاري

 

 

 

کد خبر 2137025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha