۱۴ مرداد ۱۳۸۴، ۱۳:۳۷

با انتشار بخش هايي از جزئيات پيشنهادهاي جديد اروپا به ايران ؛

نيوريورك تايمز: اروپا بازهم با چرخه "بسته "سوخت هسته اي در ايران مخالفت كرده است

نيوريورك تايمز: اروپا بازهم با چرخه "بسته "سوخت هسته اي در ايران مخالفت كرده است

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در شماره امروز خود از بخشهايي از پيشنهادات اروپا به ايران خبر داد .

به گزارش خبرگزاري "مهر"، سه كشور اروپايي آلمان ، فرانسه و انگليس پس از يك هفته تاخير پيشنهادات خود را به مقامات ايراني ارائه دادند .

روزنامه نيويورك تايمز درشماره امروز خود نوشت : سه كشوراروپايي قصد دارند در اين مجموعه پيشنهادات خود به ايران پيشنهادي را مطرح كند كه دستيابي اين كشور به رآكتورهاي اتمي و چرخه سوخت را فراهم آورد . 

تروئيكاي اروپا همچنين در خصوص همكاريهاي اقتصادي ايران با غرب نيز پيشنهاداتي را مطرح كرده است . اين پيشنهاد به اين شرط مطرح شده است كه ايران تمامي اختلاف نظرها و سوء ظن ها را از بين ببرد.

نيويورك تايمز به نقل از منابع ديپلماتيك غرب نوشته است : اين گزارش بصورت تلويحي مورد موافقت آمريكا نيز قرار گرفته است . 

اين روزنامه آمريكايي به نقل از يك ديپلمات اروپايي كه نخواست نامش فاش شود گزارش داد : اروپا سعي كرده در اين پيشنهاد با گرد آوري طرحها و پيشنهادات مختلف چارچوب مشخصي را در روابط آتي ايران - جامعه بين المللي فراهم آورد .

وي همچنين در خصوص مهمترين بخشهاي اين پيشنهادات اظهار داشت : مهمترين بخشهاي اين پيشنهادات ارائه همكاريهاي غير نظامي هسته اي است .

به موجب مفاد طرح پيشنهادي اروپا  ايران از فعاليت بر روي يك چرخه "بسته "سوخت هسته اي كه درآن به گونه اي كامل و موثر كنترل همه جنبه ها و مراحل توليد سوخت و دفع زباله هسته اي را در اختيار ايران قرار دهد منع مي شود.

نيويورك تايمز همچنين گزارش داد : ديپلماتهايي كه پيشنهادات اروپا به ايران را مشاهده كرده اند بر اين عقيده هستند كه اين پيشنهادات اجازه دارا بودن سوخت را به اين كشور مي دهد . اين  امر به شرطي ميسر خواهد شد كه پسماند هسته اي حاصل از اين سوخت به كشورهاي ديگر منتقل شود تا شبهه تلاش ايران براي دستيابي به بمب اتمي از بين رود .

 

کد خبر 214579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha