۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۴

احمدی خبر داد:

طرح اصلاح نژاد بز شيري در استان سمنان اجرا می شود

طرح اصلاح نژاد بز شيري در استان سمنان اجرا می شود

سمنان - خبرگزاری مهر: مدير امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، با اشاره به اجرای طرح اصلاح نژاد بز شيري با نژاد خارجي در این استان، گفت: این طرح با هدف افزايش توليد شير بزهاي مزارع صنعتي و روستايي اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدي احمدي صبح دوشنبه درگفتگو با خبرنگاران در محل سازمان جهادکشاورزی استان سمنان ضمن بیان اینکه طی سالگذشته تاکنون اعتباري معادل 300 ميليون ريال برای اصلاح نژاد حدود 500 راس بز شیری در سطح استان هزینه شده است و امسال نیز ادامه دارد، گفت: اين طرح با وارد كردن بهترين نژادهاي بزهاي شيري خارجي (سانن و آلپاين) انجام و نسل اول متولد شده است.

احمدی به استقبال و علاقمندي بسیار زیاد دامداران به پرورش و توسعه اين نژاد اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه نتایج نهایی این طرح ها در دراز مدت و نسل های بعدی کاملا مشهود خواهد بود، اجرای آن در سال اول رضایت بخش و موفقیت آمیز بوده است.  

وجود 13 مجتمع دامداری شیری و پرواری در استان سمنان

مدير امور دام سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان از وجود تعداد 13 مجتمع دامداری شیری و پرواری در استان خبر داد که کار زیر ساخت های آن انجام شده است.    

احمدی با اشاره به اینکه در استان تعداد هشت واحد گاو شیری با ظرفیت نهایی بیش از 20 هزار راس وجود دارد گفت: برای عملیات زیر ساخت های آن بیش از 55 میلیارد ریال اعتبار دولتی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مجتمع ها ظرفیت احداث بیش از 400 واحد گاو شیری وجود دارد افزود: تاکنون 22 واحد با ظرفیت یک هزار و 270 راس به بهره برداری رسیده و 32 واحد با ظرفیت بالای دو هزار راس در حال ساخت است.  

اجرای طرح اصلاح نژاد دام هاي سبك در استان سمنان

مدير امور دام سازمان جهادكشاورزي استان سمنان همچنین با اشاره به اجرای طرح اصلاح نژاد دام هاي سبك(گوسفند و بز) در این استان گفت: این طرح با اعتباري معادل يك ميليارد ريال در سطح 600 راس از دام هاي استان در شهرستان هاي شاهرود، دامغان و سمنان در حال اجرا است.

وي افزود: اين طرح به منظور سنتز نژادهاي چند قلوزا و پر توليد در گوسفند و افزايش سه برابري توليد بره از هر راس ميش با استفاده از نژاد چند قلو زاي خارجي رومانف براي اولين بار در استان از سال گذشته شروع شده است و در سالجاری نیز ادامه دارد.

احمدي ضمن تاکید بر نياز كشور به گوشت قرمز و لزوم پرورش و توسعه نژادهاي چند قلوزا با هدف خودكفايي در توليد گوشت بيان داشت: پرورش اين نژاد اقدامي استراتژيك در مباحث اقتصاد مقاومتي و استقلال كشور و ايجاد اشتغال و بهبود وضعيت اقتصاد روستا است.

موافقت اصولی برای پروار پنج هزار نفری شتر در استان سمنان

مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان در خصوص  توسعه شترداری در استان نیز گفت: موافقت اصولی پنج هزار نفری شتر پرواری برای ایجاد مجتمع  شترداری اخذ شده است که مطالعات طرح فوق به پایان رسیده است و با جانمایی برای آن، شرایط واگذاری تعداد 60 واحد با ظرفیت سه هزار نفر برای فاز اول وجود دارد.

 وی با اشاره به صدور شناسنامه شترهاي استان سمنان گفت: پروژه تعيين هويت و ژنوتايپينگ شتر از سال 86 در استان شروع شد که در اين پروژه با صرف 480 ميليون ريال از اعتبارات ملي، تاكنون 25 فقره كارت شناسايي شترداري براي شترداران استان صادر و یک هزار و 300 نفر از شترهاي گله هاي مردمي تعيين هويت و شناسنامه دار شد.

احمدی اهداف و ضرورت صدور شناسنامه براي شتر که حدود 70 تا 80 درصد از زمان حيات خود را در خارج از دامداري ها به سر مي‌برند را شناخت و آگاهي از دام ها، جلوگيري از سرقت شترها، کنترل بيماري هاي احتمالي و تسهيل در فعاليت هاي تحقيقاتي بيان کرد و افزود: در شناسنامه صادر شده مشخصات دام، نام بهره برداران و شترداران قيد مي‌شود.

اعطای كارت شناسايي شترداري به بهره برداران

مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان همچنين از اعطاي كارت شناسايي شترداري به بهره برداران نيز خبر داد و گفت: علاوه بر اعطاي تسهيلات، ازطريق اين شناسنامه‌ها امكان بيمه كارگر شاغل درواحد شترداري نيز فراهم شده است.

 وی خاطر‌نشان كرد: در استان سمنان، توسعه دامداري ها و فعاليت در اين بخش را منوط به داشتن پروانه چرا كرده ايم و افرادي در اولويت قرار دارند كه داراي پروانه چرا باشند.

 احمدی با اشاره به پتانسيل موجود در استان براي توسعه شترداري گفت: در اين راستا در شهرستان شاهرود دو واحد شتر شيري و پرواري هر كدام به ظرفيت یک هزار نفر در حال راه اندازي است.

مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان بيان کرد: براي اولين بار در استان 200 نفر از شترها با هدف شناسايي شترهاي برتر با قابليت توليد گوشت و شير بيشتر مورد خونگيري و تعيين ژنوتايپ قرار گرفته اند كه پس از شناسايي شترهاي داراي ژن هاي برتر، از آن ها در سطح گله هاي مردمي استفاده خواهد شد.

 وی در خاتمه يادآور شد: در حال حاضر حدود 13 هزار نفر شتر در استان سمنان وجود دارد و حدود سه درصد توليد گوشت قرمز استان را گوشت شتر تشكيل مي‌دهد.

کد خبر 2146127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha