۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۷

گزارش مهر/

رواج گسست خانواده ها و برپایی جشنهای طلاق/ بررسی عوامل رشد نگران کننده طلاق در کرمان

رواج گسست خانواده ها و برپایی جشنهای طلاق/ بررسی عوامل رشد نگران کننده طلاق در کرمان

کرمان - خبرگزاری مهر: آمار از رشد رو به فزونی موارد طلاق در کرمان حکایت دارد این درحالیست که شغلهای ناپایدار، اعتیاد، عدم مهارت زندگی و دخالت خانواده ها از جمله دلایل اصلی بروز این پدیده اجتماعی است با این وجود طبق بررسیها 20 درصد از ازدواجهای صورت گرفته در کرمان به طلاق توافقی ختم می شود و شنیده ها حکایت از رواج جشنهای طلاق در جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آمارهایی که از طلاق در کرمان ارائه می شود رفته رفته موجب نگرانی عمیق در تحولات اجتماعی شده است این رویه درحالی در حال طی کردن نمودار صعودی و رسیدن به اعداد شگفت آور است که به نظر می رسد باید هر چه سریعتر راهکاری برای جلوگیری از این روند در کرمان اندیشیده شود.

طبق آخرین آمار 20 درصد از ازدواجهای استان کرمان به طلاق توافقی ختم می شود و اگر به این آمار موشکافانه تر نگاه کنیم از هر پنج ازدواج در استان کرمان یک مورد به طلاق ختم می شود.

رشد 13 درصدی طلاق در کرمان/ دستگاههای فرهنگی مشغول تصدی گری هستند

آمار طلاق در سال جاری نیز نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است و در نهایت آسیبهای ناشی از ازدواجهای ناموفق بر جامعه تحمیل می شود و این روند نگرانیهای کارشناسان اجتماعی و فرهنگی را به دنبال داشته است. در این میان اقدامات دستگاههای فرهنگی و اجتماعی برای جلوگیری از این روند بسیار ضعیف است و اکثرا درگیر مسائل تصدی گری بر اصناف مربوط به خود هستند و چالشهای فرهنگی و اجتماعی را فراموش کرده اند.

آمار ها نشان می دهد که در سال جاری 30 هزار و 217 ازدواج روی داده است که 4 هزار و 71 مورد طلاق را نیز در پی داشته است.

در پی انتشار این آمار خبرنگار مهر سری به دفاتر ازدواج و طلاق و وکلا در خیابان قدس شهر کرمان که مرکز این دفاتر است زد.

طبق مشاهدات خبرنگار مهر بیشترین حجم پرونده هایی که در دفاتر وکلا در حال حاضر در حال رسیدگی است مربوط به طلاق و دریافت نفقه است.

نکته دیگر اینکه در اکثر این ازدواج ها نیز میزان مهریه ها به حدی بالا است که هیچ یک از زوجها به سادگی توان پرداخت مطالب زوجه ها را ندارند و مهمترین دعاوی مطرح شده نیز از این جهت شکل می گیرد.

گفتگوی خبرنگار مهر با مراجعه کنندگان شغلهای ناپایدار را دلیل اصلی جدا شدن زوجها نشان می دهد، شغلهایی که در ابتدای زندگی یک خانواده با تکیه بر آنها شکل می گیرد اما پس از چند صباحی زمینه اشتغال از بین می رود و درنهایت زوجها که توان تامین هزینه زندگی را ندارند به سمت جدایی می روند.

این شغلها اکثرا از جنس شغلهایی است که در هر استان بارها آمارهای مختلفی در خصوص ایجاد سالانه شان طی دولت گذشته منتشر شد اما در اکثر موارد این آمار هیچ گاه نتوانست مرهمی باشد بر درد بیکاری خانواده ها و در موارد نیز همین شغلهای کاذب دلیل فروپاشی خانوارها شد.

نکته شگفت اینکه برپایی جشنهایی تحت عنوان جشن طلاق نیر در برخی محافل افزایش یافته است و در حال تبدیل شدن به یک رفتار اجتماعی است.

آمار اعجاب انگیز از میران طلاق در کرمان

حمید خالقی، معاون دادگستری کرمان در آخرین اظهار نظر خود درجمع خبرنگاران در خصوص وضعیت طلاق در جامعه می گوید: از هر ۵ ازدواج در کرمان، یک مورد منجر به طلاق می‌شود.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه بیشترین درخواست طلاق‌ها مربوط به طلاق توافقی است، تصریح کرد: در سال ۹۱، سه هزار و ۷۸۵ پرونده درخواست طلاق توافقی تشکیل شده که نسبت به سال ۹۰ که سه هزار و ۳۵۰ مورد بوده، ۱۲٫۹ درصد رشد داشته است.


خالقی با اشاره به اینکه ۳۱ درصد درخواست طلاق‌ در سال گذشته در کرمان از سوی زوجه و ۳۲ درصد از سوی زوج بوده، افزود: مطالبه نفقه ۱۹ درصد پرونده‌های دعاوی خانواده را تشکیل می‌دهد.

وی نرخ رشد طلاق توافقی در کرمان را ۲۰ درصد عنوان و تصریح کرد: آمار تشکیل پرونده‌های دعاوی خانواده در حال افزایش است.

سونامی طلاق در کرمان

آمار موجود نشان می دهد کرمان در آستانه سونامی طلاق قرار گرفته است و باید در کوتاه ترین زمان ممکن مسئولان فرهنگی و اجتماعی فکری به حال توقف سیر صعودی جدایی زوجها در استان کرمان بکنند.

این درحالی است که پیشگیری از بروز چنین وضعیتی بهترین راهکار برای کنترل آسیبهای اجتماعی بعدی است.

زنان مطعلقه، کودکان طلاق و دهها زمینه دیگر آسیبهای اجتماعی که بسیاری سالها پس از طلاق رخ می نمایانند نیز جامعه را متاثر از سیر صعودی طلاق می کند.

مسئولان دادگستری استان کرمان نخستین قشری هستند که از این آمار رو به افزایش مواجه شده اند و سعی دارند خانواده ها و جامعه را با خطرات ناشی از گسست خانواده آشنا کنند که در زیر تعدادی از اظهار نظرهای مسئولان مختلف دستگاه قضایی استان کرمان را بررسی می کنیم.

زوجها با واقعیت های زندگی آشنا نیستند/ سریالهای ماهواره ای خانواده ها را هدف گرفته اند

رییس شعبه هفتم دادگاه خانواده کرمان گفت: بیان اصولی آثار مخرب فرهنگ منحط غرب و پوچ بودن آن در پیشگیری از وقوع طلاق در جامعه بسیار موثر خواهد بود.  

حجت الاسلام محمد شفیعی افزود: ایجاد زیرساخت های فرهنگی و آشنا کردن نسل جوان با فرهنگ غنی اسلام و ارزش های مرتبط با خانواده در اسلام در تقویت بنیان خانواده ها و جلوگیری از بروز اختلافات بسیار موثر است.

وی اظهارکرد: زوجین باید قبل از ازدواج برای روبرو شدن با واقعیت های زندگی مشترک آمادگی لازم را کسب کنند و بدانند که مشاجره ها و مشکلات زیادی در هر زندگی مشترک وجود دارد که باید با تعامل، همفکری و صبر، برای رفع آنها تلاش کرد.

این مقام قضایی بیان داشت: در برخی موارد زوجین به ویژه خانم ها اعتقاد دارند که اگر مشکلات موجود را با همسر خود در میان بگذارند باعث به هم خوردن یا تیره و تار شدن روابط میان آنها می شود که این مساله صحیح نیست و مانند آن است که فرد برای جلوگیری از برخورد با صخره، قایق خود را واژگون کند.

فن گفتگو در خانواده ها وجود ندارد

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد، گفت و گو نکردن زوجین با یکدیگر موجب آشفته شدن زندگی آنها می شود، تصریح کرد: در هنگام صحبت با همسر خود درباره مشکلات موجود باید ضمن داشتن صبر و طمانینه، از پرداختن به مسایل جزئی و مسایلی که در گذشته ایجاد و برطرف شده، خودداری شود و به جای آن به موضوع اصلی مشاجره و راهکارهای رفع آن توجه شود.

حجت الاسلام شفیعی با تاکید بر این مطلب که زوجین باید احساسات خود درباره رفتار و منش همسر خود را بروز دهند، عنوان کرد: بروز احساسات مثبت درباره همسر را می توان در استحکام بنیان خانواده ها موثر دانست.

وی دخالت های نا بجای والدین در زندگی مشترک فرزندان خود را موجب بروز اختلافات در بین آنها دانست و تاکید کرد: اغلب زوجین در ابتدای زندگی مشترک خود به دلیل کم تجربه بودن و وابستگی شدید به خانواده، تحت تاثیر عقاید و اظهارنظرهای والدین و نزدیکان خود قرار می گیرند و به همین دلیل اختلافاتی در بین زوجین ایجاد می شود.

حداقل های زندگی باید فراهم شود

رییس شعبه هفتم دادگاه خانواده کرمان ادامه داد: والدین زوجین نیز باید توجه داشته باشند که حمایت مادی و معنوی آنها از فرزندانشان نباید به این معنا و مفهوم باشد که زمام امور زندگی آنها به دست والدین افتد.

این قاضی بیان داشت: خانواده زوجین باید از هرگونه دخالتی که موجب آزرده کردن زوجین می شود خودداری کرده و برخوردهای آنها با عروس یا دامادشان همراه با تکریم و ابراز محبت به آنها باشد.

وی گفت: تامین حداقل های زندگی از قبیل مسکن و رفع نیازهای زوجین نیز در ایجاد آرامش و جلوگیری از طلاق موثر است.

خانواده ها به جای حل مشکلات خود به مشکل تبدیل شده اند

رییس شعبه هفتم دادگاه خانواده کرمان با اشاره به اینکه بررسی پرونده های موجود در دادگاه خانواده بیانگر وجود بیشترین تاثیر منفی دخالت خانواده ها در زندگی زوج های جوان است، گفت: این دخالت ها یکی از عوامل مهم بروز طلاق در کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه معضل طلاق در جامعه دلایل و انگیزه های زیادی دارد، اظهار کرد: دخالت خانواده ها در زندگی زوج ها در زمان بروز اختلاف میان آنها بیشتر می شود و خانواده ها به جای پا در میانی کردن و رفع مشکلات زوجین، با دخالت های خود موجب تشدید اختلافات زوج ها و در نهایت طلاق آنها می شود.

اعتیاد بلای جان خانواده

وی از اعتیاد بعنوان بلایی خانمان سوز یاد کرد و ادامه داد: این امر نیز بخش زیادی از پرونده های دعاوی خانواده و طلاق را به خود اختصاص داده است.

وی مسایل اقتصادی را از دیگرعوامل موثر در تشکیل پرونده های طلاق دانست و عنوان کرد: توقعات زیاد زنان از مردان، مقایسه زندگی خود با دیگران و چشم و هم چشمی های نابجا موجب اختلاف در زندگی مشترک زوجین می شود که در این رابطه زوجین باید با تلاش، همفکری و صبر در راستای دستیابی به یک زندگی مناسب مادی و معنوی اقدام کنند.

رواج فرهنگ غربی در ماهواره ها و جوانان بی تجربه

حجت الاسلام شفیعی، فساد اخلاقی یکی از زوجین و رعایت نکردن حدود و ضوابط شرعی را نیز زمینه ساز از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده ها ذکر کرد و ادامه داد: افزایش فساد اخلاقی ناشی از فرهنگ مبتذل غرب و ترویج آن از طریق رسانه های استعماری به ویژه ماهواره ها است.

وی یادآور شد: هم اکنون بیشترین پرونده های وارده به شعب خانواده مربوط به طلاق اعم از طلاق به درخواست زوجه یا زوج و طلاق تواقفی است.

طلاق در خانواده هاي مذهبي كمتر است

رئيس كل دادگاههاي عمومي وانقلاب كرمان نیز در خصوص طلاق در کرمان گفت: عمل به دستورات اسلامي وتقیدهاي مذهبي عامل استحكام بنيان خانواده است.

حجت الاسلام  محمد امير ابراهيمي افزود: شيوه هاي همسرداري به صورت كامل ونحوه برخورد با زن وهمينطور شيوه هاي كامل شوهر داري در تعاليم اسلام ومذهب تشيع به وفور در آيات و روايات مطرح گرديده است وچنانچه كسي نسبت به آنها اشراف داشته و خود را نسبت به عمل به آنها مقيد نمايد از زندگي خانوادگي خوبي برخوردار خواهد بود.

وي تأكيد كرد : البته كم وبيش شاهد وقوع طلاق یا درخواست درخانواده هاي مذهبي نيزهستيم كه البته واضح است كه عدم تفهيم كامل مفاهيم ديني واعتقادي وعدم تقید به آنها باعث تزلزل بنيانهاي خانواده در چنين افراد و خانواده هایی شده است.

اين مقام قضائي اظهارداشت : مكمل بودن زن و مرد برای یکدیگر يك اصل در آموزه هاي ديني است وعاملان به دستورات ديني به آن اعتماد دارند.

 وی يادآور شد: زن و مرد ديندار در زندگي زناشوئي از جايگاه طلبكارانه به زندگي نگاه نمي كنند وهر كسي با عمل به وظايف شرعي در پي حاكميت آرامش در زندگي است.

حجت الاسلام ابراهيمي ، حركت در مسير اسلام وپيروي از آموزه هاي ديني را توصيه كرد وبيان داشت: اگر بخواهيم خانواده اي سالم همراه با آرامش را داشته باشيم بايد به سراغ تعليم وتعلم آموزههاي ديني برويم  و آنها را به نسل هاي بعدي نيز انتقال دهيم.

وضعیت نگران کننده پرونده های اختلاف خانوادگی

وي صيانت از بنيان خانواده و تلاش در جهت استحكام آن را نياز اساسي جامعه امروز برشمرد و ابراز داشت : در حال حاضر وضعيت پرونده هاي دعاوي خانوادگي در دادگستري وضعيت نگران كننده اي است كه بخش عمده آن ناشي از عدم آگاهي از مسائل اخلاقی ، دینی وهمچنین بی توجهي به آموزه هاي اسلامي است.

وی گفت: در سال جاری بیشتر از 3000 پرونده دعاوی خانواده به مراکز مشاوره ارجاء شده است که از این تعداد 600 خانواده نیز به صلح و سازش رسیده اند.

رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب کرمان با بیان این مطلب افزود: به لحاظ عدم آشنائی به مهارت های ارتباطی و عدم آگاهی از تفاوت های جنسیتی حضور در مراکز مشاوره بسیار الزامی و اثر بخش است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد امیر ابراهیمی اظهار داشت : چنانچه شیرازه یک زندگی مشترک بیش از حد از هم پاشیده باشد و نتوان با آموزش الگوهای رفتاری درست در مراکز مشاوره، زندگی مشترک را حفظ کرد، حداقل این آموزشها و حضور در این مراکز برای ساختن زندگی بعدی و آینده افراد قدر مسلم و یقین مفید خواهد بود.

پرونده های طلاق به مشکل محکمه ها تبدیل شده است

 این مقام قضائی ، ازدیاد پرونده های دادگاه خانواده در سال جاری را مشکل بزرگ محاکم دانست و بیان داشت: با شلوغی بیش از حد ، فراغت بال از قاضی پرونده و حتی مراکز مشاوره برای رسیدگی کامل و ارائه راهکار اثربخش به خانواده ی در حال طلاق گرفته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با اشاره به تفکیک جنسیتی متقاضیان طلاق در محاکم تصریح کرد: از آمار ورودی پرونده های متقاضی طلاق به دادگستری 80 درصد خانمها و تنها 20 درصد را آقایان تشکیل می دهند که این امر به لحاظ عدم توجه مردان به همسرانشان نشئت می گیرد.
یک مقام قضایی خبر داد:

عامل پنهان طلاق ، نارضايتي هاي جنسي است
 
رئيس كل دادگاه هاي عمومي و انقلاب كرمان گفت: نارضايتي هاي جنسي عامل پنهان بسياري از طلاقهاست كه متأسفانه به آن اصلا پرداخته نمي شود.

حجت الاسلام ابراهيمی افزود: فقر ، بيكاري ، اعتياد و دخالت هاي ساير افراد در زندگي به عنوان دلايل عمده طلاق ذکر مي شود اما هيچ نهاد و یا مسئولي از نارضايتي هاي جنسي ياد نمي كند.

وي اظهار داشت: با توجه به اينكه رضايت جنسي در آموزه هاي ديني بصورت مفصل ، كامل و بي پرده از سوي نبي مكرم اسلام و ائمه اطهار بيان شده است اما رسانه ها اعم از مکتوب ،‌دیداری ، شنیداری ، مجازی به آن نمی پردازند.

حجت الاسلام ابراهيمي گلايه مندي زوجين از نارضايتي جنسي را به دليل عدم آگاهي و تسلط بر آموزه هاي ديني دانست و بيان داشت: عدم رضايت جنسي ، ناسازگاري ناخودآگاه زن ويا مرد را به دنبال دارد كه در مسائل ديگر زندگي با بهانه جوئي ها وآزار و اذيت فرزندان سربازمي كند.

وي رواج ماهواره و استفاده از فيلم هاي مبتذل و مستهجن را از ديگر دلايل از هم پاشيدگي خانواده برشمرد و تصريح كرد: استفاده از ماهواره تغيير در روش زندگي و كاهش تقیدهای هاي مذهبي را به دنبال دارد و بدين سبب همسران را از هم دور مي كند.

اين مقام  قضائي خاطر نشان كرد: خيانت يكي از عوامل فروپاشي خانواده هاست كه به سبب عدم مهارت در برقراري رابطه جنسي مطلوب و موفق پديد مي آيد.

وي ادامه داد: وقتي مردي مهارت تامين نياز جنسي همسرش را نداشته باشد ويا مردي لذت كامل جنسي را از همسرش دريافت نكند شايد بدنبال رابطه هاي غير اخلاقي در بیرون از خانواده برود و سعی کند این خلاً را جبران نماید.

حجت السلام والمسلمین ابراهیمی تاکید کرد: اگر زنی شوهرش را تحویل بگیرد و به خواسته های مشروع و شرعی او پاسخ مناسب بدهد ، هرگز این مرد به دنبال رابطه نامشروع نخواهد رفت.

وی با اشاره آموزش مهارت های زندگی در تعالیم اسلامی ، ابراز داشت : پیامبر اکرم نیز در مورد روابط زناشوئی موفق ، گفتن کلمات آتشین و عاشقانه را درمرحله اول ، آماده نمودن همسر و بیان زیبائی های زن از سوی مرد، برقراری رابطه جنسی طولانی را سفارش کرده است و موفقیت این رابطه به رفتارهای انحرافی و یا بهانه جوئی های بعدی مرد و زن در داخل خانه پایان خواهدداد.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب کرمان با اشاره به دید ذره بینی زنان از بعد روانشناسی تصریح کرد: یک زن در خانه با کوچکترین تغییر رفتار همسرش متوجه عوامل دروغین و بیرونی او خواهد شد و با جستجو ، کنکاش و کنجکاوی از درون و برون همسرش به مشکلات و یا سایر روابط او پی خواهد برد.

وی ادامه داد: به زنها توصیه می شود خواسته ها و نیازهای خود را به صراحت بیان کنند گرچه ممکن است دیر پاسخ بگیرند اما خوب و صحیح پاسخ دریافت خواهند  کرد.

این مقام قضائی خاطر نشان کرد: بارها پس از تشکیل پرونده و شکایت مردان از مسائل اخلاقی زنان ، وقتی مسئله طرح و بررسی و تحلیل می شود هردو متوجه می شوند عامل انحراف جنسی زن به همسرش بوده که با بی محبتی و بی توجهی همسر خود را به سمت جذب آفت های جامعه رهنمون ساخته است.

حجت الاسلام ابراهیمی با ذکر آیه ای از قران افزود: خداوند در قرآن می فرماید "از جنس شما برای شما همسری آفریدیم تا آرامش پیدا کنید" ولی امروز با ازدواج آرامش حاصل نمی شود ، بلکه شروع گرفتاری است و این نشان می دهد به آموزه های دینی و اعتقادی در خانواده توجه و عمل نشده است.

وی تاکید کرد: اگر خانواده ای بخواهد در کمال سلامت فکر و روان و آسودگی زندگی کند باید به سراغ تعیلم و تعلم آموزه های دینی برود.

اعتیاد و بیکاری از عوامل مهم طلاق زوجین است

رییس شعبه هشتم حقوقی دادسرای عمومی و انقلاب کرمان نیز در زمینه وضعیت طلاق در کرمان گفت: اعتیاد و بیکاری به عنوان دو عامل مهم و تاثیرگذار در بروز اختلافات خانوادگی و نیز طلاق زوجین به شمار می رود.  

محمود محمدی افزود: مسایل اقتصادی و جنسی از دیگر موارد بروز اختلاف در بین زوجین به شمار می رود و در این رابطه، مسایل اقتصادی نقش بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

وی بیان داشت: دخالت های والدین در برخی موارد به طور کامل، عامل جدایی زوجین بوده و در مواردی نیز مشاهده شده که زوجین با یکدیگر مشکلی نداشته و حاضر به ادامه زندگی خود هستند اما خانواده ها اجازه این کار را به آنها نمی دهند.

وی بیشترین آمار ورودی پرونده ها به شعبه هشتم حقوقی و سایر شعب دادگستری را مربوط به طلاق ذکر کرد و ادامه داد: میزان ورودی این پرونده ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

این مقام قضایی، نداشتن شناخت کافی از یکدیگر قبل از ازدواج را از دیگر موارد بروز اختلاف در بین زوج های جوان به ویژه در سال های ابتدایی زندگی مشترک ذکر کرد و افزود: با ارایه آموزش های لازم به افراد قبل از ازدواج می توان آنها را از نظر فکری برای یک زندگی مناسب همراه با پذیرش تمامی تفاوت ها آماده کرد.

وی تاکید کرد: زوجین برای داشتن یک زندگی سالم و پرنشاط باید تفاوت ها، توانایی ها و رفتارهای خوب و بد یکدیگر را شناخته و با همفکری، تعامل و صبر در راستای رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.

محمدی تاکید کرد: خانواده ها نیز در هنگام ازدواج فرزند خود باید با دقت ویژه ای به بررسی مسایل مربوطه بپردازند تا از بروز مشکلات احتمالی بعدی برای هر یک از طرفین جلوگیری شود.

وی مشاوره قبل از ازدواج را بسیار مهم و ضروری توصیف کرد و گفت: باید به این امر در جامعه توجه هر چه بیشتری شود و رسانه ها نیز باید در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در رابطه با امر ازدواج و نیازها و ضرورت های این امر ونیز وظایف هر یک از زوجین پس از ازدواج، گام های موثرتری بردارند.

وی به دلایل افزایش طلاق های توافقی اشاره و تصریح کرد: اعتیاد، نداشتن شناخت کافی از یکدیگر، مشکلات اقتصادی و تفاوت در فرهنگ ها از جمله دلایل افزایش طلاق های توافقی در جامعه به شمار می رود.

رییس شعبه هشتم حقوقی دادسرای عمومی و انقلاب کرمان تاکید کرد: به منظور کاهش ورودی پرونده های خانواده به محاکم قضایی، لازم است که طرح ارجاع این پرونده ها به مراکز مشاوره با جدیت بیشتری دنبال شود زیرا این طرح نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

وی عنوان کرد: شوراهای حل اختلاف نیز در حوزه ایجاد صلح وسازش بین زوجین باید تلاش بیشتری داشته باشند و در پی کسب موفقیت های بیشتر در این زمینه باشند زیرا مزایای حاصل از افزایش استحکام بنیان خانواده ها به صورت مستقیم در سالم سازی و ارتقای امنیت اجتماعی جامعه موثر خواهد بود.

متولی نهاد خانواده در کشور کیست؟

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان کرمان نیز با احساس خطر در خصوص وضعیت فعلی خواستار ایجاد نهادی برای حل مشکل شده است و می گوید: در نظام جمهوری اسلامی جای یک نهاد که تمام وقت به امور خانواده پرداخته و با تحقیق و پژوهش و برنامه ریزی از بنیان خانواده به عنوان اصلی ترین رکن اجتماع صیانت کند خالی است.

محمدصادق شجاعی افزود: طلاق زلزله خاموشی است که بنیان خانواده ها را زیرآور می برد و هیچ متولی نیز بصورت کامل به جهت کنترل این معضل اجتماعی در قانون دیده نشده است.

وی با اشاره به رشد صعودی از هم پاشیدگی خانواده های ایرانی در ده سال گذشته و ثبت 143 هزارطلاق در سال 90 در کشور ، اظهار داشت : در سال 92 با تداوم سیر صعودی پرونده های طلاق، بیشترین ورودی پرونده ها به دادگستری در کل کشور به موضوع طلاق تعلق گرفته است و این در حالی است که نرخ ازدواج در کشور با رشد منفی مواجه  بوده است.

معاون قضائی دادگستری خاطر نشان کرد : درحالی شاهد از هم پاشیدگی خانواده ها به عنوان اصلی ترین رکن اجتماع هستیم که سایر دعاوی خانوادگی مرتبط با طلاق همچون مهریه، نفقه و .... نیز رتبه های بعدی را در ورودی پرونده ها داراست.

شجاعی با اظهار تأسف از وجود آمار وحشتناک و فاجعه آمیز طلاق در کشور تصریح کرد: در حال حاضرهیچ موسسه، نهاد یا سازمانی متولی بررسی راهکار های تحکیم خانواده و کاهش معضل طلاق در کشور نیست.

معاون قضائی دادگستری استان کرمان تاکیدکرد : با توجه به مشکلات مطروحه فوق در شروع بکار دولت جدید که تصدی آن را فردی حقوقدان بر عهده دارد پیشنهاد می گردد با قید فوریت وزارتی تحت عنوان وزارت خانواده که مدیریت تمام مسائل را عهده دارد شود در دستور کار خود قرار دهند تا در دولت جدید شاهد کنترل این  زلزله خاموش و پس لرزه خطرناک آن باشیم.

این مقام قضایی یادآور شد : در کشور برای اموری که از اهمیت کمتری برخوردارند و یا جمعیت کمتری را تحت پوشش خود قرار خواهند داد متولی،‌ ردیف بودجه و سازو کار مشخص وجود دارد اما خانواده که تمام مردم یک سرزمین را در برمی گیرد و افول و نزول آن به کلیت یک اجتماع ضربه وارد خواهد کرد همچنان بدون قیم است.
 

کد خبر 2147769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha