۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲

دولت سوبسیدهای حمل و نقل هوایی را قطع نکند/ نرخ هر ساعت پرواز کمتر از 30 دلار 

دولت سوبسیدهای حمل و نقل هوایی را قطع نکند/ نرخ هر ساعت پرواز کمتر از 30 دلار 

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اعلام اینکه پس از اجرای آزادسازی قیمت ها دولت سوبسید های خود قطع نکند، گفت: قیمت هر ساعت پرواز در ایران 30 دلار و کمتر از عرف جهانی است اما توان خرید مصرف کننده در کشورمان بسیار پایین است.

حمید غوابش در گفتگو با مهر در خصوص اجرای طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، اظهار داشت: آزادسازی قیمت ها اگر به معنای واقعی اجرایی شود مفید و قابل اجرا است و به توسعه صنعت کمک می کند. وی با بیان اینکه آزادسازی به این معناست که نرخ بلیت متناسب با تقاضا تغییر و تنوع پیدا کند و شرکت های حمل و نقل هوایی در مسیرهای هوایی که در مدل کسب و کار اقتصادی تعریف شده پرواز داشته باشند، گفت: آزادسازی قیمت بلیت به معنای آزادی اقتصادی برای کمک به توسعه ایرلاین ها است.
 
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه در کنار اجرای این طرح، دولت وظایفی را در قبال ایرلاین ها دارد، گفت: باید با اجرای طرح آزادسازی قیمت ها دولت به آثار تصمیمات بر حمل و نقل هوایی توجه کند مانند تورم موجود در کشور، بی ثباتی اقتصاد، نوسان نرخ ارز، نرخ سوخت و مشکلات گمرکی که هنوز سد راه ایرلاین ها است.
 
غوابش تصریح کرد: باید در زمان اجرای آزادسازی، دستگاه های دیگر هم خود را منطبق با این تصمیم کنند مانند سازمان حمایت از مصرف کننده و شورای عالی رقابت و دیگر دستگاه ها تا قوانین این دستگاه ها مطابق با این مصوبه باشد. وی با تاکید بر اینکه اگر این تمهیدات اجرایی شود بطور قطع آزادسازی امر مفیدی است، افزود: در حال حاضر ایرلاین ها با مشکلات زیادی روبرو هستند و دولت باید در جریان آزادسازی، کمک حمایتی خود را از این شرکت ها کاهش ندهد.
 
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص اینکه عده ای معتقدند آزادسازی منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما می شود، گفت: این تفکر غلطی است که متاسفانه ناشی از درک نادرست از مفهوم آزادسازی است زیرا آزادسازی یعنی ایجاد تنوع در نرخ کالای شرکت ها که در نهایت منجر به کاهش تعرفه ها می شود.
 
غوابش خاطرنشان کرد: آزادسازی منجر به تعیین قیمت، متناسب با تقاضای بازار می شود زیرا با افزایش قیمت ها طیف گسترده ای از مسافران دیگر قادر به خرید بلیت هواپیما نیستند. وی با اشاره به اینکه پیش بینی میکنیم که پس از آزادسازی قیمت ها با تنوع قیمت و خدمات مواجه شویم، گفت: با این روش همه اقشار جامعه که بطور طبیعی مصرف کننده حمل و نقل هوایی هستند با شیوه های متنوعی می توانند از پروازها استفاده کنند ضمن آنکه افزایش قیمت تابعی از کشش بازار است و بیش از آن نمی توان قیمت ها را افزایش داد.
 
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید بر اینکه مصرف کننده هم محدودیتی در توان پرداخت دارد، افزود: بطور قطع شرکت ها برای کسب سود بیشتر سعی می کنند که متناسب با قدرت خرید مصرف کننده و کشش بازار و تنوع خدمات قیمت ها را تعیین کنند.
 
غوابش در خصوص تامین ارز ایرلاین ها، اظهار داشت: معتقدم که دولت نباید با اجرای این طرح، حمایت خود را از شرکت های هواپیمایی بردارد زیرا تازمانیکه بازار به ثبات نرسد و تتوان خرید مردم بالا نرود توان ایرلاین ها برای پرداخت هزینه ها افزایش پیدا نمی کند بنابراین نیاز به سوبسید دولت همچنان وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: این رابطه اهمیت زیادی دارد به این دلیل که اگر دولت تمامی حمایت های خود را به بهانه آزادسازی نرخ بلیت از شرکت ها قطع کند، هزینه های ایرلاین ها بالا رفته و به تبع قیمت بلیت بسیار بالا می رود که به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نیست.
 
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه قیمت ها پس از آزادسازی متناسب با مسیر پروازی و نوع ناوگان تعیین می شود، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما در ایران بسیار کمتر از عرف جهانی است بطوریکه نرخ هر یکساعت پرواز در ایران 99 هزار تومان است که می شود 30 دلار در حالیکه این قیمت قبل از انقلاب 900 تومان و معادل 130 دلار در آن زمان بود بنابراین تنها قدرت خرید مصرف کننده پایین آمده است.
 
غوابش افزود: براین اساس بلیت هواپیما در ایران گران نیست بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی، توان خرید مردم بسیار پایین است که این مشکل هم ارتباطی به ایرلاین ها ندارد زیرا آنها هم هزینه های ثابتی دارند که باید پرداخت کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد کشور رونق بگیرد و توان خرید بالا برود، گفت: اگر این شرایط ایجاد شود دولت می تواند سوبسید ایرلاین ها کمتر کند زیرا در تمام دنیا به دلیل اینکه حاشیه سود حمل و نقل هوایی پایین است دولت ها از این صنعت حمایت می کنند.
کد خبر 2148533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha