۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۰۳

اخبار پژوهشگاه علوم انسانی؛

تحلیل و نقد نظریه‌های اخلاقی فایده‌گرا در فلسفه اخلاق/ انتشار نقدنامه علوم اجتماعی

تحلیل و نقد نظریه‌های اخلاقی فایده‌گرا در فلسفه اخلاق/ انتشار نقدنامه علوم اجتماعی

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: نشست«تهذیب و خودسازی در نهج البلاغه»، سلسله درس گفتار هایی با موضوع « تبیین، تحلیل و نقد نظریه‌های اخلاقی فایده‌گرا در فلسفه اخلاق»، سلسله سخنرانی‌های علمی پیرامون جامعه‌شناسی تاریخی در ایران ونقد 50 کتاب نظریه های جامعه شناسی در یک کتاب از جمله اخبار و رویدادهای پیش روی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

 «تهذیب و خودسازی در نهج البلاغه»

 «تهذیب و خودسازی در نهج البلاغه» عنوان سخنرانی حجت الاسلام سید جمال الدین دین پرور است که به همت مرکز تحقیقات امام علی (ع) 15دوشنبه مهر ماه از ساعت 15:30 تا 17:30 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. دبیر این نشست حجت الاسلام سید حسین حسینی سروری است و 10 نفر از متخصصان این حوزه نیز میهمانان نشست خواهند بود.

حجت الاسلام دین پرور،موسس و مسئول «بنیاد نهج البلاغه» است و سالها تجربه پژوهش در اندیشه های امام علی (ع) را دارد.

سلسله درس گفتار هایی با موضوع « تبیین، تحلیل و نقد نظریه‌های اخلاقی فایده‌گرا در فلسفه اخلاق» 

سلسله درس گفتار هایی با موضوع «تبیین، تحلیل و نقد نظریه‌های اخلاقی فایده‌گرا در فلسفه اخلاق» با حضور دکتر شیرزاد پیک‌حرفه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. این درس گفتار ها از  20 مهر 1392 تا 21 دی ماه در 8 جلسه  (یک هفته در میان)  از ساعت 17:30 تا 19 برگزار خواهد شد.

شیرزاد پیک حرفه در ۳ اسفند ۱۳۵۸ خورشیدی در رشت به دنیا آمد. او در ۱۳۸۱ مقطع کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان انگلیسی از دانشگاه شیراز به اتمام رساند، در ۱۳۸۳ کارشناسی ارشد خود را در رشتهه فلسفه از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین دریافت کرد و در همان سال در مقطع دکتری تخصصی رشتهه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تهران پذیرفته شد. وی هم اکنون دارای درجه استادیاری است و در دانشگاه های مختلف ایران به تدریس فلسفه مشغول است. به علاوه، او، از ۱۳۸۳ تاکنون، به عنوان پژوهشگر، مترجم متون تخصصی و مترجم هم زمان همایش های بین المللی، با مؤسسات و پژوهشگاه های فلسفی داخل کشور، مانند بنیاد حکمت اسلامی صدرا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همکاری داشته است. در سال ۲۰۱۰، که کنگره بین المللی روز جهانی فلسفه در ایران برگزار شد، ریاست پنل اخلاق کنگره برعهده او بود.

وی در همان سال به عضویت هیئت تحریریه مجله فلسفی Philosophy Study آمریکا در آمد و در اواخر ۲۰۱۱ نیز عضو ارشد پژوهشگاه توسعه اقتصاد بین المللی (IEDRC) شد. مقر اصلی این پژوهشگاه در هنگ کنگ و هدف اصلی آن انجام پژوهش های میان رشته ای به ویژه در فن آوری، اقتصاد و اخلاق است. حوزه های تخصصی و مورد علاقه دکتر پیک حرفه در آموزش و پژوهش و نیز سخنرانی ها و مقالات او، به سه زبان فارسی، انگلیسی و روسی در همایش ها و مجلات علمی ـ پژوهشیی فلسفیی داخل و خارج کشور، عبارت اند از فلسفه اخلاق (به ویژه اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی)، مطالعات تطبیقی بین آموزه های ایران باستان و فلسفه و فیلسوفان غربی و مطالعات تطبیقی بین اخلاق و فقه اسلامی و فلسفه و فیلسوفان غربی.

سلسله سخنرانی‌های علمی پیرامون جامعه‌شناسی تاریخی در ایران

پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری گروه جامعه شناسی تاریخی انجمن جامعه شناسی ایران،سلسله سخنرانی‌های علمی پیرامون جامعه‌شناسی تاریخی در ایران را برگزار می کند .

در نخستین برنامه که با عنوان جامعه شناسی تاریخی چارلز تیلی  سه‌شنبه 16 مهر  ازساعت  10تا 12 برگزار می شود؛ دکتر آیت‌ا... میرزایی سخنرانی خواهد کرد. در دومین برنامه نیز دکتر شروین وکیلی با عنوان «ظهور سوژه(منِ) ایرانی در عصر هخامنشی » سخنرانی خواهد کرد .

نقد 50 کتاب نظریه های جامعهشناسی در یک کتاب

نقد نامه علوم اجتماعی (2)  ویژه نظریه های جامعه شناسی به کوشش دکتر مسعود گلچین، فاطمه سیدی و مهری سادات موسوی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

این مجلد از نقدنامه، سومین مجموعه نقد کوتاه در خصوص کتاب‌های حوزه علوماجتماعی و اولین مجموعه‌ای است که صرفاً به گزیدهای از نقدهای انجام شده پیرامون برخی از کتابهای نظریههای جامعهشناسی اختصاص یافته است.‌

در این اثر نزدیک به 50 عنوان کتاب مهم در حوزه نظریه های جامعهشناسی اعم از تألیف و ترجمه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که هر یک از آثار مورد بررسی توسط دو نفر که اغلب مدرسان دروس نظریه های جامعهشناسی در مقاطع مختلف تحصیلی بودند، داوری و به وسیلة دو نفر دیگر از استادان و مدرسان، داوری های انجام شده بازبینی شده وگزیدهای از نقدهای انجام شده پیرامون 47 عنوان کتاب نظریههای جامعهشناسی برای پژوهشگران علوم اجتماعی منتشر شده است.

 

کد خبر 2149471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha