۲۲ مرداد ۱۳۸۴، ۱۴:۳۳

موسيقي سنتي ايران و ضرورت تحول و نوسازي (3)

مجيد اخشابي:موسيقيدانها رنگ و بوي موسيقي بومي را در آثار خود حفظ كنند

مجيد اخشابي:موسيقيدانها رنگ و بوي موسيقي بومي را در آثار خود حفظ كنند

نمي شود كه يك موسيقيدان تنها به سليقه هاي شخصي اش پرداخته و رنگ و بوي موسيقي بومي را از ياد ببرد.


مجيد اخشابي

"مجيد اخشابي"، آهنگساز، نوازنده سنتور و خواننده در گفت وگو با خبرنگار موسيقي "مهر"، ضمن بيان اين مطلب افزود: اگرچه استادان مسلم موسيقي سنتي بايد در اين زمينه نظر بدهند و چالش هاي امروز موسيقي سنتي ما و دلايل جذب نشدن جوانان را بررسي كنند، اما از آنجا كه هميشه من مبناي كارم را روي موسيقي سنتي بنا كرده ام، مي دانم كه بايد ريشه ها را در موسيقي حفظ كرد.
وي كه در حال حاضر بيشتر در آثارش از تم هاي موسيقي تلفيقي استفاده مي كند، ادامه داد: بايد تلاش كرد تا گام هاي موسيقي سنتي و تم هاي آن را در تمام سبك هاي موسيقي گنجاند و اجازه نداد تا اينها از بين بروند، تنها موسيقيدانان هستند كه مي توانند جلوي اين اتفاق ناگوار را بگيرند.
اخشابي خاطر نشان كرد: در اين ميان وظيفه موسيقداناني كه فعاليتشان محدود به موسيقي سنتي است و در اين زمينه تخصص بيشتري دارند، سنگين تر است، چون اين استادان هستند كه نبض موسيقي را در دست دارند و بايد پاسدار آن باشند. ما ناگزير از حركت كردن همراه با زمان حال هستيم و اين هنرمندان بايد راه هاي  به روز شدن و هر چه جذاب تر كردن آن را جستجو كنند.
وي در پايان گفت : معتقدم همانطوري كه بايد هر موسيقي كه در دنيا نواخته مي شود، معرف منطقه آن باشد، موسيقيدانان ايراني هم بايد به گونه اي آثارشان را ارائه كنند كه اين رنگ و بو و رگه ها و تم هاي موسيقي ايراني در آن متبلور باشد. 

کد خبر 217737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha