۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۶

محمدرضا شمس «هزارویک افسانه» را بازنویسی می‌کند

محمدرضا شمس «هزارویک افسانه» را بازنویسی می‌کند

محمدرضا شمس، هزار و یک افسانه از مناطق مختلف ایران را گردآوری و به روایت خود بازنویسی کرد.

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار «هزارویک افسانه» خبر داد و افزود: قصه‌ها و افسانه‌ها هم سفر می‌کنند و از سرزمینی به سرزمین دیگر می‌روند و در هرجا و میان هرقومی دگرگون و با نیازهای فرهنگی آن قوم و قبیله هماهنگ و با پسند و سلیقه آنان روایت می‌شوند. در این سیر و سفر، گاه افسانه‌ها به هم می‌پیوندند و یکی می‌شوند، گاه از هم جدا شده، اجزای یک افسانه با افسانه‌های دیگر می‌آمیزند و رنگ و آهنگی نو می‌یابند. من در مجموعه «هزارویک افسانه»، افسانه‌هایی را آورده‌ام که ایرانی‌اند، اما به شهر یا منطقه خاصی تعلق ندارند.

گردآورنده «افسانه‌های ملل» با اشاره به این‌که گاهی روایت‌های بسیار از یک افسانه وجود دارد و من بهترین را انتخاب کرده‌ام، گفت: برای مثال، 45 روایت گوناگون از «ماه پیشونی» وجود دارد که من بهترین این روایت‌ها را انتخاب کرده و با ذکر منابع آورده‌ام. حتی به مناطقی که در آنها روایت می‌شود نیز اشاره کرده‌ام.

شمس با اشاره به این‌که در مجموعه «هزارویک افسانه» به بازنویسی قصه‌ها پرداخته است، گفت: من در این مجموعه، روایت خود را مطرح کرده و به بازنویسی قصه‌ها و افسانه‌ها پرداخته‌ام. اصلاً ویژگی قصه همین است. قصه‌ها و افسانه‌ها را مردم می‌سازند و همان‌ها هستند که افسانه‌های پیشینیان را با روایتی نو صیقل می‌دهند تا آن را با دگرگونی‌هایی که در جهان پیرامونشان رخ می‌دهد، هماهنگ کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان، به این‌که 100 قصه از این مجموعه به کودکان اختصاص دارد، اشاره و بیان کرد: از این هزار و یک افسانه، 100 قصه به کودکان اختصاص دارد که در مجموعه‌ای جدا منتشر می‌شود. ناشر «هزارویک افسانه» انتشارات محراب قلم است.

کد خبر 2191801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha