۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷

گزارش خبري/

مسكني كه مهرش از دل ها رفت/ بيم و اميد متقاضيان مسكن مهر در خراسان شمالي

مسكني كه مهرش از دل ها رفت/ بيم و اميد متقاضيان مسكن مهر در خراسان شمالي

بجنورد - خبرگزاري مهر: از 28 هزار واحد مسكن مهر خراسان شمالي بيش از 9 هزار واحد آن هنوز به متقاضيان واگذار نشده، اين در حالي است كه سياست دولت در قبال مسكن مهر تغيير كرده و مردم با نگراني به تدبير دولت تدبير و اميد در اين بخش چشم دوخته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسكن مهر گل سرسبد طرح هاي دولت سابق؛ طرحي كه در آن قرار بود با كاستن قيمت زمين از هزينه تمام شده مسكن، بسياري از افراد كم درآمد جامعه را صاحب خانه كند.

گر چه طرح مسكن مهر در ابتدا با سر و صداي فراواني آغاز شد و شماري از مردم كشور را نيز صاحب خانه كرد اما اندك اندك بي مهري هاي اين طرح نیز آغاز شد.

عدم ارائه خدمات مناسبت از سوي شركت هاي خدمات رسان، بي مهري بانك ها براي ارائه تسهيلات، ضعف در نظارت ساخت، دوري از شهر، تكميل نشدن فضاهاي آموزشي، نبود فضاهاي تفريحي و فرهنگي، نبود امكانات زيرساختي نظير آب، برق، تلفن و گاز و ... از جمله مشكلات و كاستي هايي بود كه براي مسكن مهر اعلام مي شد.

با اين وجود مسكن مهر هنوز سرسلسله افتخارات و كارنامه دولت هاي نهم و دهم محسوب مي شد اما با نزديك شدن به ماه هاي پاياني دوران احمدي نژاد و تورم فزاينده بازار، اين گل سرسبد هشت سال گذشته اندك اندك رو به پژمردگي نهاد.

دولت دهم به پايان رسيد و دولت يازدهم با انبوهي از پروژه هاي نيمه تمام مسكن مهر مواجه شد كه مي بايست براي تكميل آن، تسهيلات بانكي تعلق مي گرفت؛ تسهيلاتي كه خود يكي از دلايل افزايش تورم بودند و دولت يازدهم هم يكي از شعارهايش مبارزه به همين تورم بود.

اين دولت طرح مسكن مهر را به دليل مشكلاتي كه داشت از دستور خارج كرد و قرار است طرحي ديگر به عنوان مسكن اجتماعي جايگزين آن شود، البته دولت خود را متعهد به اتمام پروژه هاي نيمه تمام مسكن مهر مي داند اما انبوه واحدهاي نيمه تمام مسكن مهر و عدم اختصاص تسهيلات به اين واحدها از سوي بانك مركزي سبب شده تا متقاضيان در بيم و اميد دولت يازدهم همچنان چشم انتظار سرپناه شخصي خود باشند.

بي مهري مسكن مهر به متقاضيان

بر اساس آمار اداره كل راه و شهرسازي خراسان شمالي در اين استان ساخت 29 هزار و 192 واحد مسکن مهر در دستور كار قرار گرفت كه از این تعداد، 23 هزار و 800 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر  جمعیت و پنج هزار و 392 واحد مسکن مهر هم در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساخته مي شود.

مديركل راه و شهرسازي خراسان شمالي در اين باره در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: از تعداد كل بيش از 29 هزار واحد مسكوني مهر در اين استان، تاكنون 18 هزار و 990 واحد مسکن مهر به بهره برداري رسيده است.

علي اصغر بديعي مقدم اظهار مي كند: در شهرهای بالای 25 هزار نفر استان از مجموع 22 هزار و 950 واحد مسکونی 15 هزار و 782 واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده و در شهرهای زیر 25 هزار نفر هم که احداث مسکن مهر به بنیاد مسکن واگذار شده، تاکنون از پنج هزار و 500 واحد مسکونی سه هزار و 200 مسکن افتتاح شده است.

به گفته وي بر اين اساس در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر در خراسان شمالي بيش از هفت هزار واحد مسكوني و در شهرهاي زير 25 هزار نفر هم بيش از دو هزار و 200 واحد مسكن مهر هنوز افتتاح نشده است.

بديعي مقدم مي افزايد: در مجموع در حال حاضر 9 هزار و 460 واحد مسکن مهر در خراسان‌شمالی به متقاضيان واگذار نشده كه اين واحدها بين 50 تا 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.

مديركل راه و شهرسازي خراسان شمالي اظهار مي كند: از طرف ديگر با وجود تحويل برخي از واحدهاي مسكن مهر به مردم، هنوز برخي از شركت هاي خدمات رسان از جمله شركت هاي آب و برق و گاز، خدمات خود را به مردم ارائه نداده اند.

به گفته وي در ابتداي اجراي طرح مسكن مهر، مديريت درستي بر آن اعمال نشد و به همين دليل نيز امروز ساكنان و متقاضيان مسكن هاي مهر با مشكلاتي از لحاظ اجتماعي، فرهنگي و ... مواجه هستند.

بديعي مقدم اظهار اميدواري مي كند كه با تدبير دولت يازدهم، واحدهاي نيمه تمام مسكن مهر هر چه سريعتر به اتمام برسد و كاستي هاي خدمات دهي به ساكنان اين واحدها نيز مرتفع شود.

كمبود نقدينگي مهم ترين مانع اتمام پروژه هاي مسكن مهر

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن مهر شهرستان بجنورد هم در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: اكنون اصلي ترين مشكل پروژه هاي مسكن هاي مهر نبود نقدينگي و شرايط سخت امور مالياتي است.

آرش باغاني اظهار ميكند: اگر چه بر اساس مصوبه مجلس قرار بود در ساخت مسكن هاي مهر، 20 درصد سهم اعضا و مابقي تسهيلات باشد اما افزايش قيمت مصالح، سبب شد تا هزينه ساخت مسكن مهر حدود سه برابر شود و اين مسئله روند تامين نقدينگي از سوي متقاضي و ارائه تسهيلات دولتي را دچار مشكل كرد.

به گفته وي در شرايط فعلي مي بايست سقف تسهيلات حداقل به 30 ميليون تومان افزايش يابد تا با آورده 20 درصدي اعضا، مسكن هاي نيمه تمام مهر احداث و تحويل متقاضيان شود.

باغاني مي گويد: البته در اين زمينه مشكل ديگري نيز تحت عنوان سهم مالياتي وجود دارد، به گفته وي براي هر متقاضي مسكن مهر سهم مالياتي به اندازه 1.5 تا دو ميليون تومان تعيين شده كه پرداخت اين مبلغ از سوي متقاضيان مسكن مهر با توجه به مشكلات اقتصادي موجود، بسيار مشكل است.

بي مهري دولت يازدهم به مسكن مهر

آن زمان كه هنوز دولت دهم به پايان نرسيده و ارائه آمار و وعده و وعيد، نقل و نقل مجالس دولتي ها و مسئولان ارشد خراسان شمالي بود؛ گفته مي شد كه تمامي واحدهاي مسكن مهر اين استان تا پايان تير 92 به اتمام مي رسد؛ وعده اي كه عملي نشد و سبب شد تا مسئولان دولت دهم در استان تجديد وعده كرده و موعدي ديگر اعلام كنند.

در اواخر دولت دهم بود كه گفته شد با برنامه ريزي انجام شده تا پايان امسال تمامي مسكن هاي مهر خراسان شمالي افتتاح مي شوند اما با روي كار آمدن دولت يازدهم و تقريبا خروج پروژه مسكن مهر از دستور كار اين دولت، اين وعده نيز رنگ بي عملي به خود گرفت.

اگر چه دولت تدبير و اميد خود را متعهد به اتمام پروژه هاي نيمه تمام مسكن مهر اعلام كرده اما در عمل گزارش ها حكايت از بلاتكليفي مسكن هاي مهر نيمه تمام دارند.

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازي اكنون در كشور بيش از يك ميليون و 100 واحد مسكن مهر نيمه تمام هستند و براي تكميل آنها به حدود 15 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است، از طرف ديگر بانك مركزي به دليل تورم زا بودن طرح مسكن مهر، به ارائه اين ميزان تسهيلات اعتقادي ندارد و همين مسئله سبب شده تا مسكن هاي نيمه تمام مهر به همراه متقاضيان آنها بلاتكليف باقي بمانند.

حال بماند كه بسياري از پروژه هاي افتتاح شده مسكن مهر نيز همچنان با مشكلات زيربنايي و نبود خدمات دست و پنجه نرم مي كنند و در شرايطي كه اقساط تسهيلات اين واحدها آغاز شده، هنوز امكان سكونت در آنها مهيا نشده است.

شركت هاي متولي خدمات رساني با كمبود اعتبار مواجه هستند و ساخت مدرسه و مكان هاي تفريحي و فرهنگي نيز در گير و دار كمبود اعتبارات همچنان معطل باقي مانده است.

خارج شدن طرح مسكن مهر از دستور كار دولت و امتناع بانك مركزي براي ارائه تسهيلات به اين پروژه ها، در كنار شرايط بد اقتصادي مردم و عدم توان آنها براي افزايش آورده شخصي، سبب شده تا انبوه خانواده هاي منتظر با نگراني، تدابير دولت تدبير و اميد را دنبال كنند.

 

کد خبر 2195658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha