۱۸ دی ۱۳۹۲، ۹:۱۱

انتقاد از سهم اندک زنان در پستهای مدیریتی و اجرایی/ لغو بیمه 170 هزار زن خانه دار به دلیل کمبود اعتبار

انتقاد از سهم اندک زنان در پستهای مدیریتی و اجرایی/ لغو بیمه 170 هزار زن خانه دار به دلیل کمبود اعتبار

عضو فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از نادیده گرفتن دولت در بکارگیری زنان در پست های اجرایی کشور گفت: دولت یازدهم نتوانست متناسب با شعاردهای داده شده از توانایی زنان در پست های اجرایی و وزارتی در دولت استفاده کند و سهم زنان در دولت یازدهم بیشتر معطوف به پست های مشاوره ای است.

شهلا میرگلو بیات در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سهم زنان در دولت با بیان این مطلب گفت: توقع ما در مجلس این بود که رئیس جمهور از توانایی زنان در پست های اجرایی کشور همچون وزارتخانه، استانداری و فرمانداری و یا سایر پست های اجرایی استفاده کند، اما باز هم در این دولت می بینیم که بر خلاف تمام شعارهای داده شده از زنان در پست های کلیدی استفاده نشده است.

وی افزود: اگر بخواهیم سهم زنان در دولت یازدهم را بررسی کنیم می بینیم که سهم زنان بسیار اندک است و تنها یک معاون برای مرکز امور زنان که فی النفسه باید یک زن باشد،انتخاب یک زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه  و یا انتخاب خانم امین زاده به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور  خلاصه می شود. این در حالی است که مجلس به ویزه فراکسیون زنان توقع داشت که حداقل یک یا دو وزیر کابینه یازدهم از میان زنان انتخاب می شدند.

میرگلو بیات با انتقاد از نادیده گرفته شدن نقش زنان در دولت یازدهم تصریح کرد: در دو - سه ماه اخیر شاهد هستیم که اکثریت زنان در پست های مشاوره ای برگزیده می شوند و چندان توجهی به جایگاه زن در پست های مدیریتی و اجرایی کشور نمی شود.

به گفته این نماینده مجلس، این در حالی است که 50 درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند که عمده آنها از تحصیلات بالایی برخوردار بوده و به مراتب دقت آنها در اجرای کارها و اقدامات بالاتر از آقایان است.

وی درباره علت نادیده گرفته شدن توانایی های زنان در دولت گفت: این موضوع را باید از آقایان سوال کرد. هنگامیکه سهم حضور زنان چه در دولت، چه در مجلس کم می شود به همان میزان احقاق حقوق زنان سخت می شود. در مجلس نیز در حال حاضر از میان 240 نماینده تنها 9 نفر از آنها زن هستند. این در حالی است که زنان بسیاری برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند اما در مرحله تایید صلاحیت با مشکل مواجه شدند و من فکر می کنم که دیدگاه آقایان باید نسبت به حضور اجتماعی و سیاسی و فرهنگی زنان تغییر کند.

این نماینده مجلس توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: در حال حاضر در مجلس افغانستان و یا عراق، 30 درصد زنان موفق به راهیابی به مجلس شده اند. این موضوع نشان دهنده یک تغییر نگاه است که باید در کشور ما نیز اتفاق بیافتد.

کاهش 85 میلیاردی بودجه بیمه زنان خانه دار

عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه به کاهش 85 درصدی بودجه بیمه زنان خانه دار در لایحه بودجه 93 اشاره کرد و گفت:فراکسیون زنان پس از مطالعه لایحه بودجه متوجه کاهش 85 درصدی اعتبار بیمه زنان خانه دار برای سال آینده شد و دولت تنها 15 میلیارد تومان اعتبار برای این بیمه در نظر گرفته است. این در حالی است که اعتبار بیمه زنان خانه دار برای 200 هزار نفر در سال 92، 100 میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: کاهش بودجه بیمه زنان خانه دار تبعات سویی برای تحکیم بنیان خانواده خواهد داشت چرا که بسیاری از زنان سرپرست خانوار امکان اشتغال ندارند و از طریق این بیمه موفق به اداره کردن خانواده خود می شوند. باید دولت نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.

به گفته میرگلو بیات، در سال 92 قرار بود با اختصاص 100 میلیارد تومان، 200 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار بیمه شوند اما با در نظر گرفتن بودجه 15 میلیارد تومانی برای سال آینده،می توان امیدوار بود که تنها 30 هزار زن سرپرست خانوار بیمه می شوند.

وی تصریح کرد: نمایندگان عضو فراکسیون زنان با توجه به این موضوع در حال رایزنی با کمیسیون تلفیق هستند تا بتوان به نوعی این کسری بودجه را جبران کرد، اما ما توقع داشتیم که دولت به ویژه مرکز امور زنان ریاست جمهوری توجه بیشتری به این موضوع کرده و از ابتدا دولت بودجه قابل توجهی را برای بیمه زنان خانوار در نظر می گرفت.

کد خبر 2209991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha