۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

مهر گزارش می دهد/

خودکفایی گام بزرگی برای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد/ لزوم محرومیت‌زدایی و حمایت اقشار نیازمند در گیلان

خودکفایی گام بزرگی برای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد/ لزوم محرومیت‌زدایی و حمایت اقشار نیازمند در گیلان

رشت – خبرگزاری مهر: توانمندسازی مددجویان کمیته امداد از اولویت ‌های اصلی این نهاد انقلابی است بنابراین با ایجاد اشتغال برای مددجویان و خودکفایی آنان گام بزرگی در توانمندسازی مددجویان و خروج آنها از چرخه حمایتی کمیته امداد برداشته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، توانمند سازی خانواده هاي تحت پوشش کميته امداد به شکوفايي استعدادها و نشاط هر چه بيشتر این قشر مي انجامد بنابراین تمامی مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.         

یک شهروند فومنی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: گیلان در زمينه اشتغالزايي و توانمندسازي خانواده هاي تحت حمايت کميته امداد خوب عمل کرده است و بهتر نيز مي تواند باشد.

طاها احمدی افزود:  براي ماندگاري طرح هاي اشتغال در کميته امداد توجه به بازاريابي و فروش محصولات توليدي مددجويان بسيار با اهميت است.

وي ادامه داد: حمايت از طرح هاي اشتغالزايي و خودکفايي در کميته امداد امام خميني(ره) همواره بايد وجود داشته باشد.

یک شهروند املشی نیز به خبرنگار مهر افزود: طرح توانمند سازي يکي از اقدامات کميته امداد در راستاي رفع فقر و رسيدگي به مشکلات مددجويان است.

محمد حسین علیزاده افزود: با اشتغال مددجويان در طرح هاي خوداشتغالی خانواده های تحت حمایت کمیته امداد باید خودکفا و از حمايت اين نهاد بي نياز شوند.

وی اذعان داشت: برنامه ها و خدمات کميته امداد در تمامي زمينه ها بخصوص در زمينه مسائل اشتغالزایی، فرهنگي و اجتماعي غيرقابل قابل انکار است.

یک شهروند رودباری که خود را معلم معرفی کرد به مهر گفت: در این شهرستان بخش عمده اي از مشکلات مردم بيکاري بوده که اجراي صحيح طرح هاي اشتغال کميته امداد تا حدود زيادي اين معضل را رفع خواهد کرد.

رضا حسینی افزود: توانمندسازی هر چه بيشتر خانواده هاي تحت پوشش کمیته امداد از راهبردهای مهم نظام اسلامی است از اینرو با تعامل و همکاري همه جانبه همه ادارات و دستگاه ها می توان به اين مهم دست يافت.

وی بیان داشت: کميته امداد در راستاي خدمت رساني به نيازمندان جامعه و ريشه کردن فقر نيازمند حمايت و تعامل همه دستگاه هاي اجرايي است.

بهره مندی سالانه 450 هزار نفر از خدمات کمیته امداد گیلان

 مدیرکل کمیته امداد گیلان در این باره گفت: سالانه 450 هزار نفر از خدمات مستمری و موردی این نهاد انقلابی در استان بهره مند می شوند.

 حسین علیمحمدی افزود: گفتمان خود اشتغالی خانواده ها در دو محور مشاغل خرد و مشاغل خانگی در کمیته امداد از سال 1390 آغاز شده است.

وی اظهار داشت: اغلب مددجویان کمیته امداد گیلان روستائیان با سنین بالا هستند و در قالب طرح شهید رجایی از کمیته امداد خدمات دریافت می کنند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان گفت: سالانه  37  تا 40 درصد از مجموع خانواده های مددجویی که بصورت دائم تحت پوشش این نهاد هستند از خدمات اشتغال کمیته امداد بهره مند می شوند.

وی افزود: در قالب اجرای طرح های خود اشتغالی و خودکفایی در سال 90  چهار هزار و 500 خانواده و در سال در سال 91  پنج هزار خانواده از زیر پوشش کمیته امداد در استان خارج شدند.

علیمحمدی اظهارداشت: نهاد کمیته امداد به تدبیر هوشمندانه و عالمانه امام راحل تاسیس شد و امروز تمامی آحاد مردم شاهد خدمات و برکات ارزشمند این نهاد مقدس در سطح جامعه هستند.

وی تصریح کرد: این نهاد تاسیس شد تا سنت حسنه کمک و دستگیری از قشر محروم، همواره در جامعه جاری باشد و افراد نیازمند نیز بدین واسطه بتوانند به توانمندی نسبی دست یافته و زندگی خود را سروسامان بخشند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان تاکید کرد: انسان همواره بایستی در طول زندگی پر فراز و نشیب خود توکل بر خداوند متعال را فراموش نکند و بداند با صبر و استقامت است که رضایت الهی کسب می‌ شود.

وی یادآور شد: کمیته امداد تمام توان خود را برای توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش بکار گرفته است و این خانواده ها نیز باید از فرصت استفاده کرده و با استفاده از امکانات موجود و با همکاری این نهاد انقلابی برای رفع محرمیت های خود تلاش کنند.

مجریان طرح های خود اشتغالی و خودکفایی کمیته امداد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند

علیمحمدی تصریح کرد: کارآفرینان و مجریان طرح های خود اشتغالی و خودکفایی کمیته امداد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

وی با اذعان اینکه کمیته امداد تا سقف یک میلیون تومان برای مهارت آموزی یک مددجو هزینه می کند، افزود: سال گذشته افزون بر 15 هزار نفر  مددجو  از آموزش های مهارت آموزی مراکز دولتی و غیر دولتی استان بهره مند شدند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان بیان داشت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 20 درصد منابع قرض الحسنه بانک ها باید در راستای اشتغال خانواده های تحت پوشش کمیته امداد هزینه شود.

وی اظهارداشت: علاوه بر این صندوق اشتغال نیازمندان کمیته امداد  که یک صندوق قرض الحسنه محض است از طرح های اشتغالزایی مددجویان حمایت می کند.

بدون  شک شناسایی عوامل کلیدی موفقیت طرح های خود اشتغالی و خودکفایی می تواند نقش بسزایی در سیاستگذاری صحیح و برنامه ریزی اصولی دستگاه های که در این زمینه اثر گذار هستند از جمله کمیته امداد مفید فاید باشد.

همه رویدادهای و پدیده های سازمانی را می توان در قالب ساختار و محتوی  مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داد. عواملی که در ساختار، زمینه ها و محتوی اثر گذار هستند شامل مقررات، برنامه ها، رویه ها، باورها، عقاید، اصول، محتوی و  همچنین تعهدات شغلی، انگیزش، کیفیت و سایر موارد است.

با توجه به موارد مزبور می توان تمامی عواملی که موثر بر این فاکتورها هستند را مورد نگرش قرارداد و با یک دید بسیار کوتاه به عمق مطلب پرداخت.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت:  تاکید بر حفظ عزت و کرامت انسانی در تمامی اقدامات حمایتی و توانمندسازی مددجویان به عنوان یک اصل تلقی می شود.

غلامعلی جعفرزاده بر لزوم اقدامات پیشگیرانه و ایجاد چتر ایمنی مناسب در مقابله با مخاطرات اقتصادی و اجتماعی به عنوان یک اصل مهم تاکید کرد و افزود: توجه به اصول جامعیت و کفایت و فراگیری در ارائه خدمات و همچنین ارائه ارتقای سطح توانمندی افراد از طریق افزایش سطح قابلیت ها و فرصت ها می تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه با بهره گیری، مشارکت و توانمندی های بخش های دولتی و غیر دولتی در همه موارد میسر است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه اثرات توانمندسازی مورد توجه قرار گیرد باید به  فاکتورهای همچون ایجاد اشتغال، آموزش فنی و حرفه ای، ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری مددجویان و ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری منابع انسانی که با مددجویان در ارتباط است، نگاه ویژه شود.

وی ادامه داد: عواملی از قبیل ساختاری (  اشتغال و سرمایه)، رفتاری ( ابتکار، خلاقیت و شناسایی فرصت ها) و زمینه ای ( مشوق ها و قوانین ) در اجرای طرح های خوداشتغالی و خودکفایی می تواند بسیار اثر گذار باشد.

لزوم ارتقای سطح دانش و ترویج فرهنگ کار و تلاش در خانواده های مددجویی

به هر حال در مورد عوامل ساختاری می توان به ارتقای سطح دانش و ترویج فرهنگ کار و تلاش در خانواده های مددجویی، تقویت سازو کارهای نظارت مستمر بر فرآیند ایجاد طرح های اشتغال و خودکفایی، پشتیبانی از فروش و بازاریابی مطمئن برای عرضه محصولات مددجویان برای ورود آنان به بازارها و مهمتر از همه ارتقای بهره وری خود سازمان به عنوان عوامل اصلی و بازمهندسی فرآیندهای اصلی کار و همچنین تقویت کارآمد سازی نظام کنترل  و نظارت های هوشمند می تواند در اجرای عوامل ساختاری، رفتاری  و زمینه ای موثر واقع شود.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به مهر گفت: بر اساس نظامی باید رفتار مددجویان نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد را تحت کنترل قرار داد.

حسین کاووسی افزود: رفتار مددجویان را باید از طریق عوامل تشویقی، انگیزشی، ایجاد خلاقیت و نوآوری با زیر ساخت های که برای این جامعه هدف ایجاد می شود و بهره گیری از توان تسهیلاتی و ظرفیت بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری این عوامل انگیزشی و عوامل رفتاری را در آنان تقویت کرد.

وی تاکید کرد: مددجویان برای رسیدن به خودکفایی باید به اصل مهم توانمندی باور و اعتقاد داشته باشند.

 این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برای رشد و تعالی این باور، حفظ کرامت و عزت مددجویان و یادآوری این توانمندی در آنها از مهمترین عوامل در مقوله ای زمینه ای است.

به هر ترتیب کمیته امداد گیلان دارای بدنه کارشناسی قوی در تمامی عرصه ها به ویژه اشتغال و خودکفایی است،  طرح ها قبل از اجرا توسط کارشناسان این نهاد  مورد بررسی قرار می گیرند.

 طرح های که از سوی مددجویان به مرحله اجرا در می آیند توسط کارشناسان کمیته امداد مورد ارزیابی قرار می گیرند آیا این طرح صرفه اقتصادی دارد یا ندارد  بنابراین خانوادهای تحت پوشش را توجیه می کنند.

علاوه بر مسئله کارشناسی طرح ها، نظارت مستمر  بر تسهیلاتی که به مددجویان کمیته امداد  پرداخت می شود از دیگر نقاط قوت این نهاد انقلابی است تا منجر به نتیجه شود.

اجرای  2 هزار طرح اشتغالزايي در گيلان              

 معاون اشتغال و خودکفايي کميته امداد گيلان از اجراي دو هزار و 922 طرح اشتغالزايي از سوي مددجويان طی 9 ماهه سال جاري در استان خبر داد و گفت: براي اجراي اين طرح ها 197 ميليارد و 760 ميليون و 700 هزار ريال هزينه شده است.

حمید رضا اميري با بيان اينکه اين طرح ها در قالب خدمات، کشاورزي، دامپروري، صنايع دستي و غیره به اجرا در آمده است، افزود: بيشترين طرح مورد اجرا از سوي مددجويان گيلاني در قالب خدمات بوده که هزار و 566 مورد است.

وي همچنين اظهارداشت:  طي اين مدت 11 هزار و 574 نفر از مددجويان تحت پوشش کميته امداد گيلان با اعتبار پنج ميليارد و 330 ميليون ريال از آموزش هاي مهارت فني و حرفه اي بلند مدت، کوتاه مدت و غیره  بهره مند شده اند که از اين تعداد هزار و 83 مورد از آموزش ها منجر به ايجاد شغل براي مددجويان شده است.

معاون کميته امداد گيلان گفت: در حال حاضر 218 هزار و 623 نفر مددجو  تحت حمايت این نهاد هستند.

وی افزود: ایجاد اشتغال و توانمندی مددجویان از اهداف مهم این نهاد است که همواره سعی بر این بوده که نیازمندان به سمت خودکفایی هدایت تا به استقلال مالی دست پیدا کنند.

 امیری در ادامه با بیان اینکه از ابتدا تا پایان سال 91 تعداد 14 هزار و 500 فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد گیلان و فرزندان آنان ایجاد شده است، افزود: اشتغال ایجاد شده در قالب اجرای طرح های خوداشتغالی و مشاغل خانگی به تعداد شش هزار و 193 طرح با مبلغ 374 میلیارد ریال و بقیه نیز در قالب کاریابی و اشتغال مددجویان در واحدهای صنفی و تجاری انجام شده است.

وی همچنین فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای را یکی از موارد مهم موفقیت مددجویان در اجرای طرح اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: به همین منظور از ابتدا تا پایان سال گذشته تعداد 13 هزار و 238 نفز از مددجویان برای فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای طی دوره های بلند مدت، کوتاه مدت، حرفه آموزی دانش آموزان دبیرستانی و استاد شاگردی به مراکز فنی و حرفه ای گیلان معرفی و پس از گذراندن دوره موفق به اخذ مدرک شده اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان یادآورشد: مددجویان این نهاد در بخش های کشاورزی و باغداری، دامپروری، شیلات، صنایع دستی، فعالیت های صنعتی و معدنی، خدمات وسایر فعالیت ها ایجاد اشتغال کرده اند.

 اجرای 27 هزار طرح خوداشتغالی در گیلان

استاندار گیلان نیز گفت: هم اکنون 27 هزار طرح خوداشتغالی با اعتبار 270 میلیارد تومان از سوی کمیته امداد در گیلان در حال اجراست.

محمد علی نجفی ایجاد طرح های اشتغالزا برای تقویت توان اقتصادی و خودکفایی خانواده های زیر پوشش نهادهای امدادی را بسیار مهم توصیف و بر ضرورت اجرای طرح مشاغل خانگی و خرد در کمیته امداد تاکید کرد.

وی همچنین کميته امداد را نهادي ارزشمند برشمرد که خدمات ارزنده اي به خصوص در زمينه اشتغالزايي به مددجويان ارائه داده است.

استاندار گیلان گفت: کميته امداد در راستاي خدمت رساني به نيازمندان جامعه و ريشه کردن فقر نيازمند حمايت و تعامل همه دستگاه هاي اجرايي است.

وی افزود: مهمترين هدف کميته امداد حفظ کرامت نيازمندان و تلاش در راستاي توانمند سازي آنان است و تحقق اين هدف در کنار منابع مالي و تلاش مديران و کارکنان حوزه‌ هاي مختلف نيازمند کمک‌ هاي ساير دستگاه ها و نهادهاي اجرايي است.

وی اظهار داشت: کميته امداد يک نهاد انقلابي است و توجه به همنوع و رفع مشکلات نيازمندان از افتخارات اين نهاد است و در اين زمينه نياز هست که همه ادارات وارد عمل شده و با کميته امداد همکاري کنند.

وی تصريح کرد: حمايت از توليد يكي از مولفه هاي مهم در اقتصاد مقاومتي است و رونق اجتماعي جامعه حمايت از اشتغال و توليد است.

استاندار گیلان اذعان داشت: کميته امداد در زمينه اشتغال خدمات ارزنده اي را به جامعه هدف ارائه داده است که اميد است تداوم داشته باشد.

پرداخت  10 ميليارد ريال وام خودکفايي به مددجويان کميته امداد لاهيجان                

مدير کميته امداد لاهيجان گفت: طي 9 ماهه گذشته امسال 145 نفر از مددجويان تحت پوشش کميته امداد اين شهرستان 10 ميليارد و 728 ميليون ريال تسهيلات خود اشتغالي و مشاغل خانگي دريافت کرده اند.

بختیار بازگير با بيان اينکه اين تسهيلات از محل اعتبارات بانکي و 12 مورد نيز از محل وام هاي کميته امداد به مددجويان پرداخت شده است، افزود: از این میزان  966 ميليون ريال در قالب خود اشتغالي وکارانگيزي بوده است.

وي ادامه داد: همچنین 360 نفر از دختران بازمانده از تحصيل و دانش آموزان مقطع دبيرستان و ساير متقاضيان وام هاي خودکفايي، آموزش هاي مهارت فني و حرفه اي را فرا گرفته اند که اين آموزش ها افزون بر 22 ميليون و 198هزار و 400 ريال هزينه در بر داشته است.

مدير كميته امداد رودبار هم گفت: طي 9 ماه گذشته 12 ميليارد و 90 ميليون ريال در قالب تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي به 172 نفر از مددجويان تحت پوشش کميته امداد اين شهرستان پرداخت شده است.

مازیار عليپور افزود: همچنين طي اين مدت 32 نفر از مددجويان رودبار نيز يک ميليارد و 840 ميليون ريال تسهيلات کارانگيزي و خوداشتغالي دريافت کرده اند.

وي در ادامه با اشاره به پرداخت هزينه هاي بيمه تامين اجتماعي 869 نفر از مجريان طرح هاي اشتغالزايي و زنان سرپرست خانوار تحت حمايت اين شهرستان در 9 ماهه گذشته سال جاري تصريح کرد: براي اين امر هفت ميليارد و 916 ميليون و 312 هزار ريال اختصاص داده شده است.

مدیرکمیته امداد رودبار همچنين با بيان اينکه طي اين مدت 396 نفر از مددجويان تحت حمايت کميته امداد رودبار از آموزش هاي مهارت فني و حرفه اي بهره مند شده اند، گفت: آموزش اين تعداد از مددجويان 368 ميليون و 203 هزار ريال هزينه به همراه داشته است.

وی اذعان داشت:  طي 9 ماه گذشته امسال 648 نفر از مددجويان زیر پوشش کيته امداد رودبار پنج ميليارد و 440 ميليون ريال تسهيلات کارگشايي دريافت کرده اند.

اعطای تسهیلات شش ميليارد ريالی مددجويان کميته امداد رودسر

 مدير کميته امداد رودسر در ادامه از پرداخت شش ميليارد و 216ميليون ريال تسهيلات در قالب وام هاي کارگشايي، خودکفايي و اشتغال و مسکن مددجويي طي 9 ماه امسال در اين شهرستان خبر داد و گفت: اين ميزان تسهيلات از محل منابع داخلي کميته امداد به 635 نفر از مددجويان تحت پوشش کميته امداد رودسر پرداخت شده است.

روح الله رستم پور افزود: به منظور رفع مشکلات مددجويان همچنان وام هاي کارگشايي و خودکفايي و اشتغال را در دستور کار خود داريم که اين امر زمينه و بستر مناسب را براي توانمند سازي بيشتر آنان فراهم خواهد کرد.

به گفته وي وام هاي کارگشايي در قالب رفع حوائج و مشکلات مددجويان و نيازمندان در اموري همچون درمان، عمران، معيشت، تحصيل، ازدواج و غیره پرداخت مي شود.

رستم پور با بيان اينکه يکي از فعاليت هاي مهم اين نهاد پرداختن به امور فرهنگي است، تاکيد کرد: در این مدت براي سه هزار و 979 نفراز مددجويان رودسر در بخش هاي مختلف فرهنگي همچون تقويت بنيه تحصيلي، کانون هاي موقت تابستاني، لوازم التحرير، مشاوره، اردوهاي مختلف و متنوع فرهنگي، طرح آموزش خانواده و همسران جوان و غیره افزون بر 39 ميليون ريال هزينه شده است.

وی یادآورشد: هم اکنون کميته امداد شهرستان رودسر هفت هزار خانوار را تحت پوشش دارد.

به گزارش مهر، در نهاد مقدس امداد امروز تقويت خودکفايي و خودباوري مددجويان مورد توجه ويژه قرار گرفته است از اینرو باید اعتبارات لازم از منابع مختلف برای تحقق این مهم اختصاص یابد تا جامعه شاهد محرومیت زدایی و نشاط اجتماعی به معنای واقعی کلمه باشد.

کد خبر 2220277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha