۵ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۰۰

مهر گزارش می دهد؛

عمارت حاج غیبعلی تنها بنای برجای مانده از تاریخ صالح آباد/ صنعت توریسم راهی برای توسعه

عمارت حاج غیبعلی تنها بنای برجای مانده از تاریخ صالح آباد/ صنعت توریسم راهی برای توسعه

بهار - خبرگزاری مهر: عمارت حاج غیبعلی تنها بنای قدیمی بر جای مانده از تاریخ شهر صالح آباد است که در سه طبقه با قدمتی 250 ساله و سبک معماری عهد صفویان، در دوره قاجار بنا شده که توجه و بازسازی آن نه تنها به توسعه صنعت توریسم این منطقه کمک می کند بلکه از اینکه رفته رفته تخریب و در چشم برهم زدنی با خاک یکسان شود نیز جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دنياي مدرن امروزي توریسم نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها و شهرها دارد چراکه امروزه جهانگردي و توريسم به عنوان يك صنعت پر درآمد و اشتغالزا در صحنه جهاني و بين الملي اهميت زيادي پيدا كرده است و اين نيز در آينده دو چندان خواهد شد.

توريسم بر طبق آمارهاي جهاني بيش از 10 درصد سهم توليد ناخالص دنيا را از آن خود كرده است و بزرگترين صنعت جهان بر حسب اشتغال و تجارت است و اين سهم نيز بطور فزآينده‌اي در حال افزايش است.

براي اهميت آثار تاريخي در جذب توريست كافيست بدانيم كه بر اساس آمار، تعداد قابل توجهی از توريستهاي دنيا به منظور آشنايي و ديدار از قابليتهاي تاريخي، فرهنگي، آداب و رسوم و شيوه‌هاي زندگي مردم ديگر مناطق سفر مي‌كنند.

چشم توريست به دنبال قدمت و تاريخ است بنابراين سنت ها و تاريخ نقش مهمي براي توريست و توريستي شدن دارند و توريست ها بيشتر به دنبال يك محل كوچك يا يك اثر كوچك هستند زيرا آنچه براي آنها اهميت دارد تاريخ و گذشته آنجا است.

توريست جايي مي رود كه معناي واقعيت داشته باشد پس اگر بخواهيم مكاني توريستي ايجاد كنيم بايد آن را تبديل به منطقه‌اي تاريخي كنيم.

استفاده از ظرفیت های گردشگری شهرستان بهار نیاز به توجه دارد

نگاهي به ظرفیت های شهرستان بهار که دارای چهار شهر تابعه است هر صاحب نظری را به این نتیجه می رساند که آثار و بناهای تاریخی موجود در این منطقه که تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است، می تواند صنعت توریسم و گردشگری را در این نقطه از استان همدان احیاء کند.

شهر صالح آباد که یکی از شهرهای چهارگانه شهرستان بهار به شمار می رود دارای سابقه تاریخی قابل توجهی است که بناهای تاریخی برجای مانده آن، گویای این قدمت است.

یکی از آثار با قدمت شهر صالح آباد عمارت تاریخی حاج غیب علی واقع در شمال شرقی صالح آباد است که دارای دو حصار اندرونی و بیرونی است و در سالهای اخیر حصار بیرونی این عمارت تخریب و نوسازی شده است.

عمارت حاج غیبعلی تنها بنای قدیمی بر جای مانده از تاریخ شهر صالح آباد است که در سه طبقه با قدمتی 250 ساله و سبک معماری عهد صفویان، در دوره قاجار بنا شده که همچون نگینی بر تارک تاریخ صالح آباد می درخشد.

عمارت حاج غیبعلی صالح آباد محل اتراق نیروهای روسی در جنگ جهانی دوم بوده است

عمارت حاج غیبعلی در زمان انقلاب اکتبر شوروی محل اتراق نیروهای روسی بوده که روسها در محوطه حیاط اجاقهایی درست کرده و بر روی آن غذا طبخ می کردند.

نیروهای روس (شوروی سابق) تقریبا دو سال در این مکان سکونت داشتند و در مدت اقامت خویش در این عمارت از هیچگونه اغتشاش، ایجاد هراس و ناامنی در میان اهالی صالح آباد دریغ نمی کردند که می توان از اقدام وحشیانه روسها در آتش زدن مسجد حاج غیبعلی در نزدیکی این عمارت نام برد.

از دیگر بناهای تاریخی شهر صالح آباد می توان به پل انگليسي که بر روي رودخانه فصلي صالح آباد (سيمينه رود) بنا شده اشاره کرد. اين رودخانه از ارتفاعات كوه آلماقولاخ سرچشمه گرفته است و داراي يك پوشش طاق به طول 9 متر بوده و مصالح به كار رفته در آن از جنس بلوكهاي سنگيني در ابعاد سه در 50 در  30سانتيمتر با ملات ماسه، سيمان و بتون است که طول آن حدودا 20متر و عرضش نیز هشت مترمربع است.

اين پل سنگي و قوسي شكل در حريم شهر كنوني صالح آباد در ضلع شمال غربي اين شهر که در ادامه جاده خاكي قديمي به سوي بيجار كردستان تا شمال كشور ايران ادامه دارد، قرار دارد.

حمام قدیمی اوچ تپه نیز که در ضلع شمال غربی شهر صالح آباد قرار دارد از دیگر آثار تاریخی این شهر به شمار می رود. این حمام که با طراحی معماری هشت ضلعی به چشم می خورد واقع در روستای قدیمی اوچ تپه است که دارای دو گنبد نسبتاً وسیع است، قرار گیری روزنه‌های نور در این گنبدها عمل نوررسانی به این حمام را به نحو احسن انجام می دهد.

ورودی حمام در ارتباط با خیابان اصلی و حمام پایین تر از سطح خیابان واقع شده است. این بنای تاریخی در سال های اخیر به وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان مرمت شده است.

در گذشته حمام قدیمی اوچ تپه را به وسیله هیزم و سپس روغن سوخته و گازوئیل گرم می کردند و یکی از علت های استفاده از طرح هشت ضلعی در این بنا به وجود آوردن فضاهای متعدد و اجرای آسان طاق ( گنبد)بوده است.

در زمان های قدیم، حمام ها را در محلی بنا می کردند که علاوه بر دسترسی آسان دو یا سه طرف آنها را کوچه و خیابان احاطه می‌کرد تا هم رفت و آمد به حمام ها آسان شود و هم دود ناشی از سوخت حمام، موجب آزار و اذیت ساکنین نشود.

حمام قدیمی واقع در نزدیکی مسجد جامع شهر صالح آباد هم جزء آثار تاریخی شهر صالح آیاد به شمار می رود. طرح بنای این حمام قدیمی، چهارضلعی دارای ستونهای استوانه ای گرد و یکپارچه سنگ است. این بنا در طرح اولیه خود دارای خزانه بوده که بعدها به دوش تبدیل شده است. نورگیری این بنا ازسقف است و تا هفت سال پیش مورد استفاده اهالی شهر قرار می گرفته است.

فروردین سال 87 در جلسه ای با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در صالح آباد مقرر شد، مبلغ 60 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی نمای بیرونی حمام قدیمی در صالح آباد اختصاص یابد که به دلیل کارشکنی برخی از اهالی شهر این امرمحقق نشد و اکنون شمارش معکوس

تخریب این اثر تاریخی آغازشده است گه اگر بدان توجه نشود،درچند سال آینده با خاک یکسان خواهد شد.

تغییر کاربری بناهای تاریخی صالح آباد، صنعت توریسم در این منطقه را رونق خواهد داد

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان عصر روز گذشته در بازدید از بناهای تاریخی شهر صالح آباد با بیان اینکه در صورت همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر صالح آباد برای تعیین تکلیف و تملک اماکن تاریخی این امکان وجود دارد که از آثار تاریخی به بهترین نحو بهره برد، گفت: با مشخص شدن وضعیت مالکیت اماکن تاریخی شهر صالح آباد از جمله حمام تاریخی در حال تخریب و عمارت حاج غیبعلی که در جنگ جهانی مورد استفاده روسها و انگلیسها قرار می گرفته است این مکانها مورد مرمت و بازسازی قرار خواهند گرفت تا تغییر کاربری این بناها منجر به رونق صنعت توریسیم در این منطقه شود.

علیرضا ایزدی افزود: شهرستان بهار از ظرفیت های بالایی در حوزه صنعت توریسم برخوردار است و فقط توسعه این صنعت سبب پیشرفت بیش از پیش شهرستان خواهد شد که این امر اهتمام مسئولین را می طلبد.

آثار تاریخی شهر صالح آباد، قابلیت احیاء صنعت گردشگری را در این دارد

شهردار صالح آباد نیز در این بازدید با بیان ظرفیت های گردشگری موجود در شهر صالح آباد گفت: آثار قدیمی بسیاری در شهر صالح آباد وجود دارد که تعدادی از آنها به ثبت رسیده است و ما بقی نیز قابلیت ثبت دارند فقط باید مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرند تا با تغییر کاربری به موزه یا نمایشگاه که در جذب گردشگر مؤثر خواهد بود، زمینه توسعه این شهر و به تبع آن شهرستان را فراهم آورد.

احمد رسولی از اعلام آمادگی شهرداری و شورای شهر برای تعیین تکلیف اماکن تاریخی باقیمانده شهر صالح آباد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حمام قدیمی شهر واقع در نزدیکی مسجد جامع ظرفیت حمام گنجعلی خان را دارد، قابلیت تبدیل به موزه آثار و صنایع دستی قدیمی منطقه را دارا است.

کد خبر 2242671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha