۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۵۶

مهر گزارش مي‌دهد/

ارمغان كوره‌هاي آجرپزي براي يزد/ خاك مي‌فروشيم، هواي آلوده مي‌خريم

ارمغان كوره‌هاي آجرپزي براي يزد/ خاك مي‌فروشيم، هواي آلوده مي‌خريم

يزد - خبرگزاري مهر: كوره‌هاي سنتي آجرپزي كه در گذشته هاي نه چندان دور در خارج از شهر واقع شده بودند، اين روزها با گسترش شهر در ميانه شهر و در كنار خانه هاي مردم قرار گرفته اند و ارمغاني به جز آلودگي هوا و به يغما بردن خاك براي مردم ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، خاك يزد به دليل مرغوبيت براي استفاده در ساخت آجر و سفال، سبب شد تا كوره هاي آجرپزي يكي پس از ديگري در گوشه گوشه شهر يزد بنا شوند و دودكش هاي آن كه از بلندي به ساختمان هاي چندين طبقه طعنه مي زنند، چشم انداز مردم شهر در برخي نقاط از جمله بلوار دهه فجر، بلوار مدرس، حسن آباد و... باشند.

در اين كوره‌ها، خاك يزد به دست كارگران افغاني قالب زني شده و سپس در كوره‌هاي بلند پخته مي شوند تا كاميون كاميون به دست سازندگان بناهاي بلند در شهرهاي مختلف كشور شود.

ساخت و تهيه آجر به جز سود براي عده اي معدود از صاحبان كوره هاي آجرپزي كه به آنها فخار اطلاق مي‌ شود، براي شهروندان يزد سودي ندارد.

كار در كوره هاي نصيب اتباع بيگانه مي شود

يكي از كارشناسان محيط زيست در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: كار در كوره هاي آجرپزي در 99 درصد موارد نصيب اتباع بيگانه مي شود زيرا سختي كار در اين كوره ها و حقوق هاي ناچيز در مقابل زحمات بسيار، پاسخگوي جوان يزدي نيست و جوانان يزدي به اين قبيل كارها تن نمي دهند.

محمدرضا دهقاني عنوان كرد: كار در اين كوره ها اگر هم توسط ايراني ها انجام شود، زنان بي سرپرست يا بدسرپرست كه از كار در ساير فضاها نا اميد شده اند را مشغول مي‌كند.

وي افزود: اين كوره ها هر سال مقدار زيادي از خاك بيابان هاي يزد را تخليه و در كوره ها تبديل به آجر مي كنند كه اين امر در درازمدت براي شهر و محيط زيست زيانبار است.

دهقاني همچنين با اشاره به اينكه كوره هاي دستي و سنتي نيز آلايندگي بسياري دارند، عنوان كرد: اغلب اين كوره ها از سوختهاي غيرمتعارف استفاده مي كنند و اين امر آلودگي هواي شهر را دو چندان مي كند.

در مورد آلودگي هوا و استفاده از سوخت هاي غيرمتعارف، ساكنان بلوار مدرس و بلوار دهه فجر نيز گلايه ها و انتقادهاي بسياري دارند.

بوي لاستيك از كوره هاي آجرپزي به مشام مي‌رسد

يكي از اهالي بلوار مدرس در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هنگام غروب و در اوايل شب، بوي پلاستيك سوخته حتي در محيط بسته خانه ها نيز به مشام مي رسد و اين امر هر روز و هر روز تكرار مي شود.

مرضيه شايق عنوان كرد: به نظر مي رسد كوره هاي آجرپزي اطراف لاستيك مي سوزانند كه اينگونه بوي نامطبوع همه فضاي اين منطقه را فرا مي گيرد.

وي بيان كرد: در بسياري از مواقع نيز بوي نامطبوع ديگري به مشام مي رسد كه عده اي مي گويند اين بو حاصل از سوخت كك است.

نگراني اهالي يزد براي سلامتي فرزندانشان

شايق عنوان كرد: براي كودكان خود بسيار نگران هستيم زيرا بوي نامطبوع و آلودگي و سنگيني هوا دائمي شده و به طور قطع ادامه اين روند، بر روي سلامتي به ويژه تنفس كودكان ما اثرگذار خواهد بود.

وي تاكيد كرد: يكي از دودكش‌هاي بزرگ كوره‌هاي آجرپزي در فاصله 500 متري منزل ما واقع شده و اين براي اهالي محل بسيار آزار دهنده است.

شايق يادآور شد: چند سال پيش قصد داشتند اين دودكش بزرگ را خراب كنند اما به قدري محكم ساخته شده بود، كه تخريب آن امكانپذير نبود و همين گونه رها شده است.

وي افزود: البته به نظر مي‌رسد اين كوره اكنون ديگر استفاده نمي‌شود اما در منطقه حسن آباد كه آن هم در نزديكي بلوار مدرس و در ميان بافت جمعيتي است، كوره هاي بسياري مشغول فعاليت هستند كه كل منطقه را آلوده كرده‌اند.

سوخت هاي غيرمتعارف در كوره هاي آجرپزي يزد استفاده مي شود

از زماني كه قانون هدفمندي يارانه ها اجرا شد، از آنجا كه كوره‌هاي دستي به دليل آلايندگي و مقرون به صرفه نبودن توليد به لحاظ آسيب‌هاي زيست محيطي، به رسميت شناخته نشدند، استفاده از سوخت هايي نظير نفت و گاز و گازوئيل براي اين واحدها ديگر مقرون به صرفه نيست و آنها از كك به‌عنوان سوخت خود استفاده مي‌كنند.

اين امر بر آلايندگي هوا و اعتراض مردم ساكن در حوالي اين كوره‌ها افزوده است و هر بار اين موضوع با مسئولان استان مطرح شده، آنها وعده انتقال كوره‌ها را داده اند.

اكنون بيش از چهار سال است كه قرار شده كوره هاي آجرپزي به منطقه اي در فهرج منتقل شوند اما هنوز اين اقدام عملي نشده و بسياري از كوره داران با اين انتقال مخالف هستند.

يكي از كوره داران يزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زميني كه قرار است در فهرج در اختيار ما قرار دهند، به قيمت بسيار بالايي واگذار مي‌كنند و موسسه كوثر كه اين سايت را ساماندهي مي كند، شرايط خوبي براي انتقال فراهم نكرده است.

شرايط براي انتقال كوره ها به فهرج مساعد نيست

مرتضي زارع عنوان كرد: انتقال كوره‌ها به منطقه فهرج گرچه از لحاظ آلايندگي كمك بزرگي به شهر مي‌كند اما نيازها و خواسته‌هاي كوره‌داران در نظر گرفته نشده است.

فرماندار يزد و نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي، انتقال كوره‌ها با شرايط بهتر را به طور ويژه و مستمر پيگيري كرده اند اما آنچه مشخص است، اين انتقال هنوز قطعي نشده است.

نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با گذشت زمان و گستردگي شهر، منازل مردم با كوره‌هاي آجرپزي همجوار شده و اين امر سبب بروز مشكلات متعددي در برخي مناطق شهر از جمله حسن آباد شده است.

محمدصالح جوكار با بيان اينكه مشكلات مردم به طور قطع بايد حل شود اما مشكل صنف فخار نيز بايد در نظر گرفته شود، افزود: لازم است بسته هاي تشويقي و تسهيلات مناسب به اين قشر داده شود تا آنها نيز نسبت به انتقال به منطقه فهرج علاقه نشان دهند.

وي از برگزاري جلسات متعدد با صنف فخار و موسسه كوثر خبر داد و بيان كرد: نتايج خوبي از اين جلسات حاصل شده اما انتقال نيز بايد به مرور انجام شود.

فرمانداري با استفاده از سوخت هاي غيرمتعارف در كوره ها برخورد كند

جوكار در مورد سوخت مورد استفاده كوره ها نيز عنوان كرد: تاكنون به بسياري از كوره ها گاز رساني شده اما در هنگام سرماي هوا كه مصرف گاز افزايش و فشار گاز افت پيدا مي كند، استفاده از گاز براي كوره ها امكان پذير نيست و آنها بايد از سوختهاي جايگزين استفاده كنند.

وي تاكيد كرد: البته استفاده از هر سوختي نيز براي آنها مجاز نيست و فرمانداري بايد با كوره هايي كه از سوخت هاي غيرمتعارف استفاده مي كنند، برخورد جدي و قانوني داشته باشد.

به طور قطع چاره انديشي و تسهيل شرايط براي انتقال كوره ها به سايت فهرج هم مي تواند به رفع مشكلات صنف فخاران كمك كند و هم مردم را از اين همه آلودگي هوا برهاند.

به نظر مي‌رسد ارائه تسهيلات مناسب و تسهيل كردن امور براي فخاران تنها چاره تسريع در انتقال كوره ها به عنوان جدي ترين آلاينده هاي شهر يزد باشد.

کد خبر 2244789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha