۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۸:۰۵

سيد حسيني خبر داد:

فرصت براي پويايي در بافت تاريخي يزد ايجاد نشد/ تكميل ظرفيت‌ هتل‌هاي يزد

فرصت براي پويايي در بافت تاريخي يزد ايجاد نشد/ تكميل ظرفيت‌ هتل‌هاي يزد

يزد - خبرگزاري مهر: معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد گفت: اگر بافت تاريخي يزد امروز يك بافت پويا نيست و مردم بومي به تدريج از آنجا به ساير نقاط شهر مهاجرت مي كنند به دليل آن است كه فرصتي براي پويايي در اين بافت ايجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سيد محمدرضا سيد حسيني، ظهر يكشنبه در نشست خبري با موضوع تبيين برنامه هاي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي اظهار داشت: در همه نقاط شهر يزد فرصت ها و خدماتي به مردم ارائه شده كه اگر اين فرصت ها به مردم بافت تاريخي نيز داده مي شد، اكنون شاهد خالي شدن خانه هاي اين بافت از سكنه نبوديم.

وي عنوان كرد: وقتي براي جمع آوري زباله در بافت تاريخي سيستمي تعريف نشده، معلوم است كه زباله ها در بافت باقي مي ماند يا به خانه هاي ويران هدايت مي شود.

سيدحسيني ادامه داد: وقتي در بافت تاريخي يك پاسگاه وجود ندارد، مشخص است سارقان و معتادان در هر نقطه ديگر كه احساس نا امني كنند، به اين منطقه مي آيند و به تدريج خانه هاي خالي از سكنه و مخروبه بافت تاريخي به پاتق و مخفيگاه سارقان و معتادان و قاچاقچيان تبديل مي شود.

بافت تاريخي به خاطر نبود پاسگاه مكاني امن براي سارقان و خلافكاران شده است

وي بيان كرد: اگر در طول بافت تاريخي يزد، دو پاسگاه ايجاد شود، به طور قطع زمينه براي حضور و تردد سارقان و خلافكاران نا امن مي شود و به تدريج ديگر شاهد حضور آنها در اين بافت نخواهيم بود.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد تاكيد كرد: وقتي فرصت هايي كه براي مردم در خارج از بافت تاريخي ايجاد مي شود، براي مردم داخل بافت نيز ايجاد شود، به طور قطع ديگر كسي دلش نمي خواهد از حريم بافت تاريخي خارج شود.

وي بيان كرد: اين شرايط و نبود امكانات سبب ايجاد نگاهي تهديدگرانه به بافت تاريخي شده در حالي كه ميراث فرهنگي و بافت تاريخي براي استان يزد يك فرصت است و نگاه تهديدگونه به اين بافت خطرناك و اشتباه است.

سيدحسيني همچنين از استقبال براي سرمايه گذاري در بافت تاريخي يزد خبر داد و بيان كرد: هيچكس پيدا نمي شود كه اعلام كند مي خواسته در بافت تاريخي يزد سرمايه گذاري كند اما اين فرصت از او گرفته شده يا از او حمايت نشده مگر طرح هايي مانند بلندمرتبه سازي كه با بافت تاريخي منافات داشته باشد.

هيچ مانعي براي سرمايه گذاري در بافت تاريخي يزد وجود ندارد

وي بيان كرد: اكنون نيز با صراحت اعلام مي كنيم كه هر كس بخواهد در بافت قديم كار و سرمايه گذاري كند، مانعي براي او نخواهد بود.

معاون هماهنگي امور عمراني استان يزد تصريح كرد: اين حمايت ها به معناي آن نيست كه ارزش هاي ميراث فرهنگي و ضوابط مقررات تغيير كرده بلكه نوع نگاه به ميراث فرهنگي و بافت تاريخي عوض شده است.

سيدحسيني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تغيير وضعيت استان يزد در زمينه گردشگري عنوان كرد: تا اوايل دهه 80، ديد مردم ايران به يزد، مسير عبوري به استان هاي جنوبي بود و خود يزد را جايگاهي براي اقامت و گردشگري نمي دانستند.

وي با بيان اينكه يزد اكنون خود به يك استان مقصد گردشگري تبديل شده است، عنوان كرد: اكنون مي‌ توان يزد را يكي از استان‌هاي گردشگرپذير به ويژه در ايام تعطيلات نوروز خواند و جمعيتي كه به اين استان سفر مي كند، به استان ‌هايي نظير فارس و اصفهان طعنه مي ‌زند.

سيدحسيني تاكيد كرد: اكنون يزد يك مقصد گردشگري است و حداقل ماندگاري در اين شهر دو شب است و اين يك امتياز بسيار خوب براي استان يزد به شمار مي رود.

حجم بالاي تاسيسات عامل تاخير در بهره برداري از زيرگذر حكيميان اعلام شد

وي در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در مورد ناتمام ماندن برخي پروژه‌ هاي عمراني شهري در مسيرهاي پرتردد شهر يزد با توجه به نزديك شدن ورود مسافران نوروزي خاطرنشان كرد: پروژه‌ هاي عمراني در همه شهرها وجود دارد و به طور قطع، پروژه ‌هاي عظيم عمراني، كمتر زمان ‌بندي يك ساله دارند و به طور عمده 18 ماه تا دو سال براي ساخت آنها زمان نياز است به همين دليل به طور قطع برخي پروژه ها با ايام نوروز تداخل پيدا مي كند و نمي توان آنها را تعطيل كرد.

سيدحسيني با اشاره به پروژه زيرگذر سه راه حكيميان عنوان كرد: شهرداري تلاش خود را به كار گرفته تا اين پروژه را تا پايان سال ساماندهي كند اما به رغم كار و تلاش شبانه ‌روزي، به دليل حجم بالاي تاسيسات موجود در اين منطقه، زمان بسيار طولاني شد.

وي تصريح كرد: البته جابجايي تاسيسات در حال حاضر به اتمام رسيده و تاسيسات آب، فاضلاب، برق و مخابرات انجام شده و روگذر اين پروژه به اتمام رسيده و به نظر مي ‌رسد شهرداري بتواند اين پروژه را تا اوايل سال آينده مورد بهره ‌برداري قرار دهد.

سيدحسيني خاطرنشان كرد: شهرداري پيش بيني اين حجم تاسيسات را در اين منطقه نمي كرد به همين دليل پروژه بيش از زمان تعيين شده كه 22 بهمن اعلام شده بود، طول كشيد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بحث پليس توريست در استان يزد اظهار داشت: اين موضوع در گذشته پيگيري شد و بسيار تلاش شد تا نيروي انتظامي مجوز آن را ارائه دهد و در نهايت نيز طرح پليس توريست به راه افتاد اما پس از چند ماه، تعطيل شد اما لازم است دوباره پيگيري شود.

كمبود اعتبارات حوزه هاي زيرساختي را دچار مشكل كرده است

سيدحسيني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات و چالش هاي پيش روي صنعت گردشگري استان يزد با توجه به كمبود اعتبارات بيان كرد: وقتي تنها 13 درصد اعتبارات استان تخصيص يافته است، يعني اينكه امسال پروژه هاي عمراني حركت و فعاليت چنداني نداشته اند و مشكلات در توقف پروژه ها به طور عمده در حوزه زيرساختها نظير آب، برق، گاز، نوسازي مدارس، گردشگري و ... است.

وي عنوان كرد: به طور قطع چنين موضوعي همه از جمله بخش صنعت گردشگري را دچار مشكل مي كند.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد همچنين با اشاره به زيرساخت هاي جاده اي در صنعت گردشگري عنوان كرد: راه سازي اعتبار بسياري سنگيني مي خواهد و اكنون وضعيت اعتباري در شرايطي نيست كه بتواند اعتبارات مورد نياز راه ها را تامين كرد.

روكش و ترميم آسفالت محور اردكان - تهران

سيد حسيني خاطرنشان كرد: اما به هر ترتيب با توجه به آنچه توانستيم تامين كنيم، روكش و ترميم آسفالت بخشي از محور اردكان به تهران كه از وضعيت بسيار نامساعدي برخوردار بود را انجام داديم.

وي همچنين از ترميم خط كشي ها و نصب تابلوها در مناطق حادثه خيز را از جمله اقداماتي عنوان كرد كه با اعتبارات محدود در حال ساماندهي است.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد اظهار اميدواري كرد: در حوزه راه ها بتوانيم از اعتبارات ملي بهره مند شويم كه البته كاري بسيار سخت است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد چهره ناخوشايند حضور متكديان و كودكان كار در خيابان هاي يزد كه به طور قطع در تعطيلات نوروز پررنگتر مي شود، عنوان كرد: يزد اكنون يكي از مهاجرپذيرترين استانهاي كشور است و متكديان در واقع عوارض مهاجرت ها هستند.

سيد حسيني بيان كرد: ممكن است در يك مقطع زماني نظير عيد نوروز بتوانيم با همكاري شهرداري و شوراي شهر متكديان را از منظر عمومي جمع آوري كنيم اما واقعيت اين است كه به دليل عدم بهره مندي از زيرساختهاي ساماندهي قطعي اين امر، نمي توان كار جدي در اين حوزه انجام داد.

تقدير از خبرگزاري مهر در پوشش اخبار دهه فجر

در حاشيه اين نشست خبري، مديركل روابط عمومي استانداري يزد نيز ضمن قدرداني از حضور خبرنگاران، از هشت نفر از خبرنگاران و عكاسان فعال در ستاد دهه فجر استان يزد با اهداي لوح سپاس قدرداني كرد.

خبرگزاري مهر در استان يزد نيز به عنوان رسانه فعال در پوشش اخبار و گزارش هاي دهه فجر امسال مورد تجليل قرار گرفت.

کد خبر 2247613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha