۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

گزارش مهر/

تبدیل شدن یک جشن سنتی به فرهنگی ناپسند/ یک عمر پشیمانی بهای چند لحظه شادمانی کاذب

تبدیل شدن یک جشن سنتی به فرهنگی ناپسند/ یک عمر پشیمانی بهای چند لحظه شادمانی کاذب

سمنان - خبرگزاری مهر: چهارشنبه سوری، جشن سنتی ایرانی است که با تغییرات ایجاد شده به جای زنده نگه داشتن سنت های آئینی و فرهنگ بومی، به یک ضد فرهنگ ناپسند در جامعه تبدیل شده که هر ساله در آستانه سال نو خسارات جانی و مالی فراوانی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در گذشته مردم شب چهارشنبه آخر سال را جشن می گرفتند و با شادی و نشاط به استقبال فصل بهار و عید نوروز می رفتند اما امروز برخی افراد با استفاده از مواد محترقه خطرناک مثل نارنجک، ترقه و ... و انجام فعالیت های غیر انسانی و خطرناک علاوه بر سلب آرامش دیگران باعث شکل گیری حوادث ناگوار و آسیب های جدی شده و عید را به کام خود و دیگران تلخ می کنند.

متاسفانه چند سالی است که استفاده از این دست مواد محترقه در جشن چهارشنبه آخر سال افزایش یافته و شاهد گزارش های تکان دهنده از حوادث ناگوار این شب هستیم.

جشنی تحریف شده که با تمدن ایرانی و روح اسلام سازگاری ندارد

فرماندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خطرات چهارشنبه آخر سال با اشاره به این نکته که در شب چهارشنبه پايان سال جشن هاي مختلفي توسط تيره هاي هند و ايراني برگزار مي شد و آنها با برافروختن آتش، شادماني خود را ابراز مي كردند و به استقبال سال جديد مي رفتند، گفت: در گذشته جشن چهارشنبه سوري به گونه ای دیگر اجرا می شد و پريدن از آتش و منفجر كردن وسايل محترقه در فرهنگ مردم جايي نداشت.

حسن سعدالدين، چهارشنبه سوری را جشنی تحریف شده خواند و افزود: جشن امروزی چهارشنبه سوری نه تنها با تمدن ایرانی سازگار نیست که با روح اسلام نیز منافات دارد.

وی با تاکید بر این که در دین ما چهارشنبه آخر سال هیچ نقش و جایگاهی ندارد، خاطرنشان کرد: در گذشته مردم در چهارشنبه آخر سال با انجام خانه تكاني و دور ريختن و آتش زدن وسايل كهنه پليدي هاي ظاهري را  از خانه خود بيرون مي ريختند.

فرماندار سمنان با اشاره به این که رفتارهای نابهنجار و نا امن باید اصلاح شود ادامه داد: اطلاع رساني و بالا بردن آگاهي مردم در اين زمينه، جایگزینی بازي هاي گوناگون و تفريحي به جاي آتش بازي هاي خطرناك، فرهنگ سازی صحیح توسط مطبوعات و رسانه ها را راهکارهای کاهش آسیب در این مراسم دانست.

کاهش ناهنجاریهای ناشی از چهارشنبه آخر سال نیازمند برنامه ریزی فرهنگی - اجتماعی

معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان در گفتگو با مهر در این زمینه با اشاره به این که باید نهادها و دستگاه های اجرایی مختلف توجه ویژه ای به وظایفشان برای چهارشنبه آخر سال داشته باشند، از شهرداری ها خواست فضاهای بی دفاع شهر که برای خلافکاران امن است را با اقدامات ویژه به فضایی امن برای شهروندان تبدیل کنند.

محمد صارمی زاده با تاکید بر تقویت اعتقاد و باورهای دینی و مذهبی در افراد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان خاطرنشان کرد: اگر مردم به این باور نرسند که اینگونه حرکات در یک جشن سنتی فرهنگی که آلوده به باورهای غلط شده چیزی جز ضرر در بر ندارد، آسیب ها در همین سطح باقی مانده یا حتی افزایش هم خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب که کاهش آسیب های اجتماعی مانند ناهنجاریهای ناشی از چهارشنبه آخر سال، نیازمند برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: امروز وظیفه مردم، نهادهای فرهنگی و اجتماعی است که بررسی کنند چطور آئینی که تنها پریدن از روی آتش بوده به پرتاب ترقه و اشیای خطرناک تبدیل شده است.

برخورد نیروی انتظامی با کسانی که مخل نظم و امنیت شهر در چهارشنبه آخر سال

فرمانده انتظامی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چهارشنبه آخر سال با یادآوری این مطلب که  با افرادی که به بهانه چهارشنبه سوری نظم عمومی و آسایش مردم را بر هم می زنند شدیدا برخورد خواهد شد عنوان کرد: نقش رسانه ها در آگاهی بخشی نسبت به خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه در این مراسم کلیدی است.

سردار محمد رضا میرزایی با یادآوری این مطلب که مواد محترقه و آتش زا در مجاورت لوازم گرما زا، در اثر جابه جایی و حمل در جیب و درون دست ایجاد انفجار و اشتعال می کنند اذعان داشت: این مواد ممکن است در حمل و نقل، وارد شدن کوچکترین ضربه، ارتعاش صوتی و فعل و انفعالات شیمیایی نیز مشتعل یا منفجر شوند.

وی با تاکید بر همکاری شهروندان با نیروی انتظامی در ایمن ساختن فضای شهر در چهارشنبه آخر سال عنوان کرد: مردم و جوانان چنانچه از فروشندگان و یا محل های فروش مواد انفجاری و آتش زا اطلاعی دارند مراتب را به پلیس 110 گزارش دهند.

یک عمر پشیمانی بهای چند لحظه شادمانی کاذب

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سمنان هم در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه با اشاره به این که  هرساله گزارشهاي تكان دهنده اي از نابينايي و ناشنوايي كودكان، سكته هاي قلبي افراد مسن، سقط جنين زنان باردار، صدمات شديد بدني و حتي مرگ جوانان و نوجوانان دريافت مي شود، ابراز داشت: همه اين حوادث فقط براي چند لحظه ابراز شادي و تخليه هيجان از سوي برخي از افراد نا آگاه و ما جرا جو اتفاق مي افتد.

سرهنگ حسین پیوندی با بیان این مطلب که استفاده غير مجاز از مواد محترقه علاوه بر ايجاد خسارت جاني و مالي که موجب بر هم خوردن آرامش و آسايش ديگر شهروندان مي شود، جرم بوده و طبق قانون قابل تعقيب كيفري است اظهار داشت: انفجار تنها 250گرم مواد محترقه مي تواند علاوه بر تخريب شديد يك ساختمان منجر به شكسته شدن شيشه هاي ساختمان مجاور شود.

وي با یادآوری این نکته که تهيه و فروش مواد محترقه به استناد مواد 618،619،620 قانون مجازات اسلامي و قانون تشديد مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، جرم محسوب می شود و عوامل آن قابل تعقيب كيفري است تاکید کرد: اداره اماكن فرماندهي انتظامي استان سمنان در صورت كشف و يا دريافت گزارش هرگونه مواد محترقه از واحدهاي صنفي، برابر آيين نامه نسبت به پلمپ واحد متخلف با نصب پلاكارد اقدام خواهد كرد.

سال گذشته تعداد مصدومین چهارشنبه سوری کاهش یافت

رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش آمار مصدومین چهارشنبه سوری سال 91 گفت: متاسفانه بیشترین آسیب سوختگی مواد محترقه این مراسم در ناحیه صورت، گردن و دستها اتفاق می افتد.

دکتر محمد اطهری با یادآوری این که بیشتر حوادث زمان ساخت و تولید مواد محترقه رخ می دهد افزود: آتش بازی یک کار حادثه ساز و پرخطر است و امیدواریم امسال شاهد انجام هیچ فعالیت خطرناکی از سوی جوانان و نوجوانان نباشیم.

وی رعایت نکات ایمنی از جمله روشن نکردن آتش در جنگل ها و نزدیک درختان و حضور بزرگترها کنار کوچکترها را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: امسال 30 نیروی انسانی برای چهارشنبه آخر سال در اورژانس استان سمنان آماده ارائه خدمات به مردم عزیز هستند.

رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان سمنان تصریح کرد: براساس حادثه های رخ داده در سالهای گذشته تیم های اورژانس 115در شهرهای بزرگ و مکان هایی که حادثه خیزترند مستقرر خواهند شد تا با حداقل زمان بر بالین مصدومین حضور یابند.

اطهری در پایان با اشاره به این مطلب که اورژانس استان سمنان در طرح نوروزی از 26 اسفند تا 16 فرودین ماه سال 93 آمادگی کامل را برای ارائه خدمات را دارد از مردم خواست از حادثه های خود ساخته و ناشی از بی احتیاطی پیشگیری کنند.

...........................................
گزارش از عصمت سالار

کد خبر 2257757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha