۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴

محیط زیست در سالی که گذشت؛

تعاونی مجلس و ساخت برج های 35 طبقه‌ای در دامنه های سوهانک

تعاونی مجلس و ساخت برج های 35 طبقه‌ای در دامنه های سوهانک

آذرماه سال 92 خبري در مورد ساخت دو برج 35 طبقه توسط تعاوني مسكن مجلس در زميني به مساحت 16 هزار متر مربع در روستای سوهانک منتشر شد که پیگیری رسانه ها موجب شد که در نهایت برخی اعضای هیات رییسه مجلس وعده رسیدگی مجدد این پروژه را در سال 93 دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستاي سوهانك از مناطق مرتفع و خوش آب و هوا در شمال شرقي تهران است كه متاسفانه در دهه هاي گذشته با هجوم ساخت و ساز از سوي دستگاه هاي دولتي مواجه شده است. علي رغم اين هجوم گسترده بخصوص از سوي تعاوني هاي مسكن، خوشبختانه جلوي برخي از ساخت و سازها در ارتفاعات بالاي 1800 متر در اين منطقه گرفته شد. با این حال آذرماه سال 92 خبري در مورد ساخت دو برج 35 طبقه توسط تعاوني مسكن مجلس در زميني به مساحت 16 هزار متر مربع در اين منطقه منتشر شد. اين زمين در اختيار يك مجموعه فرهنگي بوده و در آن زمين بازي و فضاي سبز زيبايي وجود داشته كه هنوز بخش قابل توجهي از آن باقي مانده است. كاربري اين زمين كه در ارتفاع حدود 1800 متر واقع شده است در آخرين طرح مصوب تهران R241 (مسکونی ارزشمند سبز) تعيين شده است. در جلسه 25 مرداد ماه 1392 مجوزي براي تغيير كاربري اين فضاي سبز به برج هاي 35 طبقه صادر شد.

اولين بار خبر اين تغيير كاربري در 19 آذر منتشر شد. در بهمن ماه با انتشار نامه سرگشاده بسيج دانشجويي شش دانشگاه به رئيس مجلس اين موضوع مورد توجه گسترده رسانه ها قرار گرفت. در 4 اسفند، دكتر محمود كاشاني، استاد حقوق دانشگاه شهيد بهشتی، در نامه اي به رئيس جمهور مصوبه تغيير كاربري زمين سوهانك را به دليل پايان يافتن عمر دولت دهم در زمان تصويب آن غيرقانوني دانست و خواستار ابطال آن شد.

در ادامه به مرور اخبار منتشرشده دراين خصوص دررسانه ها در سال گذشته پرداخته مي شود.

19 آذر  سال گذشته رسانه ها خبر ازتغییر تراکم مسکونی تهران برای خانه‌های مجلس در سوهانک خبر دادو در 19 بهمن ماه گزارشي مصور از گودبرداري در زمين سوهانك منتشر شد،

21 بهمن بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به علي لاریجانی خواستار جلوگيري از اجراي مصوبه غیرقانونی تغییر کاربری زمین‌های سوهانک شدند. در اين نامه با اشاره به بيانات 23 ديماه مقام معظم رهبري در خصوص ضرورت حفاظت از ارتفاعات تهران به شکل طبیعی و خودداري از تبديل آنها به خانه و سیمان و آهن از اقدامات تعاوني مجلس انتقاد شد.

23 بهمن تعدادی از اعضاي هيات رئيسه مجلس پروژه سوهانك را تخلفي كه همه از آن بي خبر هستند توصيف كردند و  26 بهمن هیات رئیسه مجلس اعلام کرد  قصد تجدید نظر درباره زمین خانه‌ نمایندگان مجلس را دارد.

سرانجام 4 اسفند سال 92 دكتر سيد محمود كاشاني با انتشار نامه اي سرگشاده به رئيس جمهور خواستار لغو مصوبه تغيير كاربري زمين سوهانك شد. در قسمتي از اين نامه خطاب به آقاي روحاني چنين آمده است: "آقای میرمحمد غراوی معاون شهرسازی وزیر سابق راه و شهرسازی، ٩ روز پس از آنکه جنابعالی رسماً قدرت دولتی را به دست گرفتید، روز ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ با گرد‌آوری معاونان وزیران عضو کابینه محمود احمدی نژاد و تشکیل یک جلسه غیر قانونی زیر عنوان «شورای عالی شهرسازی» یک سلسله تصمیم هایی گرفته که در صورت اجرا شدن آسیب‌های جدّی به نظام شهرسازی تهران و شمیران و پیامدهای برگشت ناپذیری برای محیط زیست خواهد داشت."

براساس گزارشات منتشرشده در حال حاضر گودبرداري يكي ازاين برجها انجام شده و بايدمنتظرماندوديدكه درسال 93 چه سرنوشتي درانتظار تغيير كاربري فضاي سبز 16 هزارمتري درارتفاعات سوهانك خواهدبود.


 

کد خبر 2261425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha