۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۰۳

مرادی:

رتبه آخر كردستان در شاخص هاي توسعه/ ضرورت توجه به زبان کردی بعنوان یک سرمایه

رتبه آخر كردستان در شاخص هاي توسعه/ ضرورت توجه به زبان کردی بعنوان یک سرمایه

سنندج – خبرگزاري مهر: نماينده مردم شهرستان هاي سنندج، ديواندره و كامياران در مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس آمارهاي موجود متاسفانه استان كردستان در شمار زيادي از شاخص هاي توسعه جزو استان هاي آخر كشور به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار مهر، سالار مرادي ظهر امروز سه شنبه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و در نطق ميان دستور خود بيان كرد: بر اساس آمارهاي اعلام شده متاسفانه استان كردستان هم اكنون در اكثر شاخص هاي توسعه جزو استان هاي آخر كشور به شمار مي رود.

وي با اشاره به شماري از آمارهاي اعلام شده از سوي مسئولان دولتي گفت: كردستان در ميزان فعاليت بخش صنعت كارگاه هاي 10 نفره رتبه 25 كشور را دارد و در همين بخش و كارگاه هاي 50 نفره نيز رتبه 27 كشور را در اختيار دارد يعني در كل استان كردستان تنها 19 واحد در اين بخش فعاليت دارند.

نماينده مردم شهرستان هاي سنندج، ديواندره و كامياران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به رتبه 29 اين استان در بخش ارزش افزوده بخش صنعت، يادآور شد: درآمد سرانه در كردستان 40.7 ميليون ريال است در حالي كه اين ميزان در كشور 82.8 ميليون است و به همين دليل رتبه كردستان نيز 24 كشور است.

وي با اشاره به خام فروشي توليدات معدني استان كردستان به عنوان يكي از مشكلات اصلي اين حوزه عنوان كرد: عدم سرمايه گذاري مناسب و همچنين واگذاري هاي غيركارشناسي باعث شده است تا از اين ظرفيت در راستاي كمك به توسعه كردستان استفاده نشود.

مرادي با اشاره به اينكه بخش اصلي ارزش افزوده و توليد سرمايه در كردستان در حوزه خدمات است، گفت: متوسط بخش خدمات در كشور 60.4 درصد است كه اين ميزان در كردستان به نزديك 80 درصد مي رسد كه اين آمار نيز بيانگر ضعف در ساير حوزه ها از جمله كشاورزي و صنعت است.

وي به آمار بيكاري استان كردستان اشاره كرد و گفت: بر اساس آمارهاي رسمي ميزان بيكاري در كردستان حدود 28 درصد است كه اين مهم در شهرها 31 درصد و روستا ها نيز 23 درصد است كه البته اين موضوع شامل برخي بيكاران فصلي و شغل هاي كاذب نمي شود.

نایب رئيس اول كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: يكي ديگر از مشكلات اصلي در حوزه بيكاري در كردستان به بيكاري افراد فارغ التحصيل دانشگاهي مربوط است كه عليرغم تمامي وعده هاي داده شده متاسفانه تاكنون در اين بخش اقدامات قابل توجهي صورت نگرفته است.

وي به ميزان رشد جمعيت در كردستان اشاره كرد و افزود: هم اكنون درصد رشد جمعيت در كردستان حدود هفت دهم درصد است كه اين ميزان در سطح كشور به 1.3 درصد مي رسد اين وضعيت رشد جمعيت يك زنگ خطر جدي براي استان كردستان به شمار مي رود.

مرادي با اشاره به وجود شمار زيادي پروژه و طرح عمراني نيمه تمام در استان كردستان افزود: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته اعتباري بالغ بر هفت هزار ميليارد تومان براي اتمام و تكميل اين پروژه هاي نيمه تمام در كردستان نياز است.

نماينده مردم شهرستان هاي سنندج، ديواندره و كامياران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: متاسفانه عدم بكارگيري نيروهاي بومي در مديريت هاي استاني در كردستان نيز به يك معضل تبديل شده است .

وي با بيان اينكه رئيس جمهور بايد وعده خود در خصوص تشكيل كارگروه عقب ماندگي هاي استان كردستان را عملی کند بيان كرد: انتظار مي رود كه اين كارگروه هر چه سريعتر اجرايي شود و رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت با سفر به استان كردستان در راستاي جبران عقب ماندگي هاي اين استان تصميمات لازم اتخاذ شود.

مرادي ضمن تقدير از بازديد اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از كردستان يادآور شد: انتظار مي رود كه اين بازديد زمينه را براي رفع مشكلات و معضلات اين حوزه به ويژه مسكن مهر، شبكه حمل و نقل و همچنين آسفالت راه روستايي فراهم كند.

وي ضمن تذكر به وزير راه و شهرسازي بيان كرد: وزير راه و شهرسازي بايد توجهي ويژه به حوزه بهسازي و ايمن سازي جاده هاي ترانزيتي و مواصلاتي استان انجام دهد كه عملياتي كردن اين مهم نيازمند اختصاص اعتبارات ويژه است.

نایب رئيس اول كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت آزاد راه كرمانشاه – مياندوآب كه قرار بود تا سال 89 به بهره برداري برسد متاسفانه تاكنون كمتر از 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و بر اساس اعلام مسئولان مربوطه تكميل اين پروژه بعد از گذشت نزديك به يك دهه نيازمند 540 ميليارد تومان اعتبار است.

وي به شماري ديگري از پروژه ها و طرح هاي نيمه تمام استان كردستان در حوزه راه و شهرسازي اشاره كرد و افزود: تكميل آزاد راه همدان - سنندج، سنندج – مريوان، كامياران - مريوان و راه آهن همدان - سنندج نيازمند اعتبارات زيادي است كه متاسفانه اين اعتبارات در بودجه سال جاري منظور نشده است.

وي با اشاره به وضعيت سدهاي استان كردستان و لزوم مهار آب هاي سطحي اين استان اظهار داشت: تعطيل و يا نيمه تمام ماندن شماري از پروژه هاي سدسازي در استان كردستان در كنار عدم تعيين تكليف بهره برداري از سدهاي گاوشان، آزا، ژاوه، سيازاخ، زيويه و اميرآباد نيز نيازمند بررسي دقيق است.

مرادي به مشكلات نواحي منفصل شهري در استان كردستان اشاره كرد و افزود: در حال حاضر در اكثر شهرهاي استان كردستان به ويژه شهر سنندج جمعيت زيادي در نواحي منفصل شهري و روستاها زندگي مي كنند و اين وضعيت مشكلات متعددي را براي آنها به وجود آورده است.

وي به مشكل ريزگردها كه سلامت مردم استان كردستان و شماري ديگر از مناطق كشور را به خطر انداخته است، اشاره كرد و گفت: چندين سال است كه وعده هاي مختلفي از سوي مسئولان براي رفع اين مشكل مطرح مي شود كه متاسفانه تاكنون در اين بخش هيچ گونه اقدامي صورت نگرفته است.

نماينده مردم شهرستان هاي سنندج، ديواندره و كامياران در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: در حالي كه سال جاري از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاري شده است لازم است كه به موضوع زبان كردي كه يكي از سرمايه هاي ارزشمند در كشور است به صورت ويژه توجه شود.

کد خبر 2276210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha