۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱

اخبار شهری در هفته‌ای که گذشت؛

ورود شورای عالی شهرسازی به پروژه اطلس مال / برگشت طرح انتقال پایتخت

ورود شورای عالی شهرسازی به پروژه اطلس مال / برگشت طرح انتقال پایتخت

برگشت طرح انتفال پایتخت به کمیسیونهای مجلس، توقف طرح سوال از شهردار، مشکل زمین شهربازی هزار ویک شب و ورود شورای عالی شهرسازی به پروژه اطلس مال از جمله رویدادهای شهری این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر ،این هفته با طرح دوباره موضوع انتقال پایتخت آغاز شد .اما همان طور كه قابل پيش بيني بود طرح ساماندهي و انتقال پايتخت از دستور كار مجلس خارج شد. تذكر يك نماينده و تاييد رئيس مجلس در خصوص بار مالي طرح انتقال پايتخت آن را به كميسيونها فرستاد.

یكي دو هفته پيش برخي از نمايندگان مجلس از سمنان، همدان و پرديس به عنوان گزينه هاي جديد پايتخت سياسي و اداري كشور نام برده بودند. اما از همان ابتدا تمام گزينه ها براي جايگزني پايتخت رد شد.
محمد جواد کولیوند نايب رئيس كميسيون شوراهای مجلس در واكنش به اين نوع اظهار نظرها گفت: هيچ تصميمي برای انتقال پايتخت از تهران گرفته نشده، متاسفانه بازيهاي سياسي در طرح ساماندهي شهر تهران و يا انتقال پايتخت سياسي اداری پر رنگ شده است.

نمايندگان پارلمان محلي پايتخت چندان موافق اين طرح نبودند و محسن پیرهادی ،عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در اين رابطه گفت: برخي كارشناسان معقتدند با يك دهم هزينه اي كه براي انتقال پايتخت صرف مي شود مي توان مشكلات تهران را ساماندهي كرد.

اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه طرح انتقال پايتخت از نظر مطالعات كارشناسي ضعيف است گفت: اين مطالعات آنقدر كم است كه قابل تكيه و اسناد نيست. وقتي موضوعي به اين درجه اهميت مطرح است بايد هزاران برگ سند مطالعات و بر آورد علمي داشته باشد و كارشناسان زيادي بر روي آن مطالعه كرده باشند،اما تمام كساني كه تاكنون در اين خصوص صحبت كردند نظر شخصي و بر آوردهاي ذهني خود را مطرح كرده اند.

این هفته شهردار تهران در جلسه روز یکشنبه شورا که بدون حضور رسانه ها برگزار می شود به سوال رحمت الله حافظی پاسخ گفت.
قالیباف در این جلسه تاکید کرد: تذکر و سوال حق قانونی اعضای شورای شهر است و بنده به عنوان شهردار تهران مکلف به پاسخگویی هستم.
حافظی در ابتدا این اطمینان خاطر را داد که هیچ وابستگی سیاسی و جناحی ندارد و ضمن آنکه به قالیباف به عنوان شهردار تهران رای داده است اما سوال از شهردار را حق قانونی نمایندگی اش می داند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد موضوعی که به عنوان سوال مطرح شده است، یک موضوع درون خانوادگی شورایی است و هیچ ارتباطی هم به گروه سیاسی ندارد.
رییس کمیسیون سلامت شورا در ادامه با قرائت تبصره 3 ذیل بودجه سال 92 و 93 افزود: در این تبصره تاکید شده است، که اعضای روسای کمیسیون­های شورا به عنوان ناظر می توانند در جلسات کمیته تخصصی حضور پیدا کنند.

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه از ابتدای دوره چهارم بیش از 4 جلسه کمیته تخصصی تشکیل شده است، اما روسای کمیسیون ها به غیر از رییس کمیسیون بودجه به این کمیته دعوت نشده اند. این عدم دعوت از سوی شهرداری موضوع اصلی سوال من از شهرداری بوده است که طی تذکرات شفاهی و کتبی که اعلام کرده ام اما جواب قانع کننده ای را دریافت نکردم. این در شرایطی است که این کمیته یکی از گلوگاههای نظارتی شورا محسوب می شود.

در این هفته حسين طلا نماینده مردم در مجلس اعلام كرد: ایجاد ۲۲ دفتر نمایندگی فرمانداری‌ها در تهران مجدداً در وزارت کشور کلید خورده است و به زودی الگوی مناسب و قابل اجرای آن در تهران ارائه می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه ایجاد ۲۲ دفتر نمایندگی فرمانداری در تهران مجددا در وزارت کشور مطرح شده است اعلام کرد: دو معاون عمرانی و سیاسی وزارت کشور پیگیر موضوع شده‌اند و جلسات متعددی نیز برای این منظور برگزار کرده‌اند تا به یک الگوی مناسب و قابل اجرا در تهران دست یابند.

نمایندگان پارلمان محلی پایتخت به این موضوع واکنش نشان داده و پرویز سروری دراین رابطه گفت: در این شرایط تکه کردن تهران برای ارائه تسهیلات مناسب تر منطقی نیست و تنها خاصیت آن افزایش هزینه هاست.
سروری با اشاره به اینکه این طرح مدتهاست در حال بررسی است گفت: هرگاه ایجاد دفاتر فرمانداری در مناطق تهران به مرحله اجرا رسیده به دلیل مشکلات بسیار متوقف شده است.
رئیس کمیسیون نظارت شورا با تاکید بر لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری در پایتخت گفت: ایجاد چنین دفاتری مخالف با چنین تفکری است.

این هفته پيروز حناچي معاون معماري و شهرسازي و دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي در نامه اي به استاندار و رئيس شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران، شهردار و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرده است: در اجراي بند (5) ماده (4) قانون تاسيس شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران و ماده (42) آئين‌نامه نحوه بررسي و تصويب طرحهاي توسعه و عمران محلي، ناحيه‌اي،‌ منطقه‌‌اي و ملي و مقررات شهرسازي و معماري كشور، مصوب 12 دی 78 هيات محترم وزيران، شوراي عالي شهرسازي و معماري در جلسه مورخ 8 / 2 / 93 ساخت و ساز در پاركينگ نياوران را مورد بررسي قرار داد.
پروژه شاخص اطلس مال در منطقه يك تهران نزديك به پارك نياوران قرار دارد. اين پروژه با كاربري تجاري – اداري داراي ١٩ طبقه مي باشد كه ٨ طبقه اداري ، ٤ ط تجاري و يك طبقه فودكورت و ٦ طبقه پاركينگ را شامل مي‌شود.

همچنین در روزهای پایانی هفته رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در خصوص تاخیر در پروژه شهربازی پایتخت تو ضیح داد وگفت:مشکل اصلی شهربازی هزار و یک شهر سند زمین است و با رفع شدن این مشکل سرمایه گذار کم تر از یک سال می تواند شهربازی را آماده بهره برداری کند .

کد خبر 2296491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha