۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۱۸

گزارش خبری/

اجرای طرح پژوهشی بهبود آسم و آلرژی با نمک‌درمانی در زنجان/ نمکی که علاج بیماری می شود

 اجرای طرح پژوهشی  بهبود آسم و آلرژی با نمک‌درمانی در زنجان/ نمکی که علاج بیماری می شود

زنجان - خبرگزاری مهر: بی شک این روزها آنچه در مجامع پزشکی به آن پرداخته می شود لزوم مصرف کم نمک و یا حذف آن از وعده های غذایی است ولی در این میان به رغم بسیاری از آثار بیماری زای نمک که از طریق چاشنی قرار دادن برای غذاها است محققان به تازگی دریافته اند که تنفس در محیط نمکی عامل بهبود آسم و آلرژی است که ازآن به عنوان بهبود این بیماری نام می برند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایع دستی استان زنجان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی در استان  با استفاده از نمک های معدن چهرآباد و دوزکند(روستای نمک) در محیطی کوچک فضایی را برای اجرای یک پروژه پژوهشی تحت عنوان تاثیر فضای حاوی نمک از معادن چهرآباد و دوزکند بر بهبود عملکرد دستگاه تنفس فراهم کردند.

یحیی رحمتی  مدیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان شامگاه یکشنبه در مراسم افتتاح پروژه پژوهشی تاثیر فضای حاوی نمک از معادن چهرآباد و دوز کند بر بهبود عملکرد دستگاه تنفس در زنجان گفت: پروژه پژوهشی تاثیر فضای حاوی نمک از معادن چهرآباد و دوز کند بر بهبود عملکرد دستگاه تنفس  برای نخستین بار در کشور در زنجان اجرا می شود و تجارب جهانی در این زمینه مورد توجه بود.

یحیی رحمتی افزود: استفاده از معادن نمک برای درمان آلرژی‌های خاص مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است که در این زمینه کار مطالعاتی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی از سال 92 آغاز شده است.

وی  با اشاره به اینکه امکانات درمانی فضاهای معادن مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است افزود: برای آزمایش موضوع فضای لازم بازسازی شد.

رحمتی گفت:  شبیه‌سازی در این زمینه صورت گرفت و معادن نمک و خصوصیات طبیعی معدن در اتاقک مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: طرح به صورت آزمایشی امروز در زنجان آغاز شده است و درمان افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، هدف این پروژه است.

 همچنین فوق تخصص آسم و آلرژی در زنجان گفت: پروژه پژوهشی تاثیر فضای حاوی نمک از معادن چهرآباد و دوز کند بر بهبود عملکرد دستگاه تنفس برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و فاز مطالعاتی طرح انجام شده است.

عاکفه احمدی افشار  با بیان اینکه آثار این نوع درمان در برخی کشورها تجربه شده است  افزود: این طرح نمک درمانی به عنوان یک روش درمانی همواره مورد توجه کشورهای اروپایی بوده است ، در شوروی سابق  و در اروپای شرقی نیز به نمک درمانی توجه شده است و به این منظور اتاق‌ها و غارهای مخصوصی طراحی شده است.

 

وی ادامه داد: با بیان اینکه در انگلستان و آلمان با هزینه‌های بسیار بالا ، مردم از این غارها، هتل‌ها و اتاق‌های نمک استفاده می‌کنند و  نمک به کار رفته در این نوع اتاق‌ها یونیزه شده است و این اتاق به همراه نمک دارای سنگ‌های معدنی نیز است.

احمدی افشار افزود: در این روش انقباض راه‌های هوایی انسان کاهش می‌یابد و احساس آرامش در انسان ایجاد می‌شود.

فوق تخصص آسم و آلرژی افزود: مطالعات بسیار کمی در این زمینه انجام شده است که امیدواریم این روش در استان زنجان نیز نتایج قابل توجهی داشته باشد.

احمدی افشار با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان این طرح را به صورت عملی اجرایی می‌کند گفت: کودکان و نونهالان همکار این طرح هستند و در این راستا برنامه ریزی گسترده برای مطالعه روی نتایج طرح انجام شده است.

فوق تخصص آسم و آلرژی در زنجان با اشاره به اینکه این طرح به مدت سه هفته اجرا می‌شود گفت: افراد حاضر در این طرح سه هفته در اتاق نمک قرار می‌گیرند.

احمدی افشار ساعت فعالیت این اتاق را 10 تا 12 ظهر و 16 تا 18 عصر اعلام کرد و گفت: 60 کودک در اجرای طرح حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه یک نفس سنج به صورت رایگان در اختیار کودکان قرار داده می‌شود، افزود: دو بار در روز کودکان به راحتی می‌توانند از این دستگاه استفاده کرده و نتایج را یادداشت کنند.

بهبود آسم و آلرژی با نمک‌درمانی

به تازگی پزشکان اثبات کرده‌اند که تنفس کردن در محیط مملو از نمک می‌تواند برای درمان آسم و آلرژی مفید باشد. اگرچه مصرف بیش از حد نمک به صورت خوراکی، ممکن است ریشه بسیاری از بیماری‌ها و فشار خون باشد، اما تنفس آن نوعی شیوه نوین درمانی است که بیماری‌های سیستم تنفسی را درمان می‌کند.

بهبود آسم و آلرژی با نمک‌درمانی  و درمان عطسه و آبریزش بینی

نمک درمانی به تازگی در ایالات متحده آمریکا، به شیوه‌ای برای درمان عطسه و آبریزش بینی تبدیل شده است. اما یک پزشک لهستانی، سال‌ها پیش تنفس در فضای مملو از نمک دریایی و معادن نمک را درمانی برای بیماری‌های تنفسی می‌دانست. او معتقد بود که ذرات نمک به طور خاص می توانند کیفیت تنفس را بالا برده و فرآیند تنفس را بهبود بخشند.

 

بر همین اساس مرکز سلامتی تنفسی واقع در دره سیلیکون کالیفرنیا، درمان با نمک دریا را به طور حرفه‌ای آغاز کرده است. این مرکز ادعا می‌کند که در مدتی کوتاه توانسته است پنج بیمار مبتلا به آسم، سینوزیت و آلرژی شدید را با این شیوه درمان کند. درمان عطسه، سرفه و آبریزش بینی هم بخش دیگری از فعالیت‌های این کلینیک است.

پاکسازی ریه‌ها

پاکسازی ریه‌ها از آلاینده‌های شهری و صنعتی، کارکرد دیگر نمک‌درمانی است. در مرکز سلامتی تنفسی، افرادی که برای پاک‌سازی ریه‌هایشان مراجعه کرده‌اند حدود ۴۵ دقیقه یا بیشتر در اتاقک‌های غارمانند که مملو از نمک است، باقی می‌مانند. تنفس در این فضا می‌تواند با از بین بردن باکتری‌ها، به پاک‌سازی مخاط بینی و ریه‌ها کمک کند.

 پروژه پژوهشی تاثیر فضای حاوی نمک از معادن چهرآباد و دوز کند بر بهبود عملکرد دستگاه تنفس برای نخستین بار با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به صورت عملی برگزار می‌شود.

 

کد خبر 2299188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha