۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸

گزارش خبری – تشریحی مهر/

معرفی برگزیدگان هجدهمین جشنواره تولیدات مراكز استاني صدا و سيما در تبریز

معرفی برگزیدگان هجدهمین جشنواره تولیدات مراكز استاني صدا و سيما در تبریز

تبریز – خبرگزاری مهر: هجدهمین جشنواره تولیدات مراكز استاني صدا و سيما که به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار می شود، در حالی به روز پایانی رسیده که در پایان روز دوم این جشنواره برگزیدگان هر یک از پنج شاخه صدا، سیما، خبر، موسیقی و پژوهش در کمیسیون های مربوطه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، هجدهمین جشنواره تولیدات مراكز استاني صدا و سيما از ششم اردیبهشت به میزبانی اداره کل صدا و سیمای آذربایجان شرقی در تبریز شروع بکار کرده و رفته رفته به لحظات پایانی خود نزدیک می شود، جشنواره ای که در آن بیش از 700 تن از اهالی رسانه ملی و مراکز مختلف استانی حضور دارند.

هجدهمین جشنواره در حالی روز پایانی خود را در تبریز سپری می کند که در دومین روز برگزاری خود شاهد جنب و جوش داوران و مسئولان پنج کمیسیون صدا، سیما، موسیقی، خبر و پژوهش برای معرفی برگزیدگان هر یک از این بخش ها بود و در نهایت نیز منتخبان این شاخه ها از میان آثار ارائه شده و مورد داوری قرار گرفته مشخص و معرفی شدند.

صداي پاي اهالي راديو استان ها در کميسيون صدا

دومين روز هجدهمين جشنواره توليدات مراكز استاني صدا و سيما در حالي با برگزاري كميسيون هاي تخصصي ادامه يافت كه كميسيون صدا نيز با حضور معاون امور استان ها، مديركل صداي استان ها، كارشناسان راديو و مديران و برگزيدگان صداي مراكز استان ها در تالار ضيافت هتل پارس تبريز برگزار شد.

مديركل صداي استان ها در اين كميسيون گفت: 13 هزار و 86 اثر راديوي توليد شده در چهار سال گذشته مورد ارزيابي داوران کميسيون صدا قرار گرفت که در مقايسه با شمار آثار دوره هفدهم در قياس با دوره ماقبل آن، تعداد آثار چهار برابر شده بود.

ابوالفضل معصومي فر افزود: آثار راه يافته به مرحله داوري از رشد کيفي بيش از 9 درصدي در مقايسه با تراز کيفي آثار دوره قبل برخوردار بودند ضمن اين که در اين دوره دو هيات داوري کار قضاوت و تعيين آثار رسيده را انجام مي دادند.

وي همچنين گفت:‌ جشنواره توليدات مي تواند بستر مناسبي براي آموزش و ارتقاي سطح دانش همكاران و برنامه سازان باشد. خوشبختانه مراكز استان ها نسبت به شبكه هاي رقيب در راديو در مورد جذب مخاطب موفق عمل كرده اند اما با ظهور رسانه هاي جديد حفظ اين ميزان مخاطب و افزايش مخاطبان اين شبكه ها كار آساني نيست و بدون شك بايد در اين مورد طرحي نو درانداخت و با ارائه مطالب به شيوه هاي نو و خلاقانه بتوان بازهم موفق بود.

معصومي فر با اشاره به تلاش چند ماهه براي فراهم آوردن زمينه هاي برپايي اين جشنواره اظهار کرد: همه اهداف جشنواره در طول ماه ها تلاش همكاران متعدد، عملي شده و اين دوره از جشنواره تغييرات زيادي نسبت به دوره هاي قبل در اجرا داشته است.

مديركل صداي استان ها افزود: امسال سعي شده است در كميسيون هاي پنج گانه به جاي ديدن و شنيدن دوباره برنامه هاي منتخب، كارگاه هاي آموزشي برگزار شود تا بتوانيم قدم هايي براي ارتقاي سطح برنامه هاي شبكه هاي استاني برداشته باشيم و براي آموزش و بحث در مورد اولويت هاي آموزشي همكاران از اساتيد مجرب بهره برده ايم.

.

برگزاری3  كارگاه در کنار کمیسیون صدا

در جريان برگزاري کميسيون صدا، سه كارگاه نيز برگزار شد که "زهرا صفاييان" ارائه دهنده نخستين كارگاه با عنوان "هدف گذاري در برنامه هاي راديويي و طراحي موضوع" بود که در اين كارگاه تاكيد كرد: انبوه رسانه هاي امروزي كه رسانه هاي جديد نيز شامل آن مي شود باعث شده كه ديگر مخاطب به طور كامل حواسش به يك رسانه نباشد. در اين حالت وظيفه رسانه اي مانند راديو اين است كه با تعريف اهداف دقيق و جزئي سعي كند پيام هاي مورد نظر را در كمترين زمان و به ساده ترين شكل ممكن به مخاطب برساند.

دومين كارگاه اين كميسيون نيز با عنوان "كاربري موسيقي در برنامه هاي راديويي" توسط "گيتي كاوه" مدير اداره نقد و بررسي موسيقي و "محمدامين ميراحمدي" به عنوان كارشناس موسيقي به صورت مشترك برگزار شد که کاوه در اين كارگاه عنوان كرد: هم اكنون سه سال است كه برنامه هاي مراكز استاني در مورد نحوه استفاده از موسيقي در اين اداره به طور كامل بررسي مي شود و انتظار اين است كه موسيقي فولكلور هر منطقه در شبكه استاني همان منطقه بدرخشد چرا که موضوعات بومي مي تواند با موسيقي بومي و اصيل هر منطقه تركيب شده و به نتايج درخشاني برسد.

در آخرين كارگاه تخصصي اين كميسيون نيز "محسن كرمي" به ارائه توضيحاتي در مورد "طراحي و تركيب صدا" در برنامه‌هاي راديويي پرداخت.

در پايان این کمیسیون از برگزيدگان بخش هاي مختلف راديوي مراکز استان ها تجليل و جوايز برنامه سازان برگزيده به آنان اهدا شد و قبل از اهداي جوايز بيانيه هيات داوران نيز قرائت و توضيحاتي در مورد نحوه داوري ارائه شد. آثار بخش صدا در قسمت هايي چون بخش تركيبي ساده و تركيبي نمايشي و بخش نمايشي ، مستند و ابداعي داوري شده و هيات داوران هر بخش متفاوت بوده اند.

اهالي تلويزيون در کميسيون سيما

همزمان با برگزاری کميسيون های صدا، موسيقي، خبر و پژوهش، کميسيون سيما نيز با حضور معاونان سيما، برنامه سازان، تهيه کنندگان، کارگردانان و ديگر فعالان عرصه تلويزيون به همراه برخي از مديران کل صداوسيماي مراکز استان ها برگزار شد.

معاون امور استان هاي سازمان صداوسيما با حضور در کميسيون سيما گفت: به اعتقاد من جشنواره پايان راه نيست بلکه آغاز آن و فرصتي مجدد براي همکاران است تا از اين تجربه با برنامه ريزي بهتر و قوت بيشتر استفاده شود. برنده واقعي کسي است که در اين چند روز جشنواره با استفاده از قابليت ها بيشترين بهره را برده باشد.

"کيومرث طهماسبي" با اشاره به برگزاري هجدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني بعد از چهار سال وقفه اظهار داشت: جشنواره مراکز استان ها مهم ترين جشنواره صداوسيماست که تنوع موضوعي دارد و هنرمندان مختلفي در آن شرکت مي کنند و. صدا، سيما، موسيقي، خبر و پژوهش از ارکان مهم در حوزه رسانه است و برگزاري کميسيون ها نيز نتايج مطلوبي در پي دارد و در کل برگزاري اين جشنواره ها مي تواند به ارتقاي کيفي برنامه ها و سطح يادگيري کمک کند.

معاون امور استان ها افزود: هم اکنون رقابت خوبي بين مراکز در حوزه برنامه اي هست و ما شاهد توليدات مناسبي در اين زمينه هستيم. برخي مواقع شاهديم مراکز در توليداتشان از شبکه هاي تهراني تقليد مي کنند. البته تقليد بد نيست اما نبايد توليدات استاني کپي برداري از توليدات شبکه هاي تهراني باشد. شما بايد به عنوان شبکه هاي محلي الگودهنده و منبع الهام باشيد. شما به اصل و گنج وصليد. اين منبع متاسفانه دست نخورده باقي مانده است. سرچشمه زلال سوژه هاي مختلف را باز و آن را بارورتـر کنيد.

طهماسبي اظهار کرد: با طرح موضوع هاي نو در اطرافتان موج درست کنيد، رسانه ها را در اختيار خود بگيريد، اغفال نشويد، به کارهاي تقليدي روي خوش نشان ندهيد، فکر نکنيد چون فلان شبکه اين کار را مي کند پس خوب است و من هم همين کار را مي کنم ممکن است او اشتباه کرده باشد لذا با اشتباه ديگران به چاه نرويد.

وي تاکيد کرد: برنامه موفق در زندگي مردم جاري است، هدف گيري شما به اين سمت باشد که از محيط پيراموني خود به سادگي نگذريد، اين محيط پر از سوژه هاي بکر است که هنوز دست نخورده اند. اگر امروز سراغشان نرويد فردا کسي از جاي ديگري آن را کار مي کند و شما افسوس مي خوريد. براي مردم برنامه بسازيد و بگذاريد مخاطبان خودشان را در اداره شبکه سهيم بدانند اين همان رسانه تعاملي است که مي گوئيم آينده رسانه ها را رقم مي زند. اين که مي گويم فقط با يک پيامک حل نمي شود فکر مي خواهد نوع آوري مي خواهد.

طهماسبي گفت: خودتان را با آمار پيامک ها و تلفن ها دلخوش نکنيد. البته اين خوب است ولي همه برنامه شما اين چند پيامک نيست. برنامه موفق خودش آدرس مي دهد و مخاطبش را صدا مي زند و مخاطب هم جذبش مي شود. اگر به درصدي از راهبردهايي که در طي اين سال ها گفته شده عمل کنيم، برنامه ساز حرفه اي شده ايم و برنامه حرفه اي داريم و در غير اين صورت هنوز حرفه اي گري را ياد نگرفته ايم.

برگزاری کارگاه های آموزشی در کمیسیون سیما

در يکي از کارگاه هاي کميسيون سيما که با محوريت سبک زندگي اسلامي – ايراني و توسط حجت الاسلام اسكندري ارائه شد، محورهاي "مفهوم سبک زندگي"، "نمودهاي سبک زندگي"، "اثرات مثبت سبک زندگي ايراني- اسلامي"، "چگونگي تجلي سبک ايراني در برنامه هاي تلويزيونين و گرايش به سبک زندگي غربي" بحث و برسي شد.

کارگاه ديگر ارائه شده در کميسيون سيما کارگاه پردازش محتواي رسانه اي با تاکيد بر رسانه بومي بود که توسط دکتر خيامي مطرح شد و در آن انواع پردازش محتوايي در پنج مدل مبتني بر اسناد و سياست ها، مبتني بر نظريه هاي علمي، مبتني بر بازيگران و ذي نفعان، مبتني بر مدل هاي تحليل آسيب هاي اجتماعي و مبتي بر حوزه کـاربردي و بيان مورد بررسی قرار گرفت.

در انتهاي اين کميسيون از برگزيدگان هجدهمين دوره توليدات صداوسيماي مرکز استان ها در بخش سيما تجليل شد.

بررسی1800  اثر در کميسيون موسيقي

کميسيون موسيقي نیز با هدف بررسي آثار موسيقايي راه يافته به بخش نهايي هجدهمين جشنوار توليدات راديويي و تلويزيوني مراکز استان ها در دومين روز جشنواره برگزار شد که توجه به آثار هنري هنرمندان و موسيقي مقامي از موضوعاتي بود که در این کميسيون بيشتر از ساير موضوعات مورد توجه قرار گرفت و هيات داوران تاکيد کردند که بايد به موسيقي مقامي و نواحي ايران توجه بيشتري شود.

 رئيس واحد موسيقي صداوسيما با حضور در این کمیسیون طي سخناني گفت: کميسيون موسيقي، همواره از کميسيون هاي جذاب جشنواره بوده است و از حدود يک و نيم ماه قبل در جلسات فشرده اي آثار منتخب مشخص شده است.

تقي پور گفت: در بخش موسيقي جشنواره هجدهم آنچه که بيشتر از همه نمايان شد استعدادهاي هنرمندان شهرستاني بود که پس از اين بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد.

وي تاکيد کرد: با توجه به اين که ماموريت و رسالت رسانه ملي شناسايي فرهنگ هاي بومي و تسري آن به تمام نقاط کشور است، استعداد هاي خوبي از شهرستان ها کشف شده که جاي خوشحالي است.

رييس واحد موسيقي صداوسيما استفاده  از آثار موسيقيايي هنرمندان شهرستاني را مفيد دانست و گفت: گاهي اوقات مشاهده مي شود که شهرستان ها در توليد يک اثر به سراغ هنرمندان مرکز مي روند و اين در حاليست که استعداد هاي نهفته اي در داخل استان ها فعال اند.

تقي پور، محول کردن بخشي از امور مراکز صداوسيماي استان ها را به جوانان شهرستاني از مهم ترين مطالبات مسئولان مرکز از مسئولان محلي رسانه ملي بيان کرد و گفت: از همه همکاران در مراکز، تقاضا داريم تا پتانسيل هاي استان خود را به ما معرفي کنند تا در کارهاي آينده از هنر اين عزيزان استفاده کنيم.

وي توجه به هنرمندان شهرستاني به ويژه هنرمندان فعال در حوزه موسيقي مقامي را براي آينده موسيقي کشور مفيد ارزيابي کرد و گفت: اگر بخواهيم در موسيقي دنيا حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد بر روي موسيقي مقامي برنامه ر يزي کنيم زيرا کشورهاي غربي در موسيقي پاپ و سمفوني صاحب سبک هستند و از اين رو ضرورتي ندارد که ما بيشتر وقت خود را بر روي موسيقي پاپ بگذاريم.

مسئول کميسيون موسيقي هجدهمين جشنواره توليدات صداوسيماي مراکز استان ها نیز تعداد آثار ارسالي به اين کميسيون را یکهزار و 800 اثر عنوان کرد و گفت: از بين آثار رسيده به بخش موسيقي جشنواره، 537 اثر به بخش مسابقه راه يافته بودند که از بين آن ها 212 قطعه آهنگ محلي، 82 قطعه سنتي ايراني، 153 اثر ارکسترال، 44 قطعه پاپ، 14 اثر از موسيقي کودک، 30 قطعه موسيقي بي کلام و 24 قطعه تک نوازي بودند.

امير بکان با اشاره به کيفيت بالاي آثار دريافتي گفت: به جرات مي توانم بگويم تمام آثار راه يافته به بخش نهايي، حائز بهترين رتبه بودند و انتخاب تعداد محدودي از آثار براي هيات داوران بسيار سخت بود اما در نهايت به برگزيدگان راي داده شد.

وی تعداد برگزيدگان کميسيون موسيقي را 37 نفر عنوان کرد و گفت: ابتدا قرار بر اين بود از 29 نفر از هنرمندان تجليل شود که با برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين تعداد به 37 مورد افزايش يافت.

وي هدف و رسالت بخش موسيقي هجدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراکز استان ها را توجه بيشتر به موسيقي مقامي و نواحي عنوان کرد و افزود: شيوه سياستگذاري در دوره هجدهم اين گونه بود که هيچ اثري صرفا براي جشنواره ساخته نشود و آثار از بين کارهاي توليد شده در طول ساليان مختلف باشد و توجه به موسيقي مقامي نيز در سرلوحه کار بود.

مسئول کميسيون موسيقي جشنواره توليدات صداوسيماي مراکز استان ها در دوره هجدهم گفت: از نظر هيات داوران تمامي شرکت کنندگان لايق بهترين مقام بودند، اما در اين ميان بايد تعداد محدودي انتخاب مي شدند.

برگزاری کارگاه های موسیقی در کنار کمیسیون

در ادامه کميسيون موسيقي، کارگاه هاي علمي و آموزشي "شعر و موسيقي محلي و مقامي" توسط اساتيدي نظير "محمد علي بهمني"، "شاهين فرهت"، "بيژن ارژن" و "اسماعيل اميني" برگزار شد که ابتدا به موضوع اصالت نواها در موسيقي مقامي پرداخته شد.

"شاهين فرهت" در اين باره گفت: اگر بخواهيم در موسيقي جهان پيشرفت کنيم بايد به فولکلور و گذشته خود رجوع کنيم، زيرا در حال حاضر اين نواها و موضوعات با اصالت هستند که حرفي براي گفتن دارند.

اين داور کميسيون موسيقي جشنواره توليدات، تحقق موضوع مزبور را بدون پژوهش، غيرممکن دانست و گفت: انتظار مي رود تحقيقات خوبي در اين زمينه صورت بگيرد تا نواهاي اصيل انتخاب شوند.

وي موسيقي آذربايجاني را يکي از موسيقي هاي با نواي اصيل معرفي کرد و گفت: موسيقي آذربايجاني همواره يک قدم از ساير موسيقي ها جلوتر بوده و نمي توان يک ملودي ضعيف در اين موسيقي پيدا کرد که اين امر نشانگر اصالت نوا در موسيقي است.

در ادامه کارگاه "جايگاه شهر در رسانه و موسيقي" برگزار شد که دکتر "محمدعلي بهمني" در اين باره گفت: در سال هاي گذشته استفاده از شعر شاعران مرکز باب شده بود که اين آسيبي به بدنه هنر بود زيرا شعرهاي زيبا و اصيلي در اقصي نقاط کشور گفته مي شود که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

در ادامه کميسيون موسيقي نيز به نقش "زبان معيار در رسانه" نيز پرداخته شد و دقايقي بر روي اين موضوع بحث شد  ضمن اين که سه اثر موسيقايي نيز در اين کميسيون پخش و مورد ارزيابي قرار گرفت.  

در پايان برگزاري اين کميسيون برگزيدگان بخش موسيقي صداوسيماي مراکز استان ها معرفي و تجليل شدند.

هنرمندان عرصه اطلاع رساني صداوسيماي مراکز استان ها در کميسيون خبر

کميسيون خبر نیز به عنوان يکي از کميسيون هاي پنج گانه اين دوره از جشنواره با حضور معاونان اطلاعات و اخبار، مديران اتاق خبر، سردبيران، خبرنگاران و برخي از مديران کل صداوسيماي مراکز استان ها در تالار الماس هتل پارس برگزار شد و علاوه بر بحث و بررسي در زمينه آخرين رهيافت هاي حوزه اطلاع رساني راديويي و تلويزيوني و نيز برگزاري سه کارگاه آموزشي، از صاحبان آثار برتر در حدود 40 شاخه مختلف، تجليل و از صاحبان 67 اثر تقديري قدرداني به عمل آمد.

سيد داوود موسوي مسئول کميسيون خبر هجدهمين دوره جشنواره توليدات صداوسيماي مراکز استان ها و مديرکل اخبار استان هاي رسانه ملي در اين کميسيون گفت: 450 اثر رسيده به کميسيون خبر جشنواره با 130 ساعت کار داوران در دو بخش راديو و تلويزيون و خبر مکتوب مورد بررسي قرار گرفت و آثار برتر و تقديري تعيين شدند.

وي گفت: بر اساس شيوه نامه کميسيون خبر مقرر بود که 15 جايزه در 15 ساختار به عنوان آثار برتر تعيين و معرفي شوند ولي با توجه به توقف برگزاري جشنواره از 4 سال قبل و پيگيري هاي مداوم و نيز با نظر مساعد دست اندرکاران جشنواره اين تعداد جايزه به حدود 40 عدد رسيد ضمن قرار شد از 67 اثر رسيده به اين جشنواره به عنوان آثار تقديري تجليل شود که در جريان برگزاري کميسيون ديروز اين آثار معرفي و تجليل شدند.

مسئول کميسيون خبر هجدهمين دوره جشنواره توليدات صداوسيماي مراکز استان ها در تحليل آثار خبر راه يافته به مرحله داوري جشنواره هفدهم و هجدهم اظهار کرد: در مقايسه اين دو دوره مشخص مي شود که بسياري از خبرنگاران و برترين هاي دوره هفدهم در دوره هجدهم حضور ندارند و در عوض جوان هايي در جشنواره هجدهم حضور داشتند که با درخشش خود نظر اساتيد و داوران را جلب کردند و اين جاي خوشحالي است.

وي با اشاره به ارتقاي سطح کيفي محصولات خبري مراکز استان ها گفت: در طول سال هاي اخير برخي از آثار مراکز استان ها در جشنواره هاي بين المللي نظير جشنواره راديويي و تلويزيوني کشورهاي اسلامي و جشنواره راديو و تلويزيون هاي آسيا و اقيانوسيه(abu) حائز رتبه شدند که نشان از ارتقاي جايگاه خبر استان ها دارد.

موسوي همچنين با اشاره به ضرورت توجه به شکل ارائه خبر در کنار محتواي اخبار اظهار کرد: تلاش هاي قابل قبولي در اين خصوص در استان ها شروع شده و حتي براي نخستين بار در کشور، استوديوي استاندارد اپن(open) خبر در استان فارس در آينده نزديک افتتاح و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

اظهار نظر داوران

در ادامه کميسيون، داوران با ترکيب سيدجواد ماهري، دکتر اکبر نصراللهي، دکتر حسن عابديني، فتحعلي تيرگر فاخري و محمدناصر جهانگيري در اظهارنظرهاي جداگانه و در تبيين نقاط ضعف و قوت خبر مراکز استان ها تاکيد کردند که گزارش هاي مردم محور، اميد آفرين، خبرها و گزارش هايي در تراز رسانه ملي و اثر گذار بر مخاطب از نقاط قوت آثار رسيده بوده است.

استفاده بي رويه از موسيقي، نگاه سطحي، غيرعمقي و گذرا به اجزاي خبر، تايم طولاني اکثر گزارش ها،تدوين غيرحرفه اي و سطحي و نيز نگاه سنتي در تدوين گزارش ها و همچنين توليد غيرهدفمند و تعريف نشده گزارش ها از مهم ترين نقاط منفي آثار رسيده به کميسيون خبر عنوان شد.

برگزاري سه کارگاه "خبرنگار بحران"، "نگاه متفاوت در توليد گزارش" و "سوژه روز" که به ترتيب توسط دکتر "حسن عابديني" مديرکل اخبار خارجي صداوسيما، "کامران نجف زاده" قايم مقام اخبار داخلي صداوسيما و "فتحعلي تيرگر فاخري" مدير نظارت و ارزيابي واحد مرکزي خبر ارائه شد، از ديگر بخش هاي اين کميسيون بود.

در خلال برگزاري کميسيون خبر همچنين هيات داوران با انتشار بيانيه اي آثار برتر و تقديري را معرفي و از صاحبان اين آثار تجليل کردند.

استاندار آذربايجان شرقي نيز که در مراسم اهداي جوايز کميسيون تخصصي خبر جشنواره توليدات صداوسيماي مراکز استان ها در محل هتل پارس تبريز حضور داشت، به برخي نارسايي ها و کاستي هاي موجود در جغرافياي استان هاي مختلف اشاره کرد و گفت: همراهي واحد مرکزي خبر در استان ها با مسئولان دولت مي تواند به بازشدن گره هاي بيشمار از مقابل پاي بدنه اجرايي استان ها کمک کند.

اسماعيل جبارزاده گفت: اتخاذ تدبير و سياست کلان راهبردي براي تعامل بيش از گذشته رسانه ملي و به خصوص واحد مرکزي خبر با دولت مي تواند به رفع بسياري از مشکلات موجود کمک شاياني کند.

برگزاری کمیسیون پژوهش برای بررسی اقدامات متهورانه در حوزه رسانه

کميسيون پژوهش هجدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراکز استان ها نیز با حضور مدير کل آموزش و پژوهش صداوسيماي استان ها و مديران آموزش و پژوهش هر مرکز، رئيس مرکز تحقيقات سازمان  و اساتيد و پژوهشگران مختلف در دومين روز برگزاري جشنواره هجدهم تشکيل شد.

مدير کل آموزش و پژوهش صداوسيماي مراکز استان ها در کميسيون تحقيقات اين دوره از جشنواره با اشاره به رشد 62 درصدي ميزان پژوهش هاي سازمان گفت:خوشبختانه در حال حاضر به رشد 62 درصدي ميزان پژوهش ها به ويژه آنهايي که به توليد مربوط هستند، رسيده ايم.

جعفر عبدالملکي افزود: همچنين از سال 88 تا 92 پژوهش هاي متعددي در مراکز 33 گانه استان انجام شد که کار بسيار دشوار و سختي بود و قطعا اگر همياري و همدلي داوران و مديران کل آموزش و پژوهش در مراکز استان ها نبود، اين کار حساس، زمان بر و پرتراکم به سرانجام نمي رسيد. بنابراين بايد از مساعي و تلاش هاي همه همکارانم در مراکز استان ها تشکر کنم.

وی در همين رابطه ادامه داد:مديران آموزش و پژوهش استان ها يک ويژگي مشترک دارند و بايد داشته باشند. اين که آنان چند وجهي هستند. توليد، خبر، پژوهش و ساير بخش ها را به خوبي مي شناسند و با زبان علمي و نقد منصفانه برنامه ها و استراتژي هاي از پيش تعيين شده را پيش مي برند.

کارگروه تحقيقات جشنواره در اين دوره نيز با ارزيابي آثار پژوهشي ارسال شده به دفتر جشنواره با انگيزه ترغيب و تشويق پژوهشگران ارجمند در هر بخش آثار برتر را شناسايي و معرفي کرد.

در اين دوره بيش از 700 اثر پژوهشي در استان ها به انجام رسيده بود که از اين تعداد 380 اثر به بخش انتخاب آثار راه يافت. از اين ميان نيز 138 اثر در پنج بخش پژوهش هاي منجر به توليد، پيمايشي، کاربردي راهبردي و تحليل محتوا به مرحله داوري رسيد.

ترکيب اين آثار برحسب نوع پژوهش ها شامل 42 عنوان پژوهش منجر به توليد 35 عنوان کاربردي 27 عنوان پيمايشي، 16 عنوان راهبردي 13 عنوان تحليل محتوا و 5 عنوان در بخش ويژه سال بود.

ديدگاه کارشناسان و داوران بخش هاي مختلف حاکي از رشد کمي و کيفي آثار پژوهشي استان ها و اهتمام غالب آن ها به اجراي پژوهش هاي منجر به توليد، کاربردي نمودن آثار پژوهشي براي تقويت برنامه هاي راديويي و تلويزيوني، تعامل با مراکز علمي و پژوهشي و تعيين شاخص هاي بومي و محلي براي توليدات رسانه اي استاني است.

-----------------------

گزارش از: حسن عبداللهی

کد خبر 2301073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha