۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۰۴

گزارش مهر/

"تاریکی" ارمغان تنبلی چشم/ نابینایی کودکان خراسان رضوی را تهدید می‌کند

"تاریکی" ارمغان تنبلی چشم/ نابینایی کودکان خراسان رضوی را تهدید می‌کند

مشهد - خبرگزاري مهر: 1.4 درصد کودکان خراسان رضوی با شیوع بیماری تنبلی چشم در این استان در امتداد تاریکی حرکت می‌کنند که تشخیص و درمان به موقع آن می تواند راهی برای نجات این کودکان از نابینایی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، تنبلي چشم شايع ترين علت نابينايي يك چشمي در افراد زير 20 سال است و طبق آمار شيوع بيماري تنبلي چشم در استان خراسان رضوی 1.4 درصد گزارش شده است که در صورت عدم شناسایی و پیشگیری به موقع کودکان را در معرض خطر نابینایی قرار می دهد.

كارشناس پيشگيري از معلوليت‌هاي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي به خبرنگار مهر می‌گوید: چشم يكي از بزرگترين نعمت‌هايي است كه خداوند به انسان بخشيده و تحقيقات نشان مي‌دهد تنبلي چشم يكي از علل نابينايي خفيف تا شديد است.

نرگس ژيان عابد ابراز می کند: تنبلي چشم شايع ترين علت نابينايي يك چشمي در افراد زير 20 سال و دومين علت كاهش بينايي در كودكان بوده كه نشان دهنده اهميت پيشگيري از تنبلي چشم است.

ژيان عابد اظهار می کند: تنبلي چشم يك كاهش ديد يك طرفه و گاهي دو طرفه است كه حتي با اصلاح عيب انكساري و رفع مشكلات ساختماني چشم برطرف نشده  و ادامه مي يابد.

رشد و تكامل مركز بينايي تا سه سالگی ادامه دارد

وي ادامه می‌دهد: چشمان بعضي از كودكان با آن كه سالم و طبيعي به نظر مي‌رسند اما از سلامتي و ديد كافي برخوردار نيستند.

ژيان عابد می‌افزاید: رشد و تكامل مركز بينايي در مغز از دوران جنيني تا حدود 10 سالگي ادامه دارد اما حداكثر رشد آن تا سه سالگي است.

وي عنوان می کند: نتيجه تكامل دستگاه بينايي در اين دوران ديد واضح و كامل است كه در اين مدت به خصوص در سه سال اول زندگي هر عاملي كه باعث اشكال ديد در يك يا هر دو چشم كودك شود رشد و تكامل دستگاه بينايي را متوقف مي‌کند.

كارشناس پيشگيري از معلوليت هاي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي تصریح می‌کند: شيوع بيماري تنبلي چشم در جهان بين دو تا پنج درصد و در ايران و همچنين در خراسان رضوي 1.4 درصد است.

عدم درمان به موقع و خطر نابینایی

وي عنوان می‌کند: تنبلي چشم با تشخيص به موقع قابل درمان است و در صورتي كه به موقع تشخيص و درمان نشود فرد از يك چشم يا هر دو كم‌بينا يا نابينا خواهد شد.

ژيان عابد تصريج با بیان اینکه در حال حاضر معاينات پيشگيري از تنبلي چشم در سطح استان خراسان رضوي توسط پايگاه‌هاي سنجش بينايي در تمام طول سال انجام می شود، عنوان می‌کند: معاينات با چارت E و دستگاه پلاس اپتيكس انجام مي شود.

وی ابراز می کند: بر اساس آمار در سال 92در خراسان رضوي تقریبا تعداد280 هزار كودك يك تا شش ساله مورد معاينه تنبلي چشم قرار گرفته اند.

نجات 963 کودک از تاریکی

ژيان عابد با بیان اینکه در سال 91در خراسان رضوي  از 178 هزار كودك معاينه شده براي تنبلي چشم 963 مورد كودك آمبليوپ يا تنبلي چشم تشخيص داده شد می‌افزاید: با تشخیص تنبلی چشم در این کودکان اقدامات درماني لازم براي آنها انجام می‌شود.

وي ابراز می‌کند: معاينات در سه سطح انجام مي‌شود كه سطح اول توسط فرد غربالگر انجام و كودكاني كه نياز به معاينات تخصصي‌تر دارند به سطح دوم يعني بينايي سنج‌ها و سطح سوم كه چشم پزشكان هستند ارجاع مي‌شوند.

كارشناس پيشگيري از معلوليت‌هاي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي تصريح می‌کند: پيگيري روند معاينات تنبلي چشم در كودكاني كه به سطح دوم يا سوم ارجاع مي شوند توسط بهزيستي انجام مي شود.

وي عنوان می کند: درصد پيگيري در 963مورد كودك  تشخيص داده شده براي تنبلي چشم در سال 91 حدود 87 درصد بوده است.

جدی نگرفتن تنبلی چشم از سوی والدین آمار آن را افزایش داده است

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هم می‌گوید: درمان 15 درصد کودکان مشکوک به ابتلا به بیماری تنبلی چشم در این استان قابل پیگیری نیست.

حسن حاجی پور با بیان اینکه تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلائل نابینایی و کم بینایی در کودکان به شمار می‌‌آید، می‌افزاید: بیماری این تعداد از کودکان به دلیل بی‌توجهی والدین، جدی نگرفتن بیماری و عدم مراجعه آنان قابل پیگیری و درمان نیست.

وی با اشاره به اجرای طرح آمبلیوپی (پیشگیری از تنبلی چشم) در خراسان رضوی ابراز می‌کند: این طرح سال‌هاست که در حال اجرا است و درصد پوشش روستایی و عشایری این طرح در خراسان رضوی 100 درصد است.

حاجی‌پور  اظهار می‌کند: طی یک سال گذشته از مجموع 280 هزار کودک سه تا شش سال واجد شرایط، 205 هزار و 324 نفر زیرپوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

2 درصد کودکان معاینه شده آمبلیوپ هستند

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح می‌کند: بطور معمول یک و نیم تا دو درصد کودکان معاینه شده مبتلا به تنبلی چشم هستند.

وی ابراز می‌کند: درصد پوشش طرح آمبلیوپی در خراسان رضوی دو درصد بیشتر از میانگین کشوری و معادل 67 درصد است.

حاجی‌پور بیان می‌کند: فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی به جامعه در زمینه ضرورت و اهمیت پیشگیری و شناسایی به موقع بیماری‌هایی مانند تنبلی چشم موجب می‌شود از نابینایی کودکان بسیاری جلوگیری شود.

تنبلی چشم بیماری شایعی است که کودکان را به سمت تاریکی سوق می‌دهد و بی توجهی و جدی نگرفتن این مهم از طرف والدین از دلائل افزایش آن محسوب می‌شود که نیاز به فرهنگ سازی گسترده ای دارد.

--------------------------

گزارش: ملیحه زرین‌پور

کد خبر 2306498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha