۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۲۷

حجت الاسلام میرعمادی:

نماز سیمای دین و نماد مسلمانی/ هدف قرآن از طرح داستان حضرت ابراهیم ارائه یک الگو است

نماز سیمای دین و نماد مسلمانی/ هدف قرآن از طرح داستان حضرت ابراهیم ارائه یک الگو است

خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه نماز محور دعای ابراهیم (ع) بوده است عنوان کرد: نماز چهره و سیمای دین و نماد مسلمانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی ظهر یکشنبه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیات 39 و 40 و 41 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: خدای متعال پیامبران را به عنوان اسوه و الگو معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه همه پیامبران اسوه و الگو هستند ادامه داد: در قرآن از دو پیامبر به عنوان اسوه یاد شده که این دو حضرت ابراهیم(ع) و پیامبر اکرم(ص) هستند. پس اگر خداوند داستان حضرت ابراهیم را نقل می کند هدف از بیان آن اسوه و الگو بودن این پیامبر الهی است.

نعمت فرزند جای حمد و سپاس دارد

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به نکات تفسیری آیه 39 سوره مبارکه ابراهیم افزود: حضرت ابراهیم (ع) ابتدا با ساره ازدواج کرد ولی چون بچه دار نشد برای بچه دار شدن با هاجر ازدواج کرد و صاحب حضرت اسماعیل شد و چیزی نگذشت که ساره هم باردار شد و اسحاق را به دنیا آورد. نقل شده که حضرت ابراهیم(ع) زمان ولادت اسماعیل 99 سال و هنگام تولد اسحاق 112 سال داشته است.

حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: اسماعیل و اسحاق از نعمت های ویِِژه الهی و شایسته بودند که ابراهیم به خاطر آنها حمد و ثنای پروردگار را به جای آورد. هر دو در زمان پیری به ابراهیم عطا شدند و اولاد صالح بودند و هر دو هم سرسلسله انبیا شدند.

وی با بیان اینکه کلمه "وهب لی" در این آیه نشان می دهد که فرزند هدیه خداست و فرقی نمی کند پسر یا دختر باشد، افزود: نعمت فرزند جای حمد و سپاس دارد و نعمت بزرگی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه آنچه مهم است این است که اولاد صالح باشد عنوان کرد: اگر زن و مردی با هم ازدواج کردند و صاحب فرزند نشدند ناامید نشوند چرا که حضرت ابراهیم در سن پیری صاحب فرزند شد.

از اراده الهی نباید غافل شویم

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه اراده الهی بالاتر از هر چیز است و ما از اراده الهی نباید غافل شویم، یادآور شد: در این آیه حمد و ثنای دیگر حضرت ابراهیم به خاطر استجابت دعاست. هرگاه دعا کردید و دعایتان به استجابت رسید خداوند را شکر بگویید.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در این آیه این است که هرگاه انسان می خواهد حمد و ثنای پروردگار را به جا بیاورد باید نعمت ها را یک به یک برشمرد.

این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) هفت دعا داشت که در جلسات و آیات گذشته به چهار مورد از آن ها اشاره شد، افزود: در آیات 40 و 41 نیز به سه دعای دیگر آن حضرت ااره شده است.

حجت الاسلام میرعمادی اعطای توفیق نماز و طلب آمرزش برای خودش، نسلش و مومنین را از جمله دعاهای حضرت ابراهیم برشمرد و افزود: همچنین این پیامبر الهی دعا می کند که  خدایا دعای مرا قبول کن. ایشان در این آیه نمی گوید که دعای مرا به استجابت برسان بلکه می خواهد که دعایش را قبول کند و این امر نشان می دهد که شاید خداوند دعا را قبول کند اما مصلحت نباشد به استجابت برساند.

اسم اعظم "رب" برای استجابت دعا بسیار تاثیرگذار است

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم (ع) برای قبولی دعا و استجابت آن اسم اعظم "رب" را به کار گرفت که برای استجابت دعا بسیار تاثیرگذار است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به نکات تفسیری این آیه عنوان کرد: برای فرزندانمان دعا کنیم. دعای عاقبت به خیری و مخصوصا دعا برای این که فرزندان ما اقامه کننده نماز باشند.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه نماز محور دعای ابراهیم (ع) بوده است عنوان کرد: نماز چهره و سیمای دین و نماد مسلمانی است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نکات تفسیری این آیه این است که در دعا انحصار طلب نباشیم، یادآور شد: دعای ابراهیم دعای جامع و کاملی بود به طوریکه برای همه این موارد اعم از عقیده و اخلاق، امنیت اجتماعی و رونق اقتصادی، خانواده و پدر و مادر و مردم دعا کرد.

کد خبر 2339673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha