۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۹

گزارش مهر:

پاسخگو نبودن مسئولان برای خبرنگاران استان سمنان مشکل ساز شده است/ فضای انتقاد سازنده گشوده شود

پاسخگو نبودن مسئولان برای خبرنگاران استان سمنان مشکل ساز شده است/ فضای انتقاد سازنده گشوده شود

سمنان - خبرگزاری مهر: ظرفیت استان سمنان در بهره مندی از اهل قلم و نویسندگان توانمند این استان را از برترین های بخش رسانه کشور قرار داده است اما در این بین عدم پاسخگویی برخی مسئولان، خبرنگاران را با مشکل مواجه کرده است؛ 17 مرداد فرصتی برای تقدیر از این قشر است اما شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که به مشکلات کسانی که خبرنگاری را به عنوان شغل خود برگزیده اند توجه شود.

به گزارش خبرنگار مهر،17  مرداد روز خبرنگار، یادآور قشر با اراده، مصمم و مجاهد جامعه است که برای بازگویی حقیقت و بازتاباندن واقعیت رسالت بزرگ اطلاع رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه شده اند.

فعالیت شبانه روزی خبرنگاران برای انعکاس مشکلات مردم و اطلاع رسانی مناسب از عملکرد دستگاه های اجرایی برکسی پوشیده نیست اما در این راستا مشکلاتی مانند عدم پاسخگویی برخی مسئولان، درآمد کم، بیمه، مشکلات معیشتی و ... مواردی است که دامن گیر این قشر شده است.

17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی که به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است بهانه ای برای بیان مشکلات این قشر است و مسئولان نیز ضمن ارج نهادن به این روز وعده هایی برای رفع موانع و مشکلات مطرح می کنند اما گویی این گذر زمان است که وعده ها و این مشکلات را از یاد عزیزان پاک می کند.

خبرنگاران استان سمنان از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخور نیستند

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن یادآوری اینکه این انجمن در سال 85 باهدف رفع مشکلات خبرنگاران استان تشکیل شد اظهار داشت: هم اکنون 85 نفر از افرادی که در خبرگزاری ها، صداو سیما، باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه های مجازی، نشریات و ... مشغول فعالیت هستند عضو این انجمن هستند.

محمد تقی قدس با اشاره به این مطلب که متقاضی برای عضویت در انجمن خبرنگاران جوان استان داریم افزود: متاسفانه به دلایل محدودیتی که وجود دارد در حال حاضر نمی توانیم این افراد را عضو کنیم.

وی توجه به مسائل خاص خبرنگاران، آموزش و پیگیری مشکلات صنفی خبرنگاران و ... را از جمله برنامه های این انجمن برشمرد و گفت: رسانه ها از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخور نیستند و این امر موجب شده است که نتوانند خبرنگار استخدام کنند و به فردی که در آن رسانه به عنوان خبرنگار مشغول فعالیت است آموزش تخصصی دهند و افرادی وارد این عرصه شدند که آموزش های لازم را فرا نگرفتند.

قدس با تاکید بر اینکه حق الزحمه خبرنگاران بسیار اندک است افزود: برای آنها مقرون به صرفه نیست که برای ارتقاء آگاهی در این عرصه هزینه کنند و همین امر موجب ضعف در کیفیت خبرها می شود.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان دارا بودن آگاهی تخصصی خبرنگاران را در حوزه های کار خبری ضروری خواند گفت: در این استان یک خبرنگار همه حوزه ها را پوشش می دهد و نمی تواند تخصص خاصی را داشته باشد.

قدس با اشاره به این مطلب که متاسفانه جایگاه خبرنگاران در جامعه مطلوب نیست عنوان کرد: زمانی که خبرنگاران باب میل مسئولان بنویسند خوششان می آید ولی تحمل انتقاد را ندارند.

وی برضرورت حمايت مسئولين از تشكل هاي غيردولتي فعال درحوزه خبر و رسانه تاكيد كرد.

ضرورت ايجاد وحدت بين گروه هاي مختلف خبري استان سمنان

رئيس انجمن خبرنگاران استان سمنان بر ضرورت ايجاد وحدت بين گروه هاي مختلف خبري تاكيد کرد و از مسئولان رسانه‌ها و مسئولان فرهنگي استان خواست تا بارفع موانع ايجاد شده بر سر راه فعاليت تشكل هاي غيردولتي فعال در اين حوزه، زمينه تلاش بيشتر و ارتقاء سطح آگاهي‌هاي اصحاب رسانه در استان را فراهم آورند.

قدس با بیان اینکه خبرنگاران نیز به تأسی از آموزه های دینی، روشنگرانه، رویدادها و حقایق را به اطلاع مردم می رسانند، تصریح کرد: در تمامی ادوار تاریخ، بی تردید هیچ امری مقدس تر از آگاهی دهی و اطلاع رسانی نبوده و نقش رسالت پیامبران قدس الهی نیز حاکی از چنین واقعیتی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بانک اطلاعاتی مناسب و مرجعی پیرامون خبرنگاران در استان سمنان نداریم گفت: ایجاد این بانک خیلی از مشکلات خبرنگاران را برطرف می کند.

صندوق رفاه خانه مطبوعات استان سمنان راه اندازی شد

 مسئول خانه مطبوعات استان سمنان نیز در این گفتگو با اشاره به این مطلب که 160 نفر از اصحاب مطبوعات استان عضو خانه مطبوعات هستند اظهار داشت: در چند سال اخیر مراسم روز خبرنگار که با برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن ها و خانه مطبوعات برگزار می شود موجب همدلی و وفاق بین اصحاب رسانه شده است.

مهدی صمیمیان بحث آموزش، حق الزحمه پایین، بیمه و ... را از جمله مهمترین مشکلات خبرنگاران استان سمنان دانست و گفت: امیدواریم در طول سال مسئولان از خبرنگاران حمایت معنوی و مادی داشته باشند.

وی از ایجاد صندوق رفاه خانه مطبوعات استان سمنان خبر داد و افزود: این صندوق با تسهیلات بلاعوض قریب به 30 میلیون تومان که از سوی معاونت مطبوعاتی داده شد افتتاح شده است.

صمیمیان با تاکید بر اینکه افرادی که عضو خانه مطبوعات هستند می توانند خود و خانواده اشان را عضو این صندوق کنند اظهار داشت: تا کنون 120 نفر عضو این صندوق شده اند.

مسئول خانه مطبوعات استان سمنان از همکاری نزدیک این خانه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای برگزاری جشنواره مطبوعات در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: سفر دسته جمعی به کربلا، برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه خبر و خبرنگاری، حمایت از خبرنگاران، حضور در نمایشگاه مطبوعات و ساخت مسکن در غالب مسکن مهر برای 16 نفر از افرادی که عضو خانه مطبوعات بودند و ... از جمله فعالیت خانه مطبوعات استان بوده است.

صمیمیان از همکاری با اداره کل مطبوعات وزارت ارشاد در خصوص تغییرات و اصلاحات اساسنامه فعلی خبر داد و گفت: اساس نامه جدید تدوین و به استان ها ابلاغ شد.

عدم پاسخگویی برخی مسئولان از عمده ترین مشکل خبرنگاران استان سمنان

 سرپرست خبرگزاری تسنیم در استان سمنان نیز عدم پاسخگویی برخی مسئولان را از عمده ترین مشکل خبرنگاران استان دانست و گفت: مدیران مهمترین منابع اطلاعاتی خبرنگاران هستند پس باید ارتباط بهتری را با خبرنگاران داشته باشند چون خبرنگاران موجب اطلاع رسانی عملکرد دستگاه مطبوع ایشان هستند.

محمد رضا خزر با اشاره به این مطلب که متاسفانه برخی از مدیران نحو برخورد با رسانه و جایگاه آن واقف نیستند اظهار داشت: مسئولان باید به این نکته توجه کنند که خبرنگاران نقش به سزایی را در روشن کردن و تنویر افکار عمومی دارند.

وی تصریح کرد: عدم پاسخگویی مدیران موجب می شود خبرنگاران برای اطلاع رسانی صحیح به مردم با مشکل مواجه شوند.

خزر، خواستار تغییر نگرش از سوی مدیران نسبت به این موضوع شد و گفت: در حوزه رسانه نیازمند نگرش انقلابی در این زمینه هستیم.

توجه به بحث آموزش در عرصه کار خبرنگار ضروری است

سرپرست خبرگزاری تسنیم در استان سمنان بحث آموزش را در عرصه خبرنگاری بسیار ضروری دانست و گفت: اطلاعات ما خبرنگاران باید برای ارائه کار با کیفیت و در خور شأن مخاطبان به روز باشد.

خزر با تاکید بر اینکه ضعف آموزشی از دیگران مشکلات این قشر است افزود: خیلی از افراد به صورت تجربه ای وارد این حرفه شده اند و حتی آموزش اولیه هم فرا نگرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه به یک صنف منسجم و همگرا برای پیگیری اهداف صنفی خبرنگاران نیازمندیم اظهار داشت: اول خود خبرنگاران باید با هم وحدت داشته باشند و در زمینه های مختلف با وحدت رویه عمل کنند که متاسفانه جامعه خبری استان سمنان در این زمینه دارای مشکل است.

خزر با بیان اینکه متاسفانه برخی از رسانه ها منافع مدیران را دنبال می کنند افزود: این متناسب با اهداف دیگر خبرنگاران در رسانه ها نیست.

رسالت قلم و به تبع صاحب آن بسیار سنگین است

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)  نیز در این گفتگو روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک گفت و افزود: 17مردادماه به پاسداشت بزرگ مردی از اهل قلم به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است لذت ضرورت دارد همه ما افتخار نام بزرگی چون خبرنگار را داریم باید همچون شهید صارمی ها باشیم.

آذر پژمان با بیان اینکه رسالت قلم و به تبع صاحب آن بسیار سنگین است خاطر نشان کرد: رسانه ها می توانند با جهت گیری خاص خود در خصوص یک موضوع توجه افکار عمومی را جلب کنند و حساسیت ها را نسبت به یک موضوع خاص بیشتر و کمتر کنند و از اینجا رسالت سنگین رسانه و خبرنگار که همان صداقت و درستی در آگاهی رسانی مشخص می شود.

وی ادامه داد: امروز به جای اینکه من بخواهم از مشکلات و موانعی که بر سر راه درست اطلاع رسانی این قشر زحمتکش قرار دارد سخنی بگویم می خواهم خودمان همین جامعه خبری را مخاطب قرار دهم و بگویم خبرنگاران باید بدون هیچ ترسی و با شجاعت و قاطعیت وظیفه اطلاع رسانی خود را انجام دهند و سعی کنند با هر خطی که می نگارنند باری از دوش مردم شهر و دیارشان بردارنند.

روشنگری و شفاف سازی از مهمترین وظیفه خبرنگاران است

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در استان سمنان نیز در گفتگو با مهر، بیمه، حق الزحمه پایین خبرنگارانی که حقوق ثابت ندارند و عدم همکاری برخی از دستگاه های اجرایی را از جمله مشکلات خبرنگاران این استان برشمرد.

مصطفی دهقان با اشاره به این مطلب که متاسفانه روابط عمومی ها هم کار تخصصی انجام نمی دهند اظهار داشت: متاسفانه برخی از روابط عمومی ها نه تنها با کار خود آشنا نیستند بلکه تعریفی از این حرفه هم نمی دانند.

وی روشنگری و شفاف سازی را از مهمترین وظیفه خبرنگاران دانست و افزود: باید خبرنگاران در اطلاع رسانی کمبود ها، نارسایی ها، کمبود امکانات، عملکرد دستگاه های اجرایی به مناسبت های مختلف و مباحث حقوق شهروندی را برای مردم و مسئولان بیان کنند.

دهقان با تاکید بر اینکه باید بین جامعه خبری استان سمنان همدلی بیشتری وجود داشته باشد عنوان کرد: ایجاد گروه بندی موجب بروز اختلافات می شود.

صحت خبر مهمتر از سرعت در انعکاس آن است

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان سمنان ضمن بیان اینکه نباید رقابت کاذب بین خبرنگاران بوجود آید افزود: صحت خبر مهمتر از سرعت انعکاس آن است.

دهقان با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از خبرنگاران برای انتشار سریع تر خبر آن را به صورت ناقص انعکاس می دهند گفت: این موجب ضربه زدن به کار خبرنگاران می شود.

وی با اشاره به راه اندازی سایت های جدید خبری درون استانی گفت: این سایت ها باعث جریان سازی جدا نشوند.

وعده های روز خبرنگار عملی نمی شود

سرپرست روزنامه رسالت در استان سمنان نیز داشتن نماینده و مشاور حقوقی را در جامعه خبرنگاری این استان ضروری دانست و از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواستار بررسی موضوع شد تا اصحاب مطبوعات در برخورد با مشکل از این افراد مشورت بگیرند.

سعید قدرتی افزود: متاسفانه وعده هایی که در مراسم روز خبرنگار طی سال گذشته داده شد به آن عمل نشد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه انسجامی که باید بین خبرنگاران وجود داشته باشد، نیست اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این امر است.

سرپرست روزنامه رسالت در استان سمنان با بیان اینکه اگر متولی برای انسجام خبرنگاران وجود نداشته باشد و خود آنها گرد هم بیایند باز هم خیلی زمان نمی برد که اتحاد بین آنها شکسته می شود.

قدرتی با اشاره به این مطلب که صنف قوی برای پیگیری کار خبرنگاران در استان سمنان وجود ندارد افزود: همین امر موجب شده است که هرکس جداگانه کاری را پیگیری کند.

وی افزود: متاسفانه همدلی بین خبرنگاران استان سمنان وجود ندارد.

خبرنگاران قاصدان امین و راویان صدیق اطلاعات و اخبارند

 استاندار سمنان نیز در این خصوص با بیان اینکه خبرنگاران قاصدان امین و راویان صدیق اطلاعات و اخبارند که بی قرار بر مدار رویدادها و حوادث می کاوند تا جان های تشنه دانستن سیراب شوند، افزود: خبرنگاران در جامعه اسلامی به عنوان اصحاب قلم و صاحبان خرد و اندیشه همواره زبان گویا و حقیقت جوی جامعه اند و با چشمان تیزبین و نگاه واقع بین مسئولیت مهم آگاه سازی و فرهنگ سازی جامعه را عهده دار هستند.

محمد وکیلی تصریح کرد: خبرنگاران آگاه و متعهد به رسالت خبری، پیام آور امید و اعتمادسازی و نشاط جامعه هستند.

وی گفت: جریان زنده اطلاعات با تکیه بر صداقت، صراحت و تلاش خبرنگار، در شریان های حیاتی جامعه به گردش در می آید و شناخت و آگاهی مردم را افزون تر می کند.

استاندار سمنان افزود: بی شک همکاری و تعامل بیشتر خبرنگاران و دستگاه های اجرایی امر مهم و موثر در آگاهی سازی و اطلاع رسانی مناسب در استان است.

وکیلی با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی و شهیدان والامقام عرصه رسانه، فرا رسیدن هفدم مرداد ماه روز خبرنگار را به کلیه خبرنگاران و رسانه های گروهی استان سمنان تبریک گفت.

ضرورت همدلی خبرنگاران در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، همدلی خبرنگاران را موجب توسعه فعالیت های فرهنگی دانست و افزود: رسالتی که برعهده خبرنگاران است بسیار فراتر از مسائل حاشیه ای و جزیره ای فکر کردن است.

امیر هوشنگ باهنر با تاکید بر اینکه که همه اصحاب رسانه با سلایق و گرایش در یک جبهه فرهنگی مطبوعات مشغول فعالیت هستند افزود: اختلاف سلیقه و دیدگاه ها نباید به اختلافات شخصی تبدیل شود.

وی با اشاره به این مطلب که رئیس جمهور از فرزندان برومند استان سمنان است عنوان کرد: باید تمام مردم، مسئولان، روحانیان، دانشگاهیان، چهره های علمی و مفاخر استان و خبرنگاران با همدلی و یکپارچگی از این فرصت برای توسعه و پیشرفت همه جانبه استان استفاده کنند.

عدم تناسب در آمد خبرنگاران با زحمت و کار آنها

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان کار خبرنگاری را بسیار سخت خواند و گفت: حضور خبرنگاران در جامعه نیاز است بنابر این باید به این جایگاه به نحو شایسته نگاه کرد و این قشر زحمت کش را همیشه مورد توجه و تقدیر قرار داد.

باهنر با تاکید بر اینکه شغل خبرنگاری حساس و بسیار پر خطر است افزود: در آمد خبرنگاران متناسب با زحمت و کار آنها نیست و این عشق به کار است که آنها را در این عرصه نگه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام نشریات و خبرگزاری هایی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند برای حضور در کنفرانس های مطبوعاتی دعوت شوند اظهار داشت: اداره ارشاد همیشه نگاه غیر خطی و غیر سیاسی به  این موضوع و مطبوعات داشته است.

خبرنگاران اخبار را متناسب با فضای جامعه منعکس کنند

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به این مطلب که در رسانه ها همه گرایش ها و سلیقه ها وجود دارد و خبرنگاران هم وظیفه دارند اخبار تلخ و شیرین را متناسب با فضای جامعه منعکس کنند افزود: مسئولان و متولیان این امر باید با سعه صدر و توأم با اخلاق اسلامی انتقاد هایی که از سر دلسوزی و با نگاه اصلاح کردن امور مطرح می شود را بپذیرند و زمانی که با انتقاد مواجه می شوند عکس العمل مناسب و مثبت نشان دهند.

باهنر حمایت از تشکل های صنفی، برگزاری برنامه ها و مراسم ها، برگزاری کارگاه های آموزشی و ... را از خدمات ارائه شده به اصحاب رسانه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بر شمرد و گفت: قطعا پیگیری مطالبات و درخواست هایی که از سوی اصحاب مطبوعات مطرح می شود در دستور کار اداره ارشاد قرار داده می شود و تا جایی که امکان داشته باشد از حق و حقوق این قشر زحمت کش حمایت می شود.

وی از فعالیت 300 نفر در مطبوعات و رسانه های استان در زمینه های متعدد خبر داد و از خبرنگاران خواست تا با توجه به رشد فوق العاده سریع تکنولوژی به ویژه در فضای مجازی با بالا بردن و ارتقاء سطح دانش و توانمندی های حرفه ای در راستای توسعه فرهنگی و ایجاد زمینه لازم برای جهش فرهنگی استان گام بردارند.

فعالیت 134 رسانه در استان سمنان

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین از فعالیت 49 نشریه محلی در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد 21 نشریه به صورت عمومی و 28 نشریه به صورت تخصصی مشغول فعالیت هستند.

باهنر از فعالیت هفت خبرگزاری مهم در استان خبر داد و گفت: 36 روزنامه کثیر الانشار نیز در استان فعالیت می کنند.

وی در خصوص توزیع آگهی های نشریات هم گفت: توزیع آگهی ها بر اساس دستور العمل هایی که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارتخانه  ابلاغ شده است انجام می شود ومعیار و مبنای توزیع  و تقسیم آگهی ها بر اساس آئین نامه های مراکز ارشاد است.

وضعیت کیوسکهای مطبوعاتی استان سمنان قابل قبول نیست

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان  از فعالیت کمیته هماهنگی با امور آگهی ها خبر داد و افزود: هر نشریه ای که در خصوص میزان آگهی ها ی توزیع شده اعتراض داشته باشد قطعا کمیته هماهنگی امور آگهی ها موضوع را بررسی خواهد کرد و در صورتی که این امر به صورت عادلانه انجام نشده باشد برخورد خواهد شد.

باهنر، وضعیت کیوسک های مطبوعاتی استان به ویژه شهر سمنان به عنوان مرکز را قابل قبول ندانست و اظهار داشت: در این خصوص جلسه ای با حضور مطبوعات، شهرداران و رئیس شورای شهر برگزار شد تا  موضوع کیوسکهای مطبوعاتی در کار گروه تخصصی آسیب شناسی و نسبت به رفع موانع توسعه، این مراکز اقدام شود.

وی از فعالیت شش کیوسک مطبوعاتی در سمنان، 9 کیوسک در شاهرود، یک کیوسک مهدیشهر، سه کیوسک در دامغان و چهار کیوسک نیز در گرمسار خبر داد.

اطلاع رسانی و رسانه از حوزه های مهم در راهبری افکار عمومی و توسعه دانایی در جامعه است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این آیه شریفه که " ن وَالقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ "، گفت: این آیه شریفه تصدیق گر عظمت و بزرگی حرفه شریفی است که هفدهم مرداد ماه به بهانه شهادت یکی از راویان صادق این عرصه به نام روز خبرنگار مزین شده است.

حجت الاسلام علی شکری افزود: 17مرداد ماه هر سال یادمان قداست اندیشه، روز پاسداشت قلم و ثبت حرمت عشق است.

وی با اشاره به این مطلب که هفدهم مردادماه هر سال به مناسبت شهادت مظلومانه خبرنگار کشورمان به دست طالبان متحجر و خشك مغز به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است اظهار داشت: روز خبرنگار، در حقیقت یادآور اراده عظیم مردان و زنانی است كه برای بازگویی حقائق ، پرچم مقدس اطلاع رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه خویش شده اند.

سرمایه اصلی یک خبرنگار، دانش و تعهد اوست

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی و رسانه از حوزه های مهم در راهبری افکار عمومی و توسعه دانایی در جامعه است، تصریح کرد: حضور مسئولانه و هدفمند رسانه ها در کنار بخش اجرایی است که توسعه پایدار را رقم می زند.

شکری تصریح کرد: در شرایطی که تهدیدهای نرم دشمنان در زوایای پیدا و پنهان فرهنگی و اقتصادی جامعه سایه افکنده، رسالت سنگینی بر عهده رسانه ها است.

وی ضمن بیان اینکهرسانه ها با کار وی‍ژه موثر به عنوان رکن قدرت، تحلیل و تصمیم سازی مطرح هستند و باید ظرفیت های حرفه ای این بخش به درستی در راستای اهداف خرد و کلان به کار گرفته شود اظهار داشت: حفظ و ارتقای حرمت و جایگاه خبرنگاران به معنای تقویت فرهنگ و دانایی در جامعه و اقدامی عملی در راستای تحقق شعار امسال است.

خبر نقش مهمی در توسعه همه جانبه عرصه های فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان سمنان همچنین گفت: در دنیای که حجم تولید اخبار و اطلاعات گوناگون روز به روز در حال افزایش است و جریان اخبار نقشی بس مهم در توسعه همه جانبه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی دارد، خبرنگاران طلایه داران پیوند شهروندان و دولتمردان در مسیر تعالی و پیشرفت هستند

شکری با اشاره به این مطلب که روز خبرنگار تنها بزرگداشت یک مناسبت بی جان در تقویم و ره یافت تاریخی یک صنف نیست، بلکه روز تقدیر از منزلت انسانهای بی ادعاست خاطر نشان کرد: در عصری که عصر ارتباطات و سرعت تبادل اطلاعات است سرمایه اصلی یک خبرنگار، دانش و تعهد اوست که در خدمت مردم است.

مسئولیت خبرنگاران در برابر جنگ نرم بسيار دشوار است

دبير شوراي اطلاع رساني استان سمنان هم در این گفتگو مسئوليت خبرنگاران را در جامعه سنگين دانست و افزود: رسالت خبرنگاران در برابر جنگ نرم بسيار دشوار است.

  ايرج کارخايي، ضمن بيان اينکه يک خبرنگار بايد به واقعيت يک رويداد دست يابد و همواره گام به گام حوادث در حوزه کاري خود حرکت کند تا تحليل ها را به صورت کامل و رسا ارائه دهد اظهار داشت: يک خبرنگار موفق هميشه در انعکاس رخدادها بي طرفانه عمل مي کند، چون ذات خبرنگاري مبتني بر بي طرفي است و اينجاست که خبرنگار با رعايت اين نکته مهم خود را به قوانين ملزم دانسته و در اين مسير به اهداف خود نائل مي شود.

وي اضافه کرد: يک خبرنگار بايد همواره درکسب اعتماد و اعتمادسازي تلاش کند.

رسانه مرجعيت خود را نبايد فداي هيچ چيزي کند

دبير شوراي اطلاع رساني استان سمنان ضمن بیان اینکه يک رسانه ارزشي و رسانه اي که به موضوعات نگاه اصولي دارد و خود را برآمده از نظام اسلامي مي داند، مرجعيت خود را نبايد فداي هيچ چيزي کند، تصريح کرد: زماني مي توان مرجع رسانه اي بود که نوشته ها و اخبار همراه با انصاف و صحت باشد تا مخاطب احساس نکند که جهت گيري خاصي در نوشته و اخبار وجود دارد البته جهت گيري هاي ارزشي در جاي خود مناسب و حائز اهميت است.

کارخايي با اشاره به اينکه در انتشار اخبار سه عنصر رضايت، اعتماد و تعداد مخاطبان تاثير زيادي دارد، گفت: سه عنصر رضايت که از حرفه اي عمل کردن، اعتماد که از صحت و تعداد مخاطبان که از جذابيت و سرعت عمل ناشي مي شود در انتشار اخبار رسانه هاي مختلف بسيار تعيين کننده است و نبايد هيچ يک از آنها فداي هم شوند.

وي اين امر را نشانگر جايگاه و منزلت و شان ارزشمند خبرنگاران دانست و افزود: از طرف ديگر مسئوليت ها، وظايف و رسالت سنگين را که خبرنگاران مستعد با قلم خود که داراي حرمت و بزرگي خاصي است و خداوند منان به آن قسم و گواه داده، متذکر مي شود و بايد بيش از پيش در پاسداشت و حفظ کرامت خبرنگار و قلم گام برداشت.

روز خبرنگار فرصتی برای تقدیر از خبرنگاران با صداقت است

مدير روابط عمومي دادگستري کل استان سمنان نیز در این گفتگو اظهار داشت: طی طول سال، در تمام خبرها و تيترهايي که هر روز در روزنامه ها، تارنماها يا رسانه عمومي، مردم را از اوضاع و احوال جامعه پيرامون خود مطلع مي کنند و دغدغه هايي که در پس و پيش کردن هر يک از کلمات اين تيترها و خبرها بکار رفته تا پيام مورد نظر با بهترين و رساترين مفهوم ملموس آن به مخاطب عرضه شود حضور خبرنگاران ديده و لمس مي شود.

محمد صديقي نيا افزود: حال با اين نظر واقعا لزوم وجود يک روز در تقويم ساليانه با عنوان روز خبرنگار به چه دليل بوده؟! 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار نام گرفته اما نه براي ديده شدن، بلکه براي يادآوري اين مهم به جامعه که اين قشر زحمتکش و شايسته تکريم، حرفه اي پر فراز و نشيب را در برابر بهبود کاستي ها و استمرار بهترين هاي جامعه خود به جان خريده و در اين راه شاهداني همچون "شهيد محمود صارمي" را به جامعه تقديم کرده و بر اين راه اينگونه استوار مانده است.

وي گفت: روز خبرنگار بيشتر فرصتي براي من و شماست که مخاطب اخبار و تيترهاي ريز و درشت ابزارهاي اطلاع رساني هستيم و در زندگي روزانه بي خبري همچون بي سوادي برايمان بسي دشوار و ناممکن شده و با اين همه وجود پديدآورنده ي اين عنصر مهم در عصر ارتباطات را در ميان خبرهاي گوناگون فراموش مي کنيم.

خبرنگاران نقش موثري در روشنگري افکار مردم دارند

مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان نیز در این گفتگو ضمن گراميداشت روز خبرنگار با بيان اينکه خبرنگاران همواره از مهره هاي اساسي اطلاع رساني در جامعه هستند، اضافه کرد: آنها چشم بيناي جامعه محسوب مي شوند.

 سيد حسن ميرعماد با تاکيد بر اينکه رسالت خبرنگاران بسيار حساس و مهم است، عنوان کرد: اين قشر همواره حضور فعال و موثري در جامعه دارند.

وي با بيان اينکه درحال حاضر رسانه به عنوان رابط ميان شهروندان و خادمان ملت در دستگاه هاي اجرايي نظام اسلامي نقش اساسي در ارتقاي سطح اعتماد مردم به آرمان هاي نظام ايفا مي کند، اظهار کرد: خوشبختانه رسانه هاي خبري در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و سياسي توانسته اند به خوبي نقش سازنده در عرصه معرفي توانمندي هاي نظام به اقشار مختلف مردم ايفا کنند.

 مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان بر حفظ جايگاه و اخلاق رسانه اي خبرنگاران تاکيد کرد افزود: 17 مرداد ماه روز دفاع از شرافت و قداست قلم و دفاع از سختي اين حرفه است.

میرعماد با تاکيد بر اينکه رسانه ها نقش اساسي در تحولات جامعه دارند، گفت: رسانه ها از مهم ترين ابزار آگاهي بخشي در جوامع هستند و به خوبي اخبار و اطلاعات جهان را در اختيار شهروندان قرار مي دهند.

........................................
 گزارش از اعظم سالار

کد خبر 2345489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha