۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵

گزارش تصويري - تشريحي/

معجزه دستان هنرمند يزدي و خلق سبك جديد "قائم"/ اينجا هنر با اعتقاد پيوند خورده است

معجزه دستان هنرمند يزدي و خلق سبك جديد "قائم"/ اينجا هنر با اعتقاد پيوند خورده است

يزد - خبرگزاري مهر: در طول دوره هاي مختلف هنرمنداني با خلق آثار در حوزه هاي متعدد ظهور كرده اند ولي كمتر هنرمندي بدون انگيزه مالي و تنها و تنها به عشق ائمه اطهار (ع) و احياي فرهنگ شيعه، دست به كار هنري آن هم از نوع بسيار ظريف و نفيس زده اما اينجا در شهر دارالعباده يزد، هنرمندي از جنس اخلاص هنري از جنس عشق و اعتقاد به نمايش گذاشته كه نمونه آن در دنيا بي نظير است.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتي كوچه هاي محله صفائيه را يكي يكي پيموديم تا به منزل استاد عزيزالله اخوان برسيم، شايد كمتر تصور مي شد در اين خانه نسبتا قديمي اما با صفا، تابلوهايي وجود داشته باشد كه نمونه آن در هيچ جاي دنيا و در هيچ نقطه اي از تاريخ نيست.

خانه استاد اخوان گرچه بزرگ بود اما همه فضاي آن از اتاق كوچكي كه كارگاه بود تا اتاق پذيرايي و اتاق نشيمن و ... همه و همه مملو از تابلوهايي بود كه سالها با عشق و اخلاص به دست اين هنرمند بزرگ يزدي خلق شده است.

تماشاي تابلوها حسي غريب در بيننده ايجاد مي كند حسي كه وجود هر مخاطب را سراسر از عشق و ارادت به اهل بيت (ع) مي كند و به جز تحسين، هيچ چيز ديگري براي گفتن باقي نمي گذارد.

در خانه اي كه همواره به روي گردشگران و مردم باز است

در خانه استاد اخوان در طول سالهاي گذشته به روي هر فرد و گروه و مسئول و مردمي از هر قشر و گروه باز بوده و هركس تمايل به تماشاي تابلوهاي استاد اخوان داشته، به راحتي وارد منزل او شده و از تابلوها بازديد كرده است، از سفير ونزوئلا گرفته تا استاندار و خبرنگار و دانشجو و دانش آموز و همسايه ها و گردشگران خارجي و داخلي.

روحيه بي نظير، عزت نفس بالا، پشتكار، اعتقاد، مهرباني، عشق به پروردگار، مناعت طبع، افتادگي و تواضع همه و همه را مي توان يكجا در چهره استاد اخوان ديد استادي كه حالا پس از سالها معلمي در كنج خلوت خويش، با اره و سمباده زدن به چوب، با خداي خود عشق بازي مي كند.

پس از ورود به خانه استاد اخوان و تماشاي تابلوهايي كه واقعا قلم توان توصيف زيبايي و ظرافت آن را ندارد، پاي صحبت هاي شيرين اين استاد نشستيم، صحبت هايي كه با نام و ياد خدا و عشق به ائمه اطهار (ع) آغاز شد و در طول مصاحبه همواره محور گفتگو همين عشق و ارادت بود و با توكل او بر خدا نيز پايان يافت.

استاد عزيزالله اخوان، متولد سال 1331 هجري شمسي در يزد است و سالها به حرفه شريف معلمي در مقطع راهنمايي و در درس رياضي مشغول به كار بوده و همسر وي نيز كه بانويي خوشرو و مهربان است، همكار وي در آن زمان و همراه و همدل او در اين دوران است.

وقتي وجود خدا در همه زندگي جاري و ساري است

استاد اخوان مي گويد: در سال 81 پس از 30 سال معلمي بازنشسته شدم اما تا دو سال پيش مشغول تدريس بودم اما زماني كه احساس كردم در آموزش و پرورش جاي يك جوان فعال و پويا را اشغال كرده ام، ادامه كارم از ديدگاه خود غصبي آمد به همين دليل ديگر به كار تدريس ادامه ندادم و تمام وقت خود را صرف خلق تابلوهاي جديد كردم.

وي در مورد زمان آغاز كار خود و نيتي كه با آن كار هنري را آغاز كرد به خبرنگار مهر گفت: در خانواده ما مجلس روضه خواني از ديرباز برپا بوده و همواره به دنبال رونق بخشيدن به اين مجلس بوديم تا اينكه در سال 81 تصميم گرفتيم براي بالاي منبر اين روضه خواني، تابلويي در نظر گرفته و نصب كنيم و جرقه كار من از همان جا زده شد.

استادي كه حتي يك ساعت شاگردي هيچ استادي را نكرده است

اخوان خاطرنشان كرد: هيچ آموزشي در كار خود نديدم و هرگز شاگردي هيچ استادي را نكردم، كار من نه منبت است،‌ نه معرق،‌ نه مشبك و ... بلكه سبكي كاملا جديد است و نام آن را "قائم" گذاشته ام.

وي گفت: ائمه اطهار و بزرگان دين ما همواره بر اينكه زينت دين خود باشيد تاكيد داشته اند و من با تاسي بر اين جمله بزرگان تلاش كردم تا براي معرفي بزرگان دين و مذهب شيعه، از روشي هنري و جذاب استفاده كنم و در اين راه خداوند متعال همواره يار و مددكار من بود و من خود را خالق اين آثار نمي دانم بلكه همه چيز از آن خداست، از تفكر و ايده كار تا نامگذاري تابلوها،‌ همه و همه را خدا برايم به وسيله اي تعيين مي كند كه شايد باور آن براي ديگران دشوار باشد.

اهداي تابلوي عشق به آستان قدس رضوي و بازگشت دوباره كار به منزل استاد

اخوان با اشاره به تابلوي اول خود كه به آستان قدس رضوي اهدا شد، عنوان كرد: اين كار قاب عشق نام دارد و ابعاد آن 2.65 سانتيمتر در 3.35 سانتيمتر با ضخامت 65 سانتيمتر است كه در نوع خود تابلويي بي نظير بود اما متاسفانه اين تابلو كه در كتابخانه آستان قرار گرفته بود، به دليل جابجايي غيراصولي شكست و كاملا متلاشي شد.

استاد اخوان در كنار تابلوي عشق كه به آستان قدس رضوي اهدا شد

وي ادامه داد: اين تابلو به يزد آورده شد تا دوباره آن را مرمت كنم كه اين مرمت دو سال مداوم به طول انجاميد اما از آنجا كه احساس كردم ارزش كار هنر را ندانسته اند و احترام لازم به اين تابلو كه منقش به نام ائمه اطهار (ع) و اسماء الحسني است، نشده، آن را دوباره به كتابخانه آستان قدس بازنگرداندم و همچنان در منزل از آن نگهداري مي كنم.

تابلوي انتظار، بي‌نظيرترين تابلوي موجود در تاريخ شيعه

تابلوي بعدي استاد اخوان تابلوي انتظار است كه به محض قرار گرفتن در پاي اين تابلو، به ياد آوردم كه در سال 89، زماني كه مرحوم حجت الاسلام صدوقي امام جمعه يزد بود، اين تابلو در مسجد حظيره و در سالروز ميلاد با سعادت امام زمان (عج)، رونمايي شد و از همان زمان ابهت اين تابلو در ذهنم نقش بسته بود.

تابلوي انتظار به لحاظ ابعاد، تعداد گل‌ها و نقش و نگارها و ... بي نظير است، ابعاد اين تابلو 7.5 متر در 7.5 متر است و 120 سانتيمتر ضخامت دارد و بالغ بر يك ميليون گل و گلبرگ بر روي آن كار شده است.

بخشي از تابلوي انتظار كه اكنون به صورت تكه تكه در منزل استاد اخوان نگهداري مي شود

استاد اخوان مي گويد: شش سال مداوم روزي 12 ساعت بر روي اين تابلو كار كردم و تنها اميدم براي ادامه اين كار، جهاني شدن نام حضرت مهدي (عج) بود.

وي افزود: همين براي من بس بود كه بعد از رونمايي از اين تابلو در مسجد حظيره، از آمريكا تماس هاي تلفني داشتم براي اينكه پوستر اين تابلوي ارزشمند را به آمريكا ارسال كنم اما متاسفانه آن زمان هنوز پوستري از اين تابلو تهيه نشده بود.

اخوان خاطرنشان كرد: اين تابلو كه نام انتظار را بر آن نهاده ام، عظيم ترين تابلويي است كه در تاريخ شيعه و به نام ائمه اطهار (ع) ساخته شده و اطمينان دارم اين تابلو در صورت پيگيري، ثبت گينس خواهد شد اما متاسفانه حوصله و زمان كافي براي پيگيري آن را ندارم و اصلا هدف من چيز ديگري است.

يكي ديگر از كارهاي استاد اخوان تابلوي غدير و مربوط به حضرت علي (ع) است.

وي با اشاره به خاطره اي از اين تابلو مي گويد: وقتي اين تابلو تمام شد و آن را در منزل در معرض نمايش گذاشتم، اشخاصي براي بازديد از آن آمدند و شخصي نيز از اهل سنت براي بازديد اين تابلو آمد كه همواره در كنار تابلو اشكش جاري بود.

اخوان ادامه داد: مدتي بعد فردي متمول از تركيه براي بازديد تابلو آمد كه او نيز سني بود و علاقه و ارادت خاصي به اين تابلو پيدا كرده بود،‌ عكس هاي بسياري از اين تابلو تهيه كرد و اين عكس ها را در سايت خود قرار داد و بالاي آن در سايت خود چندين بار عنوان "علي مع الحق و الحق مع علي" را نگاشته است و همين براي من بهترين مزد بود.

وي افزود: همه كارهاي من يك طرف و اين كار يك طرف، زيرا يك فرد سني، با اعلام ارادت خود و دادن پيامي مبني بر اينكه حق همواره با علي (ع) و علي (ع) همواره با حق است، خستگي سالها كار را از تن من بيرون آورد.

تابلوي توحيد اثر ارزشمند ديگري از استاد اخوان

استاد اخوان دو تابلوي ديگر نيز در دست ساخت دارد، تابلويي به نام توحيد و تابلويي منقش به آيه و ان يكاد كه هنوز نامي براي آن انتخاب نكرده است.

وي در مورد تابلوي توحيد نيز مي گويد: وقتي در خيابان مشغول قدم زدن بودم، انگار صدايي نام اين تابلو را در ذهنم جاري كرد و نام آن را توحيد گذاشتم، اين تابلو هنوز تمام نشده اما در مركز اين تابلو نام جلاله "الله" مزين شده و چند صفت خداوند متعال كه در دعاي جوشن كبير نيز موجود است، آورده شده و در چهار طرف تابلو نيز چهار قل نقش بسته خواهد شد.

تابلوي توحيد كه هنوز در حال تكميل است

گرچه فرصت كوتاه بود اما استاد اخوان ساعتها مي توانست در مورد هريك از تابلوهاي خود سخن بگويد زيرا همه تابلوهاي او پيام داشتند.

او حتي دغدغه كودكان معلول را نيز داشت، كودكاني که مي توانند با هنرآموزي و حمايتي هر چند اندك، براي خود كسب درآمد كنند و از سنين كودكي روي پاي خود بايستند.

تلاش براي ايجاد بنياد نيكوكاري و صرف درآمد بازديد از تابلوها براي كودكان معلول

او به دنبال ايجاد بنياد نيكوكاري است كه تابلوي خود را نيز در آنجا به نمايش بگذارد و از درآمد آنها صرف امور خيريه كند.

برايش اصلا مهم نيست كه تابلوها كجا به نمايش درآيند اما مي گويد دوست دارم اول در يزد، اگر نشد استان يزد، باز هم اگر نشد كشور ايران ولي اگر شرايط نمايش تابلوها در ايران فراهم نشد، حتي اگر به خارج از كشور هم برود، براي من فرقي ندارد زيرا معتقدم اين تابلوها هر جا كه باشند، يك پيام دارند و آن نيز بندگي خدا و ارادت به اهل بيت (ع) و احياي شيعه است.

او حتي از خاطره روزهاي سفرش مي گويد كه حتي در قطار و هواپيما نيز چوب و سمباده به دست مشغول كار بوده و با صراحت مي گويد: آنقدر كه براي تابلوهايي وقت گذاشته ام و به آنها توجه نشان داده ام، براي بچه هايم وقت نگذاشته ام.

از خواسته هايش و انتظاراتش مي پرسم اما مي گويد هيچ انتظاري از هيچكس ندارم، وامدار كسي نيستم و براي خدا كار كرده ام، هيچ حمايتي هم نمي خوام اما فقط مي خواهم بعد از من، تابلوهايم به مردم نشان داده شود،‌ دوست دارم همان انرژي كه من از اين تابلوها مي گيرم، مردم نيز اين انرژي را دريافت كنند.

معتقد است اين كارها براي خداست پس خود او نيز جا و مكان نمايشش را فراهم مي كند.

درب خانه اي كه به روي همه گردشگران باز است

باز هم تاكيد مي كند كه درب خانه اش به روي هر كسي كه بخواهد از تابلوها بازديد كند، هميشه باز است و در اين دعوتش باز هم عنوان مي كند كه تابلوها از آن خداست.

او بارها تاكيد كرد كه همانطور كه درب دخمه و مكانهاي تاريخي براي گردشگران خارجي باز است تا آنها پيام و فرهنگ گذشتگان را ببينند و بياموزند،‌ درب خانه من نيز براي گردشگران خارجي و داخلي براي ترويج فرهنگ اهل بيت از طريق هنر، باز است.

منتظري، جوان هنرمندي كه او نيز سبكي جديد در كار معرق ارائه كرده و مهر در گزارش بعدي خود به كارهاي ارزشمند او خواهد پرداخت

به اميد جهاني شدن تابلوهاي بي نظير استاد اخوان كه وصف آن در يك گزارش و چند عكس نمي گنجد، منزل وي را كه سراسر از مهرباني و اعتقاد و صميميت بود ترك مي كنيم و وعده بازديد ديگر از تابلوهاي وي و مصاحبه با جوان هنرمند ديگري كه ايشان نيز به نوعي در كار معرق، تابلوهايي بي نظير به لحاظ ظرافت و يكپارچگي كار خلق كرده اند را مي گيريم.

----------------

گزارش: نيره شفيعي پور

عكس: محمدرضا آخوندي

کد خبر 2358802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha